Sat započnite tako da učenicima na pametnom ekranu ili projekcijom na platnu prikažete statističke podatke o zaštićenim prirodnim područjima na prostoru RH (broj SR, NP, PP, RP, GP; ukupna površina koju zauzimaju zaštićena područja u odnosu na ukupnu površinu RH). Zajedno prokomentirajte prikazane podatke - ima li Hrvatska velik broj zaštićenih područja te što učenici smatraju glavnim razlogom velikog broja zaštićenih prirodnih područja RH.
Potom učenici u paru, koristeći se stolnim ili prijenosnim računalom, kreiraju tablicu rabeći LearningApps. Učenici izrađuju tablicu u aplikaciji Fill Table.Tablica sadrži pet redaka (strogi rezervat, nacionalni park, park prirode, posebni rezervat, regionalni park) te tri stupca (kategorija zaštićenog područja, opis kategorije, primjeri na prostoru RH). Pomoću udžbenika i internetskog pretraživača učenici trebaju ispuniti drugi i treći redak (opis kategorije i primjeri na prostoru RH). Kada završe ovaj zadatak, neka svoj rad proslijede paru učenika u susjednoj klupi koji će prekontrolirati njihov rad, a eventualne ispravke naznačiti u četvrtom stupcu koji će dodati.
U drugoj aktivnosti učenicima priložite slijepu kartu Hrvatske s označenim lokacijama zaštićenih prirodnih područja koju ćete kreirati u digitalnom alatu Purpose Games. Taj zadatak također rade u paru koristeći se stolnim ili prijenosnim računalom. Neka na digitalnoj karti imenuju zaštićena prirodna područja RH (nacionalne parkove, parkove prirode, regionalne parkove).
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Statističke podatke prikažite u obliku grafikona koji će biti lakše razumljivi učenicima s teškoćama. Prema potrebi, smanjite broj podataka koje prikazujete. Provjerite znaju li učenici protumačiti viđeno.
Za učenike s teškoćama izradite kratak i jednostavan podsjetnik o vrstama parkova i zaštićenih područja.
Svaku kategoriju možete prikazati na podlogama različite boje koje će učenicima olakšati snalaženje i pamćenje. Iste boje upotrebljavajte i u svim sljedećim zadatcima u kojima će se učenici baviti nekom od navedenih kategorija zaštićenih područja.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za uporabu. Pažljivo birajte učenika koji će raditi u paru s učenikom s teškoćama. Prilikom rada u paru jasno im definirajte zadatke - koji član para treba odraditi koji dio zadatka vodeći se time kako u timu funkcionira učenik s teškoćama.
Prilikom ispunjavanja tablice smanjite broj kategorija za učenike s teškoćama. Neka upisuju samo nacionalne parkove. Ako, pak, upisuju sve kategorije, pripremite im nazive koje trebaju sortirati bez istraživanja na internetu. Stupce u tablici obojite različitim bojama (a u boji stupca može biti i naziv područja na papirićima koje sortiraju).
Slijepu kartu uvećajte. Smanjite broj područja koje učenici na njoj trebaju označiti. Učeniku s oštećenjem vida pripremite reljefnu kartu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Istražite što je Natura 2000. Izradite plakat u alatu Canva i predstavite ga u razredu.
U uvodnom dijelu sata, u alatu Mentimeter, kreirajte ključno pitanje: što može biti razlog zaštite nekog prostora? Neka učenici, koristeći se tabletima, napišu svoje ideje. Rezultate prikažite na pametnom ekranu ili na platnu služeći se projektorom.
Potom učenike podijelite u osam grupa. Učenicima je za ovu aktivnost potrebno stolno ili prijenosno računalo. Svakoj skupini dodijelite jedan nacionalni park s prostora RH. Učenici, koristeći se internetskim pretraživačem, trebaju otvoriti službene mrežne stranice zadanog nacionalnog parka te, pomoću podataka sa stranice i ostalih dostupnih podataka (s interneta i iz udžbenika), kreirati digitalni plakat u alatu Canva. U digitalnom plakatu učenici trebaju opisati glavna obilježja zadanog zaštićenog područja te koji su razlozi zaštite tog prostora. Potom trebaju istražiti koje su moguće opasnosti za očuvanje zaštićenog prirodnog područja te predložiti mjere kojima bi smanjili te opasnosti.
Kada učenici izrade plakate, omogućite im da ih podijele putem alata Google Classroom ili Teams. Svaka skupina treba vrednovati rad susjedne skupine prema unaprijed priređenim kriterijima (tablicu s kriterijima vrednovanja priredite unaprijed i ostavite na platformi na kojoj će učenici ostavljati i svoje plakate). Kada završe s vrednovanjem, neka svaka skupina pogleda rezultate vrednovanja svojih kolega, a potom neka napravi eventualne ispravke na svom plakatu. Zatim ih prikažite u razredu.
Plakate možete ispisati i napraviti razrednu izložbu, a rad možete formativno vrednovati.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Uvodno pitanje konkretizirajte kako bi bilo razumljivo učenicima s intelektualnim teškoćama ili učenicima iz PSA. Pitanja mogu biti potkrepljena sličicama radi lakšeg razumijevanja. Primjerice, postavite pitanja poput toga što znači riječ zaštita, što sve možemo štititi, od koga možemo nekoga štiti, od čega sve možemo štititi prirodu i na koji način možemo zaštititi prirodu ili neki prostor.
Prilikom podjele u grupe birajte podržavajuću okolinu za učenika s teškoćama. Dajte mu jasne zadatke i ulogu u grupi. Materijale za rad prilagodite potrebama učenika ili potražite primjerene sadržaje na internetu.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Podatke koje učenici trebaju pročitati i proučiti unaprijed, pripremite i prilagodite (sadržajno i grafički) ovisno o potrebama učenika.
Upotrebljavajte jednostavan jezik koji je prilagođen razini razumijevanja učenika. Izbjegavajte složene i tehničke izraze te se služite kratkim rečenicama. Dodajte vizualne elemente koji podržavaju tekst. To može uključivati ilustracije, fotografije, dijagrame ili grafikone koji će pomoći u razumijevanju ključnih pojmova.
Koristite se podnaslovima kako biste organizirali tekst i istaknuli važne informacije. Natuknice ili popisi mogu biti korisni za izdvajanje bitnih točaka ili postupaka.
Podebljajte ili naglasite ključne riječi i pojmove kako bi se učenici lakše na njih usredotočili. To može pomoći učenicima da identificiraju bitne informacije.
Povećajte veličinu fonta kako bi tekst bio čitljiviji. Povećajte razmak između linija kako bi tekst bio pregledniji i čime biste olakšali praćenje teksta.
Ako tekst sadrži složene pojmove, osigurajte definicije tih pojmova ili pružite rječnik s objašnjenjima ključnih termina kako bi se učenici lakše snašli.
U grupnom radu učenicima s teškoćama jasno definirajte ulogu i zadatke.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Istražite koja se prirodna područja nalaze na UNESCO-vom popisu svjetske baštine. Za istraživanje, koristite se službenim stranicama Ministarstvo kulture i medija RH.
Sat započnite kratkom anketom o tome koliko je učenika posjetilo neko od zaštićenih prirodnih područja RH. Brzu anketu možete provesti u alatu Mentimeter pitajući ih da navedu koji su NP ili PP posjetili u svom životu. Učenicima možete ponuditi i odgovore. Za rješavanje ovog zadatka neka se služe tabletom. Prokomentirajte rezultate ankete i zaključite žele li posjetiti neki NP ili PP koji do sada nisu posjetili, što ih se posebno dojmilo prilikom posjeta nekog od NP ili PP te koji je njima najbliži NP ili PP?
Učenici se potom dijele u osam grupa. Za izradu ovog zadatka potrebno im je stolno ili prijenosno računalo. Svakoj skupini dodijelite jedan NP ili PP s prostora RH. Koristeći se platformom Google Classroom ili Teams svakoj skupini ostavite poveznice na službenu stranicu NP ili PP, poveznicu za Hrvatsku enciklopediju te neki od dostupnih videozapisa i/ili novinskih članaka o turističkim kretanjima na navedenim područjima.
Koristeći se dodijeljenim materijalima te pretražujući službene mrežne stranice zadanog zaštićenog područja, učenici trebaju kreirati SWOT analizu za navedeno područje. Za izradu SWOT analize trebaju se koristiti digitalnim alatom Popplet. Trebaju opisati koje su snage, slabosti, prijetnje i prilike za daljnji razvoj turizma na navedenom području. Kada kreiraju svoje radove, neka ih podijele putem alata Google Classroom ili Teams, a učenici neka vrednuju rad susjedne skupine prema unaprijed priređenim kriterijima.
Potom u alatu Popplet kreirajte novi obrazac za izradu SWOT analize zaštićenih područja u RH. Obrazac podijelite u alatima Google Classroom ili Teams i neka svaka skupina nadopuni navedeni obrazac koristeći se SWOT analizama za zadana zaštićena prirodna područja. Kada svaka skupina nadopuni zajedničku SWOT analizu, prikažite je na pametnom ekranu ili pomoću projektora na platnu. S učenicima prokomentirajte rezultate te ih potom potaknite da istraže značenje pojma održivi turizam.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Prilagodite uvodno pitanje za učenike s teškoćama. Možete pokazivati karakeristične simbole ili slike NP ili PP. Oni, pak, trebaju reći jesu li tamo bili i što su vidjeli. Možete se unaprijed pripremiti i dogovoriti s roditeljima ili razrednikom pa u uvodu rabiti obiteljske fotografije koje su nastale prilikom učenikovog posjeta. Pitanje što im se svidjelo možete preobilkovati i izricati tvrdnje na koje će učenici odgovarati s da ili ne ili palcem gore/dolje.
Prilagodite zadatke sposobnostima i potrebama učenika. To može uključivati smanjenje složenosti zadatka, dodavanje vizualnih pomagala ili prilagođavanje načina prezentacije informacija.
Osigurajte dodatnu podršku učenicima s teškoćama u grupnom radu. Pobrinite se za jasan raspored rada i strukturu aktivnosti kako bi učenici s teškoćama mogli razumjeti očekivanja i slijediti tijek grupnog rada. To može uključivati upotrebu vizualnih rasporeda ili jasnih uputa koje su prikazane na jednostavan i pregledan način. Potaknite suradnju i partnerstvo među učenicima u grupnom radu. Poticanje timskog rada i uzajamne podrške može pomoći učenicima s teškoćama da se osjećaju uključenima i prihvaćenima u grupi. Redovito pratite i evaluirajte napredak učenika s teškoćama u grupnom radu.
Objasnite primjerom što je to SWOT analiza. Neka primjer bude što sličniji zadatku koji slijedi. Ako učenici ne mogu samostalno pronaći odgovore na pitanja u SWOT analizi, odgovore im unaprijed pripremite, a oni neka ih razvrstaju u četiri polja - snaga, prilika, prijetnja, slabost. Taj način rada pomoći će učenicima s intelektualnim teškoćama da uspješnije sudjeluju u zadatku. Zadatak učenika može biti i da samo u tablicu upisuju odgovore drugih učenika.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Istražite koliko zaštićenih prirodnih područja (NP) imaju susjedne države Republike Hrvatske. Istražene rezultate prikažite grafički izradom dijagrama u alatu MS Excel.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.