Predmet
Filozofija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Drugi je prvi (drugi je ja ili drugi smo mi)

Naziv predmeta
Filozofija 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • hedonistički račun
  • konzekvencijalistička etika
  • utilitarizam pravila
  • utilitarizam preferencija
  • ataraksija
  • odgajanik
  • utilitarizam

JA!

Nakon pogledanog videozapisa (do 1' 35'') razgovarajte s učenicima o tome koliko nam znanost može pomoći s našim svakodnevnim problemima (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski). Pitajte ih: Koliko nam znanstveni argumenti mogu pomoći u rješavanju patnje, tuge, stresa i nezadovoljstva? Kako možemo sami sebi pomoći da živimo kvalitetan život?
Napravite anketu u digitalnom alatu MS Forms kako biste motivirali učenike da uvide važnost propitivanja zadovoljstva vlastitim životom. Anketu je moguće nadograditi ili promijeniti na poveznici Anketa o stupnju sreće. Rezultate projicirajte projektorom i zajedno raspravite o dobivenim rezultatima. Pozovite učenike da analiziraju i komentiraju rezultate.
Nakon pogledanog videozapisa o Epikurovim savjetima kako ostvariti ataraksiju (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski) razgovarajte s učenicima je li njegove savjete moguće primijeniti i u današnje vrijeme te kako je moguće uspostaviti stanje nepomućenosti.
Postavite učenicima sljedeća pitanja: Koliko vam je važno postizanje unutarnjeg mira i zadovoljstva? Kako biste vrednovali važnost umjerenosti i ravnoteže u životu? Koliko vam je važno uživanje u jednostavnim životnim zadovoljstvima? Koliko često primjenjujete zahvalnost i prepoznavanje sitnih radosti u životu? Koliko vam je važno razvijanje bliskih i iskrenih prijateljskih odnosa? Kako biste ocijenili važnost izbjegavanja prevelike ambicije i pritiska na postizanje materijalnih bogatstava? Koliko vam je važno pronalaženje smisla i svrhe u životu? Neka s vama podijele svoja razmišljanja.
Neka učenici u paru izrade anketu u alatu MS Forms.
Potaknite parove da pronađu učinkovit pristup u osmišljavanju svojih odgovora, što će im omogućiti produktivno i precizno odgovaranje na postavljena pitanja. Predložite im da se koriste QR kodovima kako bi ostali parovi odgovorili na konkretna pitanja. Također, potaknite ih da ostave opciju Ostalo kako bi im se omogućilo da prošire svoje razmišljanje o konkretnom pitanju.
Iskustvo pokazuje da učenici često stvaraju ankete koje su šablonske i nedovoljno kreativne. Stoga je važno potaknuti ih da izrade inovativne i originalne ankete. Predlažemo da se prijavite u CARNET svojim korisničkim računom, kopirate anketu i promijenite postavke kako biste mogli pratiti rad svojih učenika. Također, naglasite važnost vrednovanja anketa koje potiču na filozofsko promišljanje. Ohrabrite učenike da postavljaju dublja pitanja koja će potaknuti razmišljanje o moralnim i etičkim dilemama. To će dodatno obogatiti njihova istraživanja i potaknuti razvoj kritičkog razmišljanja. Važno je da učenici shvate da anketiranje nije samo mehaničko postavljanje pitanja i prikupljanje odgovora nego je i prilika za promišljanje, istraživanje i stvaranje originalnih ideja. Poticanje kreativnosti i inovativnosti u izradi anketa pridonijet će njihovu osobnom i akademskom razvoju.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Ako aktivnost provodite u mrežnom okružju, koristite se aplikacijom Microsoft Teams. S učenicima podijelite poveznicu videozapisa How I Tricked My Brain To Like Doing Hard Things (dopamine detox), koji trebaju pogledati do 1' 35'' (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama izaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski). Kako biste motivirali učenike da razmisle o vlastitom zadovoljstvu životom, podijelite im poveznicu na anketu izrađenu u digitalnom alatu MS Forms. Nakon što učenici ispune anketu, rezultate je moguće prikazati projektorom s pomoću aplikacije Teams. Nakon prikaza rezultata učenici mogu zajedno razgovarati o uočenim rezultatima i razmijeniti mišljenja.
Nakon gledanja videozapisa o Epikuru (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski) učenici trebaju raspraviti o mogućnosti primjene Epikurovih savjeta za postizanje stanja nepomućenosti danas. Razgovor neka sadržava analizu i razmišljanje o primjenjivosti Epikurovih savjeta u suvremenom svijetu.
Učenici se u parove mogu povezati s pomoću aplikacije Teams i zajedno izraditi ankete u alatu MS Forms. Postavite temu dileme. Dilema neka bude povezana s temom privatnosti na društvenim mrežama: Imate priliku pristupiti privatnim porukama svog prijatelja na društvenoj mreži. Što biste učinili? Služeći se aplikacijom Teams, učenici koji čine par mogu komunicirati, dijeliti ideje i surađivati na izradi ankete. Zadatak se smatra dovršenim kada podijele poveznice ili QR kodove drugim učenicima u razredu, što bi trebalo biti vidljivo na kartici Odgovori. Parovi poveznicu prosljeđuju nastavniku koristeći se poveznicom Suradnja.
Nastavnik anketu može kopirati prijavom u CARNET svojim korisničkim računom i promijeniti postavke kako bi mogao pratiti učenički rad. Aplikacija Teams pruža platformu za praćenje napretka i vrednovanje anketa koje potiču kreativnost, inovativnost te etičko i kritičko razmišljanje učenika. Korištenje alatom Microsoft Teams omogućuje učenicima i nastavniku jednostavno sudjelovanje, komunikaciju, dijeljenje i praćenje rada na aktivnostima povezanima sa znanstvenim istraživanjem, anketama te filozofskom diskusijom.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Osigurajte titl na videozapisima ili tekstualni zapis kako bi učenici mogli pratiti sadržaj.

Prilagodite pitanja i odgovore u anketi kako bi bili jednostavniji i razumljiviji učenicima s teškoćama u razvoju. Izražavajte se jasnim i kratkim rečenicama i izbjegavajte apstraktne pojmove. Organizirajte anketu tako da bude vizualno jasna i jednostavna za praćenje. Koristite se jasnim oznakama i razmakom između pitanja kako bi se smanjila zbunjenost i olakšalo orijentiranje učenicima. Prilagodite raspored ankete kako bi se učenicima s teškoćama pružilo dodatno vrijeme za odgovaranje na pitanja. To će im omogućiti da se usredotoče i odgovore bez pritiska ili smanjite količinu postavljenih pitanja.
Osigurajte jasan raspored zadatka za svaki učenički par kako bi učenici znali što se od njih očekuje prilikom izrade ankete u alatu MS Forms. Navodite korake koje trebaju slijediti, kao što su odabir tema, postavljanje pitanja i dizajniranje izgleda ankete. Potaknite parove da se koriste jednostavnim jezikom prilikom formuliranja pitanja kako bi se osiguralo da budu razumljiva svim učenicima. Potaknite parove da se u svojoj anketi koriste vizualnom podrškom. To se može odnositi na upotrebu slika, ilustracija ili simbola kako bi se pitanja i opcije odgovora jasnije prikazali. Parovima pružite strukturiranu podršku za osmišljavanje odgovora. Možete im dati primjere ili modele odgovora kako bi znali što se od njih očekuje. Također, možete im ponuditi popis ključnih elemenata koje trebaju razmotriti prilikom odgovaranja na svako pitanje.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, osigurajte jasnu vremensku strukturu aktivnosti i informirajte učenike o rasporedu, trajanju svake faze i očekivanjima tijekom aktivnosti koja se provodi na daljinu. Osigurajte učenicima podršku za komunikaciju tijekom rasprave o rezultatima ankete. Možete se koristiti alatom za čavrljanje (tzv. chat), postavljati jasna pitanja ili omogućiti dodatno vrijeme za razmišljanje i izražavanje mišljenja. Pri kreiranju ankete i ispunjavanju zadataka osigurajte prilagodbe navedene za nastavu uživo.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

S učenicima podijelite poveznicu o utilitarizmu (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski). U digitalnom alatu prema vlastitom izboru učenik treba izraditi vlastiti hedonistički račun. Dilemu može izraditi kao strip. Strip neka izrađuje u digitalnom alatu Canva.

Predložite im nekoliko dilema:

1. Dilema u vezi s privatnošću na društvenim mrežama

Imate priliku pristupiti privatnim porukama svog prijatelja na društvenoj mreži. Što biste učinili?

2. Dilema u vezi s akademskom neiskrenošću

Imate priliku pregledati prijateljev ispitni listić prije ispita. Biste li iskoristili tu priliku ili biste ostali pošteni?

3. Dilema u vezi biranja između zabave i odgovornosti

Vaši prijatelji organiziraju zabavu na kojoj će biti i alkohola iako znaju da to nije dopušteno zakonom. Hoćete li sudjelovati ili se suzdržati?

4. Dilema u vezi s tajnom

Vaš najbolji prijatelj povjerio vam je svoju najdublju tajnu, ali netko drugi od vas traži informacije o toj tajni. Što ćete učiniti?

5. Dilema u vezi s društvenom pravdom

Svjedočite nepravednom postupku prema drugoj osobi ili njezinu zlostavljanju. Hoćete li se umiješati i pomoći ili ćete ostati pasivni promatrač?

6. Dilema u vezi izbora između moralnih vrijednosti i grupnog pritiska

U grupi prijatelja svi se slažu da je prihvatljivo prevariti na ispitima kako bi se dobile bolje ocjene. Hoćete li se pridružiti njihovu mišljenju ili ćete se držati svojih moralnih vrijednosti?

7. Dilema između pružanja pomoći prijatelju ili zaštite druge osobe

Vaš vam je najbolji prijatelj priznao da je nezakonito preuzimao zaštićeni autorski sadržaj. S druge strane, znate da će zbog toga biti nanijeta šteta nekom drugom. Kome ćete biti vjerni?

Nastavna aktivnost za predmet X

JA!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izražava, izgrađuje i izrađuje vlastiti hedonistički račun.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Sociologija
  • MPT Uporaba IKT-a
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

TI!

Naslovom se želi skrenuti pozornost na važnost etičke koncepcije u stvaranju temelja za odgoj slobodnog i uzornog građanina.
Učenici u paru izrađuju strip nakon što pogledaju što je konzekvencijalizam (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski). Predložite im nekoliko moralnih dilema ili ih potaknite da analiziraju primjere koji su za njih aktualni (eutanazija, pobačaj, smrtna kazna, prava LGBTQIA+ osoba, pravo na život ili pravo na izbor). Parovi izrađuju strip u digitalnom alatu Pixton. Vrednujte kreativne i sadržajno prihvatljive stripove.
Pogledajte videozapis o utilitarizmu (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski). Nakon pogledanog videozapisa potaknite raspravu poticajnim pitanjima:

Na čemu se temelji utilitarizam kao moralna teorija? Koja je osnovna ideja utilitarizma u vezi s djelovanjem? Koji je bio doprinos Johna Stuarta Milla utilitarističkoj filozofiji? Kako utilitarizam shvaća moralnost djelovanja? Koja je razlika između utilitarizma kao moralne teorije pravila i teorije usmjerene na pojedinačne postupke? Kako John Stuart Mill opisuje uspostavljanje pravila u utilitarizmu? Koje su glavne karakteristike pravila u utilitarističkom pristupu? Zašto se pravila u utilitarizmu trebaju primjenjivati fleksibilno? Koje su moguće iznimke koje se dopuštaju prema utilitarizmu? Kako bi se moglo izraziti pravilo koje se može uspostaviti na temelju utilitarističkog pristupa? Koje su moguće implikacije utilitarizma u odnosu na politike i moralne odluke? Koji su argumenti i kritike upućene utilitarizmu kao moralnoj teoriji?

Učenik neka napiše esej u alatu MS Word s temom: Primjena utilitarističke koncepcije u samoodgoju.

Podijelite im smjernice pomoću kojih će lakše strukturirati esej.

1. Koja je uloga utilitarizma u odgoju?
2. Što utilitaristički pristup promiče u odgoju?
3. Koje vještine i vrijednosti utilitarizam pomaže razvijati u odgojnih subjekata?
4. Kako utilitarizam pridonosi formiranju društveno odgovornih građana?
5. Koja je važnost kritičkog razmišljanja o moralnim pitanjima u utilitarizmu?
6. Koje su ključne komponente kritičkog razmišljanja prema utilitarističkom pristupu?
7. Kako utilitarizam pomaže u razvoju tolerancije i razumijevanja različitih perspektiva?
8. Kako utilitaristički pristup promiče inkluzivnost i razumijevanje u zajednici?
9. Koji su ciljevi utilitarizma u pogledu postizanja općeg dobra?
10. Kako utilitarizam utječe na razvoj empatije kod odgajanika?
11. Kako utilitarizam potiče odgovornost prema drugima?
12. Koje su prednosti primjene utilitarizma u samoodgoju?

Potaknite ih da ukratko navedu relevantne primjere:

13. Možete li navesti primjer situacije u kojoj su drugi ljudi utjecali na vas?
14. Možete li podijeliti primjer kako ste vi utjecali na druge ljude?

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Ovu aktivnost možete provesti u aplikaciji MS Teams. Objasnite učenicima aktivnost i ciljeve. Podijelite materijale s učenicima pomoću dijeljenja zaslona ili povezivanjem na relevantne izvore. Postavite pitanja za raspravu o konzekvencijalizmu nakon što učenici pogledaju videozapis (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski). Možete se koristiti funkcijom razmjene poruka ili videokonferencijom za raspravu. Nakon rasprave učenici mogu započeti izradu stripa. Preporučite im da se služe digitalnim alatom kao što je Pixton ili mogu ručno izraditi strip i fotografirati ga kako bi ga podijelili s vama. Učenicima dodijelite zadatak pisanja eseja u alatu MS Word s temom Primjena utilitarizma danas. Podijelite smjernice za strukturiranje eseja kako biste im olakšali proces pisanja. Nakon što učenici završe svoje zadatke, zamolite ih da vam ih proslijede na pregled. To mogu učiniti slanjem datoteka pomoću aplikacije MS Teams ili koristeći se funkcijom dijeljenja zaslona tijekom videokonferencije. Pregledajte učeničke radove, dajte povratne informacije i ocijenite ih u skladu s kriterijima. Organizirajte završnu raspravu ili prezentaciju učeničkih radova pomoću videokonferencije kako biste podijelili i raspravljali o njihovim idejama i primjerima. Važno je osigurati da učenici budu upoznati s upotrebom alata MS Teams i da imaju pristup potrebnim materijalima i tehnologiji za provedbu aktivnosti. Također, pobrinite se da im pružite jasne smjernice i da budete dostupni za postavljanje pitanja ili traženje pomoći tijekom aktivnosti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Osigurajte titl na videozapisima kako bi učenici mogli pratiti sadržaj ili pak zapis teksta. Osigurajte razumijevanje teme moralnih dilema pružajući dodatne resurse i materijale koji će pomoći učenicima da shvate kontekst i implikacije različitih problema.
Osigurajte dodatnu podršku učenicima pri izradi stripa. To se može odnositi na pojedinačno davanje uputa, vizualne upute ili snimljene videoupute koje će im pomoći da se lakše snađu u alatu Pixton.
Ako se učenici koriste digitalnim alatom Pixton, pružite vizualnu podršku u obliku unaprijed pripremljenih predložaka, simbola i slika kojima se mogu koristiti za stvaranje stripa. To će pomoći učenicima da izraze svoje ideje i razmišljanja na vizualan način. Ako učenici žele ručno izrađivati strip, osigurajte im potrebne materijale poput papira, olovaka, olovaka u boji ili flomastera. Osigurajte im dovoljno vremena i podršku kako bi stvarali svoje stripove onako kako im najviše odgovara.
Pri pisanju eseja u alatu MS Word potaknite učenika da prije početka pisanja izradi plan eseja. To se može odnositi na stvaranje naslova za svaki odjeljak ili podnaslova koji će obuhvatiti različite aspekte teme. Preporučite učeniku da izradi popis ključnih ideja, argumenata i primjera za koje želi da ih sadržava svaki odjeljak. To će pomoći u organiziranju misli i održavanju koherentne strukture eseja. Potaknite učenika da se koristi vizualnim oznakama i formatiranjem u alatu MS Word kako bi jasno označio svaki odjeljak eseja. To se može odnositi na upotrebu naslova, podnaslova, brojeva, oznaka i odlomaka kako bi se stvorila vizualna hijerarhija i olakšalo snalaženje u tekstu. Budite dostupni učenicima za dodatnu pomoć. To se može odnositi na ​​pomoć u razjašnjenju ključnih pojmova utilitarizma ili samoodgoja te pružanje dodatnih primjera ili izvora koji mogu pomoći učeniku u istraživanju teme.

Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, primijenite prethodno navedene prilagodbe. Uz navedeno, pružite tehničku podršku učenicima kako bi se osiguralo da svi mogu pristupiti videokonferencijskom alatu, dijeljenju zaslona i drugim funkcionalnostima. Također, potaknite učenike na aktivno sudjelovanje tijekom prezentacija i rasprava. To se može odnositi na postavljanje pitanja, traženje njihova mišljenja, poticanje rasprave i dijeljenje primjera ili ideja. Upotrijebite alat za čavrljanje (tzv. chat) ili podizanje ruke kako biste svim učenicima omogućili da sudjeluju. Podijelite relevantne mrežne izvore ili materijale koje učenici mogu istraživati ​​nakon završetka aktivnosti kako bi produbili svoje znanje o temi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Za učenike koji žele znati više o utilitarizmu pravila pripremite izvorni tekst Johna S. Milla Utilitarizam (prikladan tekst možete pronaći u udžbeniku za filozofiju autora Tomislava Reškovca).
Vrijedne učenike nagradite ako odgovore na pitanja koja se nalaze ispod teksta.

Nastavna aktivnost za predmet X

TI!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik gradi vlastito mišljenje o suvremenim i aktualnim etičkim problemima.
  • Učenik propituje i revidira svoj sustav vrijednosti primjenom utilitarističke koncepcije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Sociologija
  • Psihologija

MI!

Nakon zajedničkog gledanja trećeg dijela videozapisa o utilitarizmu (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski) učenici će se upoznati sa suvremenim pristupima etičkoj problematici. Učenike podijelite u četiri grupe (s pomoću digitalnog alata Team Picker Wheel) kako bi analizirali Jonesov problem koji se spominje u videozapisu. Svaka grupa treba dobiti zadatak i poveznicu za ponovno gledanje ciljanog dijela videozapisa te će morati odgovoriti na sljedeća pitanja:

  1. Što je glavni interes utilitarizma u vezi s dobrima koje naše djelovanje proizvodi (stvara)? Kako utilitarizam pristupa raspodjeli vrijednosti među ljudima? Koje su moguće nepravedne raspodjele dobara koje proizlaze iz utilitarizma?
  2. Kako Nozickov primjerom „čudovišta korisnosti“ izaziva dilemu u vezi s utilitarizmom? Što utilitaristi tvrde o stvarnom svijetu u odnosu na Nozickov primjer?
  3. Što je „smanjujuća marginalna korisnost bogatstva“ i kako se odnosi na utilitarizam? Može li se pretpostaviti da uvijek vrijedi smanjujuća marginalna korisnost bogatstva? Kako bi neki ljudi mogli biti „čudovišta korisnosti“ u odnosu na druge? Kako bi utilitarizam mogao reagirati na potrebe starijih osoba, osoba s invaliditetom ili osoba s teško izlječivim bolestima?
  4. Koje su moguće etičke dileme koje proizlaze iz utilitarizma? Koje su moguće kritike i izazovi upućeni utilitarizmu? Kako utilitarizam može biti zahtjevan prema pojedincima?

Svi učenici imaju uvid u sve zadatke, međutim, svakoj grupi dodijeljen je samo jedan zadatak koji treba ilustrirati u digitalnom alatu za izradu stripa Pixton – Udahnite život u strip. Dakle, otvorite samo jedan korisnički račun i svim grupama podijelite isti korisnički račun pomoću kojeg će svi sudjelovati u stvaranju zajedničkog stripa. Budući da nije moguće da svi u isto vrijeme stvaraju priču, neka osmisle sve što treba prije nego što dobiju dopuštenje za uređivanje svojeg dijela zadatka. Učenici trebaju promišljati o primjerenom naslovu, pratiti rad grupe koja ima pristup stripu, osmišljavati kako se primjereno povezati, graditi formulacije i argumente. Podijelite im poveznicu za videozapis The ethical dilemma of self-driving cars autora Patricka Lina, u kojemu će pronaći zanimljivu dilemu o samovozećem automobilu.
Nakon što ga učenici izrade, ispišite strip i izložite ga na razrednom panou.
Vjerujemo da će učenici rado odgovoriti na ponuđena pitanja: Je li vam strip omogućio vizualno prikazivanje ideja, argumenata i zaključaka na kreativan i privlačan način? Na koji ste način primijenili utilitaristička načela na konkretni problem u svojem stripu? Kako su se vaše spoznaje i zaključci o utilitarizmu odrazili na strip? Je li suradnja u izradi bila produktivna i konstruktivna?

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Osigurajte da se učenici znaju služiti alatom MS Teams i da imaju pristup potrebnim materijalima i tehnologiji za provedbu aktivnosti. Također, pobrinite se da dobiju jasne smjernice i budite dostupni za pitanja ili traženje pomoći tijekom aktivnosti.
Nakon što pogledaju treći dio videozapisa o utilitarizmu (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama izaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski), učenike podijelite u četiri grupe u kojima će analizirati Jonesov problem, spomenut u videozapisu.
Grupama podijelite zadatak i poveznicu za ponovno gledanje ciljanog videozapisa (poveznica vodi na upute o tome kako izraditi isječak videozapisa). Podtimovima proslijedite upute za njihove zadatke: prvoj grupi Uvod u utilitarizam; drugoj grupi Nozickov primjer „čudovišta korisnosti“ i utilitarizam; trećoj grupi Primjena utilitarizma u realnim situacijama i četvrtoj grupi Kritika utilitarizma.
Učenici imaju uvid u sve zadatke, ali svakom podtimu dodijeljen je samo jedan zadatak za ilustraciju u alatu za izradu stripa Pixton. Podijelite jedan korisnički račun sa svim grupama kako bi svi mogli sudjelovati u stvaranju zajedničkog stripa. Potaknite ih da osmisle priču i pripreme sve prije nego što dobiju dopuštenje za uređivanje svojeg dijela zadatka, uključujući naslov, povezanost s drugim dijelovima stripa, formulacije i argumente.
U podtimovima (kanalima) omogućite učenicima da mogu pristupiti drugim timovima kako bi imali uvid u aktivnosti. Podijelite im poveznicu za videozapis The ethical dilemma of self-driving cars - Patrick Lin i potaknite ih da iznesu svoje mišljenje o pogledanom.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Učenicima dajte jasne upute za analizu Jonesovog problema. Možete se koristiti vizualnim ili pisanim uputama kako biste im pomogli da razumiju što se od njih očekuje. Dopustite učenicima da se koriste alternativnim načinima izražavanja svojih odgovora na pitanja. Dodijelite jasne uloge svakom članu grupe kako bi jednako pridonio zajedničkom cilju. Pri podjeli uloga u obzir uzmite učenikove jake strane.
Najprije dajte učenicima jasne upute o zadatku i njihovim zadatcima u stvaranju stripa u alatu Pixton. Ako se učenik s teškoćama u razvoju prvi put susreće s alatom, osigurajte mu dodatnu podršku u obliku uputa ili praktičnog vodiča u slikovnom obliku ili u obliku videozapisa, što će mu služiti kao podsjetnik tijekom rada. To će pomoći učenicima da bolje razumiju kako se služiti alatom Pixton i izraditi stripove. Također, potaknite ih da razmisle o primjerenom naslovu i vezi između njihovih dijelova stripa prije nego što započnu uređivati svoj dio. Omogućite im vremenski okvir za planiranje kako bi mogli izraditi sve potrebne korake prije nego što dobiju dopuštenje za uređivanje. Dogovorite se s grupama o redoslijedu uređivanja. Primjerice, prva grupa može započeti uređivati strip, a ostale se grupe pridružuju određenim redoslijedom. To će osigurati ravnomjerno sudjelovanje svih grupa i spriječiti kaos u uređivanju. Pomoću zajedničkog korisničkog računa možete pratiti rad svake grupe na svom dijelu stripa. Budite dostupni za pitanja i podršku dok grupe rade na svojim zadatcima. Postavite jasna vremenska ograničenja za svaku grupu kako bi svi na vrijeme završili svoj dio stripa. Ako je potrebno, učeniku osigurajte podršku pomoćnika u nastavi ili vršnjačku podršku. Neka učenik sudjeluje u zadatku u kojem ga njegova teškoća najmanje ometa. Primjerice, učenik s oštećenjem vida može više sudjelovati u odabiru teksta, odnosno sadržaja stripa, dok učenik s disgrafijom može više pridonijeti u odabiru vizualnih elemenata u stripu.

Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, primijenite navedene prilagodbe za izradu stripa. Pri izradi zajedničkog eseja omogućite učenicima da se koriste izdvojenim sobama za suradnju u videokonferencijskom alatu kako bi se mogli usredotočiti na zajednički rad. Osigurajte smjernice za suradnju u grupama tijekom videopoziva koje se mogu odnositi na uspostavljanje jasnog rasporeda rada, delegiranje zadataka i komunikaciju tijekom procesa. Razmislite o korištenju dodatnim digitalnim alatima za suradnju, kao što je alat Google Docs, u kojem učenici mogu zajednički pisati esej ili stvarati strip u stvarnom vremenu. Ohrabrite učenike da se koriste alatom za čavrljanje i komentiranje (tzv. chat) kako bi si međusobno davali povratne informacije i komunicirali tijekom rada.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima pošaljite poveznicu videozapisa PHILOSOPHY - Utilitarianism - Peter Singer (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski), kao i videozapisa Peter Singer: 5 Kritikpunkte an seinem Präferenzutilitarismus (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama izaberete njemački, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski). Potaknite ih da rasprave o problematici koja se obrađuje u tim videozapisima.

Nastavna aktivnost za predmet X

MI!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik zagovara i argumentira određeno rješenje aktualnog problema.
  • Učenik raspravlja o problemu, analizira argumente i protuargumente te vrednuje moguća rješenja problema.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Politika i gospodarstvo

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Nova akropola - Epikurov hedonizam – Savjeti za sretan život

Videolekcija autora Laure Angelovski/Davida Karasmana, Konzekvencijalistička etika

How I Tricked My Brain To Like Doing Hard Things (dopamine detox), (s učenicima pogledati prezentaciju do 1' 35'')

Međupredmetna tema – Kako do sretnog i ispunjenog života?

Odluka o donošenju kurikuluma za međupredmetnu temu Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije za osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj

Peter Singer: 5 Kritikpunkte an seinem Präferenzutilitarismus

EstLab – Mediji i tehnologija – gost prof. dr. sc. Mario Hibert

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.