S učenicima porazgovarajte o navikama odvajanja otpada u kućanstvu (odvajaju li otpad, sudjeluju li u tome svi članovi kućanstva itd.). Ideje o odvajanju otpada napišite na ploču kao zaključke nakon uvodne rasprave. Objasnite im razliku između otpada i smeća te usmeno raspravite o tome što se sve može reciklirati. Učenike uputite na proučavanje podnaslova Je li otpad smeće na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 4, Jedinica 1. Zadajte im da tijekom jednog tjedna bilježe masu proizvedenog otpada u svojem kućanstvu, i to tako da bilježe masu miješanog, papirnatog i plastičnog otpada. Neka podatke zabilježe u tablicu te s pomoću stupčastog dijagrama u online verziji alata Excel u sustavu Office 365. Učenicima na primjeru pokažite postupak izrade dijagrama. Zatim neka u paru prokomentiraju svoje dijagrame i pokušaju utvrditi postoje li među njima razlike i zašto. Na nastavi raspravite o tome u kojem se dijelu tjedna proizvede najviše otpada te koji su mogući razlozi za to. Tablicu i dijagram učenici neka prikažu na posteru izrađenom u Canvi. Također, neka na posteru napišu svoje prijedloge o tome na koji se način može smanjiti proizvodnja otpada u kućanstvu. Organizirajte izložbu izrađenih postera uz raspravu sa zainteresiranim učenicima i djelatnicima škole kako bi svi osvijestili koliko se otpada proizvede. Postere projicirajte s pomoću projektora. Zajedno prokomentirajte radove učenika.
Pokrenite sastanak u Teamsu u alatu Office 365. Učenicima podijelite poveznicu na alat Tricider kako bi mogli upisati svoje mišljenje o tome zašto je važno odvajati otpad. Zajedno prokomentirajte njihove ideje. Zadajte im zadatak da prikupljaju podatke o masi proizvedenog otpada u njihovu kućanstvu. Pokažite im, rabeći Excel u Teamsu u alatu Office 365, kako mogu izraditi tablicu i dijagram za prikaz mase proizvedenog otpada. Kad učenici prikupe podatke o masi proizvedenog otpada (plastičnog, papirnatog i miješanog), trebaju ih upisati u tablice te grafički prikazati s pomoću dijagrama. Gotove radove učenici prezentiraju tijekom sastanka u Teamsu. Sve navedeno neka učine u svojem sheetu u Teamsu. Na kraju učenike podijelite slučajnim odabirom u breakout sobe, tj. grupe s podjednakim brojem članova. Neka zatim u grupama iznesu svoje ideje o mogućnostima smanjenja otpada u kućanstvu te istaknu važnost razdvajanja otpada. Zaključke neka navedu na Lino ploču.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite temu odvajanja otpada te svaku promjenu aktivnosti koristeći se vizualnom podrškom (primjerice, vizualnim rasporedom). Nemojte inzistirati na tome da učenik s disleksijom ili jezičnim teškoćama zapisuje zaključke nakon uvodne rasprave na ploču. Za navedene učenike prilagodite digitalni obrazovni sadržaj jezično i grafički te ga prema potrebi i isprintajte. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Omogućite učeniku s oštećenjem vida prilagodbu svjetline u prostoru i na zaslonu te kontrasta na ekranu. Za upotrebu digitalnih alata Office 365, Tricider i Lino pripremite pisane i slikovne upute kako bi svaki učenik mogao samostalno upotrijebiti digitalni alat kod kuće. Ako učenik ima teškoća s upotrebom navedenih alata, pokažite na nastavi kako se njima može koristiti te omogućite produljeno vrijeme za izradu tablica i dijagrama.
Za provedbu aktivnosti u online okruženju unaprijed pripremite pisane upute, redoslijed i opis planiranih aktivnosti za učenika s oštećenjem sluha i učenika s poremećajem iz autističnoga spektra. Povremeno provjeravajte razumijevanje uputa. Vodite računa o tome da lice govornika uvijek bude vidljivo kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao, ako je potrebno, očitavati s usana. Unaprijed najavite podjelu u breakout sobe učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra.
Zadajte učenicima zadatak da istraže na internetu i na poudanim mrežnim stranicama što je koncept Zero Waste te kako se mogu uključiti u aktivnosti koje promiču taj koncept. Neka u alatu Screen-o-Matic naprave promidžbeni video u kojem će predstaviti moguće aktivnosti. Promidžbeni video objavite na mrežnoj stranici škole kako bi bio dostupan učenicima i lokalnoj zajednici.
Učenike podijelite u 5 grupa s podjednakim brojem članova. Svakoj grupi zadajte jednu temu onečišćenja – onečišćenje zraka, onečišćenje tla, onečišćenje voda, onečišćenje bukom, svjetlosno onečišćenje. Kao polazište im zadajte da prouče podnaslov Onečišćenje okoliša i interaktivne sadržaje na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 4, Jedinica 1. Uputite ih na to da izrade digitalni sadržaj po izboru u ThingLinku, primjerice sliku kakva onečišćenja na kojoj će ikonama označiti onečišćivače. Napomenite im da u sadržaje umetnu fotografije i videosadržaje uz opise i prikaze onečišćenja. Skrenite im pozornost na to da poštuju autorska prava te im navedite neke otvorene izvore materijala (npr. Pixabay i Flickr). Pri izradi digitalnog sadržaja u ThingLinku neka se posluže dostupnim tiskanim izvorima znanja i pouzdanim mrežnim stranicama (poput videolekcija Ministarstva znanosti i obrazovanja). Gotove sadržaje neka podijele u kanalu Priroda u razrednom timu na Teamsu u paketu Office 365. Učenici neka međusobno komentiraju radove drugih grupa. Neka navedu što su novo naučili, što bi grupe mogle popraviti te što im se posebno sviđa.
Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite aktivnost rada u grupi te mu omogućite da samostalno odabere onu u kojoj želi raditi u skladu sa specifičnim interesima i sklonosti rutinama. Pripremite objašnjenja novih pojmova i nepoznatih riječi za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama. Važno je da upotrebljavate jednostavne izraze koji su popraćeni slikovnim prikazima. Navedene učenike potaknite na vođenje bilježaka ili izradu mentalne mape na temelju pročitanog sadržaja. Pripremite kratke i jednostavne upute popraćene slikama za upotrebu digitalnog alata ThingLink. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju, kao i učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra omogućite da uglavnom upotrebljavaju vlastite fotografije i videosadržaje. Pratite rad učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje te njegovu suradnju u skupini.
Učenicima objasnite kako se zbog onečišćenja prirode ljudi izravno mogu razboljeti. Potaknite ih na to da istraže s pomoću dostupnih tiskanih izvora i pouzdanih mrežnih stranica bolesti koje su izravno vezane za različite tipove onečišćenja. Pritom im objasnite kakva je to minamata bolest. Nakon što istraže bolesti, neka u razredu usmeno izlože razultate svojih istraživanja te s pomoću prezentacije izrađene u stolnoj inačici Powerpointa.
S učenicima raspravite o tome što rade s plastičnom ambalažom. Pitajte ih što se, primjerice, može činiti s plastičnim bocama navodeći ih pritom na odgovor o mogućnosti povrata ambalaže u trgovine. Povedite razgovor o razlozima zašto se u trgovinama danas vrlo teško mogu pronaći plastične vrećice. Objasnite im o opasnostima plastike u prirodi. Uputite ih proučavanje interaktivnog videa Zagađenje mora i oceana plastikom na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 4, Jedinica 1. Učenike podijelite u grupe ili parove. Neka izrade informativnu brošuru u Publisheru u Office 365 ili u Canvi u kojoj će upozoriti građanstvo na opasnosti od plastičnog otpada navodeći konkretan slučaj (primjerice, bacanje plastičnih vrećica u more, bacanje plastičnih boca na otvorene zelene površine i slično). Uz Vašu pomoć neka izrade QR kodove u alatu QR Code Generator te ih ispišite i zalijepite na vidljiva mjesta u svojem naselju kako bi njihovi sadržaji bili dostupni većem broju ljudi.
Na kraju razredne rasprave za učenike s teškoćama u razvoju pripremite pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Prije gledanja interaktivnog videozapisa pripremite popis novih pojmova i nepoznatih riječi za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama. Također, možete u natuknicama pripremiti sadržaj pogledanog videozapisa radi lakšeg praćenja slijeda događaja. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline u prostoru te svjetline i kontrasta na ekranu. Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu digitalnih alata (Publisher u Office 365 i Canva) te provjeravajte kako se učenik s teškoćama snalazi u pojedinim fazama izrade. Podijelite zadatke u paru ili grupi u kojoj se nalazi učenik s teškoćama ovisno o jakim i slabim stranama učenika ili potaknite učenike na dogovor o podjeli zadataka pri čemu treba voditi računa o mogućnostima učenika s teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Objasnite učenicima što je plava zastava, a oni neka zatim istraže koje plaže u Hrvatskoj imaju plave zastave te neka ih označe (georeferenciraju) s pomoću NatGeo MapMakera. Svoje radove neka prikažu ostalim učenicima u razredu opisujući pritom prostornu raspodjelu plavih zastava u Hrvatskoj.
Blewitt, J. 2017. Razumijevanje održivog razvoja. Visoka škola međunarodnih odnosa i diplomacije Dag Hammarskjöld. Institut Ruđer Bošković. Institut za razvoj i međunarodne odnose. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.