Pripremite učenicima priču u kojoj će biti predstavljen lik dječaka oblikovan prema osobinama Alberta Gajšaka u srednjoj školi s kojim će se učenici upoznati u središnjem dijelu aktivnosti. To može biti tekst poput ovog: Ivan Ivanković vrlo je zainteresiran za robotiku. Sudjeluje na mnogobrojnim natjecanjima i postiže uspjehe. Ima veliku podršku svojih nastavnika i roditelja. Odlazi na svjetske sajmove. U trenutku kad završava srednju školu, mora odlučiti što dalje: pokrenuti vlastitu tvrtku ili početi studirati. Što će Ivan Ivanković odabrati? Zašto to mislite?
Nakon što učenici samostalno pročitaju priču, zamolite ih da na zajedničkoj virtualnoj ploči Conceptboard objave svoje mišljenje o liku i njegovim mogućim postupcima te donošenju životno važnih odluka. Kad svi učenici objave svoje odgovore, uočite kojih je više predviđanja - nastavka studija ili samozapošljavanja. S učenicima prokomentirajte rezultate.
Nakon toga, podijelite im poveznicu na intervju: Albert Gajšak: “Imam viziju i točno znam u kojem smjeru želim da se razvijamo” objavljen na portalu. Učenici naprije samostalno čitaju tekst, a zatim ga u paru analiziraju. Pripremite radni listić na koji će upisivati odgovore na postavljena pitanja: Čemu je posvećen portal? Koja je ciljana publika? Kojim je povodom objavljen članak? Privlači li naslov čitanju teksta? Kakvu poruku odašilju fotografije kojima je opremljen tekst? Je li podnaslov objasnidben? Što je istaknuto u uvodu u intervju? Koja su sve pitanja postavljena sugovorniku? Prethode li pitanjima uvodne rečenice? Jesu li pitanja otvorena i daju li prostora sugovorniku za davanje opširnoga odgovora? Kojoj vrsti intervjua pripada članak: prigodnim intervjuima ili intervjuima portretima? Podsjetite učenike na strategije čitanja kao što su: podcrtavanje ključnih riječi, parafraziranje teksta, sažimanje.
Učenike tijekom čitanja heurističkim razgovorom vodite do točnih zaključaka. Na kraju im prikažite grafički razdvojene i različitim bojama obilježene ključne elemente intervjua izrađene u aplikaciji za uređivanje slika Canva.
Na kraju aktivnosti zamolite učenike da stanu u dva kruga. Vanjski krug kreće se u smjeru kazaljke na satu, a unutarnji suprotno od smjera kazaljke na satu. Na vaš pljesak, učenici staju i okreću se prema učenicima nasuprot njih u drugom krugu. Razmjenjuju u jednoj rečenici svoje mišljenje o liku s početka koji se sad zove Albert Gajšak. Uspoređuju svoje životne odabire s odabirima tog mladića. Promišljaju kako bi sami mogli utjecati na razvoj svoje karijere po uzoru na Gajšaka. Nakon razmjene mišljenja, učenici na izlaznu karticu u aplikaciji Socrative upisuju što su novo naučili te kako ih je odabrani članak potaknuo na upravljanje svojom karijerom i donošenje životnih odluka.
U uvodnom dijelu učenicima možete, vezano uz početnu priču, zadati određena pitanja na koja će odgovarati na ploču Conceptboard (pogodno za učenike s ADHD-om, PSA-om te jezično-govornim teškoćama).
Prema potrebi za učenike, posebno one s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima, organizirajte rad u paru ili podršku vršnjaka pri korištenju digitalnih alata Conceptboard, Canva, Socrative, pri korištenju poveznice i provođenju igre s krugovima. Za učenike s teškoćama čitanja također možete organizirati rad u paru za aktivnost čitanja teksta s podijeljenim ulogama (primjerice, da učenik s teškoćama čita određene dijelove teksta).
Učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise ključnog na fotografijama vezanim uz članak o mladom poduzetniku Albertu Gajšaku te opise predloženih grafičkih prikaza.
Radni listić grafički primjereno organizirajte prema potrebama učenika (povećan font, razmaci između redova, svako pitanje novi red). Ukoliko učenici nisu ovladali vještinom korištenja pojedinih alata, demonstrirajte način rada jednim primjerom i provjerite razumijevanje.
Svim učenicima, a posebno onima s jezično-govornim teškoćama, omogućite dovoljno vremena za iznošenje mišljenja.
Učenici koji žele više mogu poslušati i intervju s Albertom Gajšakom te usporediti učenički vođen intervju s profesionalno vođenim intervjuom prema obliku i strukturi pitanja, svrsi i namjeni teksta, ciljanoj publici i sl. Isto tako, mogu infografikom prikazati sličnosti i razlike između usmenog i pisanog intervjua.
Na početku odigrajte igru otkrivanja pojma “Sruši zid”. Pojam 'uspjeh' sakrijte iza nekoliko pravokutnih tekstualnih okvira. Okvire ispunite uzorkom ciglenog zida te u svaki upišite tri riječi koje su povezane s uspjehom (npr. izazov, prilika, upornost, samoinicijativa, prepreka, neuspjeh, uspon, pad, suočiti se, boriti se, pronaći, odustati, prihvatiti, odlučan, radišan, marljiv, hrabar...). Zadatak možete izraditi u PowerPointu Online.
Podijelite učenike u parove. Prikažite im zid s riječima i objasnite kako se iza zida skriva traženi pojam do kojeg dolaze „rušenjem“ dijelova zida. Svaki dio zida sadrži tri riječi koje treba pronaći u rječniku i prevesti na hrvatski jezik. Najbrži par neka iznese značenje prvih triju riječi te uklonite taj dio zida. Nastavite igru dok učenici ne iznesu značenje svih navedenih riječi i otkriju traženi pojam.
Potaknite učenike na razgovor pitanjima: Što za vas znači uspjeh? Jeste li uvijek i u svemu uspješni? Dolazite li lako do uspjeha? i sl. Na prazan papir učenici skiciraju kako oni vide svoj put do uspjeha i opisuju ga u nekoliko rečenica riječima iz prethodne igre. Možete im ponovno prikazati zid s riječima. Svoje skice neka izlože u učionici i u parovima ukratko predstave svoj put do uspjeha. Komentirajte s učenicima.
Provedite kviz “Na putu do uspjeha” kojim ćete učenike upoznati s izrekama na temu ”Uspjeh i upornost” (primjerice: Fange nie an aufzuhören und höre nie auf anzufangen; Erfolg hat keinen Lift, man muss die Treppe nehmen; Erfolg ist die Summe richtiger Entscheidungen; Unzufriedenheit ist der erste Schritt zum Erfolg (Henry Ford); Seh nicht das Problem in Chancen, sondern die Chancen im Problem itd.), uvježbati nove riječi te ih staviti u situacije u kojima će iskusiti neizvjesnost, naići na prepreke i proživjeti različite emocije.
Uputite parove da stanu u vrstu u stražnjem dijelu učionice. Uputite ih da putem pametnih telefona i/ili tableta odgovaraju na pitanja iz kviza. Nakon svakog pitanja prikazuje se ljestvica poretka. Par koji je na prvom mjestu ide dva koraka naprijed, ostali koji su točno odgovorili idu jedan korak naprijed, a oni koji su netočno odgovorili ili nisu stigli odgovoriti ostaju stajati na mjestu (ukoliko su na početnoj poziciji) ili idu jedan korak unatrag. Nakon svakog pitanja slijedi anketno pitanje u kojem biraju između 'odustajem' i 'idem dalje'. Naglasite im da, ukoliko odaberu 'odustajem', ne moraju nužno prestati igrati kviz, nego time u danom trenutku izražavaju svoje osjećaje i motivaciju. Ukoliko zaista žele odustati, mogu nastaviti promatrati ostale igrače. Objasnite im da je cilj što uspješnije proći put do uspjeha.
Osim pitanja različite težine i vrste (primjerice: višestruki odabir, upisivanje riječi koja nedostaje, upisivanje značenja riječi, odabir više točnih odgovora i sl.), pripremite dodatnu prepreku tako što ćete za svako pitanje postaviti drukčije vremensko ograničenje, a kod nekih pitanja postavite vremensko ograničenje za koje znate da je nedovoljno (primjerice, pet sekundi). Tako ćete isprovocirati reakciju na nepravdu i ujedno ukazati da je nepravda jedna od prepreka na putu do uspjeha.
Tijekom igre učenicima pojasnite svaki točan odgovor. Na kraju im ponudite dva anketna pitanja. U prvom (primjerice, Kako je prošao tvoj put prema uspjehu?) odabiru među odgovorima: 'bez poteškoća', 'uz manje poteškoće', 'uz veće poteškoće'. U drugom (primjerice, Kako se sada osjećaš?) im ponudite četiri emojija (zadovoljstvo, ljutnju, tugu i čuđenje). Za izradu kviza možete koristiti Quizizz.
Potaknite učenike na razgovor. Neka opišu svoj put do uspjeha kroz kviz, navedu prepreke koje su ih zaustavile i/ili unazadile te istaknu prilike koje su im omogućile napredak.
U uvodnom dijelu “Rušenja zida“ poželjno je da na kraju igre svim učenicima budu vidljive i dobro čitljive sve riječi koje su otkrili, kao i njihovi prijevodi, jer će im kasnije dobro doći u izradi skice (posebno pogodno za učenike s ADHD-om ili PSA-om).
Nakon uvodnog dijela, učenicima iznesite plan (slijed) aktivnosti kojima ćete se baviti putem do uspjeha i pripremite ih na to da se na tom putu javljaju pozitivne i negativne emocije te ih zajedno s njima opišite (uputno za učenike sa PSA-om i ADHD-om).
Učenicima u parovima dodijelite njihove uloge ovisno o mogućnostima i ograničenjima pojedinog člana para kao što je to učenik s oštećenjima vida, motoričkim teškoćama ili teškoćama čitanja. Učenicima izlagačima omogućite dovoljno vremena za pripremu i izlaganje kao što je predstavljanje puta do uspjeha (posebno učenicima s jezično-govornim teškoćama).
Vodite brigu o tome da parovi imaju mogućnost produljenog vremena rada kako bi uspješno obavili zadatak. Popričajte s učenicima o značaju inkluzivnog društva koje vodi brigu o stvaranju jednakih uvjeta za sve u ostvarivanju uspjeha, pa time i osoba s invaliditetom smanjujući im prepreke u okruženju (primjerice: dostupnost, primjerena sredstva i oprema za rad) te o potrebi zalaganja za ostvarenje tih ravnopravnih osnova.
Ukoliko je potrebno, demonstrirajte način upotrebe planiranih digitalnih alata PowerPoint Online i Quizziz.
Dodatno motiviranim i jezično naprednijim učenicima predložite da na internetskim stranicama pročitaju priču stvarne osobe i njenog puta do uspjeha, primjerice priču poduzetnice iz Vijetnama Bui Thi Suu (Erfolg mit Herz). Neka priču prikažu u obliku stripa i predstave ostalim učenicima. Za izradu stripa učenicima možete predložiti korištenje jednog od digitalnih alata, primjerice Pixton. Strip možete objaviti na internetskim stranicama škole.
Napišite izjavu Uspjeh je... na ploču i zadajte učenicima da, radeći u parovima, dovrše definiciju prema vlastitom mišljenju. Zanimljive misli učenika zapišite na papir većeg formata.
Najavite gledanje videa o Steveu Jobsu Keep looking, don’t settle (uključite automatski prijevod na hrvatski jezik u postavkama). Objasnite učenicima da tijekom gledanja i slušanja tog motivacijskog govora na običnom bijelom papiru nacrtaju grafikon i u njemu neprekinutom crtom označe kako se razvijala govornikova profesionalna karijera. Razgovarajte o sadržaju videa, upečatljivim porukama Stevea Jobsa te o njihovim dojmovima. Izložite nekoliko grafikona koje su učenici izradili tijekom gledanja i razgovarajte o govornikovom profesionalnom usponu i padu. Pitajte učenike koje je benefite i mogućnosti Steve Jobs iskoristio iz svog profesionalnog neuspjeha te zašto je nastavio raditi isti posao.
Na papiru ispišite rečenice prevedene na hrvatski jezik koje su učenici izdvojili iz videa kao motivacijske poruke: Ako još nisi našao ono za čim tragaš, nastavi tražiti, nemoj se smiriti!; Jedini put da učiniš nešto izuzetno je voljeti ono što radiš!; Smogni hrabrosti da slijediš svoje srce i intuiciju. Oni nekako već znaju što doista želiš postati. Sve ostalo je sporedno.
Zamolite učenike da svatko za sebe na praznom papiru nacrta tablicu s trima stupcima, a potom odgovore na zadana pitanja. U prvi stupac neka zapišu pitanje: Za čim tragam?, u drugi stupac: Što volim raditi?; u treći stupac: Što mi poručuju moje srce i intuicija?
Nakon izvedene aktivnosti, razgovarajte o učeničkim odgovorima, a povedite i razgovor o njihovim životnim iskustvima iz područja obrazovanja, sporta, glazbe, plesa i njihovih drugih interesa.
Uputite ih da prepoznaju nekoliko interesa koja bi željeli imati u budućem poslu. Pitajte učenike koje bi interese možda željeli zadržati kao hobije. Na primjer, ako im je jedan od snova putovati u niz stranih zemalja, žele li to vezati uz svoju buduću profesiju ili privatni život?
Nakon otvorenog razgovora, podijelite učenike u grupe, a zatim ih uputite da u alatu Prezi izrade zajedničku prezentaciju o profesionalnom razvoju članova svoje grupe, a potom prezentiraju sadržaje ostalim grupama. Objavite poveznice na prezentacije na internetskoj stranici razreda.
U završnom dijelu aktivnosti, učenicima dodijelite papiriće u boji na koje će napisati svoje misli o uspjehu, a zatim ih zalijepiti na papir s bilješkama koje ste vodili tijekom cijele aktivnosti.
Povedite razgovor s učenicima o tome koje kvalitete treba imati poduzetnik. U 'oblak riječi' koristeći alat Mentimeter učenici upisuju prijedloge kvaliteta koje poduzetnici trebaju imati, pri čemu će one najčešće upisane biti istaknutije u prikazu. Prodiskutirajte s učenicima njihove prijedloge i najavite im da će u sljedećoj aktivnosti pogledati video na temu kvaliteta koje uspješan poduzetnik treba imati. Kratak opis videozapisa: “Pravi poduzetnik mora vjerovati u sebe i svoje sposobnosti. Poduzetnik bi trebao biti vrlo kreativan i motiviran te posjedovati jasnu viziju svoje budućnosti. Među glavnim osobinama još se spominju vrline poput predanosti poslu i spremnosti za preuzimanje rizika. Naposljetku, govori se kako je potrebno konstantno ustrajati u svom naumu.”
Uputite učenike na vođenje bilješki. Postavite pitanja o glavnim poduzetničkim osobinama navedenim u videoisječku. U razgovoru navedite učenike da dopune svoje popise osobina, ukoliko su neku propustili, jer će im biti potreban u drugom dijelu aktivnosti.
Uputite učenike da će sada primijeniti ono što su usvojili u prvom dijelu aktivnosti. Koristeći digitalni alat Padlet, navest će primjere svih poduzetničkih osobina koje je mladi hrvatski poduzetnik poduzeo na svojem poduzetničkom putu, gledajući video o Ivanu Mrvošu, izumitelju pametne klupe. Kratak opis videozapisa: “Video govori o poslovnom uspjehu mladog hrvatskog poduzetnika Ivana Mrvoša koji se u svoj poduzetnički pothvat upustio s 19 godina, da bi s 22 godine njegov posao dosegao vrijednost od 10 milijuna eura. Mrvoš u videu pruža nekoliko savjeta kako postati uspješan poduzetnik i koje greške treba izbjegavati u poslovanju. Zaključio je kako je potrebno imati kvalitetan tim zaposlenika koji vjeruju u vas i vašu poduzetničku ideju.”
Unutar svoje bilješke učenici zapisuju primjer poduzetničke aktivnosti i poduzetničke osobine koju je poduzetnik iskazao u tom trenutku (primjerice, prodajom svoje gitare preuzeo je rizik kako bi financirao svoju poduzetničku ideju). Po završetku rada, nekoliko učenika predstavlja svoj rad ostalim učenicima, koji dopunjuju svoje popise ukoliko nisu prepoznali sve primjere navedene u videoisječku.
Razgovarajte s učenicima o tome što nekome predstavlja rizik. Uputite ih da će u ovom dijelu aktivnosti predstaviti nekoliko poduzetničkih ideja novih proizvoda koji tek traže financiranje, ali na način da objasne rizike na koje takve ideje mogu naići i kako ih uspješno prevladati. Prijedloge će pronaći na platformi Kickstarter. Pri proučavanju svakog od projekata na toj stranici, uputite učenike da se koncentriraju na objasnidbeni video na početku, kao i objašnjenja o svim rizicima koji su većinom navedeni u opisu samog proizvoda. Svoj će rad predstaviti u zajedničkom dijelu razredne OneNote bilježnice koju će, po završetku rada i kratke prezentacije odabranih ideja, podijeliti s ostalim učenicima i učiteljima zainteresiranima za tu temu.
Women in Adria. Uspješno poduzetništvo (22.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.