Za samostalnu provedbu u kućanstvu ili kao grupnu aktivnost u kemijskom kabinetu učenicima možete zadati pokus Korozija željeza. Upute za provedbu pokusa možete pronaći u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 3, Jedinica 3.4. Neka učenici prije provedbe pokusa izrade tablicu za bilježenje opažanja po danu provedbe pokusa u digitalnom alatu Word online. Uputite ih da, uz promatranje promjena u uzrocima, obvezno fotografiraju uzorke čavala u različitim uvjetima, što će poslužiti i kao dokaz realiziranosti aktivnosti.
Potaknite učenike da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora osmisle zaključke s obzirom na opažanja tijekom pokusa. Izvješća pokusa mogu predati u obliku pisanog izvješća ili u obliku digitalnog plakata koristeći se digitalnim alatom Canva. S obzirom na mogućnosti, učenicima možete zadati i da fotografski materijal s opažanjima prikažu u obliku kratkog videozapisa ili animiranog sadržaja koristeći se digitalnim alatom Moovly. Uratke mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams, a izlaganje uradaka organizirajte u učionici ili u mrežnom okruženju. Učenike uključite u vršnjačko vrednovanje primjenom rubrika kriterijskih tablica, istaknite kvalitete i predložite eventualna poboljšanja.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu grupu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Po potrebi osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Osigurajte da učenik s teškoćom bude u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
S učenicima s oštećenjem sluha, učenicama s jezičnim teškoćama, učenicima s oštećenjem vida te s učenicima s motoričkim oštećenjima provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatima (Canva, Moovly).
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Prilikom razredne diskusije i izlaganja ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama kao što su mucanje ili izražena anksioznost govore pred ostalim učenicima osim ako se za to ne jave sami.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Učenike koji žele znati više možete uputiti na osmišljavanje proširenoga zadanog pokusa tako da ispitaju i utjecaj ostalih čimbenika na koroziju čavala – npr. kiselost otopine, temperaturu otopine, otapanje druge vrste soli, ili da naprave usporedbu čavala različitih materijala i dr. Saznanja mogu prikazati i predati na način koji je opisan u uputi za predaju ostalih radova.
Potaknite učenike da suradnički u paru ili u grupi istraže poželjne i nepoželjne primjere korozije iz svakodnevnoga života. Možete ih uputiti i na korisne primjere iz okoline u kojoj učenici žive (starije željezne konstrukcije, oksidacija bakrenih spomenika, žljebova i krovova, oksidacija metalnog pribora za jelo i dr.), koje trebaju dokumentirati fotografiranjem na terenu. Slike i ostale materijale mogu objaviti na zajedničkom online zidu pripremljenom u digitalnom alatu Padlet, uz komentar što je prikazano.
Uputite ih na to da istaknu negativne posljedice korozije na kvalitetu i trajnost materijala. Usmjerite ih prema dostupnim mrežnim i ostalim izvorima o kemizmu korozije materijala. Možete ih uputiti i na slikovni i teorijski materijal u kojem je objašnjena elektrokemijska korozija u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 3, Jedinica 3.4. te na pripadajući videozapis mikrografske snimke hrđe u trajanju od 0:13 minuta.
Učenike možete potaknuti da stečene spoznaje zapišu u obliku umne mape, koristeći se digitalnim alatom Coggle, ili u drugom obliku grafičkoga organizatora. Uratke mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams, a izlaganje uradaka organizirajte u učionici ili u mrežnom okruženju. Učenike uključite u vršnjačko vrednovanje primjenom rubrika kriterijskih tablica, a pritom istaknite kvalitete i predložite eventualna poboljšanja.
Provjeru usvojenosti ishoda učenja možete provesti tako da učenike podijelite u nekoliko grupa. Učenici trebaju osmisliti nekoliko pitanja višestrukoga izbora koje će prikazati u digitalnom alatu Kahoot ili Qiuzizz. Neka svaka grupa simulira kviz ostalim grupama uključujući ostale učenike u pokrenuti kviz. Zajednički s učenicima analizirajte odgovore i potaknite ih na objašnjavanje odgovora.
Prilikom rada u paru važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili da iščekuje zadatak. Učenike s deficitom pažnje valja upariti s učenikom koji djeluje usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Učenike s motoričkim teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički dokumentirali primjere korozije i izradili umnu mapu u digitalnom alatu Coggle.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ili para ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom, učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadatci izrađeni u digitalnom alatu Kahoot ili Qiuzizz u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na dodatno istraživanje kemizma korozije s naglaskom na kemijskim promjenama tijekom oksidacije metalnih skulptura, bakrenih krovova i dr. Neka istraže brzinu kemijske reakcije, kao i uvjete koji se moraju zadovoljiti kako bi se na skulpturama izlučile tvari koje mijenjaju boju površine metala. Možete im zadati i da istraže ostale vrste korozija – termalnu oksidaciju metala, mikrobiološku koroziju i dr. Svoja saznanja mogu prezentirati u obliku plakata u digitalnom alatu Canva i objaviti ga u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams.
Uputite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i ostalih izvora o principima katodne i anodne zaštite metala s primjerima primjene. Možete ih uputiti na e-Škole DOS Kemija 3, Modul 3, Jedinica 3.4. s primjerima interaktivnih slika anodne i katodne zaštite. Potaknite ih na promišljanje o koristi procesa zaštite metala za industriju i tehnologiju. Možete im zadati i da suradnički u paru izrade usporednu tablicu s dvama stupcima u kojoj će usporediti anodnu i katodnu zaštitu metala. Tablicu mogu izraditi u digitalnom alatu Word online, a uratke neka podijele na zajedničkom online zidu pripremljenom u digitalnom alatu Padlet. Zajednički s učenicima analizirajte uratke te ih potaknite na predlaganje eventualnih dopuna.
Saznanja o ovoj temi učenici mogu prikazati i u obliku interaktivne prezentacije izrađene u digitalnom alatu Nearpod. Prije izlaganja podijelite učenicima kriterijsku tablicu vrednovanja izlaganja. Pripremite im i anketu vrednovanja u jednom od alata u skladu s kriterijskom tablicom. Potaknite ih na analizu i raspravu o primjerima u izlaganjima.
Provjeru usvojenosti ishoda učenja možete provesti usmjerivši učenike prema zadatcima za uvježbavanje priloženima na kraju e-Škole DOS Kemija 3, Modul 3, Jedinica 3.4.
Tijekom rada u paru vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio para kao pasivan promatrač. Važno je da unutar para učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Omogućite da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, npr. da učenik s teškoćama glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disleksijom ne piše u digitalnom alatu Word online (osim ako sam ne izrazi želju).
Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova i pozadine (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini), dok za učenike s oštećenjem vida povećajte kontrast (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim sklonostima i potrebama.
Prilikom rješavanja tekstualnih zadataka provjeravajte s učenicima s deficitom pažnje i izraženom hiperaktivnosti jesu li riješili sve zadatke i po potrebi ih potaknite da se vrate na zadatke i provjere ono što su riješili.
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje te dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori.
Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provedbe aktivnosti jer oni imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na dodatno istraživanje primjera komercijalno čestih postupaka galvanizacije, npr. pocinčavanja metalnih ograda. Neka istraže kako različiti okolišni čimbenici utječu na trajnost zaštite metala. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku plakata izrađenoga u digitalnom alatu Canva i objaviti ga u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 10.7.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.