Potaknite učenike na to da navedu koje vrste ljubavi postoje, zašto je ljubav važna, kako bi objasnili tvrdnju Ljubav sve pokreće. Nastavite razgovor o važnosti ostalih osjećaja, odnosno neka navedu osjećaje koji im padaju na um, neka promisle jesu li pozitivni ili su negativni, zašto je važno izražavati osjećaje, kako se nositi s negativnim osjećajima, na koji način iskazati ljutnju ili tugu nenasilno komunicirajući.
Potaknite učenike na oluju ideja i na dovršavanje rečenice Ljubav je… uz slušanje zvučnoga zapisa pjesme Ljubav Dobriše Cesarića. Njihove asocijacije zabilježite na ploču različitim bojama krede/markera s obzirom na to jesu li svoju asocijaciju na zadani pojam izrekli jednom riječju, skupom riječi, jednostavnom, nezavisnosloženom ili zavisnosloženom rečenicom. Potaknite ih na to da promisle i zaključe zašto ste pri pisanju koristili različite boje te što predstavljaju različite boje, odnosno ponovite ključne pojmove vezane uz predikat i način izricanja predikata, s naglaskom na izricanje predikata predikatnom rečenicom i s naglaskom na uočavanje spone u glavnoj surečenici.
Nakon motivacijskoga dijela aktivnosti, podijelite učenike u grupe i uputite ih na rješavanje unaprijed pripremljenih kvizova u digitalnom alatu LearningApps vezanih uz izricanje predikata, vrste predikata, neoglagoljenu rečenicu, predikatnu surečenicu, predikatnu rečenicu, pisanje zareza u predikatnoj rečenici. Učenicima pripremite različite tipove zadataka poput uparivanja, grupiranja, kviza višestrukoga izbora, križaljke i osmosmjerke. Poveznice objavite u virtualnoj učionici.
Učenike podsjetite na važnost suradnje, sudjelovanje svih članova, uvažavanje tuđega mišljenja i ravnopravnu podjelu uloga tijekom rješavanja zadanoga.
Nakon što odigraju sve tipove igara, s učenicima komentirajte koja im je od igara bila najzanimljivija, a koja najkorisnija. Neka učenici u grupama osmisle svoju rečenicu kojom će predstaviti svoj dojam o provedenoj aktivnosti. Rečenica treba biti predikatna u kojoj trebaju izdvojiti sponu u glavnoj surečenici i predikat u zavisnoj surečenici, zaokružiti veznik, imenovati poredak surečenica, preoblikovati rečenicu u jednostavnu. Rezultate svojega rada neka objave, a potom i predstave koristeći digitalni alat Mentimeter. Nakon toga neka u istome alatu ispune 3-2-1 karticu. Projicirajte dobivene rezultate, objasnite eventualne nejasnoće, potaknite učenike na to da osvijeste važnost učenja s razumijevanjem, primjene gramatičkih i pravopisnih pravila te pravogovornih vrednota pri izlaganju rezultata svojega rada.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kroz sve aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama najavite da će idući sat biti tema ljubav te da razmisli što ljubav za njega znači, kako bi bio aktivniji u raspravi na satu. Pripremite mu radni listić da ponovi predikat, predikatne rečenice.
Provjerite razumije li učenik s teškoćama upute. Ponovite ih ako je potrebno. Tijekom rada u paru/grupi birajte mu učenike s kojima je dobar te koji mu mogu pomoći. Vodite računa o tome da je ozračje u grupi pozitivno i poticajno za učenika. Učeniku s teškoćama prije najavite dio koji će pripremiti ako želi izlagati, kako bi se dobro pripremio. Ako učenik s teškoćama ima problem s izlaganjem, oslobodite ga toga dijela aktivnosti. Omogućite mu da bude aktivan član grupe te mu pružite podršku usred rada ako vidite da je potrebno.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata LearningApps . Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Neka učenik s teškoćama bude aktivni sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivni promatrač.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici neka izrade svoj kviz u digitalnom alatu LearningApps o predikatnoj rečenici samostalno birajući tip zadataka.
Potaknite učenike na oluju ideja na pojam poslovica i na ploču zabilježite njihova razmišljanja. Pripremite slikokaz u digitalnom alatu MS Office PowerPoint u kojem ćete prikazati neke od najpoznatijih poslovica. Potaknite učenike da, radeći u grupama, odgonetnu njihovo značenje, ali i da objasne važnost poslovica. Zatim neka izdvoje poslovice koje su i danas aktualne, zatim one čije im značenje nije razumljivo, one koje bi izdvojili kao najvažnije te one koje bi izdvojili kao inspirativne njihovim vršnjacima. Također, neka promisle koje još poslovice znaju, a neka razmisle i znaju li što znače. Rezultate svojega rada neka objave na Padlet ploči na kojoj uključite mogućnost komentiranja kako bi ostale grupe mogle dati povratnu informaciju, primjerice jesu li već znali za navedene poslovice. Radeći u grupi, neka obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga, suradnju i međusobno uvažavanje. Naglasak neka stave na primjenu pravopisnih i gramatičkih pravila.
Izdvojite nekoliko primjera poslovica i potaknite učenike na to da se prisjete obilježja subjektne rečenice, odnosno da u što kraćem vremenu odabranim rečenicama, odnosno poslovicama odrede predikate, veznik i poredak surečenica te da ih preoblikuju u jednostavne, a jednostavnima neka odrede subjekt i vrstu subjekta. Provjerite točnost riješenog, a zatim potaknite učenike da u grupama osmisle pet suvremenih poslovica koje bi bile korisne i zanimljive, a pritom neka koriste subjektne rečenice i primjenjuju pravopisna pravila s naglaskom na pisanje zareza. Neka obrate pozornost na to da svaki učenik ima svoju ulogu u grupi i da zajedničkim radom osmisle poslovice. Također, naglasite važnost ne samo gramatičke analize poslovica nego i sadržajne. Prije početka rada učenike upoznajte s listom procjene kako bi učenici proveli vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje plakata s poslovicama. Nakon što osmisle svoje poslovice, učenici neka izrade plakate u digitalnom alatu Canva i neka pripreme svoje izlaganje u kojem će predstaviti svoje plakate te značenje suvremenih poslovica. Svoje radove neka objave u virtualnoj učionici na MS Teamsu, a zatim zamijenite radove, neka svaka grupa dobije plakat druge grupe i neka uz svaku poslovicu unese gramatička obilježja rečenice te neka preoblikuju rečenice u jednostavne. Učenici neka iznesu rezultate svojeg rada i zajednički provjerite točnost riješenog.
Na samome kraju s učenicima povedite razgovor o važnosti suradnje, učenja s razumijevanjem i promišljanja o procesu učenja te je li ova aktivnosti pridonijela primjeni znanja.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama pripremite poslovice prije kako bi mogao razmisliti o njima i aktivno sudjelovati u raspravi. Tijekom podjele zadataka provjerite razumije li zadatak te mu ponovite upute ako ih učenik s teškoćama nije razumio.
Učenika s teškoćama podijelite u grupu s učenicima s kojima se najviše druži te koji mu mogu pružiti podršku. Obratite pozornost da to da je ozračje u grupi pozitivno i poticajno. Učeniku s teškoćama prije podijelite zadatak koji će raditi u grupi kako bi se pripremio i aktivno sudjelovao. Ako učenik zbog teškoća ne želi izlagati rad, oslobodite ga toga dijela aktivnosti.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici neka odaberu najdražih pet novih poslovica, osmisle scenske improvizacije kojima će ih prikazati i neka ih snime koristeći digitalni alat Flipgrid.
Potaknite učenike na raspravu o tome mogu li igre biti korisne u učenju ili im je svrha isključivo zabava te jesu li se dosad susreli s igrom u učenju. Ako jesu, neka navedu je li im i koliko pomogla u procesu učenja.
Za zagrijavanje odigrajte nedigitalnu igru dan-noć prema pravilima navedene igre pri čemu im čitate primjere. Subjektna rečenica predstavlja dan, a predikatna noć.
Nakon što učenici odigraju igru, podijelite ih u grupe i neka rješavaju unaprijed pripremljenu igru memorije / lov na blago izrađenu u digitalnom alatu Puzzel.org s pomoću koje ponavljaju ključne pojmove na primjerima vezane uz subjektnu i predikatnu rečenicu te njihova obilježja.
Osvrnite se na uspješnost učenika u rješavanju zadataka i otklonite eventualne nejasnoće. Učenike uputite na osmišljavanje zagonetki kojima će predstaviti zadane ključne pojmove i primjere u obliku križaljke/osmosmjerke u digitalnom alatu Puzzel.org. Svakoj grupi dodijelite jednak broj nasumičnih pojmova (5 – 6) koje je potrebno objasniti i odgonetnuti. Napomenite im da je osim na sadržajnu potrebno obratiti pozornost i na pravopisnu točnost. Nakon što pripreme svoje radove, neka podijele poveznice u virtualnu učionicu kako bi križaljkama/osmosmjerkama mogle pristupiti druge grupe i riješiti ih.
Provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje s pomoću unaprijed pripremljene i predstavljene rubrike procjene u digitalnom alatu MS Forms s naglaskom na osvrt o tome je li učenje lakše uz igru.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama najavite igru za idući sat te mu najavite da ponovi predikatne i subjekte rečenice kako bi mogao aktivnije sudjelovati na nastavi. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li zadatke te ponovite upute.
Učenika s teškoćama podijelite u grupu s učenicima s kojima se druži te koji mu mogu pomoći. Potaknite njegovu aktivnost tako da mu unaprijed pripremite zadatak kako bi se pripremio. Omogućite mu da ne izlaže rad ako to ne želi. Potaknite vršnjačku podršku tijekom rada u grupi.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata Puzzel.org. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele osmišljavaju nastavni listić o subjektnoj i predikatnoj rečenici u digitalnom alatu MS Forms, odnosno navode 6 do 8 vlastitih primjera rečenica. Nakon što provjerite točnost, učenici neka podijele svoje listiće u virtualnoj učionici na MS Teamsu kako bi ih ostali učenici mogli rješavati.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.