Započnite s učenicima razgovor o tome jesu li u doživjeli situacije koje bi se mogle nazvati velikim, odnosno životnim promjenama. Neka o tome razgovaraju sa suučenikom. Potaknite ih na to da ispričaju svom suučeniku kako su se osjećali u to vrijeme, smatraju li promjene potrebnima te što su im donijele u osobnom shvaćanju sebe i svijeta. Jedan učenik neka postavi pitanje, a drugi neka mu odgovori. Potom neka zamijene uloge. Na kraju će učenici koji žele iznijeti što su saznali od svoga suučenika.
Učenici će govoriti o tome kako su promijenili školu ili učitelje/učiteljice, dobili brata ili sestru, uselili se u novi stan i sl. Potaknite ih na to da ispričaju kako su se osjećali u to vrijeme, smatraju li promjene potrebnima te što su im donijele u osobnom shvaćanju sebe i svijeta. Ovdje se uspostavlja korelacija s međupredmetnom temom Osobni i socijalni razvoj. Pohvalite svaki doprinos učenika, osobito ako su promjene koje su doživjeli bile teške za njih osobno.
Nakon razgovora o promjenama i učeničkim iskustvima napomenite učenicima da se i s riječima, kao i s ljudima, tijekom vremena zbijvaju različite promjene. Objasnite učenicima kako ćemo, čitamo li djela starijih hrvatskih pisaca, primijetiti da su se oni služili oblicima riječi koje mi danas više nemamo u standardnome jeziku. Poslužite se rečenicama: Vidim oblak. Na nebu su oblaki*. Na nebu su oblaci. Primjerice, riječ oblak u množini se u prošlosti mogla naći kao oblaki*, a danas kažemo oblaci. Naglasite kako pojedini oblici riječi s neprovedenim glasovnim promjenama postoje u pojedinim narječjima /mjesnim govorima, npr. oblaki se i danas koriste u kajkavskim govorima.
Razlog za promjenu vjerojatno je bila želja da se riječi lakše izgovaraju, odnosno u stvaranju novih riječi neki bi se glasovi našli zajedno i otežavali bi izgovor. Stoga je došlo do glasovne promjene. Zaključite kako su promjene ponekad potrebne i dobrodošle.
Uputite učenike na to da se glasovne promjene i danas zbivaju u različitim oblicima iste riječi. Radi pravilne uporabe tih riječi potrebno je dobro poznavati glasovne promjene koje se u njima provode.
Prikažite učenicima primjere riječi u kojima su provedene glasovne promjene. Prije sata pripremite prezentaciju s pomoću alata PowerPoint koji je dostupan u sustavu Office 365. Izdvajanje primjera na prezentaciji uz odgovarajuću slikovnu pozadinu pomoći će učenicima u tome da lakše uoče promjene glasova kod navedenih imenica. Na prezentaciji možete izdvojiti parove riječi s provedenim i neprovedenim promjenama, npr. dječak – dječaka, dječak – dječaci; vitez – vitezu, vitez – viteže; komarac – komarca; vijek – vijekom, vijek – vjekovi i sl.
Potaknite učenike na zapažanje o promjeni glasova (k – c, k – č, a – Ø, ije – je). Podsjetite učenike na to da promjenjive riječi imaju osnovu i nastavak. Napomenite im kako promjena nastavka kod pojedinih riječi utječe i na promjenu glasova unutar osnove.
Uputite učenike na to da riješe uvodni zadatak razvrstavanja imenica na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica.
Podijelite učenike u grupe. Podjelu možete napraviti slučajnim odabirom tako što ćete učenicima podijeliti papiriće s brojevima. Broj papirića i članova pojedine grupe prilagodite broju učenika u razrednom odjelu.
Prva grupa (sibilarizacija)
Učenici trebaju pristupiti digitalnom obrazovnom sadržaju na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica te istražiti što je sibilarizacija, kako i kada se provodi u sklonidbi imenica. Tijekom istraživanja učenici slušaju zvučni zapis primjera te rješavaju zadatke koji se nalaze ispod zadanog podnaslova (Sibilarizacija). Svoja zapažanja, ključne pojmove i primjere izdvajaju u bilježnicu u obliku T-tablice.
Druga grupa (palatalizacija)
Učenici trebaju pristupiti digitalnom obrazovnom sadržaju na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica te istražiti što je palatalizacija, kako i kada se provodi u sklonidbi imenica. Tijekom istraživanja učenici proučavaju primjere te rješavaju zadatak koji se nalaze ispod ilustracije (Palatalizacija). Svoja zapažanja, ključne pojmove i primjere izdvajaju u bilježnicu u obliku T-tablice.
Treća grupa (nepostojani a)
Učenici trebaju pristupiti digitalnom obrazovnom sadržaju na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica te istražiti što je nepostojani a, kako i kada se provodi u sklonidbi imenica. Tijekom istraživanja učenici proučavaju primjere te rješavaju zadatak koji se nalaze ispod primjera uz podnaslov Nepostojani a. Svoja zapažanja, ključne pojmove i primjere izdvajaju u bilježnicu u obliku T-tablice.
Četvrta grupa (jotacija)
Učenici trebaju pristupiti digitalnom obrazovnom sadržaju na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica te istražiti što je jotacija, kako i kada se provodi u sklonidbi imenica. Tijekom istraživanja učenici proučavaju primjere te rješavaju zadatke koji se nalaze ispod primjera. Svoja zapažanja, ključne pojmove i primjere izdvajaju u bilježnicu u obliku T-tablice.
Peta grupa (kraćenje ije u je/e)
Učenici trebaju pristupiti digitalnom obrazovnom sadržaju na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica te istražiti što je kraćenje ije u je/e, kako i kada se provodi u sklonidbi imenica. Tijekom istraživanja učenici proučavaju primjere te rješavaju zadatke koji se nalaze ispod primjera. Svoja zapažanja, ključne pojmove i primjere izdvajaju u bilježnicu u obliku T-tablice.
Nakon što su učenici u grupama proučili zadane sadržaje, slijedi predstavljanje rezultata rada u grupama. Svaka grupa bira svoga predstavnika koji će ostatku učenika u usmenom izlaganju prenijeti zaključke o zadanoj glasovnoj promjeni. Na kraju aktivnosti možete učenicima na već pripremljenoj prezentaciji prikazati sažetak o navedenim glasovnim promjenama.
Zadajte učenicima da nakon sata svi pristupe digitalnom obrazovnom sadržaju te riješe zadatke koji se nalaze ispod svakog podnaslova i naziva pojedine glasovne promjene.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnom razgovoru o promjenama potaknite na izlaganje svojih razmišljanja sa suučenikom učenike s teškoćama. Neka iznose slobodno svoja mišljenja i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice učenici s poremećajem jezično-govorne-glasovne komunikacije, učenici s izraženom anksioznošću) osim ako izraze želju. Također, prilikom podjele učenika s teškoćama u parove, vodite računa o tome da ih stavite s vršnjakom koji će im potpitanjima pomoći da se prisjete neke promjene o kojoj će razgovarati i u vezi s kojom će iznositi svoje emocije i stavove.
Prezentaciju o glasovnim promjenama kojom ćete se koristiti tijekom aktivnosti unaprijed pošaljite učenicima s teškoćama elektroničkim putem, posebno učenicima oštećena vida kako bi prezentaciju mogli otvoriti na svome prijenosnom računalu.
Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra, a i učenicima s jezičnim teškoćama, uočavanje i razumijevanje glasovnih promjena bit će otežano, stoga pazite na to da perceptivno označite glasove koji su se promijenili.
Učenike s teškoćama, posebno učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, uputite na to da na stranici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica odaberu već postojeće prilagodbe koje olakšavaju čitanje (opciju načina čitanja za disleksiju, opciju povećanja fonta).
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Nemojte ih slučajnim odabirom rasporediti u grupe kako se ne bi dogodilo da budu u grupi koja im neće pružati primjeren poticaj. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena sluha, uputite grupu na to da otvori transkript ispod zvučnog zapisa kako bi učenik mogao ravnopravno sudjelovati u radu u grupi. Učeniku s motoričkim teškoćama unaprijed ispišite T-tablicu u koju će unositi zaključke grupe te njegovoj grupi produljite vrijeme rada, ako je potrebno.
Učenicima s teškoćama pripremite pisani sažetak s glasovnim promjenama koje mogu imati u svim aktivnostima povezanim s glasovnim promjenama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji žele znati više zadajte da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica istraže primjere i sadržaje ispod podnaslova Kutak za znatiželjne. Neka prouče kada dolazi do odstupanja u provođenju sibilarizacije te što se u prošlosti nalazilo na mjestu dvoglasa ije (je/e) u pojedinim riječima. Rezultate svoga rada mogu predstaviti drugim učenicima snimanjem zvučnoga zapisa u alatu Audacity pod nazivom Jeste li znali?.
Na početku aktivnosti pristupite digitalnom obrazovnom sadržaju na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica, Zadatak 3. Učenicima prikažite videozapis (9'47'') o glasovnim promjenama. Zadajte im da prije početka slušanja i gledanja videozapisa u bilježnicu nacrtaju tablicu s pet stupaca: nepostojani a, sibilarizacija, palatalizacija, jotacija i kraćenje ije u je/i. U svaki stupac učenici tijekom gledanja videozapisa trebaju zapisati najmanje pet primjera imenica s provedenim glasovnim promjenama.
Nakon gledanja videozapisa učenici čitaju primjere koje su zapisali. U nastavku aktivnosti neka osmisle pet rečenica u kojima će upotrijebiti barem jednu riječ s provedenom glasovnom promjenom. Potom učenici započinju rad sa suučenikom te zamjenjuju bilježnice, podcrtavaju riječi s provedenom glasovnom promjenom i imenuju glasovnu promjenu koju su uočili. Slijedi čitanje i ispravak učeničkih odgovora.
Učenici nastavljaju rad sa suučenikom te zajedno igraju interaktivnu igru koja se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica, ispod podnaslova ...i na kraju. Učenici u toj igri trebaju u ograničenom vremenu uloviti što više ribica na kojima su riječi s provedenim glasovnim promjenama te ih razvrstati u odgovarajuće košare. Ta aktivnost potiče natjecateljski duh učenika te oni, kao i inače u sportskim i sličnim natjecanjima, rado sudjeluju. Pobjednički par možete nagraditi simboličnom titulom Najbolji ribolovci.
Upoznajte učenike s besplatnim alatima koje mogu pronaći na mrežnom sjedištu LearningApps. Za izradu vlastita sadržaja s pomoću dostupnih alata potrebna je registracija i prijava. Pomozite učenicima u tome da se uspješno prijave te ih uputite na to kako će izraditi igru uparivanja. Učenici igru osmišljavaju radeći sa suučenikom. Trebaju osmisliti deset parova riječi od koji će jedna biti s provedenom, a druga s neprovedenom glasovnom promjenom. Ograničite učenicima vrijeme izrade igre i rješavanja na 10 minuta. Učenici koji ne izrade igru u navedenom alatu u zadanome vremenu, parove riječi mogu samo zapisati u bilježnicu i na taj način doprinijeti radu. Također možete zamoliti učenike koji su brži u radu da pomognu učenicima koji se slabije snalaze u alatu ili nemaju dovoljno primjera glasovnih promjena. Vrijeme rada možete ograničiti služeći se besplatnim alatom ClassroomScreen. Alat je dostupan bez prethodne prijave te nudi niz jednostavnih dodataka za zabavniji tijek aktivnosti. Jedan od njih je i štoperica koja će biti vidljiva svim učenicima te im pomoći da učinkovitije planiraju rad u paru i izradu aktivnosti. Nakon izrade igre uparivanja i pohranjivanja igru je moguće podijeliti s drugim učenicima putem QR koda. Neka suučenici međusobno izmijene QR kodove i odigraju igru uparivanja.
S pomoću alata ClassroomScreen prikupite podatke o tijeku nastavne aktivnosti. Možete postaviti pitanje, npr. Jesam li uspješno sudjelovao/sudjelovala u svim dijelovima aktivnosti? Jesu li mi aktivnosti pomogle u usvajanju sadržaja? i sl. Učenici svoje odgovore mogu poslati putem QR koda ili upisivanjem brojčane lozinke (na joincrs.com). Odgovori će odmah biti vidljivi cijelome razrednom odjelu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Pobrinite se da učenici s teškoćama prilikom izrade igre sa suučenikom odaberu neki od alata na LearningApps kojim su se već ranije koristili i znaju način služenja tim alatom.
Učenike s teškoćama, posebno učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, uputite na to da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica odaberu već postojeće prilagodbe koje olakšavaju čitanje (opciju načina čitanja za disleksiju, opciju povećanja fonta).
Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena sluha, obavezno uključite titlove tijekom videozapisa. Učenicima s teškoćama pošaljite videozapis elektroničkim putem kako bi ga mogli pogledati više puta. Predvidite aktivnost gledanja videozapisa i zapisivanja glasovnih promjena u tablicu sa suučenikom jer će inače kod učenika s teškoćama, posebno kod učenika s intelektualnim teškoćama, učenika s motoričkim teškoćama i učenika oštećena vida, ta aktivnost zahtijevati stanke u radu, produljeno vrijeme rada te nemogućnost praćenja ostatka aktivnosti zbog zamora. Navedenim grupama učenika unaprijed ispišite tablicu u koju trebaju upisivati uočene glasovne promjene. Učenike s teškoćama razmjestite u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji žele znati više možete zadati da na mrežnim stranicama Hrvatske školske gramatike otkriju nazive ostalih glasovnih promjena u hrvatskome jeziku. Neka istraže jednu glasovnu promjenu po izboru te o njoj snime zvučni zapis u alatu Audacity pod nazivom Jeste li znali?.
Ova je aktivnost namijenjena ponavljanju i usustavljivanju sadržaja o glasovnim promjenama u sklonidbi imenica.
Nekoliko dana prije provedbe aktivnosti zadajte učenicima da na sat donesu novinske članke koji govore, primjerice, o ljudskim pravima i slobodama, o položaju žena u društvu, ulomke iz omiljenoga romana, lirsku pjesmu (po izboru), različite recepte, upute za upotrebu predmeta i sl.
Kako bi učenici što kvalitetnije prikupili zadane materijale, možete pripremiti prezentaciju s reprezentativnim primjerima tekstova. Prezentaciju izradite s pomoću alata Genially. Za služenje tim alatom potrebna je registracija − račun možete kreirati na različite načine, a možete se prijaviti i e-adresom skole.hr.
Sat na kojem ćete provesti aktivnosti možete započeti razgovorom o prikupljenim tekstovima i razlozima njihova odabira. Možete im postaviti pitanja, npr. Je li bilo teško prikupiti zadane materijale? Zašto si odabrao/odabrala baš taj recept? Je li taj ulomak preuzet iz tvoga omiljenoga romana? i sl. Iskoristite taj razgovor za poticanje učenika na razvijanje čitalačke pismenosti. Naglasite im da čitanje nije vezano samo uz lektirne naslove te da bilo koja vrsta teksta može obogatiti njihovo čitateljsko i spoznajno iskustvo.
S učenicima razvrstajte tekstove koje su odabrali. Učeničke tekstove možete ugraditi u postojeću prezentaciju (Genially) s primjerima tekstova koje ste unaprijed predstavili učenicima. Poveznicu na prezentaciju možete podijeliti s učenicima na Padlet ploči kojom će se učenici služiti u daljnjem tijeku aktivnosti.
Ovisno o broju učenika sastavite četiri ili pet grupa slučajnim odabirom odnosno podjelom papirića u bojama. Svakoj grupi možete dodijeliti naziv ovisno o vrsti teksta na kojem će nastaviti istraživanje i prepoznavanje riječi s glasovnim promjenama, npr. Mali novinari, Veliki kuhari, Pjesmoljupci, Stručnjaci za upute, Romantičari. Zadajte učenicima jasne upute i postavite vremensko ograničenje (20 min) za izvršenje toga dijela aktivnosti.
Upute za rad u grupama
Svaka grupa treba u zadanim tekstovima pronaći što više imenica u kojima su provedene glasovne promjene. Imenice s provedenim glasovnim promjenama zapišite na papir, a zatim ih razvrstajte na odgovarajuće mjesto na Padlet ploči. Ako niste sigurni je li u pojedinoj imenici provedena glasovna promjena koju ste učili, zapišite imenicu u odgovarajući stupac. Ako mislite da je u tekstu pogrešno provedena ili nije provedena glasovna promjena, zapišite imenicu na predviđeno mjesto.
Grupa koja u zadanom vremenu pronađe najviše imenica s provedenim glasovnim promjenama i točno ih razvrsta na Padlet ploči, bit će nagrađena posebnim odlikovanjem.
Dok učenici čitaju tekstove i tragaju za glasovnim promjenama, možete pripremiti online ploču za suradnju s učenicima. Upotreba alata Padlet moguća je i bez izrade korisničkoga računa. Naravno, izradom računa imate više mogućnosti za upotrebu i dijeljenje. Na praznoj ploči (online zidu) oblikujte šest stupaca: nepostojani a, sibilarizacija, palatalizacija, jotacija, kraćenje ije u je/e, pogrešan oblik imenice, nismo sigurni. Podijelite poveznicu učenicima kako bi mogli upisati pronađene imenice. Ploču za suradnju možete pripremiti i prije sata na kojem ćete provesti aktivnost.
Najuspješnije članove grupe možete nagraditi odlikovanjem Stručnjaci za glasovne promjene. Izradite papirnati bedž s natpisom, a rad možete i vrednovati ako procijenite da je moguće i potrebno.
Prikažite učenicima rezultate istraživačkoga zadatka. Provjerite i komentirajte točnost odgovora. Objasnite učenicima dvojbe koje su imali te korigirajte netočne odgovore.
S pomoću izdvojenih primjera ponovite s učenicima obilježja pojedine glasovne promjene. Postavite im pitanja koja će ih navesti na zaključak da su glasovne promjene učestale u govoru i pismu.
Na kraju neka svaka grupa odabere tekst koji im je bio sadržajno najzanimljiviji te ga pročita ostatku razreda.
Učenici mogu vrednovati svoj rad i tijek aktivnosti s pomoću alata Mentimeter. Na taj ćete način brzo prikupiti informacije u stvarnom vremenu te moći planirati daljnje poučavanje i vrednovanje.
Primjeri tvrdnja (za Mentimeter):
Aktivno sam sudjelovao/sudjelovala u radu. DA NE
Aktivnost mi je bila zanimljiva. DA NE
Aktivnost mi je pomogla da bolje razumijem glasovne
promjene u sklonidbi imenica. DA NE
Podijelite s učenicima rezultate upitnika. Za uvježbavanje i ponavljanje možete im zadati da samostalno još jednom pogledaju vidozapis o glasovnim promjenama i/ili riješe interaktivnu igru o glasovnim promjenama na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Zadužite jednog empatičnog učenika iz razreda da učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje podsjeti da taj dan na sat donese novinske članke po izboru. Učeniku oštećena vida opisujte kako izgledaju članci koje su drugi učenici donijeli.
U uvodnom razgovoru o člancima i važnosti čitanja potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka iznose slobodno svoje mišljenje i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije, učenici s izraženom anksioznošću), osim ako za time ne izraze želju.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti, nemojte ih slučajnim odabirom rasporediti u grupe kako se ne bi dogodilo da budu u grupi koja im neće pružati primjeren poticaj. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Učenicima oštećena vida neka vršnjak u grupi čita tekst iz kojeg trebaju izdvojiti glasovne promjene. Učenicima s teškoćama omogućite upotrebu pisanog podsjetnika s glasovnim promjenama kako bi lakše uočili glasovne promjene u tekstu. Kako bi učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bio dovoljno stimuliran tijekom rada u grupi, neka on upisuje izdvojene glasovne promjene koje u grupi pronađu.
Učenike sa specifičnim teškoćama u učenju uputite na to da na stranici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.20, Glasovne promjene u sklonidbi imenica odaberu već postojeće prilagodbe (opciju načina čitanja za disleksiju, opciju povećanja fonta).
Prilikom upotrebe digitalnih alata Mentimeter i Padlet provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u upotrebi navedenih alata. Prije aktivnosti prođite s njima navedene digitalne alate i pokažite im kako mogu unositi odgovore i informacije u njih. Također, možete ih prilikom upotrebe digitalnih alata smjestiti u par s vršnjakom koji će im pružiti podršku prilikom upotrebe digitalnog alata.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji žele znati više možete zadati da osmisle deset do petnaest pitanja o glasovnim promjenama u sklonidbi imenica. S osmišljenim pitanjima mogu izraditi kviz koristeći se digitalnim alatom Socrative. Za izradu pitanja potrebna je registracija − klasičnim načinom ili Google korisničkim računom. Izrađeni kviz učenici mogu podijeliti drugim učenicima za ponavljanje sadržaja.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika : pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.