Učenicima zadajte da posude i kod kuće pročitaju priče iz zbirke “Paunaš” Tita Bilopavlovića. Tekst mogu naći i online. Nakon završetka čitanja, neka učenici kod kuće po zadanim grupama dramatiziraju po jednu priču iz zbirke pišući tekst u Wordu (jedna grupa dramatizira priču “Paunaš”, druga “Kradljivac”, treća “Moji veličanstveni izumi”, četvrta “Plave pletenice kao ledenice”).
U školi grupe međusobno uspoređuju dramatizirane tekstove iste priče te biraju jedan prema kojem će osmisliti i izvesti lutkarsku predstavu. Potaknite učenike na timski rad: jedan učenik neka bude vođa, podijeli uloge likova članovima svog tima, uredi tekst i osmišljava/priprema zvukove koji će biti integrirani u predstavu; dvoje učenika neka izrađuje lutke (zijevalice) prema uputi od materijala koje ste ranije pripremili (npr. čarape, gumbi, vunica); dvoje učenika neka osmišljava i izrađuje scenografiju za izvedbu predstave; jedan učenik neka fotografira proces nastajanja predstave i priprema digitalnu prezentaciju u alatu Sway. Prije samog nastanka predstave, provjerite s učenicima imate li privolu za fotografiranje u skladu sa Zakonom o zaštiti osobnih podataka. Potaknite učenike na suradnju, dogovor u radu te angažman u razvoju vlastitih potencijala za stvaralaštvo. Kad svi timovi budu spremni, mogu izvesti predstave koje ćete ujedno snimati. S učenicima prokomentirajte zadovoljstvo u realizaciji zamišljenih ideja. Pitajte ih vide li sebe u budućnosti kako rade u kazalištu kao redatelji, glumci, scenografi, kostimografi... Snimke objavite u virtualnoj učionici u alatu Teams (paket Office 365).
Najavite im odlazak u kazalište i gledanje predstave iz ponude za učenike njihova uzrasta. Najavite im i druženje (koje ćete unaprijed dogovoriti) s intendantom/icom. Pitajte ih što bi značila ta riječ i što oni misle da bi osoba takvoga naziva radila u kazalištu. Učenike pripremite za navedeno druženje navodeći im tko je intendant/ica, da će njemu/njoj predstaviti svoje predstave te da će njega/nju moći ispitivati o karijerama i zaposlenjima u kazalištu.
U kazalištu, nakon pogledane predstave, potaknite učenike na razgovor s intendantom/icom o karijerama koje se mogu razvijati u kazalištu. Potom neka učenici predstave svoj rad kroz ranije pripremljene prezentacije i/ili snimke svojih predstava i pitaju za ocjenu tog rada. U razgovoru zamolite intendanta/icu da istakne što je dobroga uočio/la, potičući tako određene učenike da možda nastave svoje profesionalno usmjeravanje u izgradnju glumačke, kostimografske, scenografske ili redateljske karijere. Na kraju zamolite da vas upozna i s osobama različitih zanimanja koje rade u kazalištu, a nisu vidljive na kazališnim daskama.
U pripremi za temu možete s učenicima ukratko proći ključni sadržaj priča u zbirki “Paunaš” kako bi se svaki učenik odredio za jednu od njih.
Za učenike s oštećenjima vida osigurajte zvučnu obradu priče (snimljeno ili radom u paru s vršnjakom) ukoliko je nema na brajici.
U pripremi dramatizacije formirajte parove vodeći brigu o tome da svaki učenik dobije konkretne zadatke odgovarajuće mogućnostima (primjerice, učenici s motoričkim oštećenjima ili oštećenjima vida). Učenicima s intelektualnim teškoćama ponudite pitanja tako da odgovorima na njih sudjeluje u osmišljavanju. S učenicima provjerite znaju li zbog čega je potrebno imati privolu za fotografiranje i po potrebi pojasnite (posebno zbog učenika s intelektualnim teškoćama i PSA-om).
Vodite brigu da se u pripremi kostima i rekvizita, kao i za izvođenje lutkarske predstave, učenicima dodijele zadaće u kojima će imati najmanje zapreka za rad i izvedbu svojih uloga (primjerice, učenici s oštećenjima vida ili motoričkim oštećenjima, s intelektualnim teškoćama, PSA-om ili ADHD-om).
U pripremi za razgovor s intendantom korisno je da učenici osmisle i zapišu pitanja koja bi mogli postavljati (korisno za učenike s jezično-govornim ili intelektualnim teškoćama te PSA-om).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti tko je bila Mani Gotovac, uz pomoć predloženog videa, ali mogu više o njoj saznati istražujući i druge internetske stranice. Na taj način pobliže će se upoznati s jednom intendanticom, s razvojem njezine profesionalne karijere i promišljanjima koja je prenosila u obavljanju svoje profesije.
Potaknite učenike da zamisle da predstavljaju neku turističku agenciju. Zadatak im je sastaviti ponudu za trodnevni izlet u Zadar namijenjenu učenicima četvrtog razreda osnovne škole.
Podijelite učenike u tri grupe. Uputite ih da će svaka grupa imati svoj dio zadatka u kojem sastavljaju dijelove ponude za izlet kako bi na kraju sastavili zajedničku ponudu. Prije same podjele, uputite učenike da sastave plan aktivnosti na način da će u planu odrediti zadatke i obaveze, izvršitelje zadataka, vremenske rokove i sl. Plan aktivnosti učenici mogu izraditi u zajedničkoj tablici koristeći Excel Online. Prva grupa ima zadatak osmisliti predložak ponude tako što će istražiti slične ponude izleta turističkih agencija (možete na internetu pronaći i preuzeti određene ponude turističkih agencija). Objasnite učenicima druge grupe da odaberu najbolji hotel prema recenzijama koje mogu vidjeti na stranicama poput hotels.com ili booking.com te pogledati usporedbu ocjena korisnika. Uputite članove treće grupe da pronađu restoran za večeru učenika na izletu u mjestu ili blizu mjesta koje posjećuju. Pronalaskom jelovnika uputite ih da usporede sličan izbor menija, ali i prateće sadržaje pri izboru.
Nakon što svaka grupa izvrši svoj zadatak, izrađuju zajedničku ponudu i program izleta u zajedničkom dokumentu u OneNote razrednoj bilježnici. Objasnite učenicima da svaka grupa ima svoju stranicu na kojoj piše sažetak svojih prijedloga rješenja s obrazloženjem.
Uputite učenike na izradu plakata u alatu Canva. Napomenite im da na plakatu treba pisati destinacija izleta, organizacija smještaja, način prijevoza do odredišta, kao i restoran u kojem će biti organizirani obroci. Nakon izrade plakata, objasnite im da svoje uratke mogu staviti na posebnu stranicu OneNote bilježnice, koja će služiti kao galerija svih pristiglih radova.
Za uvodni dio, po potrebi, kopirajte kartu i debljim linijama označite smjer antičkog Puta svile, nazive zemalja i mora markirajte (primjerice, za učenike s oštećenjima vida ili intelektualnim teškoćama). Godinu 143. pr. Kr. predočite na lenti vremena uz slikovnu podršku. Učenicima možete za demonstraciju donijeti komadiće svilenih krpica i ostalih tkanina ili proizvode kako bi uočili razliku ili osjetili putem dodira (učenici s oštećenjima vida).
Učenicima ponudite konkretne poveznice na kojima se najbolje mogu upoznati s dudovim svilcem, načinima dobivanja svile i kupcima toga vremena. Učenicima kojima je potrebno (primjerice, onima s teškoćama čitanja, s oštećenjima vida, s intelektualnim teškoćama) pripremite grafički uređene sažetke tekstova s tih poveznica koje možete slikovno potkrijepiti. Također je uputno dati pitanja koja će ih usmjeravati u traženju i isticanju ključnih informacija vezanih uz proizvodnju svile. Nakon rada u grupama, zajednički utvrdite koje su najvažnije informacije o dudovu svilcu, načinima dobivanja svile i kupcima. Povežite cijene svile u odnosu na druge materijale.
Učenicima po potrebi (primjerice, s intelektualnim teškoćama i PSA-om) istaknite što je sve potrebno kako bi pogon svile proradio. Poželjno je izraditi uvećanu tablicu u kojoj će biti navedene stavke potrebne za sastavljanje troškovnika, a koju će učenici popunjavati na temelju zajedničkog rada s učiteljem.
Prije utvrđivanja rizika, uputno je općenito popričati o rizicima u objektima i radu te navesti neke primjere sprječavanja šteta ili posljedica koje se zbog rizika mogu pojaviti. Za procjenu rizika poslovanja, mogućih posljedica i njihovih sprječavanja, učenicima možete ponuditi liste s tvrdnjama sa zadatkom da odrede je li ona po njihovom mišljenju točna tj. predstavlja li, primjerice, rizik poslovanja, način izbjegavanja mogućih teškoća i sl. Prije toga, potrebno je utvrditi razumiju li učenici svaku tvrdnju i po potrebi ju pojasniti (pogodno, primjerice, za učenike s intelektualnim teškoćama, PSA-om, ADHD-om).
U pripremi za odabir ciljane skupine kojoj je proizvod namijenjen, s učenicima je potrebno porazgovarati o tome koji su kriteriji važni za odabir kupaca, odnosno društvenog sloja kojem se proizvod želi prodati jer o tome ovisi način oglašavanja. Za sastavljanje oglasa učenicima možete ponuditi smjernice/pitanja koja će im pomoći u njegovu sastavljanju (pogodno, primjerice, za učenike s jezično-govornim teškoćama, PSA-om, ADHD-om, intelektualnim teškoćama).
U završnom dijelu, po potrebi, demonstrirajte upotrebu digitalnog alata Zoho Show.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Potaknite učenike da kreiraju oglas kojim će pozvati zainteresirane na profesionalno usmjeravanje u svilarenju. Na taj način, nižim se slojevima nudi svojevrsno obrazovanje i zanat. Učenici u oglasu mogu predstaviti što nude, ali i što traže zauzvrat te kako nova djelatnost može podići životni standard cijele insule ukoliko se njezini stanovnici odluče na taj poduhvat.
Na samom početku aktivnosti povedite razgovor s učenicima o ambalaži. Upitajte ih: Što je ambalaža? Koja je svrha ambalaže? Tko osmišljava ambalažu? Je li ambalaža bitna za prodaju proizvoda? Možete ih uputiti da istraže članak Dobro pakiranje proizvodi bolje doživljaje. Učenike podijelite u grupe te im recite kako su oni dizajnerski tim određenog proizvođača voćnih sokova. Proizvođač je odlučio prebaciti se s plastičnih boca od 0,5 l na tetrapak-ambalažu istog volumena te žele da oni osmisle novi dizajn koji će biti primamljiv mlađim kupcima, tj. učenicima osnovne škole. Za inspiraciju, mogu pogledati primjere tetrapak-ambalaže i primjere dobre ambalaže u galeriji slika.
Svaka grupa odabire po volji njima najdraži voćni sok. Koristeći interaktivne rotirajuće 3D modele geometrijskih tijela istražuju kolike bi mogle biti dimenzije tog tetrapaka u obliku kocke ili kvadra. Svaka grupa ima zadatak izraditi tri različita prijedloga ambalaže. Prije same izrade ambalaže, objasnite učenicima da ambalaža od proizvodnje do potrošnje čuva izvornost i kvalitetu proizvoda te je utjecaj ambalaže na kupnju proizvoda iznimno važan jer je ambalaža ta koja prodaje proizvod. Važno je odrediti koji su potencijalni kupci i njihove potrebe te proizvode pakirati u onim količinama koje zadovoljavaju njihove potrebe, a da su svojom cijenom prihvatljive. Kod osmišljavanja ambalaže treba voditi računa o tome da bude praktična za korištenje. Učenici trebaju obratiti pažnju i na troškove koji nastaju u proizvodnji ambalaže: troškovi ambalažnog materijala, oblikovanja te grafičkog oblikovanja. Važno je naglasiti učenicima da poruka koju nosi ambalaža prenosi doživljaj i prirodu proizvoda te pokreće naša osjetila prilikom kupovine dočaravajući nam sliku o proizvodu i prije samog konzumiranja.
Nakon određivanja dimenzija nove ambalaže, učenici od kartona izrađuju svoju ambalažu u odabranim dimenzijama, ukrašavaju je, dodaju natpise i sl. Potom u grupi dogovaraju na koji će način prezentirati svoj proizvod kako bi zainteresirali publiku da odabere njihov dizajn. Za potrebe prezentacije mogu izraditi plakat s osnovnim podacima o svojoj ambalaži, primjerice dimenzije i ukupni volumen (je li možda veći od 0,5 l) i sl.
Po završetku izrade ambalaže, svaka grupa prezentira svoju ambalažu ostatku razreda.
Nakon što sve grupe završe svoje izlaganje, slijedi glasanje za najbolje osmišljenu ambalažu. Glasanje možete provesti npr. u alatu Mentimeter (Multiple Choice).
Po završetku aktivnosti, potaknite raspravu s učenicima o odabranoj ambalaži, tj. zašto im je baš ta ambalaža bila najbolja i jesu li ju možda odabrali i zbog načina prezentacije. Pitajte ih što bi im mogao biti sljedeći korak u radu - možda predložiti ambalažu proizvođaču tog pića? Kako bi to realizirali? Postoji li nešto što bi na toj ambalaži trebalo još doraditi i bi li oni kupili taj sok samo zbog atraktivnog dizajna?
Članak za uvodni dio možete ponuditi učenicima za čitanje kod kuće kao pripremu za sat. U tu svrhu možete im prirediti ključna pitanja (primjerice, učenicima s intelektualnim teškoćama ili PSA-om) ili vršnjak na satu može pročitati članak naglas (pogodno za učenike s oštećenjima vida i teškoćama u čitanju).
Za uvodni dio učenici, također, mogu donijeti svoje omiljene sokove u tetrapaku i međusobno uspoređivati ambalažu po obliku, veličini (volumenu) i dizajnu. Učenici koji to žele, mogu po zadanim smjernicama opisati svoj tetrapak (što je dobro za učenike s oštećenjima vida koji različite tetrapake mogu i opipati).
Prema svojim modelima učenici mogu istraživati interaktivne 3D modele geometrijskih tijela ili ih mogu s njima uspoređivati. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je pružiti zvučne opise interaktivnih 3D modela.
Prije izrade ambalaže, korisno je da učenici navedu sve potrebne korake da bi izradili svoju ambalažu. Poželjno je da se ključni koraci slijedom zapišu te postupci rada obrazlože i dokumentiraju tako da učenici predložak sa svim postupcima mogu pohraniti kako bi imali model rada pri rješavanju sličnih zadataka (pogodno za učenike s intelektualnim teškoćama, PSA-om, ADHD-om). Za izradu ambalaže učenicima konkretizirajte zadatke ovisno o njihovim teškoćama (primjerice, ako su u pitanju motorička oštećenja, oštećenja vida, intelektualne teškoće, PSA).
S učenicima istaknite što je sve važno za pripremu dobre promidžbe i to zapišite na predlošku koji će spremiti (posebno učenicima s intelektualnim teškoćama). Za raspravu o odabranoj ambalaži možete unaprijed dati pitanja po kojima će se pripremiti (primjerice, učenici s jezično-govornim i intelektualnim teškoćama).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici trebaju istražiti i usporediti cijene voćnih sokova u tetrapak-ambalaži i plastičnim bocama. Cijenu računaju za istu količinu soka, npr. 0,5 l, što znači da sve cijene sokova trebaju izraziti u cijeni za 0,5 l. Promišljaju, na osnovi dobivenih cijena, koja je od tih ambalaža jeftinija za proizvođača i je li to razlog što neka ambalaža prevladava. Svoj zaključak i istraživanje mogu prirediti u obliku kratkog referata u Wordu ili prezentacije.
Potaknite učenike da zamisle da predstavljaju neku turističku agenciju. Zadatak im je sastaviti ponudu za trodnevni izlet u Zadar namijenjenu učenicima četvrtog razreda osnovne škole.
Podijelite učenike u tri grupe. Uputite ih da će svaka grupa imati svoj dio zadatka u kojem sastavljaju dijelove ponude za izlet kako bi na kraju sastavili zajedničku ponudu. Prije same podjele, uputite učenike da sastave plan aktivnosti tako što će u planu odrediti zadatke i obaveze, izvršitelje zadataka, vremenske rokove i sl. Plan aktivnosti učenici mogu izraditi u zajedničkoj tablici koristeći Excel Online. Prva grupa ima zadatak osmisliti predložak ponude, na način da će istražiti slične ponude izleta turističkih agencija (možete na internetu pronaći i preuzeti određene ponude turističkih agencija). Objasnite učenicima druge grupe da odaberu najbolji hotel prema recenzijama koje mogu vidjeti na stranicama poput hotels ili booking te pogledati usporedbu ocjena korisnika. Uputite članove treće grupe da pronađu restoran za večeru učenika na izletu u mjestu ili blizu mjesta koje posjećuju. Možete ih uputiti na korištenje sljedeće poveznice. Pronalaskom jelovnika uputite ih da pri izboru usporede sličan izbor menija, ali i prateće sadržaje.
Nakon što svaka grupa izvrši svoj zadatak, izrađuju zajedničku ponudu i program izleta u zajedničkom dokumentu u OneNote razrednoj bilježnici. Objasnite učenicima da svaka grupa ima svoju stranicu na kojoj piše sažetak svojih prijedloga rješenja s obrazloženjem.
Uputite učenike na izradu plakata u alatu Canva. Napomenite im da na plakatu treba pisati destinacija izleta, organizacija smještaja, način prijevoza do odredišta, kao i restoran u kojem će biti organizirani obroci. Nakon izrade svog plakata, objasnite im da svoje uratke mogu staviti na posebnu stranicu OneNote bilježnice, koja će služiti kao galerija svih pristiglih radova.
Za učenike unutar grupa predvidite konkretne zadatke ovisno o njihovoj teškoći, a možete predvidjeti i rad u paru. Učenicima s oštećenjima vida omogućite zvučne opise letaka, izgleda hotela i restorana.
U pripremi za pisanje sažetka ponovite na koji se način sažetak piše, a nekim učenicima (primjerice, s intelektualnim ili jezično-govornim teškoćama) možete ponuditi pitanja kako bi odgovorima na njih dobili sažetak ili slijed rečenica s dopunjavanjima na kraju rečenice te, po potrebi, pomoćnim upitnim riječima.
Prije same izrade plakata u digitalnom obliku, poželjno je da učenici naprave skicu kako bi željeli da plakat izgleda u odnosu na slikovnu i tekstualnu stranu (korisno za sve učenike, a posebno one s intelektualnim teškoćama i PSA-om). Po potrebi demonstrirajte korištenje alata Postermywal. Učenicima s oštećenjima vida omogućite da zvučno prate tijek rada i opis plakata.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Razgovarajte s učenicima o najpopularnijim svjetskim destinacijama. Uputite ih da odaberu jedan od glavnih europskih gradova i istraže kako bi organizirali svoje putovanje u trajanju od tjedan dana u odabranoj destinaciji. Objasnite im da u svoje istraživanje uključe hotelski smještaj, karte za prijevoz, odabir restorana i ulaznice za neke od atrakcija koje istražuju. Navedeno mogu prikazati uz pomoć sastavljanja troškovnika putovanja u programu Excel, gdje će zbrojiti sve troškove i prikazati ih. Pretraživanjem fotografija na nekom od servisa za besplatne fotografije mogu sastaviti svoj zamišljeni dnevnik putovanja, primjerice koristeći program Canva.
Women in Adria (2017). Top 5 savjeta za uspješnu prezentaciju (31.05.2020.).
Online obuka. Izrada postera i plakata (31.05.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.