U razgovoru s učenicima prisjetite se osnovnih dijelova tablice (stupac, redak, ćelija) upotrijebivši primjer koji je poznat učenicima (npr. raspored sati). Navedite ih na uočavanje i imenovanje prvog retka i stupca tablice – zaglavlja redaka i stupaca, važnog zbog preglednosti i razumijevanja podataka unesenih u tablicu.
Koristeći se primjerom karte Republike Hrvatske, provjerite što učenici znaju o upravno-teritorijalnoj podjeli Hrvatske, tj. podjeli na županije, koju su u prethodnim razredima naučili na nastavi Geografije. Pitajte učenike znaju li na koliko je županija podijeljena naša zemlja te znaju li u kojoj se županiji nalazi njihov grad, mjesto ili selo. Naglasite važnost poznavanja vlastite kulture i zavičaja te ih potaknite na razgovor o vlastitom osjećaju domoljublja i rodoljublja, nacionalnog identiteta te nacionalne pripadnosti.
Učenicima zadajte zadatak za rad u paru koji izrađuju u programu Excel u sustavu Office 365. Učenici u dogovoru trebaju odabrati tri hrvatske županije. Navedite im kako se mogu služiti mrežnim i drugim izvorima kako bi pronašli sljedeće podatke – površinu, broj stanovnika, sjedište i broj gradova/općina za svaku odabranu županiju. Prije nego što počnu zajednički pretraživati podatke, pitajte ih znaju li navesti neku mrežnu stranicu na kojoj će pronaći podatke potrebne za rješavanje zadatka. Neka najprije rasprave međusobno u parovima i navedu neku od mrežnih stranica. Naglasite važnost korištenja više od jednog izvora znanja zbog provjere i usporedbe točnosti pronađenih informacija. Navedite primjer Wikipedije, kojom se učenici vrlo često služe, a koja nije pouzdan izvor znanja jer na njoj svatko može objavljivati sadržaj posvećen različitim temama, koji nije provjeren. Učenicima ponudite nekoliko provjerenih izvora znanja poput mrežne stranice Hrvatske enciklopedije Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža (enciklopedija.hr) ili Proleksis enciklopedije (proleksis.lzmk.hr), kojom se učenici mogu služiti prijave li se svojim korisničkim računom u sustavu AAI@EduHr.
Učenike pitajte zašto je važno sortirati podatke i pritom im pokažite primjer radnog stola služeći se dvama različitim crtežima – na jednom neka stvari budu sortirane, a na drugom neka budu nesortirane i taj primjer upotrijebite u razgovoru s učenicima.
Učenicima pokažite primjer brojeva poredanih od manjeg prema većem i obratno te slova poredanih po abecedi i obratno. Upitajte ih znaju li prepoznati i imenovati neki od prikazanih načina sortiranja te koji su, prema njihovu mišljenju, najčešći načini sortiranja teksta odnosno brojeva.
Pitajte učenike čemu služi postupak kopiranja na računalu te provjerite u kojim su se situacijama njime služili. Uputite ih na izradu kopije radnog lista i preimenovanja kopiranog radnog lista.
Ponovite s učenicima razliku između sortiranja i filtriranja podataka. Upitajte ih zašto se koristimo filtriranjem te pritom upotrijebite raspored sati u kojem ćete izdvojiti samo određene predmete koji počinju određenim slovom ili predmete u jednome danu.
Učenike uputite da filtriraju podatke u svojim tablicama prema vlastitom odabiru.
Izradite obrazac služeći se programom Forms, pomoću kojeg će učenički parovi vrednovati rad drugih učeničkih parova. U obrascu omogućite unos imena i prezimena učenika koji pregledavaju te imena i prezimena učenika čiji se rad pregledava. Obrazac neka sadržava nekoliko pitanja vezanih za vrednovanje elemenata radne knjige, poput vizualnog izgleda, preglednosti podataka (primjena sortiranja i filtriranja) i jasnoće prikazanih sadržaja. Za svaki element učenicima omogućite odabir jedne od triju razina ostvarenosti – Treba doraditi, Dobro i Izvrsno – a pitanja izradite primjenjujući Likertovu ljestvicu.
Osim pitanja o elementima radne knjige, u obrazac unesite i pitanje na koje učenici mogu odgovoriti navodeći dobre strane i moguća poboljšanja rada koji su pregledali.
Učenike uputite na ispunjavanje obrasca dostupnog u razrednom timu, pri čemu u paru trebaju pregledati i razgovarati o radu drugog para učenika te svoja zapažanja unijeti u obrazac i poslati odgovore. Nakon što ih pošalju, odgovori će biti dostupni učitelju.
Učitelj odabire nekoliko učeničkih radova i projicira ih na projektorsko platno. Odabrane radove učenički parovi predstavljaju drugim učenicima uz objašnjenje kako su uradak izradili i kojim su se izvorima znanja služili.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. Tijekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.
Prije nego što odaberete vršnjaka koji će biti u paru s učenikom s teškoćama, procijenite njihov timski rad te češće provjeravajte njihovu suradnju. Učeniku s teškoćama zadajte točno određeni dio zadatka koji treba napraviti. Pripremite vizualni raspored ili korake aktivnosti kako bi uspješnije ispunio zadatak.
Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Upoznajte učenike s digitalnim alatom Excel iz sustava Office 365, a posebnu pozornost posvetite pojašnjenju načina rada učenicima s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremite upute za korištenje tim alatom. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu dodatno istražiti sadržaje na mreži kako bi pronašli podatke o trima prirodno-geografskim regijama Hrvatske, a to su Nizinska Hrvatska, Primorska Hrvatska i Gorska Hrvatska. Pronađene podatke mogu upisati u tablicu na novom radnom listu te ih grafički prikazati pomoću nekog od preporučenih tipova grafikona.
Učenike pitajte znaju li što su to interaktivni sadržaji i pritom se koristite primjerom pametnog telefona ili tableta i zaslona osjetljivog na dodir. Provjerite s učenicima koriste li se nekim od navedenih uređaja te kako komuniciraju koristeći se pametnim telefonom ili tabletom.
S učenicima provjerite jesu li se prethodno koristili alatom Genially. Ako nisu, objasnite im postupak prijave uporabom korisničkog računa u sustavu AAI@EduHr.
Učenicima pokažite kako izraditi interaktivnu sliku koristeći se kartom svijeta. Uputite učenike na mrežno mjesto na kojemu mogu preuzeti kartu ili kartu spremite na servis OneDrive i s učenicima podijelite sadržaj šaljući im poveznicu pomoću aplikacije Teams.
Učitajte kartu svijeta i postavite gumb na svaki kontinent. Učenicima objasnite postupak dodjele različitih vrsta interaktivnih sadržaja na gumbe – tooltip (infooblačić), tekst, tekst i sliku, poveznicu na videozapis na platformi YouTube ili na neku drugu mrežnu stranicu. Objasnite im kako interaktivnost podrazumijeva neku vrstu akcije korisnika, poput klika ili prelaska pokazivačem preko gumba. Učenike pitajte znaju li kako svoj sadržaj mogu podijeliti s drugim korisnicima, na temelju njihova iskustva s korištenjem sličnih digitalnih alata. Neka vam navedu primjer aplikacije u kojoj su dijelili sadržaje s drugima i koji je bio razlog dijeljenja sadržaja. S učenicima razgovarajte o opasnostima koje vrebaju na mreži. Potaknite ih na raspravu o dijeljenju osobnih podataka na društvenim mrežama, o važnosti čuvanja podataka i lakoći razotkrivanja identiteta. Zajednički zaključite kako se od toga zaštititi.
Učenicima pokažite kako se objavljuje sadržaj u alatu Genially i objasnite postupak dodjele suradnika upisom adrese elektroničke pošte drugog učenika, čime će tom učeniku omogućiti pristup svom radu.
Učenike upozorite na važnost provjere točnosti adrese elektroničke pošte korisnika koju unose pri dijeljenju sadržaja kako sadržaj ne bi bio podijeljen s pogrešnom osobom.
Izradite i iskoristite rubriku pomoću koje će učenici moći provjeriti koje elemente interaktivna slika treba sadržavati te koja su vaša očekivanja od njih, što će im poslužiti kao smjernica pri izradi uspješnog digitalnog rada.
Učenike uputite na zadatak za samostalni rad, u kojem trebaju iskoristiti podatke pronađene u prethodnoj aktivnosti kako bi izradili interaktivnu sliku. Naglasite im kako bi bilo korisno pronaći kartu cijele Republike Hrvatske i prikazati podatke postavljanjem gumba na pojedine dijelove karte i dodjelom različitih vrsta interaktivnih sadržaja. Podsjetite ih na korištenje rubrike i praćenje elemenata pri izradi interaktivne slike.
Učenicima recite da svoj rad podijele s najmanje jednim učenikom u razredu unosom adrese elektroničke pošte učenika kao suradnika na svom radu.
Učenici mogu međusobno pregledavati radove, a pritom se mogu koristiti rubrikom koja ih je vodila pri izradi vlastitog rada kako bi lakše procijenili uspješnost rada drugoga učenika.
Izradite ploču u alatu Padlet i podijelite poveznicu s učenicima te ih uputite da objave svoje radove kako bi radovi bili vidljivi na jednom mjestu. Učeničke radove izrađene na ploči u alatu Padlet projicirajte na projektorsko platno, a učenike uključite u zajedničku raspravu o uspješnosti njihovih radova.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje.
Upoznajte učenike s digitalnim alatima Teams i Genially te posebnu pozornost posvetite pojašnjenju načina uporabe tih alata učenicima s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremite upute (pisane ili slikovne) za korištenje alatima. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Provjerite mogu li svi učenici pristupiti rubrici. Potrebne elemente i ostale informacije možete pripremiti u prilagođenom obliku. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu izraditi interaktivnu sliku u alatu ThingLink. Svoj rad mogu prikazati drugim učenicima iz razreda te im pokazati postupak prijave i izrade digitalnog sadržaja.
U razgovoru s učenicima prisjetite se funkcija alata Excel za računanje prosjeka i prikaz najmanje i najveće vrijednosti u rasponu ćelija. Učenicima na projektorskom platnu prikažite radni list radne knjige programa Excel na kojem se nalazi više ocjena iz jednog predmeta. Pitajte učenike kako se koriste funkcije, što su argumenti funkcije, čemu služe funkcije MIN, MAX i AVERAGE i kada se njima koristimo.
Učenike uputite na zadatak za rad u paru. Učenicima podijelite uloge u paru. Jedan učenik pretraživat će podatke na mreži, a drugi će pronađene podatke unositi u radni list radne knjige u alatu Excel. Učenici trebaju odabrati tri hrvatska grada i za odabrane gradove trebaju prikazati informacije o prosječnoj količini padalina u mm i prosječnoj temperaturi u °C po mjesecima. Učenike podsjetite da podatke traže na nekoliko različitih izvora zbog utvrđivanja točnosti podataka.
U razgovoru s učenicima dotaknite se pitanja klimatskih promjena koje se događaju u našem podneblju i općenito na planetu. Pitajte ih zbog čega je, prema njihovu mišljenju, važno biti odgovoran prema okolišu, te vlastitom i tuđem zdravlju, a neka vam učenici navedu neke od postupaka osoba odgovornih prema vlastitom okolišu.
Učenicima naglasite da primijene svoje znanje i koriste se funkcijama za prikaz prosječne, najniže i najviše temperature te količine padalina u odabranim gradovima tijekom godine.
Upitajte ih zašto grafički prikazujemo podatke i kada je to korisno. Neka vam navedu primjer grafikona koji su prethodno vidjeli ili samostalno izradili. Zadajte učenicima da grafički prikažu podatke koje su unijeli u tablicu.
Gotove radne knjige učenici mogu pohraniti u svoj e-portfolio, primjerice, u alatu OneNote Class Notebook, koji ste pripremili na početku školske godine.
Izradite rubriku za vršnjačko vrednovanje u obliku tablice koristeći se programom Excel u sustavu Office 365. Rubrika neka sadržava elemente poput oblikovanja ćelija, primjene formula i funkcija, grafičkog prikaza podataka, preglednosti podataka i jasnoće prikazanih sadržaja. Svaki element neka sadržava tri razine ostvarenosti – Treba doraditi, Dobro i Izvrsno.
Predložak tablice podijelite s učenicima pomoću aplikacije Teams te ih uputite na izradu kopije ili preuzimanje na lokalni disk računala kako ne bi napravili izmjene u predlošku koji ste podijelili s njima.
Učenike podijeljene u parove uputite da svoje radne knjige podijele s drugim parovima i da ih usporede.
Učenici preuzimaju tablice, u paru međusobno razgovaraju o radu drugog para učenika i vrednuju njihov rad, a svoja zapažanja unose u tablicu. Kada završe s unosom svojih zapažanja, tablice spremaju u mapu radova na servisu OneDrive te šalju ispunjenu tablicu učitelju i učenicima čiji su rad pregledali.
Nakon što učenici međusobno usporede svoje radove, uputite ih da u paru izrade mrežni sadržaj u alatu Sway koristeći se podatcima prikazanima u radnoj knjizi u alatu Excel. Pri izradi prezentacije u programu Microsoft Sway učenici mogu dodatno pretražiti mrežne sadržaje i obogatiti njezin sadržaj ilustracijama, fotografijama ili videozapisima. Učenicima naglasite da pri korištenju sadržajima obrate pozornost na autorska prava, imenuju autore čijim se radovima koriste i/ili da se koriste sadržajima koji imaju licenciju Creative Commons, a mogu se izmijeniti i objaviti pod svojim imenom. Poveznicu na prezentaciju izrađenu u alatu Sway neka pohrane u svoj e-portfolio.
Nakon završetka aktivnosti na projektoru ili pametnoj ploči prikažite nekoliko najuspješnijih uradaka.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. Tijekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.
Pri izboru parova za učenike s teškoćama birajte onog vršnjaka koji će učenika s teškoćama potaknuti na sudjelovanje u aktivnosti i češće provjeravajte kako surađuju. Učeniku s teškoćama zadajte točno određeni dio zadatka koji treba napraviti. Pripremite vizualni raspored ili korake aktivnosti kako bi uspješnije izveo zadatak.
Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno ostvarivanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Upoznajte učenike s digitalnim alatima OneNote Class Notebook i Sway te posebnu pozornost posvetite pojašnjenju načina uporabe alata učenicima s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremite upute za korištenje alatima. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici zajedno u paru mogu izraditi umnu mapu koristeći se podatcima koje su prikazali u tablici. Za izradu umne mape mogu se koristiti digitalnim alatom Coggle ili nekim sličnim alatom za izradu umnih mapa.
Učenici također mogu izraditi interaktivni kviz u alatu Genially koji će sadržavati pitanja koja su u vezi s podatcima prikazanima u radnoj knjizi izrađenoj u alatu Excel ili u programu Sway. Izrađeni kviz mogu podijeliti s ostalim parovima, a rješavanjem kviza mogu provjeriti svoje znanje.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.