Pozdravite učenike i pročitajte citat iz pjesme „Kip domovine vu početku leta 1831“, koju je napisao Pavao Štoss:
„Narod se drugi sebi raduje,
A z menum sinko moj se sramuje:
Vre i svoj jezik zabit Horvati
Hote, ter drugi narod postati…“
Postavite učenicima pitanje za raspravu: O čemu govori pjesnik? Možete li protumačiti o čemu govori ova strofa pjesme? Na koje probleme pjesnik upućuje? Koja je važnosti jezika za stvaranje nacije? Koliko jezik i kultura utječu na stvaranje nacije? Nakon toga najavite temu današnjega sata: hrvatski narodni preporod. Podijelite učenike u parove i zadajte im zadatak da pomoću raspoloživih mrežnih izvora znanja jedan učenik istražuje najvažnije događaje, a drugi učenik političke osobe i njihove uloge u hrvatskom narodnom preporodu. Pomoću pametnoga telefona, tableta ili računala učenici trebaju pristupiti alatu Sutori te izraditi vremensku crtu i na njoj označiti najvažnije događaje hrvatskoga narodnog preporoda (npr. osnutak različitih institucija, prva izvedba opere na hrvatskom jeziku, srpanjske žrtve) te političke osobe s obzirom na njihovo djelovanje i uključivanje u preporod. Prozovite nekoliko parova da izlože svoje lente vremena. Nakon završenih izlaganja zaključite aktivnost postavljanjem pitanja za raspravu: Koja je važnost kulture u stvaranju preporodnih ideja i stvaranju hrvatskoga narodnog preporoda? Koliko danas jezik, kultura i kulturni pokreti utječu na političke i druge promjene?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Vodite brigu o tome da su učenici s teškoćama u paru s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Omogućite učenicima da podijele poslove u paru u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama – primjerice, neka učenici sa specifičnim teškoćama učenja, poput smetnja u području čitanja (disleksije), zapisuju informacije koje pronalazi i čita drugi učenik u paru.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Sutori. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi odnosno ako to nije dogovor unutar para. Osigurajte da se učenici s teškoćama tijekom izlaganja osjećaju ugodno. Nemojte isticati njihove pogreške, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu zadajte zadatak da istraže i usporede hrvatski nacionalni pokret s nacionalnim pokretima u Europi. Neka rezultate istraživanja prikažu pomoću alata Prezi.
Pozdravite učenike i za motivaciju započnite sat razgovorom o slici Muževi ilirske dobe. Upitajte ih: Tko su dvije osobe u sredini slike? Što mislite, zašto su baš te osobe dobile počasni položaj? Možete li na slici pronaći koju ženu? Što iz naslova ove slike možete zaključiti o položaju žena u društvu? Ponovite s njima razvoj hrvatskoga narodnog preporoda i spomenite da su se tijekom HNP-a istaknule i pripadnice ženskog spola. Zadajte im da u parovima istraže ulogu žena u hrvatskom narodnom preporodu (Dragojla Jarnević, Paulina Gaj, Sidonija Erdody Rubido, Josipa Vancaš, Ana (Anka) Vidović). Neka pomoću pametnog telefona ili računala kreiraju u alatu Canva njihove osobne iskaznice koje sadržavaju sljedeće: fotografiju, ime i prezime, datum i mjesto rođenja, zanimanje, najvažnija djela, istaknute citate te neke zanimljivosti (fun facts). Prozovite nekoliko učenika da prezentiraju osobne iskaznice koje su napravili. Neka učenici osobne iskaznice međusobno podijele u alatu Padlet. Prokomentirajte sličnosti i razlike među odabranim ženama te u razgovoru s učenicima prođite najvažnije. Zaključite aktivnost postavljanjem pitanja za raspravu o temi Položaj žena u hrvatskoj politici danas i njihovo djelovanje.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Učenicima s teškoćama možete unaprijed poslati temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te im tako osigurati mogućnost interakcije i suradnje, a smanjiti frustraciju. Tijekom objašnjavanja zadatka izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.
Potaknite učenike s teškoćama na sudjelovanje u uvodnom razgovoru i izražavanje vlastitog mišljenja, ali ne inzistirajte na njihovu uključivanju.
Prilikom podjele u parove osigurajte da su učenici s teškoćama u paru s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva i koji će pozitivno utjecati na učenike s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka te osigurajte dovoljno vremena za izvršavanje.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Canva. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom.
Prilikom predstavljanja uratka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju. Pohvalite učenike s teškoćama koji odluče predstaviti uradak, kako bi stvarali pozitivnu sliku o sebi i bili više motivirani.
Tijekom završne rasprave nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu zadajte zadatak da istraže koliko ulica i trgova u njihovu mjestu nosi naziv po ženama. Neka rezultate svojega istraživanja predstave u alatu Prezi.
Aktivnost s učenicima započnite motivacijskim pitanjem znaju li odnosno mogu li se sjetiti koja se osoba nalazila na novčanici od 20 kuna. Nakon toga upitajte ih kada se prvi put počinje upotrebljavati hrvatska trobojnica. Navedite još nekoliko zanimljivosti/asocijacija vezanih za Josipa Jelačića – govorio je šest jezika, osnovao je prvo hrvatsko narodno kazalište, ukinuo kmetstvo… Prozovite nekoliko učenika i zajedno prokomentirajte njihove odgovore. Podijelite učenike u parove i zadajte im zadatak da pomoću raspoloživih mrežnih izvora znanja jedan učenik prouči život, a drugi učenik političku ulogu bana Josipa Jelačića. Pomoću pametnoga telefona, tableta ili računala učenici trebaju pristupiti alatu Canva te izraditi brošuru o banu Josipu Jelačiću. Brošura treba sadržavati sljedeće elemente: naslovnicu, uvodni tekst, sliku, kratku vremensku crtu, najvažnije citate, izjave suvremenika, zanimljivosti. Svoje brošure učenici stavljaju u kolekciju napravljenu u alatu Wakelet. Prozovite nekoliko parova da izlože svoje brošure. Zaključite aktivnost postavljanjem pitanja za raspravu: Zašto bana Josipa Jelačića smatramo hrvatskim velikanom? Zašto ga Hrvati smatraju pozitivnom, a Mađari negativnom ličnosti? Kako bana Josipa Jelačića doživljavamo danas?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Tijekom uvodne rasprave nemojte inzistirati na uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati – primjerice, učenika s poremećajem u ponašanju i osjećanju (učenika s izraženom anksioznošću) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati njihove pogreške, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prilikom podjele učenika u parove omogućite učenicima s teškoćama da budu u paru s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva i koji pozitivno utječu na učenike s teškoćama – primjerice, neka učenik s poremećajem u ponašanju i osjećanju bude u paru s ustrajnim i strpljivim učenikom koji će mu pomoći u izvršenju zadatka. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Canva i Wakelet. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom.
Prilikom predstavljanja brošura neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju. Nakon završenoga zadatka učenicima s teškoćama osigurajte povratne informacije i, po potrebi, dodatnu podršku kako biste im pomogli u razumijevanju sadržaja i daljnjem unapređenju znanja.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu zadajte da istraže tko je Šandor Petefi i zašto spominje bana Jelačića u svojim pjesmama. Neka rezultate istraživanja predstave u alatu Prezi.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.