Sat počnite prezentacijom izrađenom u alatima PowerPoint ili Sway. Prikažite dvije slavne osobe – jednu nisku, a drugu visoku. Odaberite osobe s kojima se učenici mogu poistovjetiti, osobe koje su svima poznate i slično. Pitajte učenike utječe li visina na sposobnosti pojedinca, je li on zato pametniji, ljepši, pouzdaniji, uspješniji… Osvrnite se na svoju visinu i visinu učenika u razredu. Kako bi sat bio dinamičan, možete učenicima reći da stanu u vrstu kao što rade na satu Tjelesne i zdravstvene kulture. Tada ih ponovno pitajte utječe li visina na sposobnosti pojedinca, je li on pametniji, ljepši, pouzdaniji, uspješniji… Prikažite broj 167 cm i tražite od njih da samo zaključe je li to osoba niskog ili visokog rasta. Najavite da je riječ o Napoleonu Bonaparteu, jednome od najvećih europskih osvajača.
Učenici će pogledati videoisječak o životu Napoleona Bonapartea, npr. Napoleon Bonaparte: Brzi tečaj europske povijesti (namjestite automatski prijevod na hrvatski). Podijelite učenike u parove. Uputite ih da tijekom gledanja isječka zapišu najvažnije događaje iz Napoleonova života. Predložite da jedan član piše, a drugi diktira. Nakon što pogledaju videoisječak, postavite nekoliko pitanja kojima ćete provjeriti jesu li učenici razumjeli priču i zabilježili najvažnije događaje. Tada ih uputite da u alatu Sutori izrade vremensku crtu Napoleonovih osvajanja.
Izaberite nekoliko parova koji će svoj rad predstaviti u razredu. Potaknite raspravu je li Napoleonova visina utjecala na njegove sposobnosti i utječe li visina danas na naše sposobnosti, je li ona prednost ili možda nedostatak.
Organizirajte sastanak izrađujući poveznicu kojom učenici pristupaju u digitalnom alatu MS Teams. Unaprijed pripremite fotografije dviju slavnih osoba – jednu visoku, jednu nisku u digitalnom alatu Office 365, u programu PowerPoint, projicirajući ih usporedno na jednome slajdu. Podijelite s učenicima zaslon. Pitajte učenike utječe li visina na sposobnosti pojedinca, to jest je li on zato pametniji, ljepši, pouzdaniji, uspješniji… Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje mišljenje. Otvorite interaktivnu bijelu ploču unutar digitalnog alata MS Teams i na nju napišite 167 cm. Tražite od učenika da zaključe je li to osoba niskog ili visokog rasta. Najavite da je riječ o Napoleonu Bonaparteu, jednome od najvećih europskih osvajača. Podijelite učenike u parove koristeći se funkcijom breakout rooms (soba za suradnju). S pomoću funkcije chat svakom paru dodijelite poveznicu na videoisječak o životu Napoleona Bonapartea, npr. Napoleon Bonaparte: Brzi tečaj europske povijesti (namjestite automatski prijevod na hrvatski). Uputite učenike da će tijekom gledanja zapisati najvažnije događaje iz Napoleonova života. Usmeno postavljajući pitanja provjerite jesu li učenici razumjeli gledani sadržaj i zapisali najvažnije događaje. Zatim učenici pristupaju digitalnom alatu Sutori i radom u paru izrađuju vremensku crtu Napoleonovih osvajanja. Izaberite nekoliko parova koji će svoj rad predstaviti u razredu. Potaknite raspravu je li Napoleonova visina utjecala na njegove sposobnosti i utječe li visina danas na naše sposobnosti, je li ona prednost ili možda nedostatak.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina te je pri pružanju potpore važno imati na umu njihove specifičnosti i pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima pojedinog učenika te njegovim jakim i slabim stranama. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u neposrednu blizinu učitelja ili u prvu klupu kako bi dobio prikladnu pomoć ili objašnjenje koje mu je potrebno pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
Učenika motivirajte za rad i sudjelovanje u raspravi. Postavite jasna pitanja i smjernice te pružite potporu u donošenju zaključaka.
Tijekom prikaza i promatranja fotografija pobrinite se da svi učenici dobro vide fotografije i da je svjetlost u učionici prikladna. Učenicima s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografija. Također je važno da učenici s oštećenjem vida dobiju bitne informacije i detaljne opise fotografija te im je potrebno usmeno objasniti zadatke. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed i pojednostavnite zadatak. Tijekom aktivnosti stajanja u vrsti pazite na to da je učenik s motoričkim teškoćama uključen u aktivnost u skladu sa svojim mogućnostima.
Učeniku s teškoćama omogućite pregled videozapisa unaprijed te mu pripremite pisane upute i smjernice vezane za zadatke. Tijekom rada u paru pazite na to da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji ga motivira. Važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje te da mu olakšate sudjelovanje zadavanjem točno određenog zadatka u skladu s njegovim mogućnostima. Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija) omogućite zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, pojednostavnite upute, zadajte pisane ili slikovne upute te omogućite potporu učenika s kojim je u paru. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra unaprijed najavite rad u paru, omogućite da samostalno odabere s kim želi raditi, aktivnost popratite individualiziranim materijalima i omogućite vizualnu potporu tijekom aktivnosti.
Tijekom predstavljanja rada grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim. Važno je omogućite dobru pripremu za prezentaciju. Neka učenik s teškoćama predstavlja sadržaj koji je u skladu s njegovim sposobnostima.
Tijekom rasprave potaknite sve učenike da sudjeluju, osim kada se učenik osjeća nesigurno i nelagodno. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti te mu ponudite potporu i pozitivnu povratnu informaciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će na mreži, služeći se pretraživačima poput Googlea ili Binga, pronaći najvišu i najnižu osobu na svijetu i njihove životne priče. Svoje će istraživanje predstaviti u obliku prezentacije u PowerPointu ili plakata.
Učenike potaknite na razmišljanje projiciranjem naslova Aktivnosti 2 na projekcijsko platno. Pitajte ih zašto je napisan znak jednakosti između Europe i Francuske. Zatim projicirajte kartu Francuske u doba Napoleona u trenutku kada je ona prostorno najveća (1812. godine). Tražite od učenika da se prisjete Napoleonovih osvajanja iz Aktivnosti 1. Kako biste potaknuli raspravu, pitajte učenike je li naslov aktivnosti prikladan i kako bi oni naslovili aktivnost.
Pripremite učenike za rad u četiri skupine. Svakoj skupini dodijelite sadržaje o Napoleonovim osvajanjima. Unaprijed pripremljeni materijali sadržavaju informacije o načinu širenja francuske vladavine Europom (skupina 1), organizacije vlasti u Francuskoj i osvojenim zemljama (skupina 2), obnovi ropstva (skupina 3) te dio koji se odnosi na hrvatske krajeve koje je osvojio Napoleon (skupina 4).
Slijedi zadatak za skupine. Učenici će u digitalnom alatu MindMeister izraditi umnu mapu na kojoj će prikazati način širenja francuske vladavine Europom, organizaciju vlasti u Francuskoj i osvojenim zemljama, obnovu ropstva te dio koji se odnosi na hrvatske krajeve koje je osvojio Napoleon. U mapu moraju uvrstiti slikovni i/ili videomaterijal.
Svaka će skupina predstaviti svoj uradak razredu. Nakon što su prikupili nove informacije o Napoleonovim osvajanjima i Francuskoj, učenicima ponovite pitanje s početka aktivnosti i tako potaknite raspravu. Je li naslov zaista točan, zašto je aktivnost tako nazvana te kako bi je oni nazvali.
U prilagodbi nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina te različitost i individualnost učenika s teškoćama u razvoju i učenika sa specifičnim teškoćama. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama, mogućnostima i značajkama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu potporu i što češće povratne informacije i usmjeravanje. Prilagodba aktivnosti može biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Važno je zadobiti pozornost svih učenika prije zadavanja zadataka i motivirati ih na aktivno uključivanje, osobito učenike s teškoćama. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti i usmjeriti izravnim obraćanjem te jasnim i jednostavnim uputama.
Pri projiciranju karte Francuske u doba Napoleona u trenutku kada je ona prostorno najveća (1812. godine), vodite računa o prilagodbi svjetline i kontrasta na zaslonu te omogućite uvećanje fotografije kako bi učenici s oštećenjem vida mogli ravnopravno sudjelovati u aktivnosti. Uz to, vodite računa o tome da učenici s oštećenjem vida dobiju sve važne informacije i detaljan opis karte te ih usmeno vodite zadatcima. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed i pojednostavnite zadatak.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prije najavite rad u grupi s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću skupinu i koja će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji ga motiviraju te mu zadajte zadatak kojim će pridonijeti radu cijele grupe. Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem.
Pripremite upute za rad u digitalnom alatu MindMeister, učenicima s teškoćama osigurajte pisane i slikovne upute za upotrebu alata i izradu umne mape. Učeniku s oštećenjem vida omogućite potporu ili učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi, omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje prikaza umne mape. Uz prilagodbu prikaza, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve bitne informacije i opširne opise te da im se usmeno objasne zadatci. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše upotrebe alata.
Pri predstavljanju rada grupa neka učenici s teškoćama sudjeluju ako se samostalno jave i osjećaju spremnima. Ako u razrednom odjelu imate učenika sa strahom od javnoga govorenja ili izraženom anksioznošću, nemojte inzistirati na javnom predstavljanju.
Tijekom rasprave potaknite sve učenike na sudjelovanje, osim ako se učenik osjeća nesigurno i nelagodno u toj situaciji. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti, ne ističite pogreške ako ih je učinio, nego pohvalite aktivnost i dajte pozitivne povratne informacije kako biste ih motivirali za daljnju aktivnost.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka potraže informacije o Augustu Marmontu. Njegov će život prikazati u obliku kratkog eseja koji će pročitati razredu.
također, mogu istražiti i usporediti okolnosti u kojima se ukidaju dvije male trgovačke republike na Jadranskome moru, Mletačka i Dubrovačka. Rezultate istraživanja zapisat će u bilježnicu i predstaviti razredu kratkim izlaganjem. Učenici rezultate mogu predstaviti koristeći se digitalnim alatima, primjerice, Piktochart, MindMeister ili PowerPoint.
Aktivnost počnite izrekom da svaka medalja ima dvije strane. Pitajte učenike kako bi oni objasnili značenje te izreke. Potaknite ih na razmišljanje o tome što je negativno, a što pozivno u širenju francuske vladavine Europom i svijetom te usporedite s procesom globalizacije danas. Neka samostalno ili u parovima zapišu tri pozitivne i tri negativne činjenice o francuskoj vlasti prema informacijama koje su saznali u Aktivnosti 1 i Aktivnosti 2. Zajednički komentirajte dobivene rezultate. Usporedite rezultate s globalizacijom – širenje engleskog jezika i kulture, demokracije kao jedinoga „pravog“ oblika vlasti i slično.
Brojenjem 1 i 2 podijelite učenike u dvije skupine i organizirajte kratku raspravu. Tražite od učenika da potkrijepe svoje stajalište o širenju francuske vlasti. Učenici moraju zaključke rasprave zapisati u obliku kratkog eseja u alatu MS Word. U eseju trebaju navesti prednosti i nedostatke širenja francuske vladavine svijetom te objasniti zašto upravo te prednosti i nedostatke smatraju najvažnijima. Kao zaključak trebaju iznijeti svoje mišljenje o procesu globalizacije danas. Esej s točnim smjernicama za pisanje te ograničenim brojem riječi ili rečenica može učitelju poslužiti za formativno ili sumativno vrednovanje.
Organizirajte sastanak izrađujući poveznicu kojom učenici pristupaju digitalnom alatu MS Teams. Motivirajte učenike za rad zapisujući frazu Svaka medalja ima dvije strane na interaktivnu bijelu ploču koju ste otvorili u digitalnom alatu MS Teams. U digitalnom alatu Mentimeter unaprijed postavite pitanje kojim ćete potaknuti učenike da iznesu svoje objašnjenje izreke. Podijelite zaslon i zajedno s učenicima pratite pojavljivanje odgovora te ih komentirajte. Potaknite učenike da razmisle o tome što je negativno, a što pozivno u širenju francuske vladavine Europom i svijetom. Neka usporede širenje francuskog utjecaja s procesom globalizacije danas (raširena upotreba engleskog jezika, utjecaj engleske kulture ili demokracije kao jedinoga „pravog“ oblika vlasti). Podijelite učenike u parove koristeći se funkcijom breakout rooms (soba za suradnju). Zadatak je svakog para iznijeti tri pozitivne i tri negativne posljedice širenja francuske vlasti prema sadržaju koji su usvojili u prethodnim dvjeema aktivnostima. S pomoću funkcije chat svakom paru dodijelite broj 1 ili 2. Objasnite učenicima da brojevi znače pripadaju li učenici iz para afirmacijskoj ili negacijskoj skupini za raspravu koju ćete organizirati u digitalnom alatu Kialo. Unaprijed oblikujte postavku kojom potičete učenike na pozitivno ili negativno ocjenjivanje francuskog utjecaja i postavite je u izrađenu grupu u digitalnom alatu. Podijelite učenicima poveznicu kojom pristupaju digitalnom alatu te prema dodijeljenom broju upisuju svoje argumente u afirmacijsku ili negacijsku stranu i komentiraju tuđe. Uputite učenike na pravila rasprave te komunikaciju zasnovanu na argumentiranju i poštovanju tuđeg mišljenja. Podijelite zaslon kako bi učenicima bili vidljivi navedeni argumenti. Učenici nastavljaju raditi u paru, a zadatak im je zapisati zaključke rasprave u obliku kratkog eseja u alatu MS Word. U eseju trebaju navesti prednosti i nedostatke širenja francuske vladavine svijetom te objasniti zašto upravo te prednosti i nedostatke smatraju najvažnijima. Kao zaključak trebaju dodati svoje mišljenje o procesu globalizacije danas. Esej s točnim smjernicama za pisanje te ograničenim brojem riječi ili rečenica može učitelju poslužiti za formativno ili sumativno vrednovanje.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina te je pri pružanju potpore važno imati na umu njihove specifičnosti i pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima pojedinog učenika te njegovim jakim i slabim stranama. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u neposrednu blizinu učitelja ili u prvu klupu kako bi dobio prikladnu pomoć ili objašnjenje koje mu je potrebno pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
Na početku sata je važno privući pozornost svih učenika, posebno učenika s teškoćama. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti izravnim obraćanjem te jasnim i jednostavnim uputama. Zadajte upute jednostavnim rječnikom i provjerite razumijevanje učenika s teškoćama, koristite se primjerima iz svakidašnjeg života. Učenicima s teškoćama katkad je potrebno treba više vremena za obavljanje zadatka, a katkad će im biti potrebno dodatno, pojedinačno objasniti zadatak uz primjere i demonstraciju. Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena sluha, prilagodite zadavanje uputa tako da ih objašnjavate uz slikovne prikaze.
Učenike s teškoćama podijelite u parove s učenicima bez teškoća koji će im pružiti potporu u provedbi zadatka. Važno je voditi računa o obilježjima pojedinog para i češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama. U zadatku zapisivanja triju pozitivnih i triju negativnih činjenica o francuskoj vlasti, učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija) omogućite da drugi član para zapisuje.
Tijekom rasprave potičite učenike na sudjelovanje i javljanje, ali ne inzistirajte na uključivanju učenika kojima takva aktivnost stvara nelagodu. Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite pitanja za raspravu i dajte dovoljno vremena za pripremu i iznošenje mišljenja o širenju francuske vlasti.
Učenicima s teškoćama pripremite pisanu uputu za pisanje eseja koja će biti jezično i grafički prilagođena (prilagodba fonta, uvećan tekst i dvostruki prored…), te upute za rad u alatu MS Word. Ako učenik s teškoćama nije u mogućnosti samostalno obaviti zadatak, može raditi s drugim učenikom u paru ili uz dodatne smjernice i potporu, a može mu se zadati i kraći zadatak. Učeniku možete izdvojiti ključne pojmove i prilagoditi dužinu pisanja. Također je potrebno prilagoditi alat MS Word za učenike s oštećenjem vida i učenike sa specifičnim teškoćama učenja (prilagodba fonta, primjerice, uporaba fonta Arial ili Verdana, uvećan tekst, dvostrukog proreda, povećan razmaka među slovima i tekst poravnan s lijeve strane).
Prilagodba scenarija može biti u skladu s preporukama stručnog tima škole te u skladu sa specifičnostima i osobnim potrebama svakog učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će iskoristiti informacije iz prijašnjih aktivnosti i osmisliti strip o najvažnijim obilježjima Napoleonove vladavine. Strip će izraditi u digitalnom alatu Pixton.
Napoleon Bonaparte: Brzi tečaj europske povijesti, posljednji put pristupljeno 14.07.2023.
Hrvatska enciklopedija, natuknica Ilirske pokrajine, posljednji put pristupljeno 14.07.2023.
Pederin, Ivan, Vojni i vojno-pomorski, gospodarski, kulturni i crkveni sustav francuske vlasti u Dalmaciji i Ilirskim pokrajinama, Kolo, Matica hrvatska, 2006., posljednji put pristupljeno 14.07.2023.
Pederin, Ivan, Otpor francuskoj vlasti u Dalmaciji i Ilirskim pokrajinama poslije 1806., Rad Zavoda za povijesne znanosti HAZU-a u Zadru, sv. 45/2003., str. 291–308., posljednji put pristupljeno 14.07.2023.
CAMBI, Nenad (ur.). Dalmacija za francuske uprave (1806. – 1813.): zbornik radova s međunarodnog znanstvenog skupa Dalmacija za francuske uprave (1806. – 1813.), Split: Književni krug, Odsjek za povijest Filozofskog fakulteta, 2011.
MARMONT, Auguste. Memoari, Frano Baras (preveo i pripremio), Split: Logos, 1984.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.