Međupredmetna tema
Poduzetništvo
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tko je jači?

Međupredmetna tema
Poduzetništvo

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: automobilske tvrtke iz različitih dijelova svijeta
  • MAT: kvadratna funkcija, graf funkcije
  • INF: pretraživanje, analiza podataka, stvaranje digitalnih sadržaja
  • TZK: kružni trening, rekviziti, tjelovježba
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Kompa, koji je auto najjači?

Motivirajte učenike za temu prikazujući im dva videa s poveznica Pokretna traka Ford T i Ford pokretna traka danas. Usmjerite učenike da uoče razlike u proizvodnji automobila na početku dvadesetog stoljeća i danas. Raspravite s učenicima razlike u proizvodnji automobila nekad i sad te ih navedite da povežu razvoj računala i utjecaj tog procesa na automatizaciju industrije. Formirajte šest grupa i ponudite svakoj grupi jednu omotnicu. Svaki učenik u grupi odgovara na jedno ili više pitanja ovisno o broju učenika u grupi. U omotnici pripremite fotografiju vezanu uz jednu automobilsku tvrtku i nekoliko pitanja za istraživanje. Pripremite fotografije vezane uz nekoliko konkurentskih automobilskih tvrtki iz različitih dijelova svijeta. To, primjerice, mogu biti GM (Sjedinjene Američke Države), Toyota (Japan), BMW (Njemačka), Mercedes (Njemačka), Fiat (Italija), KMC (Uganda KMC), Tata Motors (Indija) ili neke druge. Jedna od omotnica neka sadržava fotografiju vezanu uz tvrtku Rimac. Pitanja za istraživanje u omotnici mogu sadržavati sljedeće teme: povijest tvrtke i osnivači, države ili regije u kojima tvrtke djeluju ili imaju svoje pogone, broj zaposlenih tijekom povijesti, cijena jednog od odabranih proizvoda, godišnji profit, prosječna plaća radnika, način proizvodnje i ulaganje u automatizaciju i slično. Iskušajte metodu izrade umne mape suradnjom učenika u stvarnom vremenu. Koristite se digitalnim alatom Coggle. Usmjerite učenike i postavite im kriterije izrade umne mape te im dajte dovoljno vremena da kreiraju svoje odgovore. Svaka grupa kreira svoju umnu mapu. Prikažite rezultate učeničkih radova u obliku umnih mapa koristeći se projektorom. Pozovite grupe učenika da predstave svoje odgovore i uključite se u razgovor s ostalim učenicima u razredu. Nakon što sve grupe izlože podatke o svojoj automobilskoj tvrtki, vratite se ponovno na hrvatsku tvrtku Rimac. Raspravite s učenicima o tome kolika je važnost automobilske industrije za pojedinu zemlju. Pitajte ih poznaju li neke proizvođače automobila ili strojeva koji imaju sjedište u Hrvatskoj (primjerice Đuro Đaković). Prikažite učenicima video s poveznice Autoindustrija 2030. koji govori o tome kako će izgledati industrija automobila za deset godina. Raspravite s učenicima koje su posljedice automatizacije za industriju i društvo.

Postupci potpore

Za sve vizualne prikaze (videi u uvodnom dijelu, fotografije jedne automobilske industrije, izrada i prikaz umne mape) osigurajte učenicima opise, što im možete omogućiti radom u paru. I za druge možete predvidjeti rad u paru prema potrebi (primjerice za učenike s motoričkih oštećenjima, ADHD-om, PSA) i dogovoriti konkretne zadatke za njih.

Pitanja u omotnicama priredite u prilagođenom tisku - uvećan i pojačan tisak, font bez vitica, povećani razmaci između redaka (primjerice za učenike s teškoćama čitanja i oštećenjima vida), a prema potrebi neka se učeniku s vidnim oštećenjima pitanja čitaju (rad u paru). Uz pitanja učenicima možete prirediti određene poveznice za istraživanje.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da dodatno istraže tvrtku Rimac i pronađu informacije na koji je način ta tvrtka došla do ove faze proizvodnje automobila. Učenici mogu skicirati, odnosno dizajnirati viziju svojega automobila budućnosti. Također mogu proučiti poveznicu Rimac - poslovi i doznati koji se profili zanimanja traže u modernoj proizvodnji automobila te odgovoriti na pitanje vide li svoju budućnost u automobilskoj industriji.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Kompa, koji je auto najjači?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO A.B.2.1. Učenik analizira utjecaj globalizacije na razvoj gospodarstva i društva na različitim prostornim razinama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Koji broj ti nosiš?

Zadajte učenicima da u nekom dogovorenom razdoblju istraže kako je Michael Jordan potpisao sponzorski ugovor s Nikeom i što je taj ugovor značio u svijetu sportske opreme. Potaknite učenike da međusobno razmijene prikupljene informacije u nekome od alata za suradnju, kao što je GoSoapBox.

Na početku aktivnosti povedite raspravu o prikupljenim podatcima i upitajte učenike što smatraju da je presudno u svijetu proizvodnje i prodaje tenisica i koja im se misao javi u glavi kad požele nove tenisice.

Recite učenicima da zamisle sljedeću situaciju: veliki proizvođači sportske opreme odlučili su srednjoškolcima ponuditi posao.

Posao bi bio prodaja njihovih tenisica kolegama iz škole. Od prodanih tenisica, naravno po standardnoj cijeni s plaćenim PDV-om, učenik će primiti 50 % vrijednosti, tj. maloprodajne cijene. Kako bi dobio posao, učenik mora uvjeriti proizvođača da je prava osoba koja može prodati najviše njihovih tenisica.

Upitajte učenike na temelju čega će se odlučiti za kojeg će proizvođača raditi kako biste ih uputili na promišljanje o istraživanju tržišta. Učenici svi zajedno kreiraju anonimnu anketu. Pitanja na koja treba obratiti pozornost su npr. Koliko pari tenisica kupite godišnje? Koju ste marku tenisica kupili u posljednjih godinu dana? Kolika je bila okvirna cijena pojedinog para tenisica? Kupujete li tenisice u specijaliziranim sportskim trgovinama ili na internetu? Koji broj tenisica nosite? Anketu učenici dijele drugim učenicima škole preko društvenih mreža, a mogu je objaviti i na mrežnim stranicama škole.

Nakon što pristignu rezultati ankete, podijelite učenike u grupe.

Učenici po grupama analiziraju rezultate ankete. Projiciraju rezultate na ukupan broj učenika u školi. Prema rezultatima ankete učenici prvo određuju koji je proizvođač vodeći ili najjači u njihovoj školi, i to u dvije različite kategorije: po ukupnom broju pari tenisica te po ukupnoj vrijednosti tenisica. Na temelju tih rezultata odlučuju se za proizvođača, tj. marku tenisica.

U istim grupama, prema ostalim rezultatima ankete, sastavljaju svoj plan prodaje, tj. koliko bi pari tenisica naručili, koje veličine, koje bi bile najzastupljenije cijene tenisica, na koji bi se način predstavili kupcima, mogu li povećati prodaju baš tih tenisica u školi i kako itd. Svaka grupa svoj dio plana potkrepljuje statističkim dokazima, tj. za određeni skup objekata računaju aritmetičku sredinu, mod, medijan, donji kvartil, gornji kvartil te prikazuju podatke grafički.

Svoju prezentaciju pripremaju u digitalnom obliku, npr. Prezi te izlažu svoj plan ostatku razreda.

Nakon svakog izlaganja potaknite učenike na raspravu. Skrenite im pozornost na realnost plana, tj. što bi moglo poći po zlu, hoće li se tržište i u budućnosti ponašati jednako, mijenjaju li se navike potrošača, vrijedi li riskirati ili je bolje igrati na sigurno, kakvu pouku možemo izvući iz priče o Jordanu i Nikeu, što ako se pojavi neki novi "Jordan" u konkurentskoj marki?

Nakon završetka izlaganja svih grupa provedite glasanje za najbolji plan prodaje.

Pobjedničkoj ekipi priredite diplome na kojima će pisati npr. Srednjoškolski najpoduzetnik godine ili sl.

Postupci potpore

Učenicima priredite određene poveznice na kojima će moći potražiti istaknute podatke vezane uz poslovni ugovor M. Jordana, a u tu svrhu možete im pripremiti pitanja (primjerice učenicima s ADHD-om, oštećenjima sluha, motoričkim oštećenjima). Za razmjenu informacija uputite ih na korištenje određene vrste i veličine fonta. Prema potrebi nekim učenicima (primjerice s PSA, oštećenjima vida, teškoćama čitanja) možete prirediti grafički sređene sažetke s istom temom te pitanja na koja trebaju odgovoriti na temelju njih. Priprema s pomoću pitanja može učenicima ujedno dobro doći za kasniju raspravu (posebno učenicima s jezično-govornim teškoćama).

Zajedno s učenicima proradite jedan primjer zarade po prodanoj robi u određenom postotku, u ovom slučaju tenisica, kako biste im ujedno prema potrebi pojasnili pojam maloprodajne cijene i PDV-a.

Prije izrade ankete uputite učenike u važne sastavnice pri njezinu sastavljanju (ciljna skupina, informacije koje se anketom žele dobiti i u koju svrhu, jednoznačna i jasna pitanja, ljestvica stavova - skala). Ujedno možete dogovoriti što će koji učenik raditi vezano uz anketu (primjerice učenik s oštećenjima vida, teškoćama čitanja, motoričkim teškoćama sudjelovat će u oblikovanju pitanja, učenik s oštećenjima sluha ili ADHD-om zapisivati formulirana pitanja, uređivati skalu i sl.).

Za analizu rezultata ankete učenicima možete napraviti uvećanu tablicu u koju će prema zadanim stavkama upisivati potrebne podatke (pogodno za sve učenike, a posebno za učenike s oštećenjima vida, teškoćama pisanja, ADHD-om). Za izvođenje računskih operacija učenicima također možete pripremiti uvećanu tablicu u koju će moći unositi dobivene podatke za aritmetičku sredinu, mod, medijan, donji kvartil, gornji kvartil, a prije samih računanja ispitajte znaju li učenici kako će ih izvesti i prema potrebi to ponovite (pogodno za sve učenike, a posebno s ADHD-om, PSA). Unutar grupe možete predvidjeti prema potrebi rad u paru (primjerice za učenike s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima).

Ispitajte znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Prezi i prema potrebi demonstrirajte način izrade prezentacije. Za provođenje rasprave učenicima možete dati ključna pitanja po kojima će se pripremiti (posebno učenici s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om).

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Prema rezultatima ankete i odabranom proizvođaču te na temelju plana prodaje pobjedničke grupe učenici izrađuju projekciju zarade u sljedeće četiri godine njihova srednjoškolskog obrazovanja. Računaju s onih 10 % dobiti od maloprodajne cijene. Istražuju i bi li morali na taj iznos platiti porez na dobit te koliko bi on iznosio.

Svoj financijski izvještaj predstavljaju razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Koji broj ti nosiš?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT E.1.1. Barata podatcima prikazanim na različite načine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Original ili kopija?

Usmjerite učenike na proizvode iz modne industrije. Razgovarajte s njima o načinu pronalaženja podataka i informacija o određenom modnom proizvodu te im napomenite da oni moraju biti točni i pouzdani da bi se mogli uređivati i potom primijeniti. Potaknite raspravu sljedećim pitanjima: Gdje možete pronaći informacije o željenom proizvodu? Kako ćete znati da je informacija točna i pouzdana, odnosno da proizvod nije kopija? Na što biste sve obratili pozornost kako biste bili sigurni da nije riječ o kopiji proizvoda?
Raspravite s učenicima o tome zašto potrošači traže kopije, koja je njihova motivacija. Navedite učenicima jedan konkretan primjer plagijata, odnosno kopije u modnoj industriji. Pokažite im videozapis koji prikazuje original i kopiju modnog proizvoda.
Nakon pregledavanja videozapisa uputite učenike da s pomoću Mentimetra (predložak Oblak riječi) iznesu svoja razmišljanja zašto je original bolji od kopije.
Prikažite učenicima videozapis o intelektualnom vlasništvu.
Povedite razgovor s njima o intelektualnom vlasništvu te ih uputite na stranice Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo kako bi istražili pojam intelektualnog vlasništva.
Podijelite učenike u dvije grupe i zadajte im zadatak da izrade brošuru namijenjenu jačanju svijesti o intelektualnom vlasništvu u digitalnom alatu Canva.

Prva grupa učenika istražuje koji negativni utjecaji proizlaze iz proizvodnje i plasmana kopija na tržište (utjecaj na okoliš, radna mjesta, zdravlje i sigurnost potrošača i slično) te predlažu kako se tome može stati na kraj.

Druga grupa učenika usmjerava se na prednosti koje proizlaze iz intelektualnog vlasništva.
Učenici izrađenu brošuru mogu predstaviti u povodu Svjetskog dana borbe protiv krivotvorenja koji se obilježava svake godine u lipnju.

Postupci potpore

Prije gledanja videozapisa poželjno je sadržaj videa unaprijed sažeto prepričati te učenicima uručiti u pisanoj formi (primjerice učenicima s oštećenjima sluha). Videozapis također možete gledati etapno (mogućnost po određenim proizvodima ili sekvencama), prepričati ključne informacije i povezati ih s opisima pojedinih prikaza (posebno važno za učenike s oštećenjima vida i sluha, ADHD-om).

Za istraživanje podataka vezanih uz intelektualno vlasništvo učenicima možete istaknuti ključna pitanja kojima će se rukovoditi u pretraživanju, uputiti ih na točno određene naslove i pojedine dijelove, a također im možete prirediti predložak sa sažetim tekstom o ključnim koracima za stjecanje i zaštitu intelektualnog vlasništva (primjerice za učenike s teškoćama čitanja, oštećenjima vida, ADHD-om).

Učenike prema potrebi možete organizirati u parove (primjerice učenike s motoričkim oštećenjima, teškoćama pisanja, s oštećenjima vida) i namijeniti im konkretne zadatke u pojedinoj aktivnosti (primjerice istraživanje poveznica, zapisivanje ključnih podataka, ideje o dizajnu ili koncepciji brošure itd.).

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima zadatak da se upoznaju s postupkom i koracima zaštite intelektualnog vlasništva (npr. zaštita žiga, patenta, industrijskog dizajna).

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Original ili kopija?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ C.1.1 Nakon prve godine učenja predmeta Informatika u srednjoj školi u domeni Digitalna pismenost i komunikacija učenik pronalazi podatke i informacije, odabire prikladne izvore informacija te uređuje, stvara i objavljuje/dijeli svoje digitalne sadržaje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Gdje na trening?

Razgovarajte s učenicima o različitim načinima vježbanja i o njihovoj primjenjivosti u svakodnevnom životu. Uputite ih na pretraživanje internetskih stranica o važnosti tjelovježbe. Otvorite raspravu s učenicima o tome ima li na njihovu području dovoljno organiziranih treninga, je li taj posao profitabilan, tko posjećuje treninge i zašto. Upitajte učenike: Kojim se sve rekvizitima možete koristiti pri tjelovježbi? Koliki je broj ponavljanja određene vježbe poželjan za početnike za razliku od aktivnih sportaša? Mogu li se sve vježbe provoditi na vanjskim i unutarnjim prostorima? Dopustite učenicima da s pomoću digitalnog alata Mentimeter iskažu vlastite sklonosti prema određenoj vježbi i pokažu kako bi je primijenili u uvjetima koje ima škola. Učenike podijelite u grupe i predložite im da osmisle primjer kružnog oblika rada koji mogu provesti na nastavi primjenjujući raznovrsne rekvizite (vijača, elastična traka, pilates lopta, girje, bučice, lopte itd.) i potom izrade ponude. Planiraju aktivnosti u projektu te ih zapisuju. Određuju potrebne resurse, troškove kako bi izračunali cijenu koju bi ponudili za svoje usluge te predviđaju način plasmana dobivenoga proizvoda. Sve istraženo upisuju u zajedničku Excelovu tablicu. Za svaku vježbu koju odaberu učenici izrađuju radni nalog koji će postaviti uz radno mjesto. Na kraju nastavnog sata napravite anketu u alatu Forms s 8 do 10 pitanja. U anketi postavite učenicima pitanja: Kojim ste se rekvizitima koristili? Koja vam je vježba bila najzahtjevnija? Kako ste se osjećali tijekom kružnog oblika rada? itd. Na samom kraju svaka grupa drugoj grupi predstavlja svoju ponudu treninga te ih motivira da pohađaju njihov program.

Postupci potpore

U pripremi za sat učenike možete uputiti da istraže kakve su mogućnosti organizirane tjelovježbe na njihovu području stanovanja, kakve su vrste te tjelovježbe, u kakvim se prostorima provodi, za koje ciljne skupine, koje su cijene po polazniku i sl. kako bi se na taj način pripremili za raspravu na nastavnom satu. U tu svrhu mogu prikupiti reklamne letke, cjenike ili popuniti uvećane tablice sa zadanim stavkama koje im možete prirediti (primjerice za učenike s ADHD-om, PSA). U raspravama vodite brigu da učenik s oštećenjem sluha može što bolje pratiti govor sugovornika (okrenutost licem u lice, umjeren tempo, glasnoća govora).

Za pretraživanje informacija o važnosti tjelovježbe možete ponuditi konkretne internetske poveznice (pogodno primjerice za učenike s ADHD-om, s motoričkim teškoćama) ili organizirajte rad u paru s određenim zadatcima.

U korištenju planiranim digitalnim alatima primijenite uvećani tisak kako bi se osigurala dobra čitljivost, primjerice učenicima s teškoćama čitanja, oštećenjima vida.

Pri osmišljavanju primjera kružnog oblika rada važno je predvidjeti najbolje načine uključivanja učenika s motoričkim i vidnim oštećenjima, za koje se može osigurati i podrška radom u paru.

S učenicima prođite sve sastavnice važne za određivanje cijene usluge, što je poželjno proraditi na jednom primjeru. Provjerite razumiju li učenici značenje radnog naloga za provođenje vježbe i prema potrebi ga pojasnite. Anketu primjereno grafički oblikujte (posebno važno za učenike s teškoćama čitanja i oštećenjima vida). Za predstavljanje osigurajte dovoljno vremena (primjerice učeniku s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om).

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Učenici na internetskim stranicama samostalno istražuju vježbe koje će primijeniti u provedbi kružnog oblika rada. Tijekom nastave prate izvedbu ostalih učenika te istražuju kojim bi vježbama mogli poboljšati izvedbu odabranih vježbi za pojedine dijelove tijela. Na kraju procesa interaktivnim videoprikazom u alatu EDpuzzle prezentiraju svoj primjer kružnog oblika rada.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Gdje na trening?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.2.1. Učenik usvaja i primjenjuje teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.A.2.2. Učenik primjenjuje složenije elemente tehnike i taktike raznovrsnih sportova.
  • SŠ TZK G.D.2.3. Učenik podupire i kreira cjeloživotne navike tjelesnog vježbanja i gibanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Wikipedia. Plagijat (13.8.2020.).

Hrvatska enciklopedija. Automatizacija Leksikografskogi zavod Miroslav Krleža (13.8.2020.).

Plavi ured. Imam proizvod i što sad - kako distribuirati proizvod? (13.8.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.