Predmet
Talijanski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

I piatti italiani

Naziv predmeta
Talijanski jezik 1

Razred
1. razred, srednja škola

Razina učenja jezika
1. godina

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • tradicionalna talijanska jela
  • modalni glagoli

Il piatto preferito

Potaknite učenike na raspravu o važnosti raznovrsne prehrane, ali i o važnosti razvijanja zdravog odnosa prema hrani. Pokažite im piramidu prehrane te razgovarajte o tome koji bi tip namirnica trebalo konzumirati češće, a koji rijetko, ali i o tome zašto je važna raznovrsna i uravnotežena prehrana. Svakako naglasite i to da nijedan tip hrane nije potrebno potpuno izbjegavati, ali da namirnice poput slastica i slanih grickalica ne bi trebalo konzumirati često. Neka namirnice prikazane na fotografijama učenici, radeći u paru, imenuju na talijanskom jeziku ako su im ti nazivi poznati. Također, potaknite ih na uporabu udžbenika i galerije fotografija na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3, (podnaslov Frutta e verdura) za one namirnice čiji su im nazivi nepoznati.

Potaknite ih zatim na razgovor o omiljenom jelu stavljajući naglasak na tradicionalna talijanska jela koja su kušali, koja su im omiljena, za koja su čuli ili bi ih željeli kušati. Oluju ideja vezanu za navedeni pojam zapišite na ploču te pokrenite PowerPoint prezentaciju koju ste unaprijed pripremili. Prezentacija neka sadržava najpoznatija talijanska jela, a izdvojite i neke zanimljivosti o njima, npr. legendu o nastanku pizze ili o tome kako je tiramisu dobio svoj naziv. Također, provjerite jesu li učenicima poznati pojmovi antipasto, primo piatto, secondo piatto te ih, prema potrebi, objasnite ili potaknite učenike na to da navedu što znaju te dopunite njihova znanja zanimljivostima. Nakon toga neka riješe zadatak A na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3, odnosno neka prouče neke fotografije tipičnih talijanskih jela, a zatim neka ispune anketu na Mentimetru, tj. neka daju svoj glas trima omiljenim jelima u kategorijama (npr. omiljena kuhana jela ili omiljeni deserti).

Jela koja su dobila najviše glasova bit će dodatno istražena tijekom rada u grupama. Učenici će, naime, nasumičnim odabirom dobiti jedno od jela (npr. ragù alla bolognese) i popisati namirnice koje su potrebne za pripremu tog jela na Lino ploču. Uz sastojke trebaju postaviti fotografiju opisanog jela koju mogu pronaći na Pixabayju poštujući autorska prava. U radu trebaju paziti na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila. Na kraju sve grupe svoje radove predstavljaju usmeno ostalim učenicima u razredu.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Zakažite učenicima videosastanak u digitalnom alatu MS Teams. Podijelite ekran i pokažite im fotografiju piramide prehrane koju ste preuzeli s Pixabayja kako biste ih potaknuli na raspravu o važnosti raznovrsne prehrane i razvijanja zdravog odnosa prema hrani. Razgovarajte o tome koji bi tip namirnica trebalo konzumirati češće, a koji rijetko, ali i o tome zašto je važna raznovrsna i uravnotežena prehrana. Svakako naglasite da nijedan tip hrane nije potrebno potpuno izbjegavati, ali stvari poput slastica i slanih grickalica ne bi trebalo konzumirati često. Zatim neka namirnice prikazane u piramidi imenuju na talijanskom jeziku ako su im ti nazivi poznati. Također, potaknite ih na uporabu udžbenika i galerije fotografija na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3, (podnaslov Frutta e verdura) za one namirnice čiji su im nazivi nepoznati.

U alatu Mentimeter pokrenite anketu i odaberite oblak riječi kao oblik pitanja s 10 ponuđenih polja za unos. Podijelite poveznicu ili QR kod za anketu u čavrljanju i pozovite učenike da upišu svoja omiljena jela stavljajući naglasak na tradicionalna talijanska jela koja su kušali, koja su im omiljena, za koja su čuli ili bi ih željeli kušati. Zatim zajedno komentirajte dobivene riječi u oblaku oluje ideja.

Pokrenite PowerPoint prezentaciju koju ste unaprijed pripremili. Prezentacija neka sadržava najpoznatija talijanska jela, a izdvojite i neke zanimljivosti o njima, npr. legendu o nastanku pizze ili o tome kako je tiramisu dobio naziv. Također, provjerite jesu li učenicima poznati pojmovi antipasto, primo piatto, secondo piatto te ih, prema potrebi, objasnite ili potaknite učenike na to da navedu što znaju te dopunite njihova znanja zanimljivostima. Nakon toga učenici neka riješe zadatke A na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3, odnosno neka prouče neke fotografije tipičnih talijanskih jela, a zatim neka odaberu jelo koje žele dodatno istražiti. Rezultate istraživanja odabranog jela, potrebne sastojke i fotografiju koju su preuzeli s Pixabayja neka postave na Lino ploču.

Postupci potpore

Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio uvodnu raspravu o prehrani. Tijekom rasprave ne treba inzistirati na tome da učenik s teškoćama jezično-govorno-glasovne komunikacije govori u razredu ako to ne želi. Uvažite utjecaj teškoća jezično-govorno-glasovne komunikacije na učenje stranog jezika i izgovor. Nakon rasprave i rada na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3. omogućite učenicima s teškoćama grafički prilagođen podsjetnik koji uključuje prijevod i objašnjenje novih riječi i izraza. Tijekom oluje ideja o omiljenim jelima i PowerPoint prezentacije omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku fotografija navedenih jela) koja će učenike s poremećajem iz autističnog spektra motivirati, olakšati im razumijevanje ključnih riječi i pomoći im u lakšem praćenju rasprave. Također, obratite pozornost na vidljivost sadržaja učenicima s oštećenjem vida te im, prema potrebi, prilagodite kontrast na zaslonu ili povećajte font. Tijekom rješavanja zadatka A na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3. učenicima s oštećenjem sluha omogućite uručak s prijepisom zvučnog zapisa koji se reproducira u zadataku. Učenicima s izraženijim teškoćama omogućite vršnjačku podršku pri ispunjavanju ankete na Mentimetru. Pri podjeli učenika u grupe za dodatno istraživanje jela vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Ako je potrebno, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri uporabi digitalnih alata Pixabay i Lino.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka naprave PowerPoint prezentaciju s četirima jelima (predjelo, primo piatto, secondo piatto i desert), uz njihove fotografije i navedene sastojke.

Nastavna aktivnost za predmet X

Il piatto preferito

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednom okruženju.
  • Učenik se koristi dvojezičnim rječnikom te različitim izvorima znanja na talijanskome jeziku, uključujući i elektroničke medije.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa na temelju predloška u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik uočava i navodi osnovna obilježja i informacije u vezi s kulturom talijanskoga jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Zdravlje
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Voglio, devo, posso

Učenike potaknite na raspravu o tome što moraju, što bi željeli i što mogu raditi u procesu kuhanja (npr. Moram često miješati umak, mogu samostalno napraviti pizzu, želim naučiti pripremati lazanje.). Neka svoje primjere zapišu na samoljepljive papiriće i zalijepe na ploču, i to tako da svaki papirić bude u drugoj boji i smješten ispod zadanoga glagola. Nasumično pročitajte neke od zapisa za svaki zadani glagol i prokomentirajte ih s učenicima (npr. Da, doista bi bilo lijepo naučiti pripremati arancine. Uz praksu i dobre upute, sigurno će biti izvrsni.).

Zatim razgovarajte s učenicima o konstrukciji koju uočavaju (prezent + infinitiv) u hrvatskom jeziku. Također, pitajte ih o tome kako bi ista konstrukcija (npr. želim naučiti) glasila na engleskom jeziku, ali i na nekom drugom jeziku koji im je poznat te kakve su im pretpostavke vezane za tu konstrukciju na talijanskom jeziku. Neka u paru pročitaju kratak dijalog na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3., odnosno zadatak 1 pod slovom K. Potaknite ih na to da nakon čitanja dopune pravilo, odnosno zaključe stoji li nakon modalnih glagola infinitiv ili kakav drugi glagolski oblik.

Također, učenici neka izdvoje i u bilježnicu zapišu nepoznate riječi te njihov prijevod pomoću poveznice https://dict.com/talijansko-hrvatski.

Nakon što parovi dođu do zaključka, neka dopune konjugacije modalnih glagola u prezentu uz slušanje zvučnog zapisa, a zatim neka riješe zadatke za njihovo uvježbavanje. Nakon što riješe zadano, s učenicima prokomentirajte jesu li naišli na teškoće, jesu li točno riješili zadano, razumiju li sve te zabilježite pravilo i konjugacije u bilježnice.

Zatim podijelite učenike u grupe kako bi izradili Kahoot kvizove o modalnim glagolima. Svaka grupa neka pripremi od 8 do 10 pitanja vezanih za nasumično dobiveni modalni glagol, a uloge u grupama neka budu podijeljene ravnopravno. Učenike upoznajte s rubrikom vrednovanja, odnosno neka paze na primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila te uporabu poznatog vokabulara. Nakon što sve grupe naprave kvizove, neka podijele poveznice putem virtualne učionice kako bi ih ostali mogli odigrati. Provedite samovrednovanje i vršnjačko vrednovanje prema unaprijed dogovorenoj rubrici vrednovanja stavljajući naglasak na pozitivne aspekte radova.

Također, s učenicima napravite i refleksiju o važnosti primjenjivanja različitih strategija učenja, odnosno neka iznesu svoje dojmove o učenju i uvježbavanju gramatičkih pojmova s pomoću kviza, ali i o tome koliko im je zanimljivo i korisno grupno uvježbavanje gramatičkih sadržaja.

Postupci potpore

S obzirom na to da ova cjelina nosi primjenu gramatičkih pravila, omogućite učenicima s teškoćama uporabu unaprijed pripremljenih grafičkih prikaza s pravilima vezanim za glagole. Također, osigurajte im i popis prevedenih riječi koje se odnose na kuhanje. Tijekom čitanja dijaloga i rješavanja zadatka K na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3. uputite učenike s disleksijom da odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta i prilagođavanja kontrasta. Za učenike s intelektualnim teškoćama smanjite opseg nastavnih sadržaja i pripremite prilagođene zadatke, u skladu s primjerenim oblikom školovanja. Vodite računa o tome da učenik s teškoćom tijekom grupne izrade Kahoot kviza bude u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Ako je potrebno, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri uporabi digitalnog alata.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka naprave Kahoot kviz u kojem će upotrijebiti sve modalne glagole.

Nastavna aktivnost za predmet X

Voglio, devo, posso

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne pisane tekstove na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik izražava obvezu, mogućnost i želju.
  • Učenik razvija početni pozitivan stav prema učenju talijanskoga jezika kreativno se izražavajući (pjesma, igra, strip, film).
  • Učenik se koristi dvojezičnim rječnikom te različitim izvorima znanja na talijanskome jeziku, uključujući i elektroničke medije.
  • Učenik se učinkovito koristi strategijama učenja u skladu s vlastitim stilovima i potrebama učenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti

La pizza o la pasta?

Učenike potaknite na to da navedu tipična hrvatska jela po regijama kojima se Hrvati ponose i kojima bi predstavili lokalnu hrvatsku gastronomiju pripadnicima drugih naroda.

Također, neka navedu i tipična talijanska jela po regijama. Kako bi proširili svoja znanja i spoznaje, potaknite ih na rješavanje grupe zadataka pod M na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3. Zadatke neka rješavaju u parovima, a zatim neka ispune tablicu Što sam već znao/znala?, Što sam novo naučio/naučila? i Što bih još želio/željela naučiti? u Word online dokumentu. Razgovarajte s učenicima o tome što su unijeli u koji dio tablice i zašto. Potaknite ih na to da u parovima pročitaju tekstove La storia della pasta i La pizza margherita, odnosno neka učenik A pročita tekst o tjestenini, a učenik B o pizzi te neka jedan drugoga upoznaju s pročitanim izdvajajući tri zanimljivosti.

Učenici će zatim, radeći u grupama, s pomoću Prezija prikazati tipična jela po regijama. Svakoj grupi slučajnim odabirom dodijelite regiju i podijelite im unaprijed pripremljene materijale. Neka izdvoje jelo, fotografiju, sastojke i zanimljivost. U radu neka svi članovi grupe budu ravnopravno zastupljeni, neka paze na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila, a pri predstavljanju svojih radova i na pravilan izgovor. Nakon što svi predstave svoje radove, provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed dogovorenoj rubrici vrednovanja (jasnoća, pravilan izgovor, primjena pravopisnih i gramatičkih pravila, ravnopravno sudjelovanje svih članova grupe, zanimljivost, preglednost i kreativnost) s naglaskom na pozitivne aspekte svih radova.

Također, organizirajte virtualnu izložbu radova na mrežnim stranicama škole, ali i u školskoj knjižnici. Usto, ako je moguće, povežite se s kolegama koji predaju druge strane jezike te neka i oni s učenicima naprave Prezi o tipičnim britanskim, američkim, njemačkim i drugim tradicionalnim jelima po regijama i organiziraju predstavljanje radova. Na taj ćete način staviti naglasak ne samo na važnost učenja vokabulara, pravopisa i gramatike kakva jezika i naroda nego i na važnost učenja o kulturi i gastronomiji jer je bogatstvo upravo u različitostima.

Postupci potpore

Tijekom uvodne rasprave o tradicionalnim hrvatskim jelima omogućite vizualnu podršku koja će učenicima s poremećajem iz autističnog spektra olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem praćenju rasprave. Tijekom čitanja dijaloga i rješavanja grupe zadataka pod slovom M na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3., uputite učenike s disleksijom na to da odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike s oštećenjem vida uputite na opciju povećanja fonta i prilagođavanja kontrasta. Pri podjeli učenika u grupe za izradu prezentacije o tipičnim jelima po regijama vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Ako je potrebno, za učenike s intelektualnim teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri uporabi digitalnog alata Prezi. Podijelite uloge u grupi u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s poremećajem u ponašanju i osjećanju ili učenik s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije). Uvažite utjecaj jezičnih teškoća na učenje stranog jezika i izgovor.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više u Bookcreatoru izrađuju tradicionalnu hrvatsku kuharicu po regijama pišući je na talijanskom jeziku.

Nastavna aktivnost za predmet X

La pizza o la pasta?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne pisane tekstove na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa na temelju predloška u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik opisuje slikovne predloške.
  • Učenik sudjeluje u formalnim i neformalnim oblicima govorne interakcije.
  • Učenik uočava i navodi osnovna obilježja i informacije u vezi s kulturom talijanskoga jezika.
  • Učenik se koristi dvojezičnim rječnikom te različitim izvorima znanja na talijanskome jeziku, uključujući i elektroničke medije.
  • Učenik čita u skladu s jezičnom normom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni rast i razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.