Razgovarajte s učenicima o značenju pojma moderno. Učenici upisuju svoja promišljanja s pomoću digitalnoga alata Mentimeter. Učenici mogu potražiti značenje pojma moderno u Velikome rječniku hrvatskoga standardnog jezika. Upitajte ih o primjerima modernoga tijekom prošlosti i u svojoj svakidašnjici. Neka istraže primjere modernoga u pojedinim umjetnostima: književnosti, glazbi, slikarstvu, kiparstvu, graditeljstvu, filmu, fotografiji na mrežnim stranicama i aktualiziraju svoja promišljanja. Izvijestite učenike o začetniku pojma moderno, Charlesu Baudelaireu, koji je najavio čovjekovu propast u ozračju komercijalizirane i tehnizirane civilizacije, nagovijestio neotkrivene tajanstvene ljepote, postavio pitanje smisla i egzistencije poezije u takvome podneblju. Aktualizirajte Baudelaireova mišljenja i upitajte učenike o vrijednostima koje se potiču u današnjem društvu.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i uputite ih u istraživanje Baudelaireove biografije. Učenici mogu pristupiti različitim izvorima: zbirkama poezije, videozapisima, enciklopedijskoj građi, književnim kritikama, novinskim člancima. Učenici s pomoću digitalnoga alata Canva predstavljaju pojedinosti iz Baudelaireova života koje su utjecale na njegovo stvaralaštvo: okolnosti Baudelaireova odrastanja, obiteljske odnose, rubna životna iskustva i izvanjsku okolinu. Učenici mogu aktualizirati spoznaje svojim odnosom prema društvu, npr. svojim aktivnim djelovanjem tijekom kršenja ljudskih prava i međunarodnoga humanitarnog prava, pojedinačnim djelovanjem i priključenjem pokretima koji nastoje očuvati i održati mir, unaprjeđenjem ljudskih prava, stvaranjem odgovornijega društva.
Razgovarajte s učenicima o tome mora li umjetnost imati funkciju preslikavanja društvene stvarnosti ili je dovoljno da bude lijepa. Usmjerite ih prema tumačenju pojmova utilitarizam i esteticizam. Učenici mogu provjeriti značenja pojmova u Velikome rječniku hrvatskoga standardnog jezika i na mrežnim stranicama Hrvatskoga jezičnog portala i Hrvatske enciklopedije. Uputite učenike u izradu mentalne mape s pomoću digitalnoga alata MindMeister, u kojoj mogu raščlaniti pojmove i pridodati primjere iz književnosti koja je angažirana i društveno korisna, koja upućuje na društvene probleme i promovira društvene vrijednosti. Nadalje, učenici mogu navesti primjere književnosti koja je autonomna i ima estetsku funkciju, koja je sama sebi svrhom.
Uputite učenike na čitanje Baudelaireove poezije koju mogu pronaći na mrežnoj stranici e-Lektire.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite učenikovo stvaralačko mišljenje prema analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Baudelaireovih pjesama. Učenici određuju obilježja Baudelaireova tematskog i poetskog izraza. Prikazuju ironičan i destruktivan pogled na svijet lirskoga subjekta, razapetost između ideala i zla i proturječan doživljaj svijeta koje usustavljuju s pomoću digitalnoga alata Adobe Spark. Razgovarajte s učenicima o lirskome subjektu i njegovu izraženom preziru prema životu i čežnji za smrću. Učenici mogu navesti pjesničke slike koje pobuđuju odvratnost i gađenje, navesti stihove koji svjedoče o pobuni lirskoga subjekta, izražene kontraste, učestale oksimorone, o emotivnim stanjima lirskoga subjekta, revoltu, cinizmu. Upitajte učenike o suvremenim pobunjenicima i sredstvima kojima izražavaju svoju pobunu, preziru, revoltu. Učenici navode primjere svojega djelovanja: sudjelovanje na tribinama, pokretanje vlastitih inicijativa i akcija u zajednici.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama unaprijed najavite aktivnost. Pripremite mu pisane upute za izdradu mentalne mape. Provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadatak. Ako ga ne razumiju, dajte im dodatna objašnjenja. Tijekom rada provjerite kako učenik s teškoćama napreduje. Učeniku s teškoćama pipremite grafički prilagođene materijale i popis mrežnih izvora, kako bi mogao istražiti informacije koje su mu potrebne za rad u grupi. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Mentimeter, Canva, MindMeister, Adobe Spark. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu istražiti značenje pojma larpurlartizam, a potom pročitati, analizirati i interpretirati larpurlartističku poeziju, izdvojiti temeljne motive i poruke. Neka tu poeziju povežu s pojmom impersonalnosti.
Učenici mogu istražiti naziv parnasovci i pročitati, analizirati i interpretirati poeziju te skupine književnika, razložiti njezina idejna i stilska obilježja. Neka je usporede sa simbolističkom poezijom na sadržajnoj i izraznoj razini.
Rezultate svoga rada mogu predstaviti s pomoću alata za izradu atraktivnih prezentacija Prezi.
Prikažite učenicima televizijski prilog o Charlesu Baudelaireu, koji je nastao u povodu 160. obljetnice izdavanja pjesničke zbrke Cvjetovi zla. Učenici mogu voditi bilješke prema smjernicama: zapisati podatke o Baudelaireovu književnom stvaralaštvu, protumačiti recepciju Baudelaireova djela i društvenu reakciju prema Baudelaireovoj poeziji s pomoću aplikacije za digitalne bilješke OneNote. Učenici prate jezična obilježja i strukturu teksta iz televizijskoga priloga.
Upitajte učenike o cenzuri u Baudelaireovo vrijeme i o suvremenom društvu. Usmjerite učenike na razmišljanja o postojanju tema koje bi trebale biti zabranjene u svakodnevnom životu, umjetničke slobode i samosvojne interpretacije. Učenici mogu iznijeti svoja viđenja o razlozima zbog kojih bi neko umjetničko djelo moglo biti zabranjeno u suvremenosti. Učenici mogu istražiti na mrežnim stranicama djela u hrvatskoj književnosti, od Marulićeve Judite nadalje, koja su tijekom svojeg nastanka i tijekom godina zabranjena ili su nejasne odgode od završetka pisanja do njihove objave. Rezultate svojega rada neka usustave s pomoću digitalnoga alata Conceptboard. Razgovarajte s učenicima o pobudama zbog kojih su pojedina umjetnička djela bila zabranjena u pojedinim društvenim sredinama. Protumačite poruke koje ta djela odašilju.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih na čitanje Baudelaireove poezije. Učenici analiziraju i interpretiraju na sadržajnoj i izraznoj razini Baudelaireovu poeziju koja donosi sliku potpunoga otuđenja građanke klase, njezina sukoba s društvenim normama, demoralizacije, istovremeno i bunt protiv svega što označava konvenciju. Rezultate svojih promišljanja učenici mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Padlet. Razgovarajte s učenicima o lirskome subjektu i njegovu doživljaju suvremenoga čovjeka i njegovih potreba. Protumačite njegovo shvaćanje ljepote koja je ono božanstveno kojem teži svaki čovjek. Analizirajte Baudelaireov novi pojam ljepote i raščlanite pojam estetika ružnoće. Učenici navode stihove kojima potvrđuju kako Baudelaire ružnoću pretvara u ljepotu. Raščlanjuju pojam ljepote koji je sadržan i u formi prikazivanja svijeta i stvarnosti, sonetu. Učenici surađuju tijekom stvaralačkoga promišljanja i istraživanja, vođeni su tematskim odrednicama iracionalizma i mističnosti, stoga prikazuju prostor mašte, podsvijesti, čudnih psihičkih stanja, izdvajaju simbole, ujedinjuju pjesništvo i glazbu u svojem multimedijskom plakatu.
Prikažite učenicima strukturu Baudelaireove pjesničke zbirke Cvjetovi zla s pomoću digitalnoga alata Lino. Usmjerite učenike prema promišljanju o učestalim motivima, idejnom svjetonazoru i simbolici u Baudelaireovoj poeziji, stoga će s pomoću digitalnoga alata Pikotchart izraditi prijedlog naslovnice njegove zbirke poezije. Analizirajte rezultate rada i aktualizirajte predstavljena viđenja Baudelaireove poezije.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama tijekom uvodne aktivnosti gledanja ili audiodeskripcije videozapisa omogućite podršku vršnjaka, ovisno o učenikovoj teškoći. Učeniku s teškoćama pripremite predložak u koji će napisati traženo. Pripremite mu popis mrežnih izvora na kojima može pronaći potrebne informacije za izvršenje zadatka. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li zadatak.
Tijekom podjele u grupe vodite računa o tome da je u grupi s učenicima s kojima je u dobrim odnosima, koji su motivirani za rad i koji mu mogu pomoći u radu. Jasno definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe. Potaknite aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u grupi.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: OneNote, Conceptboard, Padlet, Lino, Pikotchart. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu istražiti pjesnike i njihove poetske zapise koji su slijedili simbolistička idejna i stilska načela. Neka istraže kada se simbolizam razvio u Hrvatskoj i kako je utjecao na pjesništvo u Hrvatskoj.
Neka pronađu suvremene simbole u današnjem društvu. Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Canva.
Učenici mogu istražiti simbolizam u likovnim umjetnostima u 19. i početkom 20. stoljeća. Usmjerite njihovo promišljanje prema načinu na koji su umjetnici izražavali svoje unutarnje pobude, koja su nadahnuća slijedili, kojim su se stilskim sredstvima služili. Učenici mogu navesti primjere umjetničkih djela koja su tada nastala. Neka predstave umjetničke smjerove koji su nastali pod utjecajem simbolizma. Rezultate svojega rada neka predstave s pomoću digitalnoga alata Padlet.
Razgovarajte s učenicima o recepciji Baudelaireove pjesničke zbirke Cvjetovi zla. Predstavite učenicima Predgovor iz Baudelaireove pjesničke zbirke Cvjetovi zla, u kojem pjesnik, opterećen zbiljom, optužbama i kritikama, opisuje klonuće svoga duha. Učenici raščlanjuju strukturu Baudelaireove pjesničke zbirke, tematsku i idejnu nekonvencionalnost, novost i provokativnost, precizno osmišljenu unutrašnju strukturu od šest cjelina, i oksimoron u naslovu zbirke pjesama, a koji odražava tu njegovu dvojnost, spajanje ljepote i zla. Upitajte učenike o očekivanjima koja su imali prema nazivu Baudelaireove pjesničke zbirke.
Učenici izrađuju e-knjigu s pomoću digitalnoga alata Book Creator u koju upisuju svoje bilješke, pridodaju slike i multimedijske sadržaje (videozapise i audiozapise) o simbolizmu u Baudelaireovoj poeziji, estetici ružnoće i impresionizmu.
Prema vlastitim znanjima i nahođenjima, razdijeljeni u grupe od tri do četiri učenika, učenici mogu izraditi virtualnu galeriju s pomoću digitalnoga alata Artsteps. Učenici sami oblikuju i organiziraju prostor svoje virtualne galerije, mjesto izložaka i redoslijed razgledavanja. Učenici predstavljaju Baudelaireovu poeziju tijekom virtualne šetnje galerijom. Razgledajte izloške poput slika, videozapisa, 3D objekata i teksta. Tijekom razgledavanja komentirajte, ocijenite i podijelite izložbu.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata, te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učenika s teškoćama u uvodnoj aktivnosti razgovora o recepciji Baudelaireove pjesničke zbirke Cvjetovi zla uključite ako on to sam želi. Ne inzistirajte na sudjelovanju ako učeniku s teškoćama nije ugodno govoriti pred razredom.
Tijekom grupnog rada potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje i pridonosi radu grupe. Grupi u kojoj je učenik s teškoćama podijelite zadatak u kojem on može sudjelovati i biti uspješan.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: OneNote, Book Creator, Artsteps. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici neka pročitaju u cijelosti pjesničku zbirku Cvjetovi zla i usporede je s Petrarcinim Kanconijerom. Mogu se poslužiti sljedećim smjernicama: struktura zbirke, pjesnički oblici, osjećaji, teme i motivi, odnos lirskoga subjekta prema ženi, ljepoti, Bogu, smrti. Rezultate svojega rada neka usustave s pomoću digitalnoga alata Padlet.
Učenici mogu istražiti impresionizam u slikarstvu i usporediti ga s impresionističkom poezijom. Svoje spoznaje mogu prikazati s pomoću digitalnoga alata Prezi.
Uputite učenike u istraživanje Baudelaireova utjecaja u popularnoj kulturi. Učenici mogu protumačiti njegov utjecaj na druge pjesnike, a mogu istražiti i kako je Baudelaire inspirirao suvremene glazbenike. Rezultate svojega rada neka predstave učenicima u svojem razredu.
Baudelaire, Charles (1996). Cvjetovi zla. Spleen Pariza. Zagreb: SysPrint.
Baudelaire, Charles (1995). Cvjetovi zla. Zagreb: Konzor.
Baudelaire, Charles (1961). Cvjetovi zla. Zagreb: Matica hrvatska.
e-Lektire. Zagreb: CARNET.
Friedrich, Hugo (1984.) Struktura moderne lirike. Zagreb: Stvarnost.
Hrvatska enciklopedija (1999-2009). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.
Hrvatski jezični portal. Zagreb: Znanje i Srce.
Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.
Raymond, Marcel (1958). Od Baudelairea do nadrealizma. Sarajevo: Veselin Masleša.
Solar, Milivoj (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Solar, Milivoj (1997). Suvremena svjetska književnost. Zagreb: Školska knjiga.
Solar, Milivoj (1987). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Škreb, Zdenko; Stamać, Ante (1986). Uvod u književnost. Teorija, metodologija. Zagreb: Globus.
Veliki rječnik hrvatskoga standarnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.