Unaprijed pripremite različite primjere tehničke dokumentacije koje ćete učenicima prezentirati. Povedite razgovor o poznavanju tehničke dokumentacije i njezinim elementima kako biste utvrdili prethodno znanje učenika i krenuli od njihovog iskustva.
U tu svrhu možete izraditi kviz na stranici h5p u jednom od ponuđenih obrazaca, primjerice Quiz (Question Set). Možete izraditi različite vrste pitanja u alatu za izradu kvozova npr. Socrative. U kvizu će učenici povezivati konkretne primjere s elementima tehničke dokumentacije, npr. za brusni papir.
Tehnička dokumentacija sadrži: opis radnog zadatka, sredstva rada, sažeti opis tijeka izvođenja vježbe, radionički crtež predmeta i namjenu.
Učenici trebaju povezati brusni papir s elementom sredstva za rad, opisom radnog zadatka i izgledom tehničke tvorevine, radioničkim crtežom predmeta itd.
Rasporedite učenike u parove i uputite ih da zamisle jednu uporabnu tehničku tvorevinu i njezin oblik. Učenici svoju ideju skiciraju na papir. Zadatak učenika je izraditi tehničku dokumentaciju prema skici zamišljene uporabne tehničke tvorevine.
Učenici izradu tehničke dokumentacije planiraju KWL tablicom u tri stupca. U prvi stupac upisuju što znaju, u drugi što žele naučiti i u treći što su naučili. KWL tablicu učenici mogu izraditi na papiru ili u digitalnom alatu RealtimeBoard kako biste redovito mogli pratiti napredak učenika u učenju. Usmjeravajte i modelirajte rad učenika tijekom popunjavanja tablice.
Učenici imaju zadatak međusobno si postavljati pitanja kako bi provjerili učinkovitost učenja, pri tome pitanja i odgovore zapisuju. Nakon izrade tehničke dokumentacije učenici u procesu samovrednovanja procjenjuju vlastiti uspjeh, uloženi trud i vrijeme, te efikasnost učenja.
Primjere tehničke dokumentacije povežite s primjerima bliskim učenicima, tj. primjerima svakodnevnog života (učenici s intelektualnim teškoćama, učenici s teškoćama učenja). Radi lakšeg praćenja opisa tehničke dokumentacije, učenicima pripremite tablice koje će sadržavati slikovni prikaz i kratak opis. To će biti podsjetnik učenicima s teškoćama pažnje, intelektualnim teškoćama te poremećajem iz spektra autizma. Pri izradi KWL tablice pripremite upute, jasne i učeniku razumljive. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite gotovu tablicu u koju će učenici upisivati. U svrhu lakšeg snalaženja, za učenike s teškoćama pažnje, stupce tablice možete označiti različitim bojama.
Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Učenici koji žele znati više u okviru teme tehničke dokumentacije mogu nacrtati zamišljeni oblik uporabne tehničke tvorevine u 3D obliku, prostoručno ili uz pomoć nekog digitalnog alata.
Aktivnost organizirajte prema metodi “obrnute učionice“. Unaprijed pripremite videozapise pet elemenata gimnastičkih motoričkih kretnji i online upitnik koje ćete objavljivati u razredu na Edmodu. Upitnik izradite u svrhu samovrednovanja učenika u alatu Forms.
1. KORAK - KOLUT NAPRIJED
Videozapis objavite na Edmodu uz kratak popratni tekst, primjerice: Možeš li se kotrljati kao kugla naprijed i nazad? Bez brige, to je lako, a ovdje pogledaj kako! Učenici imaju zadatak pogledati videozapis kod kuće. Najavite im da su u videozapisu prezentirani motorički elementi koje će kasnije i sami izvoditi. U školi učenike podijelite u manje skupine, zadatak im je uz moderiranje učitelja uvježbati kolut naprijed i pokazati svoje izvedbe. Nakon što učenici izvedu aktivnost, slijedi razgovor u skupini vođen pitanjima: Tko je po tvom mišljenju najbolje izveo kolut naprijed? Zašto? Objasni?
Učenici kod kuće ispunjavaju online upitnik koji ste također postavili na Edmodu. Pitanja u upitniku mogu biti primjerice: Kakva je bila njihova želja za učenjem i uvježbavanjem motoričkog elementa nakon što su vidjeli izvedbe drugih učenika, u kojoj mjeri su im videozapisi koje su mogli unaprijed pogledati bili od koristi, koja metodska vježba im je najviše pomogla, je li ih dodatno motivirala razmjena iskustava s drugim učenicima, jesu li im pomogla njihova iskustva?
2. KORAK - KOLUT NAZAD
U drugom koraku na Edmodu objavite videozapis uz popratni tekst, primjerice: Možeš li se okrenuti preko glave? Bez brige, to je lako, a ovdje pogledaj kako! Kao i u prvom koraku učenici gledaju videozapis kod kuće, a u školi uvježbavaju kolut nazad u manjim skupinama. Učitelj ide od skupine do skupine, ispravlja i upućuje na pravi način izvođenja vježbe. Nakon što učenici pokažu kako su uvježbali kolut nazad slijedi razgovor u skupini kao i u prethodnom koraku. Kod kuće ispunjavaju online upitnik.
3. KORAK - SUNOŽNI NASKOK NA SANDUK
Objavite videozapis koji će učenici pogledati kod kuće. Daljnji tijek aktivnosti provedite kao i u prethodnim koracima.
4. KORAK - HODANJE PO GREDI
Na Edmodu objavite videozapis 1 i videozapis 2, uz komentar: Možeš li hodati po tankoj gredi bez straha? Bez brige, to je lako, a ovdje pogledaj kako! Provedite aktivnost do kraja prema uputi iz 1. koraka.
5. KORAK - STOJ UZ OKOMITU PLOHU
U zadnjem koraku ove aktivnosti objavite videozapis uz popratni komentar primjerice: Možeš li stajati na šakama, ravno poput svijeće? Bez brige, to je lako, a ovdje pogledaj kako! Aktivnost provedite kao i prethodne prema uputi iz 1. koraka.
U pripremi videozapisa obratite pozornost na detaljan opis vježbi namijenjen za učenike s oštećenjem vida. Za učenike s teškoćama pažnje, učenike s poremećajem iz spektra autizma napravite podsjetnik s koracima izvođenja vježbi. Korake detaljno opišite kako bi učenici pravilno izvodili vježbe. Također, demonstrirajte učenicima izvođenje vježbi.
Učenicima s motoričkim teškoćama, kroničnim bolestima i oštećenjem vida prilagodite vježbe koje izvode u grupi u skladu s njihovim mogućnostima i teškoćom.
Zajedno s učenikom napravite dnevnik planiranja aktivnosti koji će biti vremenski orijentir i podsjetnik na vježbe koje predstoje i koje je učenik već odradio. U dnevniku aktivnosti potaknite učenika na označavanje (plus, kvačica) aktivnosti koju je već odradio.
Učenike koji žele znati više uputite na video zapis 1 čovjek. 1 život. bezbroj strasti. | Marijo Možnik | TEDxMaksimir u kojem je prikazan govor hrvatskog gimnastičara Marija Možnika na TEDx konferenciji. Koristeći strategiju formativnog vrednovanja 3-2-1 zadatak je učenika da nakon gledanja video zapisa zapišu tri stvari koje su naučili, dva važna detalja koja su uočili i jedno pitanje koje još imaju.
Alternativno možete zamoliti učenike da napišu kratki sažetak onog što su vidjeli na način kako bi to ispričali nekom mlađem učeniku i objave ga na Edmodu.
Uputite učenike da u malim skupinama razmjene svoje dojmove o govoru Marija Možnika. Nakon rasprave i međusobne razmjene napravljenih sažetaka tehnikom Razmisli-razmjeni, zadatak je učenika da se unutar grupe dogovore i napišu zaključak, s naglaskom koja iskustva mogu primijeniti u svom životu.
Povedite razgovor s učenicima o važnosti planiranja različitih aktivnosti tijekom dana. Predložite učenicima izradu plana rekreacijskog kretanja. Istaknite koliko su kretanje i fizička aktivnost važni za zdravlje.
Učenicima prezentirajte videozapis o Omiškom polumaratonu.
Nakon odgledanoga videozapisa učenici će u nekom od programa za proračunske tablice, npr. u Excelu, izraditi plan rekreacijskog kretanja za naredna tri tjedna. Zadatak je učenika u plan uključiti sportsku aktivnost koju će obavljati svakodnevno (npr. dnevno hodanje do 30 minuta).
Učenici će svakodnevno bilježiti vrijeme hodanja te planirati u kojem dijelu dana će obaviti aktivnost, s kime će hodati (sami ili u društvu prijatelja, starije braće/sestara, roditelja…).
Datum izvođenja sportske aktivnosti |
20.2.2020. |
Sportska aktivnost – hodanje | + |
Planirano vrijeme provođenja sportske aktivnosti – 30 minuta | 30 min. |
Ostvareno minuta | 27 minuta ili 30 minuta |
Doba dana izvođenja sportske aktivnost | U 17 sati ili predvečer ili prijepodne |
S kime je izveo sportsku aktivnost | S prijateljem/ ili sam/ s tatom |
Napomena |
Učenicima koji na mobitelu već nemaju aplikacija za mjerenje koraka predložite neka instaliraju besplatnu aplikaciju Google fit.
Na kraju trećeg tjedna učenik će izabrati kako će se (samo)nagraditi ako je realizirao više od 60% planiranih zadataka. Učenike koji su ostvarili ili premašili plan možete nagraditi motivacijskom ocjenom ili nekim drugim oblikom vrednovanja koji primjenjujete
Učenici kod kuće zapisuju svoja opažanja prema ovim smjernicama
U školi na satu TZK povedite raspravu o iskustvima učenika s planiranjem rekreacijskog kretanja na ovaj način.
Učenici izrađuju jednostavnu statistiku o prohodanim metrima tijekom jednoga dana, a na kraju trećeg tjedna, podatke preuzimaju iz praćenja u Excel tablici.
Obrađene statističke rezultate prezentirajte učenicima na vidljivom mjestu uz školsku dvoranu s ciljem da ukažete na važnost planiranja tjelesne aktivnosti tijekom tjedna, njezinog praćenja te utjecaja na zdravlje i tjelesnu spremnost učenika.
Smjernice učiteljima za provođenje ove aktivnosti mogu biti sve informacije koje su vezane za različite oblike planiranja (Planer; Važnost planiranja i kontroliranja). Također donosimo i ostale informacije koje mogu pridonijeti većoj motivaciji i informirati o važnosti takve aktivnosti (za učitelje).
Za učenike s oštećenjem vida pripremite opise videozapisa. Pripremite upute za izradu plana vježbanja naredna tri tjedna. Datumi s vježbama bit će podsjetnik učenicima s teškoćama pažnje. Pripremite okvir za označavanje izvršene vježbe. U dijelu aktivnosti gdje učenici računaju artimetičku sredinu broja koraka, pripremite tablicu u koju će učenici s intelektualnim teškoćama ili poremećajima iz spektra autizma upisivati ostvareno. U zaglavlju tablice, stupcu koji se odnosi na korake, ilustrirajte simbolom stope.
Upute u pisanom obliku kao i postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
S učenicima dogovorite plan praćenja aktivnosti “Prohodani metri” u vremenskom periodu od tri mjeseca te prikupljene rezultate jednog razrednog odjela usporedite s ostalim 7. razredima.
Aktivnost pripremite u suradnji sa stručnim suradnikom škole te učiteljem iz jednog nastavnog predmeta po dogovoru.
Aktivnost ima četiri dijela: U prvom dijelu učenici popunjavaju uvodni upitnik o strategijama učenja, primjerice Skalu strategija učenja u: Lončarić, D. (2014.) Motivacija i strategije samoregulacije učenja: Teorija, mjerenje i primjena, Rijeka, Učiteljski fakultet u Rijeci, str. 143.-147.
Unaprijed priredite skalu u digitalnoj formi koristeći alat Forms ili Google Forms. Prema potrebi možete dodati i druga relevantna pitanja, primjerice pitati učenike jesu li ikada učili koristeći društvenu mrežu, jesu li ikada učili u suradnji s drugim učenicima preko mreže te imaju li želju na taj način surađivati.
Ukupno dobivene rezultate prezentirajte razredu i prodiskutirajte zajedno s učenicima. Predložite učenicima eksperiment u prirodnim uvjetima u kojem svi mogu sudjelovati. Kroz određeno vremensko razdoblje učit će u suradnji s drugima koristeći za učenje društvene mreže, primjerice Edmodo.
Za sljedeći sat informatike učenicima zadajte neka svatko osmisli i napiše što više pitanja i pripadajućih točnih odgovora iz nastavne jedinice koju su obrađivali na satu odabranog nastavnog predmeta.
U dogovoru s vama, učenici na mreži (Edmodo, Teams) otvaraju mjesto na kojem će svi ostavljati datoteke i otvarati ih. Učitelj je također sudionik grupe i prema potrebi nadzire rad.
U drugom dijelu aktivnost, na sljedećem satu informatike uputite učenike u izradu kvizova u digitalnom alatu Forms i tehnikama koje omogućuje odabrani alat. Učenici izrađuju kviz s pripremljenim pitanjima (zadaci sa i bez ponuđenih odgovora u kojima je potrebno dopuniti tekst, upariti riječi, pojmove ili slike, riješiti križaljku...).
Pri izradi kvizova treba izbjegavati pitanja s odgovorima višestrukog izbora i kratke odgovore DA/NE ali ih ne treba izostaviti u potpunosti. Nasuprot tome, preporučljivo je koristiti zadatke dopunjavanja i otvorenog tipa. Učenici izrađene kvizove postavljaju na odabrano mrežno mjesto te ih uzajamno rješavaju.
U trećem dijelu učenici samostalno provode eksperiment - učeći u suradnji s drugima putem društvenih mreža - tijekom dogovorenog vremenskog perioda.
U četvrtom dijelu aktivnosti nakon završene nastavne cjeline iz odabranog nastavnog predmeta, učenici popunjavaju evaluacijski upitnik u alatu Mentimeter. Odgovaraju na pitanja o tome je li im ovaj način učenja pomogao, koliko im je pomogao te bi li trebalo što promijeniti. Dobivene rezultate prezentirajte učenicima i zajedno prodiskutirajte. Ovisno o iskustvima s ovakvim načinom rada, učenici mogu nastaviti surađivati na istom mrežnom mjestu i nakon završene nastavne cjeline.
Za učenike s teškoćama pažnje, intelektualnim teškoćama te poremećajem iz spektra autizma, pripremite jasne i precizne upute koje će voditi učenike kroz korake aktivnosti.
Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma pripremite korake kroz slikovne upute kako izraditi kviz. Pripremite podsjetnike s koracima korištenja alata.
Upute u pisanom obliku kao i postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata). Učenici s intelektualnim teškoćama, uz smjernice, mogu izraditi i prezentirati rad bez analize. Ukoliko učenik ima govorno-jezične teškoće, samo će izraditi prezentaciju, ali bez izlaganja.
Učenici koji žele znati više mogu izrađivati i objavljivati u grupi prezentacije o temama koje su pobudile njihov interes. Mogu objavljivati dodatne informacije vezane za nastavne teme i sadržaje, primjerice videozapise, stripove, tekstove i slično, koje su sami prikupili i izradili. Može se potaknuti i rasprava o nekoj temi, te pružanje vršnjačke pomoći.
Na satu matematike dogovorite s učenicima vremensko razdoblje provedbe razrednog projekta ”Račun do računa”. Preporuka je da se aktivnost provodi dva tjedna i da se navedene aktivnosti zadaju učenicima na početku obrade cjeline Postotak i analiza podataka.
S učenicima se dogovorite na koji će način pratiti vlastitu potrošnju po danima, što će točno bilježiti i evidentirati u dogovorenom razdoblju. Ukoliko je potrebno, zajedno s učenicima osmislite Excel tablicu za naredna dva tjedna. Elementi tablice mogu biti: dan, ukupno potrošeno, ostvareni plan. Moguće je da učenik ništa ne potroši u danu, ali svakako to mora na odgovarajući način evidentirati u tablici. Zadnji element u tablici služi kontroli zadatka. Ukoliko je učenik upisao potrošnju, stavlja + oznaku da je dnevni zadatak obavljen.
Nakon dva tjedna učenici će prikupiti zadane podatke. Završni zadatak učenici mogu odraditi samostalno ili ih se može podijeliti u grupe. Učenici mogu izraditi PowerPoint prezentaciju ili strip alatom Pixton, na zadanu temu “Račun do računa”. U Excelu će dobiti zbroj potrošenih novaca unatrag dva tjedna. Učenici izrađuju stupčasti ili/i kružni dijagram. Ukoliko je potrebno, zajedno s učenicima osmislite i izradite tablicu za naredna dva tjedna koristeći neki od digitalnih alata za proračunske tablice, npr. Excel. Određuje se aritmetička sredina prikupljenih podataka o potrošnji novca. Postotcima se može interpretirati potrošnja u zadanom razdoblju svakog dana. Tema istraživanja je prilagodljiva i podložna izmjenama. Vodite računa o socioekonomskoj slici u razredu i procijenite može li se predložena aktivnost provesti ili je potrebna prilagodba u samom scenariju. Temu je moguće prilagoditi na način da se prati kućni budžet, primjerice dnevna potrošnja na određene namirnice (kruh, mlijeko, šećer, sol, brašno).
Za učenike s teškoćama pažnje, izradite raspored zadataka kroz predviđena dva tjedna. Raspored će služiti kao podsjetnik u kojem će učenici pratiti svoje izvršavanje zadataka.
Za učenike s teškoćama učenja (diskalkulija) osigurajte podršku vršnjaka ili vi svakodnevno pregledajte zapis iznosa novca. Učenik će pročitati i reći koliko je novaca potrošio, a vi ćete provjeriti zapis. Što se tiče dijela aktivnosti koji se odnosi na izradu dijagrama, izradite dijagram za učenike s intelektualnim teškoćama, a učenici će osjenčati svoje rezultate.
Upute u pisanom obliku primjereno oblikujte prema didaktičko-metodičkim uputama koje možete pronaći u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama gdje možete pronaći i postupke potpore o korištenju IKT-a (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).
Uputite učenike da razvrstaju potrošeni novac na određeni tip namirnice, npr. sokovi, pribor za školu, časopisi. Navedeno mogu izraziti postotkom ili kružnim dijagramom. Opcionalno za ovu aktivnost, oni koji žele znati više mogu napraviti usporedbu aritmetičke sredine i medijana. O tome učenici mogu dobiti informacije pretražujući internet ili ih uputite na određeni udžbenik. Učenici koji to znaju, mogu prikupljene podatke primijeniti kod izrade grafikona u Gliffy programu.
Hrvatska akademska i istraživačka mreža CARNet: Priručnik za primjenu i izradu e-škole scenarija poučavanja (5. 3. 2020.)
Lončarić, D. (2014) Motivacija i strategije samoregulacije učenja: Teorija, mjerenje i primjena, Rijeka, Učiteljski fakultet u Rijeci (5. 3. 2020.)
Nikčević-Milković, A., Jerković, A. i Brala-Mudrovčić, J. (2018) Ispitivanje nekih komponenti samoregulacije učenja u domenama čitanja i pisanja kod učenika različite dobi roda, Napredak (5. 3. 2020.)
Rijavec, M., Miljković, D. (2004) Vodič za preživljavanje u školi, Zagreb, IEP
Sorić, I. (2016) Samoregulacija učenja: možemo li naučiti učiti, Jastrebarsko, Naklada Slap
SŠ Mate Blažine, Labin: Strategije učenja u samoreguliranom učenju (5. 3. 2020.)
Šimić Šašić, S. i Sorić, I. (2011) Kvaliteta interakcije nastavnik-učenik: povezanost s komponentama samoreguliranog učenja, ispitnom anksioznošću i školskim uspjehom, Suvremena psihologija (5. 3. 2020.)
Vizek Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović-Štetić, V. i Miljković, D. (2003) Psihologija obrazovanja, Zagreb, IEP.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.