Za potrebe ovog scenarija valja primijeniti metodu obrnute učionice za dio učenika koji će dobiti ulogu „učenika stručnjaka“. Nastavnik će u alatu ThingLink pripremiti tekstualne i/ili videosadržaje za tzv. alternativni životni stil, koje će dodijeliti svakom učeniku, a oni će ih unaprijed pročitati i pogledati. Ti stilovi mogu biti sljedeći: samci, samohrani roditelji, brak bez djece, istospolna zajednica, kohabitacija, komuna, patchwork obitelj.
Nakon što „učenici stručnjaci“ prouče zadane materijale, nastavnik će podijeliti razred u onoliko grupa koliko će obiteljskih stilova obraditi i u svakoj će postaviti po jednog „učenika stručnjaka“ koji će na satu s ostalim učenicima izraditi KWL tablicu u alatu Padlet. U prvi će stupac unijeti sadržaj koji odgovara na pitanje Što znam? U tu svrhu mogu raspraviti o izvorima iz kojih su došli do određenih saznanja i zapitati se koliko su oni relevantni i pouzdani. Tim će se sadržajima otkriti nedovoljno poznavanje nekih drukčijih oblika ili će se pojaviti stereotipi koji se potom mogu opovrgnuti. U drugi će stupac unositi sadržaj koji odgovara na pitanje Što želim znati?, pri čemu će im „učenik stručnjak“ usmeno odgovarati. U treći će stupac unositi zaključke grupnoga rada, koji će odgovarati na pitanje Što sam naučila/naučio?
Svoja će saznanja svaka grupa učenika organizirati u obliku infografike pomoću alata Genially te će radove prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Za vrijeme izrade infografike nastavnik će iz stupca Što sam naučila/naučio izabrati zapisane sadržaje i od njih načiniti pitanja i odgovore u alatu Quizlet, pripremajući ih kao kartice flash. Kada učenici završe s predstavljanjem svojih radova o onome što su saznali, zajednički će proći pitanjima i odgovorima kako bi se kod svih učenika provjerila razina usvojenosti nastavnih sadržaja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Neka sadržaji koje ste pripremili (tekstualni/vizualni) budu prilagođeni učeniku s teškoćama. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje ili učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju videosadržaj više će odgovarati te će pomoću njega lakše izvršiti zadatak i svladati sadržaj. Tekstualni materijal dobro je popratiti slikovnim materijalom. Neka sadržaji budu pregledni, bez previše detalja, jasni i grafički oblikovani u skladu s potrebama učenika. Važno je učeniku s teškoćama omogućiti pristup sadržaju na različite načine, primjerice prilagodbu u obliku uvećanja te prilagodbu svjetline i kontrasta za učenike s oštećenjem vida. Pripremite učeniku smjernice za praćenje videosadržaja, s istaknutim ključnim riječima.
Unaprijed upoznajte učenika sa zadatkom, objasnite što je to KWL tablica te kako je popuniti u digitalnom alatu Padlet. Pripremite smjernice za popunjavanje tablice, a upute neka budu pisane i praćene vizualnim sadržajem. Omogućite učeniku s teškoćama rad u paru s učenikom koji će ga motivirati i pružiti mu potporu.
Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu Genially, omogućite mu alternativni način izrade infografike, primjerice u digitalnom alatu Canva ili na neki drugi način.
Učeniku s teškoćama omogućite dovoljno vremena za odgovaranje na pitanja tijekom rada u digitalnom alatu Quizlet. Pripremite mu pitanja unaprijed te mu omogućite da pitanja i odgovori budu praćeni vizualnim sadržajem. Ovisno o tome što je učeniku lakše, dopustite mu usmeno ili pismeno odgovaranje na pitanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će se među poznanicima raspitati o njihovim obiteljskim situacijama. Ako poznaju nekoga tko živi u nekoj od prethodno spomenutih zajednica, mogu pitati za dopuštenje da naprave intervju s tom osobom. Identitet može ostati anoniman, a može biti i poznat, ovisno o želji intervjuirane osobe. Tekst razgovora može se objaviti na mrežnim stranicama škole ili u školskom časopisu.
Učenici mogu dodatno pogledati isječak iz dokumentarnog filma Children of the Sun, u kojem je prikazan od roditelja odvojen život maloljetne djece u nekadašnjem izraelskom kibucu, kao primjeru komune. Potom mogu napisati raspravljački esej u kojem će usporediti funkcije odgoja djece u suvremenoj nuklearnoj obitelji u odnosu na odgoj u komuni koja je prikazana u kratkom isječku.
Na početku ove aktivnosti nastavnik će primijeniti metodu world café tako što će podijeliti učenike u manje grupe i reći im da se smjeste u krug oko stola. Po jedan od učenika iz svake grupe bit će izabran za moderatora za tim stolom i dobit će naputak da se za tim stolom razgovara o jednoj od funkcija obitelji:
Učenici će razgovarati o tome kako se određene funkcije u obitelji postižu i zašto su važne. Vrijeme razgovora učenika u istom sastavu može se ograničiti na nekoliko minuta, nakon čega će biti promjena stolova, a moderatori će primiti nove sugovornike. Nastavnik će dopustiti onoliko izmjena stolova koliko je funkcija obitelji pripremljeno za grupe.
Nakon metode world café nastavnik će u alatu Kialo unijeti tvrdnje koje govore o funkcijama obitelji. Zatim će podijeliti učenike u nekoliko grupa te će svakoj dodijeliti jedan od oblika obiteljske zajednice, primjerice sljedeće: nuklearna obitelj, samci, samohrani roditelji, brak bez djece, istospolna zajednica, kohabitacija, komuna. Potom će svaka grupa načiniti afirmacijske i/ili negacijske tvrdnje o svakoj funkciji one obiteljske zajednice koja joj je dodijeljena i unijet će ih na za to predviđeno mjesto u alatu, čime će dati svoje mišljenje o tome ispunjavaju li se funkcije ili ne ispunjavaju. Broj tvrdnja nije ograničen. Nakon što grupe unesu svoje tvrdnje, svi sudionici moći će u alatu analizirati argumente odobravajući ih ili opovrgavajući. Svi sudionici imat će u alatu uvid u tijek rasprave, a nastavnik će u ulozi kreatora debate imati uvid u aktivnost svakog učenika i njegov doprinos debati. Tijekom rasprave glasovat će za najbolje tvrdnje uvažavajući težinu iznesenih argumenata.
S obzirom na različitost ispunjavanja funkcija koje se uobičajeno pripisuju obitelji, pomoću argumentiranja uočit će se prednosti i nedostatci pojedinih obiteljskih stilova. Na kraju aktivnosti učenici će moći zaključiti do koje su mjere funkcije obitelji vidljive u suvremenom društvu i je li obitelj kao institucija ugrožena. Svoje viđenje funkcija obitelji iz perspektive mladih mogu usporediti s rezultatima istraživanja Obiteljski odnosi u RH iz perspektive mladih.
Za provedbu ove aktivnosti tijekom nastave na daljinu nastavnik će započeti sastanak u platformi MS Teams u sustavu Office365, gdje će stvoriti izdvojene sobe za potrebe susreta world café. U svakoj će sobi odrediti učenika moderatora za jednu od funkcija obitelji. Vrijeme razgovora u istom sastavu ograničit će se na nekoliko minuta, nakon čega će biti promjena sudionika u sobama, a moderatori će primiti nove sugovornike. Nastavnik će dopustiti onoliko izmjena soba unutar virtualnog sastanka koliko je funkcija obitelji pripremljeno za grupe.
Potom će nastavnik poveznicom pozvati učenike u alat Kialo, gdje će biti unesene funkcije obitelji koje će biti analizirane za svaki od obiteljskih stilova. Nastavnik će učenike podijeliti u timove kojima će dodijeliti jedan od oblika obiteljskih zajednica. Timovi će unositi svoje afirmacijske i/ili negacijske tvrdnje na za to predviđeno mjesto u alatu. Svi sudionici imat će uvid u tijek rasprave, a nastavnik će u ulozi kreatora debate imati uvid u aktivnost svakog učenika i njegov doprinos debati. Tijekom unošenja argumenata učenici će glasovati za najbolje tvrdnje uvažavajući težinu iznesenih argumenata.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o tome da učenik s teškoćama bude u motivirajućoj grupi, s učenicima koji će na njega imati pozitivan utjecaj. Objasnite učeniku s teškoćama metodu world café te pripremite pisane i vizualne upute kako bi učenik lakše razumio što se od njega očekuje. Provjerite razumijevanje, pripremite listu praćenja kako bi učenik s teškoćama pratio svaki korak zadatka. Jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama u grupi. Ograničite vrijeme aktivnosti i jasno strukturirajte proces.
Provjerite kako se učenik snalazi u digitalnom alatu Kialo, a po potrebi neka učenik s teškoćama tvrdnje unosi u alat uz potporu učenika bez teškoća. Objasnite učeniku s teškoćama osnovne pojmove (afirmacijske i negacijske tvrdnje), pripremite ih u pisanom obliku uvrštavajući i vizualni sadržaj, kako bi učenik lakše razumio što se od njega očekuje.
Učeniku s teškoćama omogućite dovoljno vremena za sudjelovanje u aktivnostima i izvršavanje zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici prouče sastavnice Obiteljskog zakona (Majčinstvo i očinstvo, Prava djeteta, Posvojenje, Skrbništvo, Uzdržavanje). U tekstu će potražiti članke zakona koji se odnose na zadovoljavanje funkcija obitelji. Izabrane dijelove postavit će u alatu Conceptboard u obliku umne mape, koju potom mogu podijeliti s ostalim učenicima u razredu na platformi Teams.
Nastavnik će učenicima dati zadatak da tijekom 15 minuta na prazan list papira nacrtaju „idealnu obitelj“, onako kako je oni zamišljaju. Zamolit će ih da to rade u tišini, bez dogovaranja s vršnjacima, te da nacrtaju što više detalja koje smatraju važnima za svoj prikaz. Nakon isteka vremena nastavnik će pokupiti crteže i postaviti ih po zidovima učionice kao u galeriji. Pozvat će učenike da promotre radove te da pomoću samoljepljivih papirića kvačicom (✓) označe sadržaje koji su im jasni te upitnikom (?) sadržaje koji zahtijevaju dodatna objašnjenja. Nakon što razmotre radove, autori crteža s upitnikom mogu dodatno objasniti svoj uradak.
Zatim će nastavnik s učenicima izdvojiti jednu ili više pretpostavki o idealnoj obitelji koje će provjeriti analizom svih crteža. Potrebno je izabrati kategorije koje će se uzeti u obzir: broj članova obitelji, broj generacija, spol članova obitelji, broj djece, kao i dodatne pojedinosti: kućni ljubimci, okoliš, stambeni prostor, aktivnost, nakon čega će učenici pomno analizirati radove. Učenici će u manjim grupama biti zaduženi za jednu od kategorija koju će pretraživati po crtežima i bilježiti broj njihovih pojava. Nastavnik će pripremiti offline tablicu u alatu Excel u sustavu Office365, a zatim će unijeti učeničke rezultate. Ispunjenu tablicu projicirat će u učionici i uvidom u brojke pozvati učenike da u raspravi opisno zaključe o poimanju idealne obitelji među svojim vršnjacima.
Nastavnik će završiti raspravu postavljanjem pitanja o tome odgovara li zaključak o idealnoj obitelji više tradicionalnoj definiciji ili suvremenoj te što učenici misle kada je i zašto započela transformacija iz tradicionalne u suvremenu obitelj.
Za provedbu ove aktivnosti tijekom nastave na daljinu nastavnik će organizirati sastanak u platformi MS Teams u sustavu Office365. Zadat će učenicima da tijekom 15 minuta na prazan list papira nacrtaju „idealnu obitelj“, onako kako je oni zamišljaju, ili da za svoj prikaz izrade ilustraciju u alatu Canva. Reći će im da nacrtaju što više detalja koje smatraju važnima za svoj prikaz. Uradak će učitati u alat Artsteps. Potom će svi učenici moći „prošetati“ virtualnom galerijom i vrednovati uratke drugih učenika znakom kvačice (✓) za sadržaje koji su im jasni odnosno znakom upitnika (?) za sadržaje koji zahtijevaju dodatna objašnjenja. Nakon virtualne šetnje u sastanku na platformi MS Teams autori crteža s upitnikom mogu dodatno objasniti svoj rad.
Za potrebe analize radova nastavnik će tijekom sastanka u platformi MS Teams, služeći se alatom OneDrive u sustavu Office365, poveznicom podijeliti pripremljenu online tablicu u alatu Excel, koja će sadržavati kategorije poput sljedećih: broj članova obitelji, broj generacija, spol članova obitelji, broj djece, kao i dodatne pojedinosti, primjerice: kućni ljubimci, okoliš, stambeni prostor. Potom će pozvati učenike da svatko pojedinačno unese podatke za svoj crtež. Kad učenici završe s unosom podataka, nastavnik će započeti raspravu o sadržajima crteža i o ispunjenoj tablici koju će dijeliti na zaslonu te će donijeti zaključak o učeničkom poimanju idealne obitelji. Raspravu će završiti postavljanjem pitanja o tome odgovara li zaključak o idealnoj obitelji više tradicionalnoj definiciji ili suvremenoj te što učenici misle kada je i zašto započela transformacija iz tradicionalne u suvremenu obitelj.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama važno je dati jasne i jednostavne upute za rad. Upute trebaju biti pisane i vizualne kako bi učenik lakše razumio što se od njega očekuje. Pisane upute trebaju biti grafički prilagođene: uvećan font, povećan razmak, dvostruki prored, jednostavan izgled teksta, poravnanje teksta na lijevoj strani. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama te po potrebi dodatno objasnite zadatak. Učeniku s motoričkim teškoćama omogućite crtanje „idealne obitelji“ uz potporu tehnologije, upotrebom digitalnih alata. Učeniku s oštećenjem vida omogućite verbalno rješavanje zadatka.
Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu Office365, u programu Excel, omogućite mu rad u paru. Neka učenik s teškoćama ima jasne upute, po potrebi mu zorno prikažite zadatak te osigurajte potporu drugog učenika ili alternativno rješavanje zadatka (u nekom drugom programu ili na papiru).
Potičite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi, omogućite mu da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u aktivnosti. Pružite mu pozitivnu povratnu informaciju te osigurajte uspješnost (postavljajte pitanja na koja će znati odgovor i slično). Neka se učenik s teškoćama uključi u raspravu ako to želi, usmeno ili pismeno, snimanjem audiozapisa ili nekom drugom metodom, ovisno o specifičnim potrebama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Pozivajući se na Sapir-Whorfovu hipotezu učenici će istražiti bogatstvo rječnika hrvatskoga jezika kad je riječ o nazivima za srodnike te će ih usporediti s nazivima u drugim svjetskim jezicima koje uče. S obzirom na to da se velik dio spomenutih riječi smatra arhaizmima, učenici će u alatu Kahoot! kreirati kratki kviz s provjerom značenja izabranih riječi.
Kušević, B., (2017.), Nacrtajte mi jednu idealnu obitelj... Hegemonijske konstrukcije idealne obitelji u crtežima studenata pedagogije
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.