U uvodnom dijelu aktivnosti zadajte učenicima da tehnikom „vruće olovke“ tijekom jedne minute napišu u bilježnici sve asocijacije na pojam vitamini. Nakon isteka vremena zamolite ih da pročitaju što su napisali i kratko raspravite o njihovim asocijacijama. Zatim ih uputite na čitanje uvodnoga poglavlje na e-Škole DOS Kemija, Modul 3, Jedinica 3.6. Potom podijelite učenike u grupe te najavite temu istraživanja: skorbut. Svaka grupa ima svoj zadatak u vezi s istraživanjem teme skorbuta. Prva grupa neka istraži što je skorbut i koji su simptomi te bolesti, druga neka istraži koji su uzroci pojave te bolesti u mornara tijekom prošlih stoljeća, treća neka istraži otkud potječe naziv otoka Curaçao, četvrta neka istraži način prevencije bolesti, a peta neka istraži uzroke pojave bolesti u moderno doba. Svaka će grupa kratka objašnjenja upisati u ranije pripremljenu ploču u digitalnom alatu Padlet. Nakon završetka aktivnosti projicirajte ploču s upisanim objašnjenjima te potaknite učenike na raspravu o važnosti vitamina C u održavanju homeostaze organizma. Potaknite učenike i na promišljanje o tome mogu li stilom života utjecati na svoje zdravlje.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom igre asocijacija omogućite učeniku s teškoćama duže vrijeme za pisanje asocijacija.
Prilikom rada u grupi važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. S učenicima s teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute i po potrebi ih pojasnite.
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Nakon razredne diskusije omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje o otkriću, nazivu i strukturi vitamina C. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu u obliku infografike koju mogu izraditi u digitalnom alatu Canva te neka je predstave ostalim učenicima u razredu.
Kako biste zainteresirali učenike, upitajte ih jesu li čuli za sljedeće pojmove: avitaminoza, hipovitaminoza i hipervitaminoza. Ukratko s učenicima raspravite o navedenim pojmovima. Prethodno pripremite kartice na kojima će biti ispisani nazivi različitih vitamina po principu jedna kartica – jedan vitamin. Razvrstajte ih u dvije skupine: vitamini topljivi u vodi i vitamini topljivi u mastima. Zatim nasumično podijelite učenike u grupe podjednake veličine. Svaka grupa izvlači dvije kartice, po jednu iz svake skupine. Zadatak je da u digitalnom alatu Canva izrade osobnu iskaznicu vitamina koje su izvukli na karticama. Dogovorite s učenicima što sve osobna iskaznica određenog vitamina treba sadržavati. Primjerice, može sadržavati: strukturnu formulu, topljivost u vodi/mastima, ulogu u održavanju homeostaze organizma i prirodni izvor tog vitamina. Strukturne formule učenici mogu izraditi u digitalnom alatu ChemSketch. Za pomoć prilikom istraživanja uputite ih na e-Škole DOS Kemija, Modul 3, Jedinica 3.6, poglavlje Vitamini topljivi u mastima i Vitamini topljivi u vodi. Po potrebi, učenici mogu pretražiti i dostupne mrežne i tiskane izvore. Svoje gotove osobne iskaznice članovi grupe neka objave na prethodno pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Neka predstavnici grupa ukratko predstave svoj rad projicirajući ga. Potaknite ostale učenike na vršnjačko vrednovanje radova prema unaprijed pripremljenim listama za vrednovanje. Također, ostale skupine svojim savjetima mogu reagirati primijete li kakve nedosljednosti ili nelogičnosti u radovima ostalih grupa. Na kraju, potaknite sve učenike na promišljanje o važnosti stila života i pravilne prehrane u održavanju homeostaze organizma.
Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka što se tiče prisutnog ograničenja, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ne treba tijekom rješavanja zadatka pisati u digitalnom alatu (osim ako ne izrazi želju).
S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatima (Canva, ChemSketch).
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti jer imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine.
Zainteresiranim učenicima postavite istraživačko pitanje: Kako prekomjerna konzumacija alkohola utječe na razvoj deficita vitamina u organizmu? Svoja saznanja neka prikažu u obliku interaktivne prezentacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu Nearpod te je mogu predstaviti ostalim učenicima u razredu kako bi potaknuli svijest o zdravom načinu života.
Uputite učenike da na e-Škole DOS Kemija, Modul 3, Jedinica 3.6 prouče pokus Ispitivanje svojstava askorbinske kiseline. Raspravite s njima o priboru i kemikalijama potrebnim za provedbu pokusa. Prisjetite učenike i na mjere opreza i zaštite prilikom izvođenja pokusa. Nakon rasprave podijelite učenike u grupe. Svaka će grupa provesti pokus te u digitalnom alatu Moovly izraditi izvještaj u obliku animacije. Prije izvođenja pokusa objasnite učenicima kriterije vrednovanja izvještaja. Nakon što su sve grupe provele pokus, s učenicima analizirajte uočene promjene u provedenom pokusu, s naglaskom na tumačenju opaženih promjena. Nakon završetka pokusa učenici mogu pristupiti izradi izvještaja. Gotove uratke neka objave na unaprijed pripremljenoj ploči digitalnog alata Padlet. Projicirajte neke izvještaje te potaknite učenike na analizu uradaka. Primijete li kakve nedosljednosti ili nelogičnosti u izvještaju, svojim sugestijama mogu upozoriti druge grupe kako bi ih potaknuli na poboljšanja.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama nepravilnog rukovanja određenim kemikalijama. Važno je redovito ih podsjetiti na to neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje. Po mogućnosti, pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezane za pravila ponašanja i mjere opreza tijekom izvođenja pokusa.
Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivni promatrač. Prilikom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje.
Zainteresirani učenici neka pomoću dostupnih mrežnih i tiskanih izvora istraže o antivitaminima. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku stop-animacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu Stop Motion Studio. Potaknite ih da animaciju predstave ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.