Iskoristite metodu „obrnute učionice”. Prije podijelite učenike u tri grupe i svakoj grupi dodijelite jedno stilsko razdoblje za istraživanje, rješavanje nejasnoća, raspravljanje i zaključivanje. Pripremite pitanja koja moraju istražiti. Tako na satu najprije svaka grupa predstavlja svoje stilsko razdoblje. Zajedno s učenicima prisjetite se značajki glazbe svakoga stilskoga razdoblja, počnite od srednjega vijeka. U srednjem vijeku obratite pozornost na ulogu crkvene i svjetovne glazbe. Razgovarajte s učenicima o teškom životu običnog čovjeka i potaknite ih na usporedbu s današnjim životom. Naučite plesati srednjevjekovni ples bransle. Obratite pozornost na sudjelovanje svakoga učenika u plesu i tolerantni odnos jednih prema drugima. Zatim se prisjetite renesanse. Razgovarajte o tome da su se u vrijeme renesanse glazbom bavili gotovo svi. Glazbena pismenost bila je obavezna za svakog obrazovanog čovjeka. Možete pogledati emisiju Notica Renesansa 1 i Notica Renesansa 2 . Ne morate gledati cijelu emisiju, možete odabrati ulomke koji, prema vašemu mišljenju, najbolje predstavljaju to razdoblje. Potaknite učenike na usporedbu s današnjicom. Pitajte ih: Zašto je uloga glazbe u današnje vrijeme drukčija? Zašto glazbena pismenost nije obavezni dio svakoga čovjeka? Potaknite ih da raspravljaju o tome. Neka svaki učenik iznese svoje mišljenje. Razgovarajte o poznatima glazbenicima, pjevačima, skladateljima današnjice. Razgovarajte o glazbi koju slušaju sami, njihovi roditelji ili njihovi bake i djedovi. Potaknite ih na kritičko razmišljanje: zašto jedna glazba živi desetljećima i stoljećima, a druga se zaboravlja za tjedan dana. Ponovite glazbeno-stilsko razdoblje baroka s pomoću musikograma A. Vivaldi „Četiri godišnja doba”. Razgovarajte o ručno izrađenima violinama koje su se počele izrađivati u to vrijeme. Usporedite izradu instrumenata u 17. stoljeću i sada. Opišite im izradu jednoga glazbala. Pogledajte ulomak. Razgovarajte o poznatima majstorima baroka: obitelji Stradivari i Amati. Pokažite im video o Stradivarijevoj violini. Pitajte ih što misle, zašto je Stradivarijeva violina danas tako skupa. Pokušajte navesti učenike na razgovor o tome koliko je truda i vremena bilo potrebno za izradu jedne violine. Zatim podijelite učenike u grupe i zadajte im da se pomoću kviza u Kahootu prisjete klasicizma. Svaka grupa mora izraditi svoj kviz i postaviti do deset pitanja. Ponudite im da se mogu koristiti Enciklopedijom i druge izvore preko tražilice. Takva metoda pomaže učenicima da bolje procijene svoje znanje. Tako svaka skupina mora postaviti dobro pitanje i znati točan odgovor. Kada su skupine gotove, odigrajte svaki kviz i tako ponovite značajke klasicizma. Zatim izradite KWL tablicu: znam, želim znati i naučio sam. Pitajte učenike koji su skladatelji bili poznati u vrijeme klasicizma. Pustite im video u kojem će učenici poslušati ulomke Mozartovih skladbi. Razgovarajte s njima jesu li prepoznali skladatelja i popunite dva stupca tablice. Ako učenici nisu sigurni, prikažite im ulomak iz opere „Čarobna Frula”, ariju Kraljice noći. Pitajte ih jesu li prepoznali o kojem skladatelju razgovaramo. Pogledajte kratku biografiju W. A. Mozarta. Razgovarajte što ih se dojmilo i popunite treći stupac. Potaknite učenike da pročitaju što su zapisali u treći stupac.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključuje u različite aktivnosti.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupi u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.
Omogućite podsjetnik s koracima u zadatku. Možete ga izraditi u obliku kartice pazeći na grafičku prilagodbu teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Učenika potaknite na kreativno razmišljanje postavljajući dodatna potpitanja. Potaknite ih na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome posebice kod učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.
U usmenom predstavljanju sadržaja koristite se jednostavnim rječnikom te prikažite što više primjera pojmova koje predstavljate.
Učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješno primio sve informacije. Osigurajte tišinu u razredu tijekom slušanja glazbenih primjera.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata Kahoot. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uz gudačka glazbala, u baroku se pojavilo još jedno glazbalo – čembalo. Potaknite učenike da istraže čembalo i njegov utjecaj na malog Mozarta te koliko je skladbi Mozart napisao za čembalo. Svoja istraživanja predstavljanju u alatu Canva cijelome razredu.
Nastavni sat počnite citatom W. A. Mozarta: „Glazba je za mene život.” Pitajte učenike kako su doživjeli taj citat? Razgovarajte s njima o tome jesu li prepoznali čovjeka koji je tako govorio o glazbi. Natuknite im da je to skladatelj iz vremena klasicizma. Pokažite učenicima ulomak filma o Mozartu. Imate automatske titlove na hrvatski jezik. Ne morate gledati cijeli, možete pogledati od 11. minute do 16. minute. Pitajte učenike jesu li prepoznali o kojem je skladatelju riječ. Recite im da je to bio genijalni Wolfgang Amadeus Mozart. Pitajte ih jesu li čuli što o tome skladatelju. Upotrijebite tablicu KWL. Učenici moraju popuniti dva stupca tablice: znam i želim znati. Zadnji stupac popunit će na kraju aktivnosti. Razgovarajte s učenicima što za njih znači izreka „čudo od djeteta”. Potaknite ih da razgovaraju o svojemu djetinjstvu i djetinjstvu Wolfganga Amadeusa Mozarta. U koje je vrijeme bilo lakše biti dijete? Zašto? Biste li željeli život maloga Wolfganga? Pitajte ih ima li tko malu braću. Usporedite život njihove braće i maloga Mozarta. Spomenite i život žena u to vrijeme. Razgovarajte o Wolfgangovoj sestri, koja je također bila darovita glazbenica, ali o njoj ne znamo ništa. Zašto je to bilo tako? Kakva su prava i obaveze imale žene u to vrijeme? Razgovarajte o ravnopravnosti spolova u 18. stoljeću i sada. Što se promijenilo, a što je ostalo isto? Razgovarajte s učenicima o pojmu genijalnost. Kako oni razumiju taj pojam. Potaknite ih da sami objasne što znači genijalnost. Koristite se metodom oluja ideja. Podijelite učenike u parove i zadajte im da napišu što više ideja o pojmu genijalnost. Mogu se koristiti Lino.it pločom, Padletom ili običnim papirom. Velika količina tuđih ideja često omogućuje nastajanje novih ideja kod osoba koje ih slušaju ili čitaju. Kako bismo dobili što više ideja, važno je poticati i pohvaljivati sve iznesene ideje. Poslušajte sve ideje i dođite do ispravnog značenja pojma genijalnost. Pustite učenicima nekoliko Mozartovih skladba. Ne morate slušati cijele skladbe, samo ulomke. Komentirajte svaku skladbu: kada je nastala, tko su izvođači, koje su glazbene sastavnice. Možete pronaći suvremenu obradu i usporediti ih. Na kraju im pustite „Rondo” Alla Turka. Objasnite da je to 3. stavak sonate. Prisjetite se što je to sonata i što je glazbeni oblik rondo. Nacrtajte shemu ronda i poslije naučite s učenicama tjeloglazbu. Obratite pozornost na to da se tijekom tjeloglazbe učenici moraju uljudno odnositi jedni prema drugima i poštovati se. Možete im zadati da sami smisle ritam ili glazbu u obliku ronda. Bolje će biti ako ih podijelite u grupe po četvero. Zatim svakoj grupi dodijelite jedno od razdoblja života W. A. Mozarta. Učenici preko tražilica moraju istražiti život i djela W. A. Mozarta (životopis, pronaći zanimljivosti, citate, fotografije, filmove, skladbe). Sve će podatke oblikovati i izraditi prezentaciju u alatu Genially. Na kraju prezentacije svaka grupa mora sastaviti kviz o zadanom razdoblju kao ponavljanje. Zatim svaka grupa predstavlja svoj dio životopisa Wolfganga Amadeusa Mozarta cijelomu razredu i s pomoću kviza učenici ponove što su naučili. Poslije trebaju završiti tablicu KWL, to jest popuniti treći stupac. Neka svaki učenik pročita što je napisao u taj stupac pa zajedno komentirajte.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključi u različite aktivnosti.
Smjestite učenike s teškoćama bliže primljenom sadržaju. Osigurajte tišinu u učionici. Pripazite na to da izvor svjetlosti nije izravno usmjeren prema zaslonu na kojem se prikazuje sadržaj.
Postavljajte jedno po jedno pitanje koristeći jednostavan rječnik. Potaknite kreativno razmišljanje kod učenika s teškoćama postavljajući dodatna potpitanja. Omogućite učenicima asocijacije koje će ih usmjeriti na razmišljanje. Prikažite što više vizualnih primjera. Sve nabrojeno odnosi se i na aktivnosti oluja ideja, koja može biti izazovna učenicima s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u par i u grupu učenika koji će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti učenik/grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u paru/grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.
Prilagodite aktivnost tjeloglazbe tako da i učenik s oštećenjima mišićno-koštanog sustava može ravnopravno sudjelovati.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnih alata Lino, Padlet i Genially. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Učenike potaknite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome posebice kod učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici snime podcast „Mozart u moderno doba”. Što bi se promijenilo u životu Wolfganga Amadeusa Mozarta? Bi li se nastavio baviti glazbom ili bi se okrenuo nečemu drugome? Bi li mogao živjeti od glazbe ili bi mu glazba postala hobi? Kako bi se promijenila njegova glazba? Koji bi mu žanr više odgovarao danas? Razmislite o slavnoj osobi u našem vremenu. Koga biste mogli usporediti s Mozartom i zašto?
Uz animirani film prisjetite se tko je bio Mozart. Film je kratak, traje samo šest minuta. Postoji automatski prijevod na hrvatski jezik. Razgovarajte o životu maloga Mozarta, o njegovim putovanjima. Kakav je život imao Mozart? Zašto je njegov život kao djeteta bio tako težak? Biste li vi htjeli imati takav život? Razgovarajte o pravima i obavezama djece u prošlosti i sada. Pročitajte prava i obaveze djece danas i usporedite sa životom maloga Mozarta. Usporedite život u 18. stoljeću i sadašnjost. Razgovarajte o ravnopravnosti spolova u to vrijeme. Mozart je imao darovitu sestru o kojoj ne znamo ništa. Jesu li žene u to vrijeme mogle imati istu naobrazbu kao muškarci? Zašto? Usporedite sa sadašnjošću. Razgovarajte o ženskim i muškim poslovima. Prisjetite se imena poznatih žena. Pitajte učenike: Zašto za Mozarta govore da je genijalni skladatelj? Postoje li u prirodi takva čuda ili trebaš sam nešto poduzeti da bi postao takav? Pogledajte s učenicima videozapis i razmislite o tome što je bilo potrebno da Mozart postane Mozart. Podijelite učenike u grupe, pustite ih da sami pronađu odgovor. Zatim neka svaka grupa pročita svoja razmišljanja ostatku razreda. Komentirajte ih. Zatim podijelite učenicima instrumente. Potrebne su četiri grupe udaraljka: triangle, štapići, tamburini i zvečke. Preko kanala YouTube pokrenite Malu noćnu muziku. Tijekom sviranja svaka grupa prati glazbu i ne komentira ako neka grupa pogriješi svoju dionicu. Svi moraju biti tolerantni jedni prema drugima. Promijenite dionice. Sviranje ponovite nekoliko puta tako da svaki učenik promijeni instrument i dionicu. Pitajte učenike jesu li prepoznali glazbu. Objasnite im da je to serenada ili podoknica. Zatim preko kanala YouTuba pokrenite remix. Razgovarajte s učenicima o tome što se promijenilo u glazbi? Koja je sastavnica došla do izražaja? Koja im se izvedba najviše svidjela i zašto? Neka učenici u paru razmijene ideje o pojmu serenade. Nakon toga se razmišljanja mogu razmijeniti s drugim parovima, a na kraju neka nekoliko parova sve iznese u razredu. Pitajte učenike kada su posljednji put bili u kazalištu, na koncertu. Razgovarajte o tome što su gledali i slušali, je li bilo zanimljivo. Po čemu su znali kada je koncert i gdje? Gdje su to pročitali? Što je to plakat? Što je to poster? Može li plakat biti internetski (online)? Podijelite učenike u parove. Objasnite im zadatak. U alatu Canva moraju izraditi plakat, objavu ili poster za koncert gudačkoga orkestra, koji će svirati Malu noćnu muziku Wolfganga Amadeusa Mozarta. Moraju obratiti pozornost na datum, mjesto, ulaznice, izgled plakata. Na kraju učenici vrednuju plakate i odabiru najbolji.
Pozovite učenike na sastanak preko platforme MS Teams. Podijelite im animirani film uz automatski hrvatski prijevod te se prisjetite tko je bio Mozart. Razgovarajte o životu maloga Mozarta, o njegovim putovanjima. Kakav je život imao Mozart? Zašto je njegov život kao djeteta bio tako težak? Biste li vi htjeli imati takav život? Usporedite život u 18. stoljeću i danas. Razgovarajte o ravnopravnosti spolova u to vrijeme. Mozart je imao darovitu sestru o kojoj ne znamo ništa. Jesu li žene u to vrijeme mogle imati istu naobrazbu kao muškarci? Zašto? Usporedite sa sadašnjošću. Razgovarajte o ženskim i muškim poslovima. Možete se prisjetiti i imena poznatih žena. Zatim učenike podijelite u četiri sobe ili grupe te im zadajte da odaberu neke predmete koji mogu "glumiti" udaraljke poput 2 olovke, kemijska olovka i stalak stolne lampe, skup narukvica ili ogrlica koje zveckaju i što god u okružju mogu pronaći. Preko kanala YouTuba pokrenite Malu noćnu muziku. Tijekom sviranja svaka grupa prati glazbu, a nakon te izvedbe učenici mijenjaju dionice. Pitajte učenike jesu li prepoznali glazbu. Objasnite im da je to serenada ili podoknica. Zatim ih pitajte kada su posljednji put bili u kazalištu, na koncertu. Razgovarajte što su gledali i slušali, je li bilo zanimljivo. Po čemu su znali kada je koncert i gdje? Gdje su to pročitali? Što je to plakat? Što je to poster? Može li plakat biti internetski (online)? Učenicima dodijelite zadatak da u alatu Canva izrade plakat, objavu ili poster za koncert gudačkoga orkestra, koji će svirati Malu noćnu muziku Wolfganga Amadeusa Mozarta. Trebaju obratiti pozornost na datum, mjesto, ulaznice, izgled plakata. Na kraju učenici vrednuju plakate i odabiru najbolji.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključuje u različite aktivnosti.
Učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješno primili sve informacije.
Prije gledanja filma učenicima s teškoćama omogućite podsjetnik s pitanjima koji će im pomoći pri usmjeravanju pozornosti tijekom aktivnosti.
Postavljajte jedno po jedno pitanje koristeći se jednostavnim rječnikom. Potaknite kreativno razmišljanje kod učenika s teškoćama postavljajući dodatna potpitanja. Omogućite učenicima asocijacije koje će ih usmjeriti na razmišljanje. Prikažite što više vizualnih primjera.
Učenika s teškoćama smjestite u par i u grupu učenika koji će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti učenik ili grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u paru/grupi, neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite mu podsjetnik koji sadržava upute zadatka.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata Canva. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Istaknite elemente vrednovanja postera kako bi učenik bio uspješniji u aktivnosti vrednovanja radova drugih učenika te vlastitog postera.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici istražuju poznate žene od renesanse do klasicizma. Mogu biti skladateljice, pjevačice, sviračice. Odabrat će jednu ili dvije umjetnice te na nastavnom satu predstaviti njihov život i djela u alatu Canvi. Također, mogu istražiti život sestre W. A. Mozarta, njezinu pomoć, ulogu i utjecaj na Mozarta kao skladatelja i predstaviti je u nekom digitalnom alatu u razredu ili objaviti na mrežnoj stranici škole.
Mala noćna muzika - percussion
Wolgang Amadeus Mozart - Animirani film
Emisija Notica (HRT) - Renesansa 1
Emisija Notica (HRT) - Renesansa 2
Vivaldi - Autumn (Rhythm Class Playalong)
Klasizicam. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021.
Wolfgang Amadeus Mozart - izreke i citati
Wolfgang Amadeus Mozart (1991.)
preuzeto 10.6.2023
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.