Razgovarajte s učenicima o izrazu "svjetska čuda prirode". Pitajte ih: Razumijete li na što se odnose svjetska čuda prirode? Što je to čudo i zašto se koristi izraz prirodna čuda? Možete li navesti neke primjere koje vi smatrate prirodnim čudom? Možda će odabrati govoriti o onome što ih okružuje, npr. otočja, planine i slično. Važno ih je podsjetiti i na to da postoje službeno proglašena svjetska čuda prirode iako se popis mijenja tijekom vremena. U digitalnom alatu Prezi napravite prezentaciju s fotografijama nekih prirodnih čuda kako biste im približili na što se pojam odnosi. Pitajte učenike što prikazane prirodne pojave i strukture čini prirodnim čudima i po čemu su one posebne. Doznajte koje prirodno čudo im je najljepše i zašto. Razgovarajte s njima o ljepoti, neka objasne taj pojam i kažu zašto se govori da je ljepota u oku promatrača. Pitajte ih: Mijenja li se pojam ljepote dok odrastate? Što vam je lijepo sada, a što je bilo lijepo prije nekoliko godina? Vratite se na prirodne ljepote i pitajte ih zašto su one uvijek lijepe, a osvrnite se i na ideju da je ljepota prolazna. Pitajte ih slažu li se s time i odnosi li se to na sve u životu.
Uputite učenike da, u parovima, u svojoj okolini fotografiraju nešto što se može smatrati prirodnim čudom - primjerice, bistar potok, uvala, višestoljetno stablo koje odolijeva svim burama i olujama i slično. Prije nego što počnete opisivati slike, pripremite listić s ciljanim vokabularom kako bi se učenici prisjetili i eventualno usvojili ključni vokabular - imenice i pridjeve kojima se opisuju razne geografske značajke i pojmovi. Potaknite učenike da imenuju prirodna čuda na slikama i da, pored slike, napišu zašto primjere na slikama smatraju čudom prirode i zašto su po njima posebni. Neka slike i opise objave u digitalnom alatu Wakelet u povodu Dana planeta Zemlje. Razgovarajte s učenicima razumiju li važnost obilježavanja tog dana, koja se poruka šalje ljudima te zašto je važno čuvati prirodu. Neka prokomentiraju što im se sviđa i zašto te koja bi prirodna čuda voljeli posjetiti ako bi imali mogućnost. Nastavite razgovor i pitajte učenike: Mislite li da su prirodna čuda lako dostupna posjet? Možete li zamisliti taj put ili put do neke druge prirodne ljepote? Podijelite učenike u grupe i recite im da je zadatak osmisliti izlet koji je moguće provesti. Uputite ih na to da otvore aplikaciju Google karte te pogledaju lokacije koje bi mogli posjetiti. Prije nego što krenu na aktivnost, iskoristite mogućnosti karte kako biste ponovili vokabular vezan za promet i putovanje, a ujedno ih i upoznali s opcijama koje aplikacija ima. Pomoću projektora prikažite grad po izboru kroz opciju Street view. Prođite ulicama, a učenici neka u parovima zapišu u bilježnicu izraze na engleskom jeziku kojih se mogu sjetiti, a vide ih u gradu. Primjerice, ulica, semafor, cesta, pješački prijelaz, biciklistička staza, pločnik i slično. Nakon toga, neka smisle rečenice za četiri pojma po izboru: There is a dog on the road – it's dangerous ili It's black and white but it can't run – it's a zebra crossing. Prozovite nekoliko učenika da pročitaju rečenice koje su složili. Na ovaj način ponovit ćete vokabular vezan za promet te provjeriti razumiju li učenici izraze. Nadalje, upoznajte ih s aplikacijom Google karte i uputite na to gdje mogu pronaći informacije oko smještaja i restorana koji se nude. U navedenoj aplikaciji vidljivo je dosta informacija o nacionalnim parkovima, zaštićenim područjima pa i znamenitostima koje se mogu vidjeti na pojedinom području, ali i smještaju i prometnoj povezanosti. Svi su označeni znakovima na karti koji su vrlo lako prepoznatljivi, primjerice, vilica i žlica za restoran, zelena planina za lokacije prirodnih znamenitosti i slično. Plan puta unose u digitalni alat Wakelet u obliku kratkog teksta, a trebaju uzeti u obzir prometnu povezanost, cijene prijevoza, ulaznica, smještaja i slično što vrlo lako mogu pronaći pretraživanjem u internetskom pregledniku po izboru. Predstavnik pojedine grupe predstavlja plan puta ostalim učenicima te glasaju za najbolji s obzirom na zanimljivost sadržaja, cijenu i dostupnost. Kontaktirajte s putničkim agencijama za ponude te isplanirajte izlet po planu učenika ili sličnom mogućem planu.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Prilikom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, kao što su mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to ne jave sami.
S učenicima s oštećenjem sluha, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama provjeravajte razumiju li zadatak i pojmove koji se spominju tijekom rasprave o pojmovima koje povezuju s prirodnim ljepotama.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati vršnjaka koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para.
Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba).
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Nakon što su se upoznali s pojmom prirodnih čuda uputite učenike na mrežnu stranicu World Atlas – The Seven Natural Wonders Of The World gdje će pronaći detaljne informacije o sedam prirodnih čuda svijeta. Podijelite ih u sedam grupa tako da svakoj grupi bude dodijeljeno jedno prirodno čudo s navedene stranice. Provjerite s učenicima snalaze li se na mrežnoj stranici i mogu li pronaći potrebne informacije. Na početnoj mrežnoj stranici nalazi se skraćena verzija teksta o pojedinom prirodnom čudu, no ispod svakog teksta, nalazi se poveznica Read more koja vodi na detaljniji opis. Smatrate li da učenici u mogu obraditi proširenu verziju, možete ih uputiti i na te stranice. Svaka grupa čita tekst te u digitalnom alatu Book Creator izrađuje mali rječnik geografskih izraza – Our little geo dictionary. To nije klasičan rječnik, nego rječnik koji uključuje fotografije, dodatne informacije o temi o kojoj se govori te korisne savjete. Potrebno je imati do 15 unosa i složiti ih abecednim redom. Učenici si mogu pomoći mrežnim rječnikom po vašem izboru. Pomozite im ako nisu sigurni kako koristiti mrežne rječnike, ako ne znaju značenje pojedinih pojmova na hrvatskom jeziku i slično. Potaknite ih da međusobno komuniciraju i pokušaju doći do zaključka. Također, pomozite učenicima kod odabira pojmova te istaknite ključne riječi za svaku grupu. Surađujući, izrađuju e-knjigu te svaka grupa izrađuje svoj dio u istom dokumentu, a rezultat je jedan, zajednički rječnik. Uputite ih na to da pojmove trebaju prevesti na hrvatski, ali mogu koristiti i slikovni prikaz pojma, samo ih upozorite na poštivanje autorskih prava prilikom pretraživanja i korištenja slika. Rječnik može služiti ujedno i kao brošura za zaštićena područja. Nakon što su izradili rječnike, uvježbajte novi vokabular tako što ćete se poslužiti izrađenim rječnikom. Neka nekoliko puta ponove za vama riječi koje su preveli ili prepoznaju pojmove pomoću slika koje su koristili. U digitalnom alatu Wordwall izradite igru pamćenja kombinirajući slike i pojmove svih grupa te uputite učenike na poveznicu gdje će u grupama rješavati zadatak, a ujedno ćete imati priliku formativno ih vrednovati.
Uputite učenike na to da napišu kratak osvrt na prirodna čuda s kojima su se upoznali, što ih se dojmilo te kako oni doživljavaju prirodu. Kako bi dodatno uvježbali riječi, u osvrtu moraju uključiti pet riječi iz rječnika koji su izradili po vlastitom izboru.
Stupite u kontakt s predstavnicima nacionalnih parkova, parkova prirode te drugim zaštićenim područjima u vašoj okolini i zatražite pristup službenim fotografijama i informacijama o zaštićenom području, npr. brošure, službeni tekstovi s internetskim stranica tog zaštićenog područja i slično. Proširite geografski rječnik novim prirodnim ljepotama, izrazima te ustupljenim fotografijama. U ovom slučaju, učenici geografske pojmove prevode s hrvatskog na engleski. Nakon što su završili, u dogovoru s nacionalnim parkovima i drugim zaštićenim područjima koje ste uključili, objavite e-knjigu na njihovim internetskim stranicama i stranicama škole i podijelite poveznicu na rječnik s učenicima na vama prihvatljiv način. Dogovorite s njima da ćete dopunjavati sadržaje kako budete produbljivali temu okoliša, prirode i njene zaštite.
S obzirom na to da ova cjelina nosi mnoštvo novih pojmova, bilo bi dobro potaknuti učenike da izrade malu mentalnu mapu tih pojmova koja će im stalno biti dostupna i koju će moći nadopunjavati i kasnije novim pojmovima i definicijama.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba).
Po potrebi, osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće prilikom obrade jednog prirodnog čuda. To bi se moglo odnositi na učenike s intelektualnim teškoćama. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u izvršavanju zadatka.
Predvidite više vremena za učenike s disleksijom u zadatku čitanja. Provjeravajte jesu li razumjeli sadržaj, a to se odnosi i na učenike s jezičnim teškoćama.
Na početku aktivnosti najavite učenicima da će upoznati i prirodne ljepote Hrvatske. Prikažite video TOP 10 national and nature parks in Croatia i recite im da u parovima bilježe dojmove koristeći Word online u digitalnom alatu Office 365. Neka zabilježe koje nacionalne parkove i parkove prirode su vidjeli te što im se svidjelo. Također, neka navedu geografske pojmove iz rječnika koji su izrađivali, a koji su vezani za prikazane prirodne ljepote, primjerice, jezero, planina, otoci i slično. Na taj način, ponovit će vokabular koji su prethodno obradili. Uputite ih na to da zabilježe što više pridjeva kojima bi opisali prirodne ljepote. Neka nekoliko parova, po vašem izboru, usmeno izloži dojmove i zabilješke. Pitajte učenike jesu li posjetili neke od prikazanih parkova i kakvi su njihovi dojmovi. Također, pitajte ih jesu li primijetili na koji se način vodi briga o tim parkovima, bacaju li turisti smeće i slično. Istaknite da je čistoća i zaštita okoliša nešto zajedničko svim prirodnim ljepotama i čudima u svijetu, a trebao bi biti naš cilj.
Nastavite razgovor o zaštiti okoliša te ih pitajte što misle - što najviše onečišćuje okoliš u Hrvatskoj i svijetu te mogu li izdvojiti primjere (bacanje smeća u rijeke i mora, automobili i slično). Neka se osvrnu na različita područja u Hrvatskoj te razmisle što dovodi do onečišćenja u unutrašnjosti, a što na obali Hrvatske. Pitajte ih: Ovisi li količina onečišćenja o broju ljudi? Smiju li ljudi naseljavati zaštićena područja i zašto? Koje su moguće posljedice?
Ponovno stupite u kontakt s predstavnicima zaštićenih područja te dogovorite kratak intervju, a ako postoji mogućnost, dogovorite i videopoziv. Učenici rade u grupama, a predstavnici pojedine grupe vodit će intervju na hrvatskom jeziku. Neka u grupama pripreme pitanja vezana uz probleme koji se pojavljuju u zaštićenim područjima, onečišćenju tih područja, koje su najveće prijetnje očuvanju te na koji način se brinu kako bi ih očuvali. Učenici kreiraju infografike u digitalnom alatu Canva na engleskom jeziku pomoću informacija koje su doznali iz intervjua o pojedinom području. Pišu o problemima s kojima se pojedino područje suočava te savjetima o tome kako pomoći očuvati zaštićena područja. Također, neka u infografike dodaju rubriku savjeta turistima kako se ponašati prilikom posjeta. Primjerice, da ne ostavljaju smeće za sobom, da budu pažljivi prilikom paljenja vatre i slično. Prije nego što ih krenu izrađivati, podsjetite učenike na koji način dajemo savjete, a na koji način se izriču pravila. Podsjetite ih na modalne glagole should and must/mustn't te prozovite nekoliko učenika da daju primjere nekih savjeta i pravila: We really must care for nature. You should put your garbage in a public garbage bin. Nakon što izrade infografiku i napišu savjete turistima, neka infografike unesu kao dio sadržaja e-knjige koju su prethodno kreirali. Podsjetite učenike na autorska prava prilikom korištenja slika za infografiku. Nakon što su izradili infografike, neka predstavnici svake grupe prezentiraju što su doznali, a ostale grupe neka daju usmeni osvrt s obzirom na jasnoću sadržaja, korištenje novog vokabulara i izgled infografike, vizualno i sadržajno. Na taj način, potičete vršnjačko vrednovanje i učite ih prihvaćanju pohvala i kritika.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Tijekom rada u paru vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Preporuča se učenike s teškoćama svrstati u par s učenikom koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba).
Učenicima s teškoćama, npr. s jezičnim teškoćama dopustite korištenje podsjetnika u radu u obliku popis ključnih riječi s prijevodom na hrvatski jezik.
Prilikom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, kao što su mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to ne jave sami.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Canva. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Uputite učenike da izrade plakat ili infografiku u digitalnom alatu Piktochart s naslovom Prirodni fenomeni u svijetu. Usmjerite ih na to da istraže fenomene poput aurore borealis, krvave kiše u Indiji i slično.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.