Predmet
Hrvatski jezik 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Imenica ili glagol?

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • glagolski pridjev trpni
  • glagolski pridjev radni
  • glagolska imenica

Radi li ili trpi radnju? A možda je i imenica?!

U digitalnom alatu Word izradite tablicu s četiri stupca. U prvom stupcu navedite određeni broj glagola u infinitivu. Neka to budu glagoli koje učenici svakodnevno rabe u svojem rječniku, ali i oni koje rjeđe rabe, a mogu poslužiti kao ogledni primjeri za tvorbu različitih glagolskih oblika. Duplicirajte taj dokument onoliko puta koliko imate parova učenika u razredu. Podijelite s učenicima poveznice na te dokumente i omogućite im zajedničko korištenje. Neka svaki par preimenuje dokument na kojem radi kako ne bi došlo do zabune tko radi u kojem dokumentu.

Učenici rade u paru. Ispunjavaju prvi stupac tako da im postavite pitanje: Kako biste rekli da je ovu radnju (izrecite neki glagol u infinitivu) vršio dječak, djevojčica i dijete? Naglasite im da trebaju tvoriti perfekt toga glagola, ali izostavljaju pomoćni glagol biti. Nakon objave rezultata rada i korekcije rješenja uputite učenike na mrežne stranice Hrvatske školske gramatike i pravila o tvorbi glagolskoga pridjeva radnog. Učenici otkrivaju da je to oblik kojim se svakodnevno služe u komunikaciji i koji povremeno pogrešno tvore (npr. htjeo, željeo, bijo…). U svojem dokumentu ispod tablice zapisuju kratke bilješke o tvorbi glagolskoga pridjeva radnog.

Zatim proučavaju tvorbu glagolskoga pridjeva trpnog. Zapisuju nastavke i neke primjere u svoj dokument i ispunjavaju drugi stupac tablice. Od zadanih infinitiva tvore oblike glagolskoga pridjeva trpnoga. Pravilno provode glasovne promjene.

U međuvremenu ispunite tablicu točnim oblicima glagolskih pridjeva i prikažite je na ploči/zidu. Parovi učenika zamjenjuju dokumente s parom do sebe. Zamjenjuju ih tako da jedni drugima omoguće zajedničko uređivanje dokumenta. Prema primjerima na ploči parovi učenika usklađuju i korigiraju rješenja. Tijekom ove faze rada u dokumentima je uključena opcija bilježenja promjena tako da će svaki par učenika vidjeti u čemu su pogriješili u tvorbi glagolskih pridjeva.

Zatim se parovi spajaju u grupe i ispunjavaju zadnji stupac u tablici – tvore glagolske imenica od zadanih infinitiva. Pravilno provode glasovne promjene. Objavljuju rezultate rada i uspoređuju s ispunjenom tablicom koju opet projicirajte na ploči.

Učenici nastavljaju rad u grupama. Zadatak je osmisliti nekoliko rečenica u kojima će upotrijebiti navedene glagolske oblike. Važno je da rečenice tvore neki povezani tekst. Svoje rečenice / kratak tekst grupe pišu u dokumente na kojima su prethodno radili. Učenici čitaju svoje tekstove i korigiraju ih ako je potrebno nakon komentara ostalih grupa.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinoga učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Pažljivo birajte učenika koji će raditi u paru s učenikom s teškoćama. Neka on bude strpljiv, suosjećajan, spreman pružiti podršku i razumije teškoće učenika s kojim je u paru.

Definirajte jasan cilj za rad u paru kako bi oba učenika bila usmjerena prema istom zadatku. Cilj treba biti jasan, mjerljiv i dostižan. Razlomite zadatke na manje dijelove i strukturirajte ih na način koji olakšava suradnju. Osigurajte da su upute jasne i da su svi materijali potrebni za rad dostupni.

Imajte realna očekivanja o tome što učenik s teškoćama može postići u radu u paru. Bitno je prilagoditi očekivanja i procijeniti uspjeh na temelju individualnih mogućnosti učenika.

Upoznajte stilove učenja učenika s teškoćama kako biste mogli prilagoditi način rada u paru. Neki učenici preferiraju vizualne materijale, dok drugima više odgovara auditivna ili praktična primjena znanja.

Redovito pratite napredak učenika i partnera kako biste mogli prilagoditi aktivnosti prema njihovim potrebama. Komunikacija između učitelja, učenika s teškoćama i učenika u paru je ključna kako bi se osigurala pravilna podrška. Potaknite inkluzivno okruženje u kojem se svi učenici osjećaju prihvaćeno i podržano. Promovirajte suradnju, razumijevanje i empatiju među parovima i ostalim učenicima.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu po uzoru na dokument u digitalnom alatu Word u kojem su radili u prethodnoj aktivnosti izraditi sličnu tablicu za vježbu, ali tako da u svakom stupcu navedu neki oblik (primjerice navedu glagolski pridjev radni nekoga glagola, a ostave prazan infinitiv, glagolski pridjev trpni i obratno). Odabir glagola i glagolskih oblika mogu proširiti s pomoću mrežnoga rječnika, primjerice Hrvatskog jezičnog portala.

Nastavna aktivnost za predmet X

Radi li ili trpi radnju? A možda je i imenica?!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik u govoru i pismu točno rabi oblike glagolskoga pridjeva radnog, glagolskoga pridjeva trpnog i glagolskih imenica.
  • Učenik razlikuje glagolski pridjev radni i glagoslki pridjev trpni.
  • Učenik primjenjuje znanja o tvorbi glagolskih imenica na primjerima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Što si radio prošle jeseni?

Ovisno o godišnjem dobu u kojem provodite ovu aktivnost zamolite učenike da razmisle što su radili prošle godine u to doba. Neka se prisjete nekoga zanimljivog događaja iz svojega života ili smiješnoga događaja iz školskih klupa.

Neka se učenici podijele u grupe prema zajedničkim interesima. U grupama razgovaraju o zanimljivim događajima koje bi mogli predstaviti i odabiru jedan. Na bijelom papiru crtaju/skiciraju taj događaj. Fotografiraju te crteže/skice. U digitalnom alatu Animoto izrađuju kratak videozapis (30 sekundi koliko je dostupno u besplatnoj inačici) od svojih crteža. U svoj videozapis mogu ugraditi i postojeće fotografije koje će asocirati na opisani događaj. Dodaju glazbu i različite efekte. Nakon izrade videozapisa dijele poveznice na svoj videozapis s ostalim učenicima u razredu.

Učenici nastavljaju rad u grupama. Dodijelite svakoj grupi jedan izrađeni videozapis. Učenici trebaju prikazane događaje opisati riječima rabeći glagole u perfektu. Zapisuju tekst opisa događaja i podcrtavaju glagolske pridjeve radne.

Svoje tekstove objavljuju na virtualnoj ploči u digitalnom alatu Lino. Grupe se ponovno izmjenjuju. Svaka grupa radi na tekstu druge grupe. Provjeravaju jesu li učenici prethodne grupe podcrtali sve glagolske pridjeve radne, a zatim pretvaraju njihov tekst tako da što više glagola zamijene glagolskim pridjevom trpnim (a da tekst ne izgubi smisao).

Slijedi zadnja izmjena grupa. Učenici sada čitaju tekstove u kojima su učenici prethodne grupe rabili glagolske pridjeve trpne. Podcrtavaju ih u tekstu (ili označavaju nekom bojom).

Na kraju grupe objavljuju rezultate svojega rada. Iznose sve probleme s kojima su se susreli tijekom rješavanja zadataka, zajedno odabiru najbolje izrađen videozapis, najbolje opisan događaj u videozapisu i grupu koja je najbolje tvorila i prepoznala zadane glagolske oblike.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U digitalnom alatu u kojem inače provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, u razrednom kanalu potaknite učenike na to da, ovisno o godišnjem dobu u kojem provodite ovu aktivnost, razmisle što su radili prošle godine u to doba. Neka se prisjete nekoga zanimljivoga događaja iz svojega života ili smiješnoga događaja iz školskih klupa i napišu ga kao odgovor na objavu.

Podijelite učenike u grupe prema zajedničkim interesima (vidljivih iz njihovih opisa događaja). Otvorite im grupno čavrljanje i objasnite im zadatak. U grupama učenici razgovaraju o zanimljivim događajima koje bi mogli predstaviti i odabiru jedan. Na bijelom papiru svaki član grupe crta/skicira jedan segment toga događaja. Fotografiraju te crteže/skice i učitavaju u čavrljanje. Jedan član grupe u digitalnom alatu Animoto izrađuje kratak videozapis (30 sekundi koliko je dostupno u besplatnoj inačici) od zajedničkih crteža. U videozapis može ugraditi i postojeće fotografije koje će asocirati na opisani događaj. Svi članovi grupe odabiru glazbu i različite efekte. Nakon izrade videozapisa dijele poveznice na svoj videozapis s ostalim učenicima u razredu.

Učenici nastavljaju rad u grupama. Dodijelite svakoj grupi jedan izrađeni videozapis. Učenici trebaju prikazane događaje opisati riječima rabeći glagole u perfektu. Zapisuju tekst opisa događaja u zajednički dokument koji izradite u digitalnom alatu Word i učitajte u čavrljanje svake grupe. U tekstu učenici podcrtavaju glagolske pridjeve radne.

Poveznice na svoje dokumente učenici objavljuju u razrednom kanalu u digitalnom alatu MS Teams. Grupe se ponovno izmjenjuju. Svaka grupa radi na tekstu druge grupe. Provjeravaju jesu li učenici prethodne grupe podcrtali sve glagolske pridjeve radne, a zatim pretvaraju njihov tekst tako da što više glagola zamijene glagolskim pridjevom trpnim (a da tekst ne izgubi smisao).

Slijedi zadnja izmjena grupa. Učenici sada čitaju tekstove u kojima su učenici prethodne grupe rabili glagolske pridjeve trpne. Podcrtavaju ih u tekstu (ili označavaju nekom bojom).

Na kraju grupe tijekom zajedničkoga videopoziva objavljuju rezultate svojega rada. Iznose sve probleme s kojima su se susreli tijekom rješavanja zadataka, zajedno odabiru najbolje izrađen videozapis, najbolje opisan događaj u videozapisu i grupu koja je najbolje tvorila i prepoznala zadane glagolske oblike.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava u uvodnoj aktivnosti crtanja omogućite alternativni način izražavanja (ako nisu u mogućnosti crtati).

Izradite podsjetnik s primjerima glagola u perfektu. Pažljivo birajte grupu u koju ćete uključiti učenika s teškoćama. Odredite mu ulogu i zadatke u grupi vodeći računa o njegovom funkcioniranju.

Uputite učenika u ključne odrednice sadržaja prije gledanja videozapisa, zaustavite i komentirajte videozapis, usmjeravajte pažnju učenika na bitno, unaprijed zadajte predloške s pitanjima za praćenje videozapisa. Izaberite između otvorenih i zatvorenih pitanja (primjerice, pitanja koja sadrže dio odgovora ili traže zaključivanje, povezivanje, asociranje), postavljajte pomoćna pitanja učenicima (primjerice, za usmjeravanje odgovora), pravovremeno reagirajte na učeničke odgovore.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu na postojeći videozapis dodati tekst u kojemu će opisati događaj naveden u videozapisu onako kako se doista dogodio, a ne onako kako su učenici pretpostavljali u grupama tijekom zajedničkoga rada. U svojem tekstu na videozapisu učenici trebaju rabiti što više glagolskih pridjeva radnih i trpnih i, gdje je moguće, glagolsku imenicu. Svoje uređene videozapise dijele s ostalim učenicima na virtualnoj ploči u digitalnom alatu Lino.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što si radio prošle jeseni?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik predstavlja događaj crtežom.
  • Učenik opisuje događaj prvalino rabeći glagolske oblike (glagolski pridjev radni i glagoslih pridjev trpni).
  • Učenik izdvaja primjere glagolskoga pridjeva radnog i glagolskoga pridjeva trpnog iz teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Izreci radnju imenicom!

Na virtualnoj ploči u digitalnom alatu IDroo postavite poveznice na medijske tekstove, videozapise i radijske emisije u kojima je prikazan neki aktualan događaj. Izdvojite što više različitih izvora koji su pisali o istoj temi, kao i što više tekstnih vrsta da učenici čitaju, slušaju, gledaju navedene tekstove. Može to biti ista tema koja je objavljena na različite načine. Podijelite s učenicima poveznicu na virtualnu ploču i dogovorite rok tijekom kojega trebaju pročitati sve tekstove.

Učenici zatim rade u grupama. U grupi razgovaraju o pročitanim tekstovima i iznose svoje mišljenje o prikazanom događaju. Usmjerite razgovor u grupama potpitanjima koje također možete objaviti na virtualnoj ploči u digitalnom alatu IDroo. Postavite učenicima pitanja o tome je li isto nešto čuti, vidjeti, pročitati. Kako različiti tekstovi o istoj temi utječu na primatelja.

Učenici u grupi odabiru jedan tekst koji će analizirati. Kopiraju taj tekst u dokument izrađen u digitalnom alatu Word i analiziraju ga. Iz teksta izdvajaju sve glagole. Mogu ih i označiti u tekstu nekom bojom. Zatim glagole pretvaraju u glagolske imenice. Pišu nove tekstove o istoj temi (kao i polazni tekst) u kojima rabe glagolske imenice koje su prethodno tvorili. Grupe kopiraju svoje tekstove na ploču na kojoj su surađivali u digitalnom alatu IDroo i predstavljaju ih ostalim učenicima. Dogovaraju i odabiru najbolje napisan tekst (prema kriterijima: točnost podataka s obzirom na polazni tekst, zanimljivost, pravilna tvorba glagolskih imenica).

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Prilagodite tekst na kojem će učenici raditi tako da povećajte font (12 pt i veći) i prored između rečenica, rabite tip slova Arial, Verdana, Comic Sans te lijevo poravnanje. Rabite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na odijeljene jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red. Odvojite naputke i pitanja od tijela teksta. Prema potrebi učinite ga dostupnim na Brailleovu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkoj formi.

Preoblikujte izvorni tekst na rečenice s ključnim informacijama. Izostavite višekratno ponavljanje ili neključne informacije. Zamijenite riječi zahtjevnije za čitanje i razumijevanje odabirom alternativnih riječi kako bi smisao i bit rečenice u tekstu bilo lakše razumjeti. Promijenite red riječi u rečenici ako je potrebno. Objasnite novi pojam unutar teksta, na marginama stranice ili kao “saznaj više”, unutar zasebnoga pojmovnika. Podebljajte ključne pojmove unutar rečenica na način da se njihovim čitanjem razumije bitna poruka rečenice i teksta.

Razliku između glagola i glagolske imenice pojasnite primjerima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu napisati novinski članak o nekoj aktualnoj temi iz škole ili lokalne zajednice. U svojemu članku trebaju uporabiti što više glagolskih imenica. Članak mogu oblikovati u digitalnom alatu ClassTools tako da nalikuje na izvanrednu televizijsku vijest. Svoje novinske članke mogu objaviti na dogovorenome mrežnome mjestu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izreci radnju imenicom!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita medijski tekst i uočava predstavljanje istih medijskih sadržaja u različitim medijima.
  • Učenik objašnjava reakcije različitih primatelja na isti medijski tekst.
  • Učenik prepoznaje glagolske oblike u tekstu.
  • Učenik tvori glagolske imenice od zadanih glagola.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.