Predmet
Geografija 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Mlado, starije, najstarije

Naziv predmeta
Geografija 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • geologija
  • geološka razdoblja
  • mlade ulančane planine
  • stara gromadna gorja
  • štitovi
  • europske rijeke
  • europski sljevovi
  • jezera Europe

Prastara, stara i mlada Europa

U uvodnom dijelu sata ponovite s učenicima osnovne pojmove o nastanku Zemlje, unutarnjim i vanjskim procesima oblikovanja reljefa i razlici između mladih ulančanih planina i starih gromadnih gorja. Prozovite nekoliko učenika da podijele s razredom svoje ideje.

Potom učenike podijelite u pet podjednako velikih grupa i svakoj grupi dajte prijenosno računalo ili tablet. Svaka će grupa izabrati jednu od tema koje ćete im ponuditi: prastara, stara, mlada Europa, seizmička Europa, vulkani Europe. Uputite učenike da pomoću udžbenika, školskog atlasa i dodatnih digitalnih sadržaja na tabletima istraže vremenski obuhvat teme (geološka razdoblja), starost u milijunima godina te prostore koje obuhvaća prastara, stara ili mlada Europa. Uputite učenike na digitalni alat Pixabay, na kojem se besplatno preuzimaju slike. Potom ih uputite da u digitalnom alatu MindMeister, služeći se prijenosnim računalom, izrade umnu mapu na kojoj će središnji pojam biti naziv njihove teme. Napomenite im da je registracija omogućena klasičnim načinom (e-poštom i zaporkom) i pomoću digitalnog računa (Google, Facebook i Office365). Na umnu mapu dodat će prethodno istražena obilježja, slike te reljefnu kartu Europe. Naposljetku, predstavnik svake grupe uradak će prezentirati ostalim učenicima u razredu u alatu MindMeister povezivanjem računala na pametnu ploču ili projektor, a umne mape podijelit će na prethodno izrađenoj zajedničkoj ploči u alatu Padlet kako bi im poslije mogli pristupiti radi uvježbavanja nastavnog sadržaja.

Postupci potpore

U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru s njim) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

U uvodnoj aktivnosti ponavljanja, učenicima s teškoćama potrebno je ponoviti i dodatno objasniti odgovore na pitanja koje su dali kolege učenici, kako bi u potpunosti dobili cjelovitu informaciju i poboljšali pamćenje rečenog. Pri objašnjavanju izražavajte se jednostavnim, preciznim i jasnim rječnikom. Učestalo činite stanke u govoru kako biste provjerili razumijevanje učenika. Naglašavajte važne, nove i manje poznate informacije o nastavnoj temi. Također, složene informacije podijelite na manje dijelove. U objašnjavanju se koristite vizualnim prikazima (fotografijama, umnim mapama, videozapisima).

Prilikom rada u grupi osigurajte pisane upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka. U uputama specificirajte segment zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Također, potrebno je unaprijed dogovoriti koja će se vrsta podataka prikupljati u svrhu izrade umne mape te pripremiti popis ključnih pojmova/riječi koje će učenika usmjeravati na važne informacije pri pronalaženju podataka. Na početku sata učenicima s poremećajima iz autističnog spektra najavite suradnju u grupi.

Na kraju sata omogućite pisani sažetak s ključnim pojmovima i pojašnjenjima. Prilikom izrade koristite se različitim načinima označivanja onoga što je važno (bojenjem, podcrtavanjem, podebljavanjem) te povežite nove informacije s poznatima, uz jezičnu i grafičku prilagodbu.

Prije rada u digitalnim alatima Mindmeister, Padlet i Pixabay provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više potaknite na istraživanje posljedica kretanja litosfernih ploča na prostoru Europe. Svoja saznanja i rad mogu predstaviti na sljedećem školskom satu pomoću prezentacije izrađene u alatu PowerPoint, koju nakon prezentiranja mogu postaviti na razrednu stranicu u platformi MS Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Prastara, stara i mlada Europa

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje i opisuje dijelove Europe prema geološkoj starosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Vijugava Europa

U uvodnom dijelu aktivnosti pripremite kratki kviz u digitalnom alatu Kahoot! u kojem ćete kroz igru ponoviti s učenicima osnovne elemente riječnog toka. Na ovak način uvesti ćete učenike u glavnu temu nastavne jedinice.

Nakon ponavljanja učenike podijelite u pet podjednako velikih grupa. Svakoj grupi dajte prijenosno računalo. Uputite učenike u korištenje digitalnim alata Canva te im napomenite da će izraditi prezentaciju o zadanoj temi. Grupe učenika biraju jednu od ponuđenih tema: sljevovi europskih rijeka, sjeverna, zapadna i južna obala, Kaspijski slijev i Crnomorski slijev. Učenici u grupama dijele zadatke te pomoću udžbenika i školskog atlasa pronalaze rijeke s pripadajućim slijevom – identificiraju slijev, tip ušća, nizine te važne riječne luke. Potom ih ukratko uputite u korištenje digitalnim alatom NatGeo MapMaker, u kojem će na karti Europe označiti sve rijeke izabranog slijeva. Nakon što izrade kartu, učenici će je uvrstiti u svoju prezentaciju uz popratni tekst o prethodno navedenim obilježjima. Nakon završetka aktivnosti, jedan predstavnik grupe prijenosno računalo povezuje s projektorom ili pametnom pločom te ostalim učenicima u razredu prezentira izabrani slijev pomoću geografske karte. Prema prethodno određenim kriterijima nastavnika, ostali učenici vrednuju izlaganje i prezentaciju.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe materijala za rad i odabira metoda rada, za učenike s teškoćama važno je da budu u središtu aktivnosti koja uvažava njihove jake strane i interese. U vezi s postupcima prilagodbe savjetujte se sa stručnim timom škole (edukacijskim rehabilitatorom, logopedom, pedagogom).

Pri izradi kviza obratite pažnju na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija) kao i potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima. Tijekom rješavanja kviza osigurajte produljeno vrijeme pri odabiru odgovora na pitanje (ukoliko se kviz rješava samostalno).

Prilikom rada u grupi osigurajte pisane upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka. Češće provjeravajte funkcioniranje grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. U uputama specificirajte dio zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Prije pretraživanja podataka radi izrade prezentacije, s učenicima s teškoćama potrebno je dogovoriti koja se vrsta podataka prikuplja te im dati popis ključnih pojmova/riječi koji će ih usmjeriti na važne informacije prilikom pretraživanja i prikupljanja potrebnih podataka. Pobrinite se da nastavni materijali, iz kojih će učenici s teškoćama prikupljati podatke, budu prilagođeni s obzirom na potrebe i funkcioniranje učenika.

Za vrijeme grupnoga rada učeniku s oštećenjem vida potrebno je omogućiti podršku kolege učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije, ali i prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključiti i čitač zaslona ili postavku kojom se govor pretvara u tekst. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati nastavni uručak sa sažetim tekstom koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže, kao i upute za zadatak. Za potrebe nastave uručke je potrebno pripremiti unaprijed i elektronički ih dostaviti učeniku.

Prije rada u digitalnim alatima Kahoot!, Canva i NatGeo MapMaker provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Upitajte učenike jesu li ikada čuli za neku od najvećih riječnih poplava u Europi ili Hrvatskoj. Potom im podijelite tablete te ih uputite na mrežne stranice Državnoga hidrometeorološkog zavoda. Neka istraže domenu Sektora za hidrologiju Republike Hrvatske te razviju diskusiju o postupcima koje trebaju učiniti zateknu li se u području poplavljenom vodom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vijugava Europa

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi sljevove Europe i koristeći se geografskom kartom imenuje rijeke koje im pripadaju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Jezera Europe

U uvodnom dijelu aktivnosti pripremite fotografije jezera koje učenici trebaju prepoznati, primjerice Kaspijsko jezero, Plitvička jezera ili Crveno i Modro jezero. Potaknite raspravu postavljajući učenicima pitanje jesu li ta jezera nastala na jednak način. Prozovite nekoliko učenika da prokomentiraju svoj odgovor.

Nakon uvodne rasprave podijelite učenike u parove. Svakom paru dajte prijenosno računalo. Učenici će se za izradu zadatka služiti udžbenikom te školskim atlasom. Zadatak je svakog para izraditi umnu mapu u digitalnom alatu Coggle, kojoj će glavna tema biti jezera Europe. Umnu mapu učenici će razgranati u tri kategorije: akumulacijska, erozijska i tektonska jezera. Služeći se podatcima iz udžbenika opisat će obilježja i podjele svake kategorije te će navesti primjere kojima će odrediti geografski položaj i potkrijepit će ih fotografijama. Uputite učenike na preuzimanje besplatnih fotografija. Nakon izrade umne mape prozovite neke parove da predstave svoj rad.

Provjerite usvojenost ishoda tako što ćete učenicima podijeliti radni listić izrađen u digitalnom alatu Wizer. U listiću pripremite slijepi zemljovid u koji će učenici trebati upisati nazive jezera. Rezultate možete formativno vrednovati.

Postupci potpore

Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.

Prilikom rada u paru potrebno je voditi brigu o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama tako da bude aktivan sudionik. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere s kim želi biti u paru te mu na početku sata najavite da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.

Učeniku s oštećenjem vida potrebno je osigurati podršku kolege pri opisivanju ključnih vizualnih informacija, ali i prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta. Ako je potrebno, uključite i čitač zaslona ili postavite pretvaranje teksta u govor.

Za učenika s poremećajem iz autističnog spektra i intelektualnim teškoćama pripremite sažete i jasne upute s numeriranim slijedom aktivnosti, kao i popis ključnih pojmova/riječi pomoću kojega će pretraživati bazu podataka i prikupljati podatke u svrhu izrade umne mape. Unaprijed dogovorite koju vrstu podataka učenik s teškoćama treba prikupiti.

Na kraju aktivnosti učeniku s teškoćama potrebno je dati sažetak nastavne teme, u kojem je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje pazeći na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na individualnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.

Prije rada u digitalnim alatima Wizer i Coggle, kao i prije preuzimanja fotografija, provjerite učenikovo razumijevanje zadatka ili predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje najvećih akumulacijskih jezera Europe. Svoja istraživanja neka predstave izradom kolekcije u digitalnom alatu Wakelet. Na sljedećem satu svoj rad mogu prezentirati ostalim učenicima u razredu te podijeliti poveznicu u razrednoj grupi u alatu MS Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jezera Europe

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje vrste jezera po postanku (tektonska, akumulacijska i erozijska) s primjerima koje pokazuje na geografskoj karti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.