Aktivnost započnite razgovorom o putovanjima, o njihovoj važnosti, samoj kulturi putovanja i ophođenja prema sudionicima tog procesa - turističkim vodičima, vozačima autobusa, konobarima, kustosima u muzejima, prodavačima, lokalnim stanovnicima itd. Povedite raspravu o tome zašto je važno izlagati se novim kulturama i upoznavati drukčiju okolinu, na koji se način na svojim putovanjima ljudi uče strpljenju, uvažavanju drugih i drugačijih. Pitajte ih koje su zemlje i gradove već posjetili ili bi htjeli posjetiti i isprobati nove stvari, uživati u novim spoznajama. Koja bi nova mjesta voljeli vidjeti, npr. neki neobičan muzej, nogometni stadion, poznatu trgovinu i sl.?
Pitajte učenike što znači biti ‘’dobar i odgovoran’’ turist i neka vam daju primjere. Naglasite da svi snosimo određenu društvenu odgovornost, da moramo misliti zeleno i paziti na ekološko opterećenje nekog mjesta, primjerice, na potrošnju vode, struje, odlaganje otpada i sl. Na taj način, trebamo kritički promišljati o višestrukim učincima ljudskog utjecaja/djelovanja na prirodu i okoliš. Povedite raspravu o tome što još treba usvojiti kao dio kulture putovanja? Primjerice, naučiti osnove jezika i kulturnih običaja zemlje koju posjećujemo i zašto je to važno za naša sadašnja i buduća putovanja. Pitajte ih da vam nabroje neke poznate gradove s engleskog govornog područja, a vi im pomozite s prijevodom i točnim izgovorom ako je nužno.
Kako biste ponovili najpoznatije svjetske gradove/države/kontinente, odigrajte igru abecede u kojoj učenici u grupama, u zadanom roku, nabrajaju poznate gradove abecednim redom pokušavajući naći poznati grad/državu ili kontinent za svako slovo. Podijelite s učenicima poveznicu na e-Škole DOS Engleski 5, Modul 3, Jedinica 3.3., Zadatak 1 u kojem povezuju države s glavnim gradovima kako bi dodatno ponovili točan izgovor i neke od glavnih država i gradova s engleskog govornog područja.
Učenicima najavite sljedeću aktivnost u grupi u kojoj će prezentirati osnovne informacije o nekom gradu s engleskog govornog područja. Upišite imena deset svjetski poznatih metropola u kolo sreće u digitalnom alatu Wordwall te recite učenicima da će svaka grupa istražiti po jedan grad koji im bude dodijeljen nasumce, uz pomoć kola sreće. Potaknite učenike da u grupama istraže osnovne informacije vezane uz taj grad, a kako biste im pomogli u istraživanju, recite im da se usredotoče na geografski položaj, klimu, poznati festival, poznate osobe iz tog grada, poznatog pjevača/glumca/youtubera, influencera koji potječe iz tog grada, neku povijesnu činjenicu, poznati spomenik, zanimljivost ili priču vezanu uz taj grad i sl. Pomozite im oko pronalaska sigurnih mrežnih stranica na kojima mogu naći tražene podatke. Pokažite im i primjer toga što bi prezentacija trebala sadržavati, npr. London ili London facts. Naglasite učenicima da se neki podatci o gradovima mijenjaju i pitajte ih koji bi to mogli biti (broj stanovnika, najviša zgrada i sl.) Na taj način, potičete i razvijate svijest o medijskoj pismenosti i kritičkom razmišljanju.
Učenicima podijelite poveznicu na alat Padlet gdje ste kreirali zid koristeći opciju Canvas. Svaka grupa predaje svoj zadatak kreiranjem posta, a predstavnik grupe, izabran na demokratski način, na satu predstavlja kreiran sadržaj svoje grupe.
Na kraju, svi glasaju za najpoželjniji grad koji bi voljeli posjetiti uz unaprijed dogovorene kriterije - ostavljanje znaka unutar digitalnog alata Padlet ili uz pomoć anonimne ankete u digitalnom alatu Mentimeter koju ste prethodno pripremili.
Pohvalite učenike za rad i suradnju i pitajte ih što im se svidjelo u ovoj aktivnosti, što su novo naučili i bi li nešto dodali ili mijenjali.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Tijekom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, kao što su mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to ne jave sami.
S učenicima s oštećenjem sluha, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama provjeravajte razumiju li zadatak i pojmove koji se spominju tijekom rasprave o pojmovima koje povezuju s putovanjima. Po potrebi, pružite pojašnjenje i slikovni prikaz. Možete potaknuti učenika na izradu mentalnih mapa.
Prilikom igre abecede pripremite prikaz abecede kako bi bila vidljiva svim učenicima. Učenici s disleksijom nerijetko imaju poteškoća u prizivanju abecede, posebno kada uz to trebaju razmišljati o drugim faktorima kao što su ovdje gradovi i države. Stoga prikaz abecede pomaže kako bi se smanjilo opterećenje na radno pamćenje i izbjegla situacija u kojoj učenik ne može prizvati sljedeće slovo u abecedi.
Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite popis najpoznatijih gradova/država/kontinenata poredanih po abecedi.
Za učenike s teškoćama, primjerice disleksijom i jezičnim teškoćama, omogućite ponovno slušanje audiozapisa. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti audiozapis, a po potrebi, uključite i transkript audiozapisa.
Prilikom rada u skupini preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im na početku najaviti strukturu sata kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. S obzirom na to da su kod učenika s poremećajem iz spektra autizma često prisutni intenzivni interesi, preporuča se tematska prilagodba na način da oni odaberu grad za svoju skupinu.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Potaknite učenike da pripreme putopisnu reportažu grada koji su posjetili te da prezentaciju održe u razredu u digitalnom alatu Piktochart. Naglasite im da reportaže odlikuju sažetost, zanimljivost i duhovitost pripovijedanja, bogat opis, stilske figure, metafore i poredbe. Ti su tekstovi često popraćeni i lijepim fotografijama. Recite im da, u svojoj reportaži, mogu predstaviti i neku planinu, neobično mjesto u Hrvatskoj, pećinu, rijeku, pa čak i put od škole do kuće te zanimljiva mjesta kojima prolaze na tom putu, zanimljivost o životu osobe po kojoj je nazvana neka ulica i sl.
Aktivnost započnite olujom ideja u digitalnom alatu Mentimeter u kojem učenici nabrajaju poznate znamenitosti ili lokacije svog grada. Razgovarajte o ljepoti i važnosti tih lokacija za lokalno stanovništvo/građane tog grada i pitajte učenike da vam navedu nekoliko razloga zašto bi ih svatko trebao posjetiti. Naglasite važnost upoznavanja i nacionalnog folklora, gastronomije, etno i gastro odredišta, biciklističkih ruta i sl. koji također čine turističku razglednicu nekog kraja. Pitajte ih jesu posjetili festivale, muzeje, dramske izvedbe koje prikazuju epizode iz povijesti grada/mjesta te zašto je to također važno. Potaknite učenike da vam nabroje neka događanja, festivale, gastronomske specijalitete svoga kraja koji, također, predstavljaju bitan čimbenik turističke ponude.
Recite učenicima da će raditi u paru kao turistički promicatelji svog grada/mjesta. Pitajte ih što znači biti turistički promicatelj, je li važan spol kod promidžbe grada u smislu - tko je kreativniji i inovativniji, dečki ili cure. Potaknite ideje o tome kako oni mogu pridonijeti razvoju turizma u svom gradu/kraju te što bi djevojčice više voljele predstaviti u turističkoj promidžbi svog grada/mjesta/kraja, a što dječaci. S učenicima posjetite i mrežne stranice turističke zajednice ili posjetite sam ured kako bi učenici stekli sliku o tome kako funkcionira turistička promidžba. Prije samog posjeta, zajednički pripremite pitanja na koja želite čuti odgovore, npr. kakav je tipičan profil gostiju koji posjećuju grad, što najviše vole posjetiti, probati i sl.
Najavite učenicima rad u grupama i potaknite ih na dva kreativna zadatka. Recite im da mogu birati koji zadatak žele raditi u svojoj grupi - potaknite demokratsko odlučivanje.
Recite im da sve grupe najprije trebaju fotografirati neku gradsku znamenitost, poznati lokalitet, poznato jelo svog kraja, sportski ili kulturni događaj značajan u njihovom gradu/kraju i sl.
Zatim, predstavite zadatke te im još jednom naglasite da mogu birati što žele kreirati. Prvo je izrada promidžbenog plakata za turističku zajednicu grada, kao jedno od značajnijih sredstava vizualne komunikacije. Na taj način, identitet nekog grada oslikava se kroz percepciju lokalnog stanovništva, u ovom slučaju, učenika. Oni, koji su odabrali ovaj zadatak, izrađuju plakat u digitalnom alatu Canva, opisuju fotografiju kratkim rečenicama i prezentiraju svoj rad u razredu. U prezentaciji trebaju ukratko objasniti zašto je taj izbor dobar za turističku promidžbu. Ohrabrite učenike da koriste svoju maštu i inovativne koncepte te da fotografijama i sloganom predstave svoju lokalnu zajednicu kao atraktivno i prepoznatljivo turističko odredište. Naglasite im komunikacijsku i promidžbenu ulogu plakata u turističkoj promidžbi. Pokažite im nekoliko primjera, Zadar travel attractions. Uputite učenike ove grupe na e-Škole DOS Engleski 5, Modul 3, Jedinica 3.3., Zadatak 2 u kojem, slušajući zadatak s razumijevanjem, ponavljaju i vježbaju rečenice koje opisuju London.
Druga mogućnost je kreiranje razglednice na kojoj će prikazati fotografiju te napisati nekoliko rečenica o sebi i o samom spomeniku/mjestu/lokaciji/jelu i sl. Učenici rade u digitalnom alatu Canva te koriste glagolsko vrijeme Present Continuous za opis svojih aktivnosti, npr. I'm swimming in this beautiful lake. It is 100 years old. It is the deepest lake in my country.
Uputite učenike grupe na e-Škole DOS Engleski 5, Modul 3, Jedinica 3.3., Zadatak 3 u kojem ponavljaju i vježbaju upotrebu glagolskog vremena Present Continuous.
Na ovaj način, učenici vježbaju svoje stvaralačke vještine jer trebaju smisliti poduzetničku ideju od početka do kraja, predstaviti atraktivnu lokaciju na personaliziran način i osmisliti izgled promidžbenog plakata i razglednice. Učenici u ovom stvaralačkom procesu uče kako od neke lokacije napraviti turističku atrakciju te, na određen način, rade na promidžbi turizma na lokalnoj razini i pridonose dodatnoj promidžbi lokalne zajednice.
Radovi se objedinjuju na One Note/Class Notebook, a mogu se izložiti i kao plakati na otvorenom Danu škole. Pohvalite učenike za njihovu kreativnost i zajednički rad i recite im da i oni mogu biti odlični promicatelji svoga grada. Pitajte ih što bi oni dodali u turističku ponudu grada, što im se svidjelo u aktivnosti i bi li nešto mijenjali.
Prilikom oluje ideja ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, kao što su mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to ne jave sami.
S učenicima s oštećenjem sluha, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama provjeravajte razumiju li zadatak i pojmove koji se spominju tijekom oluje ideja. Po potrebi, pružite pojašnjenje i slikovni prikaz.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati učenika koji je, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Uvijek postoje učenici koji su senzibilniji i mogu pružiti podršku učenicima s teškoćama u vidu usmjeravanja ili pomaganja te je takve vršnjake važno prepoznati na vrijeme. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Valja češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Za učenike s teškoćama, primjerice, disleksijom i jezičnim teškoćama, omogućite ponovno slušanje audiozapisa. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti audiozapis, a po potrebi, uključite i transkript audiozapisa.
Potaknite učenike da snime svoj grad u neko neobično doba dana, rano jutro, na kiši ili dok pada snijeg. Video i komentare o tome zašto vole svoj grad objavljuju u obliku videobloga u digitalnom alatu EDpuzzle i prezentiraju svoje radove u razredu.
Na početku sata donesite globus i recite učenicima da će zaigrati igru "Ja sam kao karta, gdje se najprije starta?" Ohrabrite pojedince da zavrte globus i pokažu neku državu o kojoj znaju osnovne podatke. To može biti zemlja koju su posjetili ili koju bi voljeli posjetiti. Učenici navode npr. glavni grad, službeni jezik, ime poznatog sportskog kluba/sportaša/pjevača/pjevačice/boje zastave/zanimljivu priču/poznate znamenitosti i te informacije ispričaju ostatku razreda. Željeno/opisano odredište može im poslužiti i kao inspiracija za neka nova putovanja.
Podijelite s učenicima poveznicu na e-Škole DOS Engleski 5, Modul 3, Jedinica 3.3., Zadatak 2 u kojem slušaju tekst o glavnom gradu SAD-a te vježbaju vještinu slušanja s razumijevanjem tako da popune tekst odabranim riječima.
Najavite učenicima da će raditi u grupama i kreirati kviz znanja unutar geografske karte. Svaka grupa treba napisati u bilježnicu po 5 pitanja iz različitih kategorija. Kategorije su: povijest, geografija, zanimljivost, zabava, opće znanje. Uz pomoć kola sreće, koje ste unaprijed pripremili u digitalnom alatu Wordwall, svakoj grupi nasumce dodijelite jednu kategoriju. Nakon što je svaka grupa izradila svoj set pitanja za svoju kategoriju, podijelite s njima poveznicu na digitalni alat Mapmaker. Zadatak je svake grupe izraditi geografsku kartu na koju će upisati već pripremljena pitanja. Unutar alata svaka grupa najprije treba odabrati odgovarajuću početnu kartu Base maps, a zatim, uz pomoć ikone Nacrtaj točku, označiti državu na koju se pitanje odnosi. Unutar ikone Nacrtaj točku moguće je dodati: Broj pitanja (pitanje broj 1, pitanje broj 2 i slično), naslov (recite im da dodaju kategoriju pitanja - Povijest, Zabava i slično) i kratko pitanje vezano uz tu državu, npr.:
Kategorija Opće znanje (Učenici ucrtaju točku na Englesku/Veliku Britaniju, upišu kategoriju i pitanje) What is the name of the most famous clock in London?
Kategorija geografija (kliknu na Australiju): What is the capital of Australia?
Kategorija zabava (klliknu na Kanadu) : Is Shawn Mendes a singer or an actor?
Svaka grupa priprema svoj kviz za ostale grupe, nastavnik dijeli poveznice putem elektroničke pošte ili društvenih mreža na karte pojedinih grupa, igra se okreće. Najprije počinje jedna grupa, ostali učenici odgovaraju, zatim kreće druga grupa sa svojim pitanjima, a druge grupe odgovaraju te tako svi učenici sudjeluju u igri pitanja i odgovora. Uvedite i vremensko ograničenje, npr. unutar 5 sekundi predstavnik grupe, demokratski izabran, dizanjem ruke odgovara na pitanje. Članovi grupe prethodno se moraju dogovoriti što bi mogao biti točan odgovor. Ako odgovore netočno, nastavlja grupa koja se sljedeća javila. Tako učenici, na zabavan način, uče osnovne podatke i zanimljivosti o pojedinim državama.
Osim temeljne karte, mogu se koristiti i specijalizirane vrste karata, tematske karte, unositi oznake mjesta, mjeriti udaljenost te dodavati slike i videozapisi na označena mjesta. Alat je, zasada, prilagođen korištenju na računalu i na tabletu tako da unaprijed pripazite da sve grupe imaju osiguran pristup tim uređajima ili u učionici ili informatičkom kabinetu.
Kako bi produbili znanje i na drugim područjima, recite učenicima da na kartu dodaju opciju Layers koja je odmah vidljiva na početnoj stranici alata. Objasnite im da je svrha upotrebe opcije Layers informiranje o određenim ekološkim stvarima, npr. klimatskim zonama, područjima zagađenja, količini ekološkog otiska u pojedinim zemljama, korištenju obnovljivih izvora energije, zastupljenosti različitih životinjskih i biljnih vrsta, učestalosti potresa u nekim područjima i sl.
Svaka grupa bira opciju Layers po želji. Ukratko, analizira podatke koji su i grafički prikazani te predstavnik grupe usmeno informira ostatak razreda o saznanjima svoje grupe. Potaknite raspravu na temu ekološke osviještenosti te ih pitajte na koji način oni doprinose očuvanju okoliša i zaštite prirode. Primjerice, upotrebljavaju li papirnate čaše umjesto plastičnih, koriste li metalne slamke, recikliraju li smeće, bacaju li ostatke hrane i sl.
Aktivnost se može provesti i zajedničkom suradnjom s učiteljem geografije. Na kraju aktivnosti pohvalite učenike za rad i međusobnu suradnju te ekološku osviještenost prema okolini u kojoj žive.
S obzirom na to da su kod učenika s poremećajem iz spektra autizma često prisutni intenzivni interesi, preporuča se tematska prilagodba u kojoj će oni odabrati grad ili državu i koju će predstaviti razredu.
Za učenike s teškoćama, primjerice, disleksijom i jezičnim teškoćama, omogućite ponovno slušanje audiozapisa. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti audiozapis, a po potrebi, uključite i transkript audiozapisa.
Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba.
Predvidite više vremena za učenike sa specifičnim poremećajem učenja (npr. disleksija) kako bi učenici imali vremena pročitati i razumjeti pitanje.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Potaknite učenike da istraže globalni problem prekomjernog bacanja hrane. Recite učenicima da unutar tjedan dana prate i bilježe kamerom, fotografijom, pisanom bilješkom, koliko se hrane baca u njihovoj bližoj okolici (u školi, kod kuće, s prijateljima i sl.). Svoja saznanja i digitalni kolaž objavljuju u digitalnom alatu Kizoa, a uputite ih i na mrežne stranice Prekomjerno bacanje hrane-globalni problem gdje se detaljnije mogu upoznati s problemom.
Na kraju, neka daju nekoliko savjeta kako umanjiti problem bacanja hrane. Svoj rad izlažu na mrežnim stranicama škole ili kao plakat u razredu/ školi na Svjetski dan hrane, 16.10.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.