Započnite aktivnost prikupljanjem učeničkih asocijacija na temu Sparen. Neka rade u paru i svoje asocijacije zapišu u bilježnicu, a zatim ih ukratko usmeno predstave. Učeničke asocijacije možete prikupiti i u digitalnom alatu Mentimeter u kojem ste omogućili opciju oblak riječi. Može se pretpostaviti da će se većina učeničkih asocijacija odnositi na novac, stoga po potrebi spomenite i uštedu energije te je zabilježite.
Pokažite učenicima nekoliko fotografija koje prikazuju svakodnevne aktivnosti kojima se može uštedjeti energija i koje povoljno djeluju na okoliš (npr. vožnja biciklom), ali i neke situacije u kojima se energija rasipa (npr. soba s uključenim svjetlom u kojoj nitko ne boravi). Odaberite aktivnosti koje učenici mogu opisati, a da pritom nije nužno poznavanje specifičnog vokabulara vezanog za temu zaštite okoliša. Fotografije potražite na stranici Pixabay. Pitajte učenike što vide na fotografijama te je li to što je prikazano dobro ili loše za okoliš. Neka kažu i s kojima se od prikazanih situacija mogu sami poistovjetiti, odnosno s kojim bi situacijama mogli povezati svoje ukućane, prijatelje ili rođake. Tijekom govorne interakcije uvedite pojmove umweltfreundlich, umweltschädlich i umweltbewusst. Potaknite učenike na razmišljanje o štetnim stranama određenih postupaka spomenutih osoba. Zatim se u razgovoru o važnosti očuvanja okoliša dotaknite odgojno-obrazovnih očekivanja međupredmetne teme Održivi razvoj.
Najavite učenicima da će se u ovoj aktivnosti susresti s još nekoliko prijedloga o tome kako uštedjeti energiju i pridonijeti očuvanju okoliša. Parovima učenika podijelite nastavni listić s riječima od kojih će tvoriti složenice (npr. bio + der Diesel = der Biodiesel; der Wind + das Rad = das Windrad). Veći dio riječi trebao bi učenicima već biti poznat, no svakako uvedite i nekoliko novih riječi koje će se pojaviti u tekstu, npr. solar + das Dach = das Solardach; roh + der Stoff = der Rohstoff. Neka učenici pročitaju složenice te ih, po potrebi, prevedu na hrvatski jezik. Usmeno ih podsjetite na pravilo o određivanju roda složenica.
Učenicima zatim podijelite poveznicu na tekst „Umweltschutz an deutschen Schulen“ u jedinici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.4 Ich bin Energiesparer. Poveznicu skratite i prilagodite alatom Bit.ly. Podijelite je učenicima putem komunikacijskog kanala kojim se inače služite, npr. e-poštom. Neka ga učenici pročitaju i riješe zadatke B, C i D kojima će provjeriti razumijevanje pročitanoga. U digitalnom alatu Mentimeter prikupite povratne informacije. Omogućite opciju otvoreni tip odgovora i zamolite učenike da napišu riječi koje su im zadavale najviše problema. Te vam povratne informacije mogu poslužiti pri sastavljanju vježbe ponavljanja vokabulara u jednoj od idućih aktivnosti. Učenici će riječi ponoviti i na kraju ove aktivnosti igrajući igru križić-kružić. Neka igraju podijeljeni u dvije grupe. Ako imate velik broj učenika, mogu se održati dvije polufinalne i jedna završna igra. Učenici će otvarati polja prema pravilima igre, a iza svakog polja nalazit će se definicija jedne složenice koju su naučili u ovoj aktivnosti, npr. Damit kann man zu Hause umweltfreundlichen Strom erzeugen. Pritom se riječ koju učenici moraju odgonetnuti kao ni korijen te riječi ne smiju pojaviti u definiciji. Grupa dobiva bod, tj. smije upisati svoj znak u polje samo ako je kao odgovor ponudila točnu riječ s pripadajućim rodom imenice, npr. das Solardach.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti ako je to potrebno. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Fotografije koje ćete rabiti tijekom aktivnosti pošaljite učenicima oštećena vida elektroničkim putem kako bi s pomoću asistivne tehnologije mogli prilagoditi fotografije svojem vizualnom funkcioniranju te im, prema potrebi, dodatno opišite što se na fotografijama nalazi.
Tijekom izrade listića za uvježbavanje složenica vodite računa o tome da za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje smanjite broj istovjetnih zadataka te mu omogućite češće stanke tijekom rada. Listić grafički primjereno oblikujte (rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, uz povećan razmak između riječi i redova), što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.4 (Ich bin Energiesparer) odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji žele znati više podijelite poveznicu na tekst o prvoj vjetroelektrani u Njemačkoj. Poveznicu skratite i prilagodite alatom Bit.ly. Podijelite im nastavni listić sa zadatcima za provjeru čitanja s razumijevanjem. Zatim neka pronađu podatke o najstarijoj vjetroelektrani u svijetu i u Hrvatskoj te svoje rezultate predstave kratkim izlaganjem u razredu.
Provedite ovu aktivnost nakon aktivnosti „Sparen statt verschwenden“. Na početku pokažite učenicima uvodnu ilustraciju (Aufgabe 1) u jedinici na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.4. Ich bin Energiesparer. Vodeći se unaprijed pripremljenim smjernicama (w-Fragen), neka u paru iznesu svoje pretpostavke o tome tko je prikazan na ilustraciji, gdje se nalaze te osobe, što rade itd. Neka nekoliko učenika usmeno u razredu iznese svoje pretpostavke. Usmjerite im pozornost na geslo ispisano na ilustraciji (Wir setzen auf Grün). Nakon što učenici predlože mogući prijevod, otkrijte im značenje tog izraza, a zatim i odgovore na pitanja iz uvodnog dijela aktivnosti.
Prije slušanja teksta „Umweltschutz“ na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.4. Ich bin Energiesparer neka učenici u paru pokušaju predvidjeti koji će prijedlozi za poticanje ekološki prihvatljiva ponašanja biti spomenuti u tekstu (npr. smanjivanje količine kupljenih artikala, konzumacija ekološki proizvedenih namirnica, izbjegavanje vožnje automobilom, kupnja biodizela, izrada brošure sa smjernicama). Transkript teksta pretvorite u tekst s prazninama. Izbacite ključne riječi (npr. nachhaltig, Lebensmittel, schädlich, Verhalten) koje će učenici morati upisati tijekom slušanja. Neka učenici dvaput poslušaju tekst. Tijekom prvog slušanja bez dodatne pomoći, a tijekom drugog im slušanja ponudite kao pomoć tzv. zmiju riječi (Wortschlange) na kojoj su riječi navedene onim redoslijedom kojim se pojavljuju u tekstu. Nakon što u paru provjere rješenja te kad, prema potrebi, zajedno prevedete riječi, neka učenici korigiraju svoje pretpostavke iznesene prije slušanja teksta. Podijelite im zatim poveznicu na zadatke E i F. Poveznicu skratite i prilagodite alatom Bit.ly. Podijelite je učenicima u komunikacijskom kanalu kojim se inače služite u nastavi (npr. MS Teams).
U digitalnom alatu LearningApps izradite zadatak razvrstavanja (Gruppenzuordnung) i podijelite skraćenu poveznicu učenicima. Cilj je ove interaktivne igre odvojiti ekološki prihvatljivo od ekološki neprihvatljiva ponašanja, tj. usustaviti i ponoviti uvedeni vokabular.
Zadajte učenicima domaću zadaću. Svatko od njih neka snimi tekst u kojem će opisati kako pridonosi očuvanju okoliša, odnosno kako bi mogao korigirati svoje ponašanje i činiti više za zaštitu okoliša. Na taj ćete se način dotaknuti odgojno-obrazovnih očekivanja međupredmetne teme Održivi razvoj. Naglasite im da se predstave na početku teksta. Audiozapis mogu snimiti u alatu Audacity i poslati ga na Vašu e-adresu. Odaberite jedan ili više audiozapisa te za sljedeći nastavni sat pripremite zadatke slušanja s razumijevanjem. Izradite, primjerice, zadatke povezivanja (Wer hat das gesagt?), alternativnog izbora (richtig/falsch) ili dopunjavanja. Prema potrebi obradite audiozapis u spomenutom alatu (izrežite dio audiozapisa, spojite više audiozapisa u jedan i sl.).
Provedite ovu aktivnost nakon aktivnosti „Sparen statt verschwenden“. Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Na početku aktivnosti podijelite ekran i pokažite učenicima uvodnu ilustraciju (Aufgabe 1) u jedinici na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.4. (Ich bin Energiesparer). Vodeći se unaprijed pripremljenim smjernicama (w-Fragen), neka u čavrljanju iznesu svoje pretpostavke o tome tko je prikazan na ilustraciji, gdje se nalaze te osobe, što rade itd. Neka nekoliko učenika uključi mikrofon i iznese svoje pretpostavke. Usmjerite im pozornost na geslo ispisano na ilustraciji (Wir setzen auf Grün). Nakon što učenici predlože mogući prijevod u čavrljanju, otkrijte im značenje tog izraza, a zatim i odgovore na pitanja iz uvodnog dijela aktivnosti.
Prije slušanja teksta „Umweltschutz“ na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.4. (Ich bin Energiesparer) neka učenici pokušaju predvidjeti koji će prijedlozi za poticanje ekološki prihvatljiva ponašanja biti spomenuti u tekstu (npr. smanjivanje količine kupljenih artikala, konzumacija ekološki proizvedenih namirnica, izbjegavanje vožnje automobilom, kupnja biodizela, izrada brošure sa smjernicama). Učenici svoje prijedloge upisuju u oblak riječi koji ste izradili s pomoću digitalnog alata Mentimeter odabravši tip pitanja oblak riječi (word cloud). Podijelite ekran, prikažite oblak riječi i komentirajte dobiveni vokabular. Transkript teksta prethodno pretvorite u tekst s prazninama s pomoću alata LearningApps. Izbacite ključne riječi (npr. nachhaltig, Lebensmittel, schädlich, Verhalten) koje će učenici morati upisati tijekom slušanja. Neka poslušaju tekst i riješe zadatak. Podijelite im poveznicu na zadatke E i F. Poveznicu skratite i prilagodite alatom Thinfi.
U digitalnom alatu LearningApps izradite zadatak razvrstavanja (Gruppenzuordnung) i podijelite poveznicu učenicima. Cilj je ove interaktivne igre odvojiti ekološki prihvatljivo od ekološki neprihvatljiva ponašanja, tj. usustaviti i ponoviti uvedeni vokabular.
Zadajte učenicima domaću zadaću. Svatko od njih neka snimi tekst u kojem će opisati kako pridonosi očuvanju okoliša, odnosno kako bi mogao korigirati svoje ponašanje i činiti više za zaštitu okoliša. Naglasite im da se predstave na početku teksta. Audiozapis mogu snimiti u alatu Audacity i poslati ga na Vašu e-adresu. Odaberite jedan ili više audiozapisa i prema potrebi obradite audiozapis u spomenutom alatu (izrežite dio audiozapisa, spojite više audiozapisa u jedan i sl.). Za sljedeći nastavni sat pripremite zadatke slušanja s razumijevanjem u digitalnom alatu Wizer koji omogućuje uporabu audiozapisa. Izradite, primjerice, zadatke povezivanja (Wer hat das gesagt?), alternativnog izbora (richtig/falsch) ili dopunjavanja.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.4. (Ich bin Energiesparer) odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenika s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti ako je to potrebno. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak ako je potrebno. Učeniku oštećena vida vršnjak može opisati što se nalazi na fotografiji koju u uvodnom dijelu moraju analizirati.
Tijekom slušanja teksta učenike oštećena sluha potaknite na praćenje teksta uz prikazivanje transkripta na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.4. (Ich bin Energiesparer) te im zadatak drukčije oblikujte (drugi učenici trebaju popunjavati praznine u transkriptu, a učenicima oštećena sluha pripremite pitanja za razumijevanje pročitanog u kojima će morati odabrati točan odgovor).
Ako je učenicima koji imaju teškoća s usmenim izlaganjem (primjerice, učenicima s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije), neugodno snimiti govor o tome kako pridonose očuvanju okoliša, možete im zadati da napišu sastavak te Vam ga pošalju na adresu e-pošte. Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena sluha, potaknite ostale da uz svoje audiozapise postave transkript.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji žele znati više predložite da osmisle pitanja, izrade digitalni anketni upitnik u alatu Google Forms i među svojim vršnjacima provedu anketu o ekološkim navikama. Neka naprave prezentaciju s prikazom rezultata te ih kratkim izlaganjem predstave u razredu.
Započnite aktivnost vježbom slušanja s razumijevanjem opisanom u zadnjem koraku aktivnosti „Wir setzen auf Grün“. Podijelite zatim učenicima skraćenu poveznicu na pet savjeta („Öko Tipps“) u jedinici na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.4 Ich bin Energiesparer prilagođenu alatom Bit.ly. Podijelite je učenicima u komunikacijskom kanalu kojim se inače služite u nastavi (npr. MS Teams). Nakon što pročitaju savjete, neka riješe zadatke J i K.
Podijelite učenike u parove ili manje grupe. Pripremite popis različitih ekološki prihvatljivih aktivnosti (npr. öffentliche Verkehrsmittel benutzen, Licht ausschalten, Wasserhahn zudrehen). Svakom paru / svakoj grupi nasumično dodijelite tri ili četiri aktivnosti. U alatu Flipgrid kreirajte grupu za svaki razred, pridružite joj učenike dodavanjem njihova AAI korisničkog računa te im proslijedite poveznicu. Otvorite temu u grupi i napišite uputu za zadatak. Parovi/grupe trebaju snimiti kratak intervju o tome koliko je njihov sugovornik ekološki osviješten. Intervju snimaju u obliku podcasta (videozapisa) i postavljaju ga kao odgovor na otvorenu temu. Kreirajte kriterije na temelju kojih ćete vrednovati učeničke uratke i odredite bodove za svaki kriterij odabirom opcije Custom Feedback. Osim što će objaviti svoj videouradak, svaki par ili svaka grupa mora dati povratnu informaciju, tj. napisati komentar uz barem jedan objavljeni videozapis drugih učenika. U postavkama (Topic Moderation) omogućite vidljivost učeničkih komentara tek nakon što ih odobrite.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnoj aktivnosti omogućite učenicima oštećena sluha transkript slušanog teksta ili ih uputite na uporabu asistivne tehnologije koja će im omogućiti slušanje audiozapisa.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.4 Ich bin Energiesparer odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenike s teškoćama smjestite u grupe/parove u kojima je jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti ako je potrebno. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Ako u razrednom odjelu imate učenika s teškoćama koje mu otežavaju usmeno izlaganje (primjerice, učenika koji ima poremećaj jezično-govorno-glasovne komunikacije), neka sudjeluje u pripremi intervjua ili snimanju te neka ne odgovara na pitanja ako to ne želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zadajte učenicima da na stranicama komunalnog poduzeća u svojem mjestu stanovanja ili u najbližem gradu potraže smjernice za razdvajanje otpada. Neka u digitalnom alatu Kahoot pripreme kviz za ostale učenike. Prepustite im izvođenje ove aktivnosti na nastavi. Tijekom kviza neka komentiraju odgovore, postavljaju pitanja učenicima o tome zašto su se odlučili za neki odgovor, napomenu koji su proizvodi posebno „problematični“ za razvrstavanje itd.
e-škole digitalni obrazovni sadržaj za Njemački jezik, 1. razred „7.4. Ich bin Energiesparer“ (2020). Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/75ab41ca-5021-47dd-b0d6-105ed1699e3b/html/m7-j4.html (6. 11. 2022.).
Kreni od sebe – kampanja za štednju energije. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Preuzeto s https://www.fzoeu.hr/hr/kreni-od-sebe-kampanja-za-stednju-energije/9108 (6. 11. 2022.).
„4. Oktober 1983 – Windkraftanlage Growian geht in Betrieb“. Preuzeto s https://www1.wdr.de/stichtag/stichtag7866.html (6. 11. 2022.).
„10 Tipps für einen umweltfreundlichen Alltag“. Preuzeto s https://www.eduardvogt.ch/blog/10-tipps-fuer-einen-umweltfreundlichen-alltag/ (6. 11. 2022.).
„Kako ispravno odvajati otpad“. Preuzeto s „https://www.cistoca.hr/info-centar/najcesca-pitanja-gradjana-41/kako-ispravno-odvajati-otpad/1489“ (6. 11. 2022.).
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (6. 11. 2022.).
Bendzko, T. (2011). „Nur noch kurz die Welt retten“. Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?v=4BAKb2p450Q (30. 12. 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.