Aktivnost provedite nakon što su učenici na prethodnim satima engleskoga jezika bili upoznati s pisanjem životopisa na engleskom jeziku.
Učenike podijelite u skupine i svakoj skupini podijelite napisane engleske izreke, po mogućnosti, poznatih osoba koje potiču volontersko djelovanje i ističu važnost volontiranja. Npr. „Life's most persistent and urgent question is 'What are you doing for others?' (Martin Luther King)“; „Volunteers are not payed - not because they are worthless but because they are priceless.“; „Volunteers don't necessarily have the time, they just have the heart.“ Potaknite učenike da razmisle o značenju tih izreka te da svaka skupina usmeno objasni značenje izreke koju je dobila.
Potaknite ih da navedu svoje primjere volonterskog djelovanja, ponajbolje, iz vlastitog iskustva ili one iz svoje lokalne zajednice. Provjerite koliko su učenici upućeni na kojim mjestima u svojoj zajednici mogu i oni volontirati. Pitajte ih znaju li što je to obiteljski centar i kojim se aktivnostima bavi te im kažite da se u zemljama engleskog govornog područja koristi izraz family support centre. Prikažite im kratak video uradak koji govori o takvom centru.
Nakon što ste prethodno kontaktirali najbliži obiteljski centar i dogovorili nastavak aktivnosti u suradnji s njima, predložite učenicima da se uključe u volontersku akciju. Objasnite im da će u lokalnom obiteljskom centru, svojim vršnjacima pomoći prevesti njihov životopis na engleski jezik. Uputite učenike da, radeći u istim skupinama od ranije, pretražujući internet, pronađu primjer životopisa na hrvatskom jeziku (npr. posao.hr) te da ga po principu suradničkog učenja, uz pomoć online rječnika prevedu na engleski jezik kako bi se pripremili za volontiranje u obiteljskom centru. Predstavnici svake grupe zajednički prijevod skupine pišu u Prostor za suradnju vaše OneNote razredne bilježnice. Nakon toga, uz vaše mentoriranje, učenici provjeravaju točnost prijevoda i ispravljaju isti prema potrebi. Svoje komentare možete učenicima pisati pored prijevoda, a u korekturi mogu pomoći i učenici iz drugih grupa.
Naposljetku, dogovorite posjet obiteljskom centru gdje će učenici moći pomoći svojim vršnjacima.
Za učenike s teškoćama potrebno je pojmove na engleskom jeziku, koje učenik eventualno još nije usvojio, popratiti slikovnim materijalom i objašnjenjem. Pisano rješavanje za učenike s teškoćama čitanja i pisanja potrebno je vremenski ne ograničiti, smanjiti broj zadataka, a pogreške tipa disleksije ne ocjenjivati. Ne treba ispravljati pogreške u pisanju, nego ih samo naznačiti, odnosno podcrtati riječ u kojoj se nalazi pogreška, kako bi učenik sam naučio i ispravio pogreške uz pomoć rječnika. Za gledanje videozapisa na engleskom jeziku može se učeniku pripremiti predložak koji ga upućuje na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Na predlošku može biti rečenica za opisivanje i nadopunjavanje. Isto tako, pisano i/ili vizualno mogu biti prikazane ključne odrednice sadržaja videa, na temelju kojih učenik može sadržaj prepričati i/ili označiti nešto tijekom gledanja. Tekst za prijevod može učeniku biti vizualno podržan fotografijama te treba biti sažet s označenim ključnim dijelovima. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Kada se radi o pisanome obliku rješavanja zadataka, za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha, važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje, kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. Pri formiranju skupina potrebno je voditi računa o tome da učenici s teškoćama imaju prilike u svojim skupinama uspješno ostvariti planirane zadatke, a prije posjeta obiteljskom centru, poželjno je učenike s teškoćama unaprijed upoznati s ciljem i sadržajem posjeta, izložiti plan posjeta i očekivanja povezana s ponašanjem učenika, pri čemu treba istaknuti ono na što učenici trebaju obratiti pažnju u svojem ponašanju. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je uz iste postupke osigurati primjereno mjesto kako bi mogli dobro čuti sadržaj, a važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Nakon provedenog volonterskog djelovanja, zainteresiranim učenicima predložite da rade u parovima u ulogama novinara i volontera te snime videointervju na engleskom jeziku o svojem volonterskom djelovanju u obiteljskom centru. Videouratke, uz fotodokumentaciju provedenog volonterskog djelovanja, možete objaviti na mrežnoj stranici škole obilježavajući Međunarodni dan volontera, 5. prosinca. Za izradu videa, mogu se poslužiti alatom Kizoa.
Pokrenite školsku volontersku grupu ili proširite aktivnosti njenog djelovanja tako što ćete osposobiti učenike za izvođenje pokusa u dječjim domovima, bolnicama ili staračkim domovima. Pokloniti svoje vrijeme i znanje drugome je zahtjevno pa je za očekivati da će se u volontiranje uključiti samo nekolicina učenika. No, potaknite sve učenike iz razrednog odjela da im pomognu u pripremi za volontiranje. Objasnite učenicima da će svoje vrijeme pokloniti drugima, a pri tome ih educirati i zabaviti izvodeći pokuse s proizvodima koje svakodnevno koriste.
Učenicima u parovima podijelite smjernice za osmišljavanje pokusa koje će članovi volonterske grupe izvoditi tijekom volontiranja. Pokusi moraju biti sigurni, bez dima i otvorene vatre. Provjerite sa svakom ustanovom u kojoj dogovarate volontiranje, imaju li dodatnih zahtjeva u vezi pokusa.
Svaki učenički par mora pripremiti i način na koji će svojoj „publici“ predstaviti pokus i način na koji će ga objasniti. Objašnjenje mora biti pripremljeno i prilagođeno za različite dobne skupine. Prezentaciju svog pokusa učenici će napraviti unutar razrednog odjela pri čemu će ostali učenici biti publika. Na temelju samostalnih opažanja i povratnih informacija „publike“, pokus se može doraditi i dokumentirati, primjerice koristeći alat Sway koji je dio Microsoft Office 365 paketa. U svakom pokusu potrebno je navesti detaljne upute za izvođenje pokusa, zapisati kemijsku pozadinu objašnjenja pokusa te sve posebnosti vezane uz izvođenje i izlaganje tijekom i poslije izvođenja pokusa.
Osim što predstavljeni pokus mora biti u skladu sa sigurnosnim zahtjevima, on mora biti u skladu i s gradivom razreda u kojem se učenik trenutno nalazi. Ova aktivnost namijenjena je učenicima trećeg razreda, no ona se može provoditi u bilo kojem razredu učenja kemije. Poželjno je i da se u pokusima koriste kemikalije bliske “publici”. Primjerice, možete napraviti lava lampu korištenjem šumećih tableta (mnogi ih koriste kao dodatak prehrani) ili raditi slonovsku pastu za zube s vodikovim peroksidom (koristi se u malim koncentracijama za dezinfekciju rana). Sve pokuse objedinite u „volonterski vodič“ u oblaku, primjerice koristeći OneDrive. Na taj način stvorit ćete kolekciju pokusa koja će ostati za buduće generacije volontera. Izvođenje pokusa u razredu snimite mobitelom i uredite koristeći alat Animoto, a zatim i videozapis možete dodati u opis pokusa u alatu Sway. Aktivnosti volonterske grupe oglasite i na mrežnim stranicama škole, a videzapise pokusa iskoristite za pozivanje budućih generacija volontera. Svakako zamolite sadašnje ili bivše volontere da za potrebe izrade poziva opišu svoja pozitivna iskustva tijekom volontiranja i svoje osjećaje tijekom volontiranja. Neka navedu što su naučili i zašto vrijedi volontirati.
Za učenike s teškoćama općenito je dobro predvidjeti rad u paru ili skupini kako bi, primjerice suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika s teškoćom ili mu pomagati (npr. učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida). Pritom je važno da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Važno im je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Ako se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti), potrebno ga je razdijeliti po koracima. Nakon izvođenja praktičnog rada, učenicima s teškoćama mogu se ponuditi pitanja u vezi s pokusom na koja će odgovoriti, a odgovori na pitanja predstavljat će sažetak izvedenog praktičnog rada (pokusa) koji će kasnije moći upotrijebiti za daljnji rad. Za učenike s teškoćama pisanja, pisano rješavanje ne treba vemenski ograničavati te je uputno smanjiti broj zadataka, a pogreške u pisanju ne ispravljati, nego samo naznačiti. Uz to što je potrebno zahtjeve za zapisivanjem prilagoditi, potrebno je provjeravati je li učenik razumio sadržaj i pojmove te ponuditi dodatna objašnjenja, kao i predvidjeti usvajanje primjerene količine činjenica i generalizacija. Za učenike s oštećenjem vida sve što se promatra treba prethodno biti pojašnjeno te se važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu se povezati s „publikom“ koja želi znati više (primjerice vršnjacima ili mlađim učenicima u domovima i bolnicama) i dogovoriti pomoć u učenju kemije. Također, ako postoje sudionici u bolnicama i domovima koji bi htjeli sami osmisliti i izvesti pokuse, neka im vaši učenici, koji žele znati više, pomognu u tome. Pomoć se može organizirati i online pomoću aplikacije Zoom.
Učenici u svakoj godini školovanja trebaju pročitati i predstaviti drugim čitateljima jedan književni tekst prema svojemu odabiru. U sklopu osvješćivanja potrebe volontiranja i poticanja na djelovanje u zajednici, odredite da će ovaj ishod učenici ostvariti u javnome prostoru, npr. u gradskome parku na klupi čitajući i razgovarajući o pročitanom tekstu sa svim zainteresiranim novim čitateljima, osobito obiteljima s malom djecom. Osim što će tako pridonijeti radu u zajednici, učenici će i pridonijeti podizanju svjesnosti o važnosti čitanja i njegovim dobrobitima za osobni i društveni razvoj svake osobe, a osobito tijekom ranoga razvoja u okrilju svoje obitelji.
Prije nego što objavite zadatak, prikažite učenicima video o volontiranju s ključnim pojmovima o volontiranju i ukratko porazgovarajte s njima o njihovim mogućim prethodnim volonterskim iskustvima, osobito ako u vašoj školi djeluje volonterski klub.
Dogovorite se s učenicima u kojem vremenskom razdoblju moraju ostvariti zadatak koji se sastoji od sljedećih koraka: 1. odabir književnoga teksta, 2. izdvajanje i fotokopiranje ključnih ulomaka koje će čitati u sklopu volonterske akcije “Sa mnom na klupi čitaj”, 3. izrada obavijesnoga plakata na pokretnome panou u obliku slova V u digitalnom alatu po vlastitom odabiru (npr. Canvi), 4. pisanje obavijesti o volonterskoj akciji za lokalne novine i poziva zainteresiranim sugrađanima, 5. izvedba u parku i njezina dokumentiranja fotografiranjem ili snimanjem kratkoga videa, 6. prikupljanje kratkih iskaza o literarnim doživljajima drugih čitatelja/slušatelja na samoljepljivim papirićima i 7. pripremanje kratkoga izlaganja uz PowerPoint prezentaciju u učionici nakon provedene akcije.
U svakom koraku potičite učenike na postavljanje pitanja, savjetovanje s Vama i s drugim učenicima te pomažite učenicima da dođu do smislenih i kreativnih rješenja problemskoga zadatka koji ste im zadali.
Na kraju aktivnosti, kad svi učenici ostvare svoje volontersko djelovanje u zajednici, u učionici organizirajte aktivnost razmjene iskustava volontiranja i prikupljenih literarnih dojmova novih čitatelja. Tu aktivnost možete organizirati frontalno tako da svaki učenik održi trominutno izlaganje pomoću PowerPoint prezentacije. Za to je potrebno osigurati mogućnost rada u različitim prostorijama ili pak na više računala. Zaključite cjelovitu aktivnost učeničkom samorefleksijom u obliku sažetka u jednoj rečenici.
Učenicima s teškoćama potrebno je omogućiti da pogledaju videozapis više puta kako bi bolje usvojili sadržaj. Uputno je pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Također, potrebno je na predlošku pripremiti pitanja koja će učenicima biti upućena te je učenike s teškoćama potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Za rad u koracima, u aktivnosti odabira teksta, za učenike s teškoćama čitanja i pisanja, kao i za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti i oštećenjem sluha, potrebno je pripremiti prilagođen predložak na kojem mogu pratiti tekst (primjerice, veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, jasnim i kratkim pitanjima, dvostrukim proredom između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane kao i uputama, a neki istaknuti pojmovi mogu biti podebljani). Pisano rješavanje za te učenike vremenski ne treba ograničavati te im je potrebno smanjiti broj zadataka. U aktivnostima fotografiranja i snimanja učenike s teškoćama uputno je usmjeravati, a mogu se uključiti gotovo svi učenici s teškoćama, osim učenika s ometajućim motoričkim poremećajima i slijepih učenika. Također, potrebno je s učenicima dogovoriti vrijeme izrade rada i smjernica vezanih uz kretanje ili nedopuštene oblike ponašanja. Pritom je uputno osigurati rad u paru i predvidjeti ulogu koju će pojedini učenik s teškoćom imati u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima. Za rad u digitalnom alatu, kao i kod izrade PowerPoint prezentacije, dobro je da učenici s teškoćama rade u paru s najbližim suučenikom, da imaju plan rada u koracima te im je uputno dati kratka i jasna pitanja na koja mogu odgovoriti i koja će im poslužiti u objedinjavnju i predstavljanju podataka. Pri izradi plakata potrebno je za učenike s teškoćama točno definirati ulogu učenika s teškoćama (u skladu s onim što nastavnik procijeni da učenik može) i na taj način osigurati njegovo aktivno sudjelovanje, a ne samo njegovu pasivnu ulogu.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da izrade zbornik ulomaka od svih književnih tekstova koji su bili čitani tijekom volonterske akcije koristeći alat za izradu digitalnih knjiga Book Creator. Uz svaki ulomak neka dodaju i fotografije snimljene tijekom akcije čitanja u parku uz osnovne informacije: tko je čitao, što je čitao, gdje je čitao, kad je čitao i kako je događaj protekao. Zbornik mogu objaviti na mrežnim stranicama škole.
Kako bi se učenici podsjetili što je volontiranje, prikažite im video Volontiranje te potom pokrenite raspravu o njihovom dosadašnjem angažmanu. Jesu li volontirali? Kakvo im je iskustvo? Kako su se osjećali? Žele li to ponoviti? Ukoliko nemaju takvog iskustva, raspravu s učenicima usmjerite prema važnosti i potrebi volontiranja.
Podijelite učenike u dvije grupe. Jedna će istražiti volonterske centre u svojoj lokalnoj zajednici i akcije u kojima sudjeluju, a druga neka istraži kako se postaje mladi volonter, što je za to potrebno i kome se obratiti. Za pretraživanje informacija, mogu se služiti mrežnim stranicama poput Volonterskog centra Zagreb, Hrvatskog centara za razvoj volonterstva i sl.
Rezultate svoga istraživanja, neka objave na virtualnoj Padlet ploči koju ste unaprijed pripremili. Potaknite učenike da predstave svoje istražene podatke. Neka razmisle kako se njihove vještine i interesi naučeni na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture mogu upotrijebiti u nekoj volonterskoj akciji. Svoje ideje neka također upisuju na Padlet ploču. Zajedno analizirajte njihove prijedloge te im najavite da će i oni sudjelovati u jednoj od takvih akcija.
Zajedno s učenicima odaberite ustanovu u vašoj lokalnoj zajednici čije korisnike želite razveseliti plesnom koreografijom prilagođenoj baš njima (dom za nezbrinutu djecu, umirovljenički dom...). Odaberite i glazbu prilagođenu dobi korisnika. Podijelite učenike u nekoliko grupa te svakoj grupi zadajte jednu osmicu pjesme na koju trebaju osmisliti jednostavne plesne pokrete prilagođene odabranim korisnicima. Razred spaja pokrete u minikoreografiju koju uvježbava i snima (pametnim telefonom). U snimku uklopite tekstualne upute koristeći alat za montažu videa Animoto.
Kontaktirajte izabranu ustanovu i dogovorite Flash Mob nastup. Dogovorite kada i gdje ga možete održati kako bi mu što više korisnika ustanove sudjelovalo i pridružilo se koreografiji (predvorje, dvorana, restoran, dvorište...). Pozovite osoblje da vam se pridruži te im pošaljite videozapis koreografije kako bi je mogli uvježbati. Snimite događaj iz više kutova. Ukoliko nije moguć nastup uživo, možete ponuditi projekciju videa.
Koristeći alat za montažu videa Animoto, možete izraditi video cijelog događaja. Dogovorite s odabranom ustanovom da na svojoj mrežnoj stranici objave video vaše akcije uz popratni tekst i anketu za korisnike (i/ili njihove obitelji) i osoblje kojim ćete prikupiti povratne informacije. Anketu možete izraditi koristeći alat KwikSurveys. Učenici će svojim plesom uljepšati trenutak onima kojima vrijeme često stoji.
Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave te je dobro pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Također, za učenika s oštećenjem sluha potrebno je provjeriti je li učeniku glasnoća na ugodnoj razini. Stoga je učenicima potrebno omogućiti da pogledaju videozapis više puta da bi bolje usvojili sadržaj. Učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Za raspravu, uputno je učeniku na predlošku ponuditi pitanja te pri postavljanju pitanja, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenike s oštećenjem sluha, dobro je da učenici iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života, a potrebno je postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponuditi odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. U dijelu pretraživanja informacija, potrebno je s učenikom s teškoćama dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText. Također, važno je uzeti u obzir da se učeniku ponude kraći i jednostavni dijelovi, ovisno o vrsti opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, disleksijom), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Rad u paru uvijek poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer omogućava podršku suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Tijekom rada u grupi i osmišljavanja plesnih pokreta potrebno je da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutnu teškoću, ali također potrebno je omogućiti im sudjelovanje kako ne bi bili samo pasivni promatrači. Plesni koraci se mogu probno odigrati s učenikom s teškoćama kako bi se vidjelo je li učenik razumio upute. Također, učeniku s motoričkim poremećajima i kroničnim bolestima važno je osigurati pomoć i prilagodbe u prostoru u skladu sa značajkama motoričkog oštećenja i samostalnosti za izvođenje određenih pokreta.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže što je potrebno za pokretanje Sportskog volonterskog kluba u školi te neka svoje buduće akcije nastave redovito organizirati kroz volonterski klub.
Portal Volonteri.hr (24.10.2020.).
Zakon o volonterstvu (NN 58/04, 22/13.) (24.10.2020.).
Unicef Hrvatska. Volontiranje (24.10.2020.).
Volonterski centar Zagreb (2014). Generacija za pet, Priručnik o volontiranju za srednjoškolce (15.11.2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.