Kako biste zainteresirali učenike za aktivnost, na početku sata prikažite im film o ophodnji Zemlje. Nakon što pogledaju film, podijelite učenike u parove i zadajte im da koristeći se tabletom ili računalom istraže na internetu o revoluciji Zemlje, njezinu trajanju i posljedicama te važnosti nagnutosti Zemljine osi za život na Zemlji. Neka svoja saznanja zapišu u bilježnice u obliku natuknica, a zatim ih razmjenom misli u paru međusobno prokomentiraju i usporede. Osmislite i izradite za učenike nastavni listić s desetak zadataka o revoluciji Zemlje. Zadatke možete izraditi u digitalnom alatu kao što je Wizer. Pri izradi nastavnog listića upotrijebite različite tipove zadataka (npr. zadatke otvorenoga tipa, zadatke zatvorenoga tipa, zadatke s odgovorima točno/netočno, zadatke povezivanja različitih položaja Zemlje s godišnjim dobom, zadatke sa slikama i sl.). Podijelite učenicima nastavni listić i zadajte im da ga riješe u paru i na taj način provjere svoje znanje o ophodnji Zemlje.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika.
U aktivnosti gledanja videozapisa o ophodnji Zemlje preporučuje se učenicima s teškoćama najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima se prije gledanja videozapisa može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem videozapisa. Kao podrška gledanju videozapisa, mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Prije gledanja videozapisa svi učenici s teškoćama moraju dobiti jasnu uputu uz provjeru razumijevanja rečenog. Učenicima s teškoćama potrebno je dati pojednostavnjeni shematski prikaz – predložak po kojem će lakše moći pratiti pojave prikazane u videozapisu. Tijekom gledanja potrebno je dati dodatni poticaj, posebno učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenicima s intelektualnim teškoćama ili poremećajima iz autističnog spektra, kojim se usmjeravaju na pozornije gledanje sadržaja. Učenike s teškoćama potrebno je i prethodno i tijekom aktivnosti usmjeravati na ključne odrednice sadržaja. Za učenika s oštećenjem vida osigurajte zvučni zapis koji će opisivati vizualne prikaze i ključne odrednice videozapisa.
Upute za rad u paru neka budu konkretne, precizne i kratke. Razdijelite upute na korake (kraćim i jasnim rečenicama) te kombinirajte različite oblike uputa (npr. ako učenik ne razumije usmenu uputu, pripremite mu pisanu uputu koja sadržava kratke rečenice odvojene u posebne retke). Za pretraživanje podataka pripremite popis ključnih riječi/pojmova koji će učeniku omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka, a navedite i primjere oblika pitanja koje treba uvrstiti u nastavni listić.
Za učenike s oštećenjima vida tijekom rada u paru na tabletu ili računalu prilagodite postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključite i čitač zaslona.
Za kraj sata pripremite pisani sažetak s ključnim pojmovima i pojašnjenjima u mediju koji odgovara potrebama i mogućnostima učenika s teškoćama, npr. učeniku s oštećenjem vida pisani sažetak pripremite na brajici. Prilikom izrade koristite se različitim načinima označivanja važnog sadržaja (bojenjem, podcrtavanjem, podebljavanjem) te povežite nove informacije s poznatima.
Prije rada u digitalnom alatu Wizer provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti kako nagnutost Zemljine osi utječe na izmjenu dana i noći u polarnim krajevima, koje se pojave javljaju u takvim krajevima te kako nedostatak dnevnog svjetla u duljem razdoblju utječe na živa bića i čovjeka. O svojim saznanjima mogu informirati druge učenike pomoću prezentacije koju mogu izraditi u alatu kao što je Piktochart.
Pomoću digitalnog alata kao što je Socrative, na početku aktivnosti ponovite prethodno stečena znanja učenika o revoluciji Zemlje i različitom zagrijavanju Zemljine površine.
Zatim podijelite učenike u parove. Zadajte im da pomoću računala na internetu istraže i imenuju toplinske pojaseve na Zemlji. Neka istraže glavne specifičnosti toplinskih pojaseva koje su povezane s klimatskim obilježjima i o tome naprave kviz u digitalnom alatu kao što je Learning Apps – Matching pairs on images. Definirajte s učenicima koje podatke moraju istražiti kako bi svaki kviz obuhvatio iste parametre (npr. kartografski prikaz toplinskih pojasa, kut pod kojim upadaju Sunčeve zrake, rasprostranjenost pojasa, godišnja doba koja postoje unutar pojasa, prosječne temperature, utjecaj na život ljudi). Neka svaki par na internetu pronađe jedan kartografski prikaz s raspodjelom toplinskih pojaseva na Zemlji, a zatim na njemu označi pripadajuće opise klimatska obilježja. Nakon što učenici izrade svoj kviz, neka ih podijele u zajedničkom razrednom kanalu u alatu kao što je Google Classroom, s tim da svaki učenik mora odabrati i samostalno riješiti minimalno tri kviza koja su izradili drugi učenici.
Pozovite učenike u zajednički razredni kanal u digitalnom alatu kao što je Google Classroom. Nakon što su se svi priključili, podijelite im u čavrljanju kanala kviz kojim ćete ponoviti prethodno stečena znanja učenika o revoluciji Zemlje i različitom zagrijavanju Zemljine površine. Kviz možete izraditi uz pomoću digitalnog alata kao što je Learning Apps.
Po završetku provjere u čavrljanju kanala zadajte učenicima upute za nastravak rada. Podijelite ih u parove i uputite da međusobno putem video poziva ili privatnih razgovora na internetu istraže vrste toplinskih pojaseva na Zemlji, glavne specifičnosti toplinskih pojaseva koje su povezane s klimatskim obilježjima te neka o tome naprave kviz u digitalnom alatu kao što je Learning Apps – Matching pairs on images. Definirajte s učenicima koje podatke moraju istražiti kako bi svaki kviz obuhvatio iste parametre (npr. kartografski prikaz toplinskih pojasa, kut pod kojim upadaju Sunčeve zrake, rasprostranjenost pojasa, godišnja doba koja postoje unutar pojasa, prosječne temperature, utjecaj na život ljudi). Neka svaki par na internetu pronađe jedan kartografski prikaz s raspodjelom toplinskih pojaseva na Zemlji, a zatim na njemu označe pripadajuće opise klimatskih obilježja. Nakon što učenici izrade svoj kviz, neka ga objave u čavrljanju razrednog kanala u Google Classroom, s tim da svaki učenik mora odabrati i samostalno riješiti minimalno tri kviza koja su izradili i objavili drugi učenici.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Tijekom razgovora i objašnjavanja nastavnog sadržaja, za učenika s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma veću količinu informacija podijelite na manje dijelove radi lakšeg pamćenja, češće naglašavajte i izdvajajte važne sadržaje te povezujte nove informacije s poznatima. Rječnik u izražavanju prilagodite s obzirom na funkcioniranje i razumijevanje pojedinog učenika.
Rad u paru pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer omogućuje podršku drugih učenika u obavljanju zadane aktivnosti. Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje i intelektualnim teškoćama važno je dati jasne i kratke upute za izradu zadatka. Usmena uputa za rješavanje zadatka treba biti razložena na jednostavne, manje dijelove te slijediti nakon procesuiranja prethodne upute. Omogućite pisani podsjetnik zadatka s redoslijedom koraka izrade. Dobro je pripremiti i etapne upute za dogovorene aktivnosti. U uputama specificirajte dio zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama.
Prije pretraživanja podataka za oblikovanje pitanja za kviz, za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste te im dati popis ključnih pojmova/riječi koji će ih usmjeriti na važne sadržaje prilikom pretraživanja i prikupljanja potrebnih informacija. Za oblikovanje pitanja za kviz osigurajte im primjer vrste pitanja kako bi svoja pitanja mogli bolje konstruirati.
Navedeni postupci prilagodbe vrijede i za online nastavu uz dodatak produljenog vremena izvedbe zadataka. Isto tako, korisno je učenicima s teškoćama unaprijed elektroničkim putem poslati sažetak nastavne teme i zadataka koji će se izrađivati kako bi proces učenja bio kvalitetniji.
Prije rada u digitalnim alatima Socrative, Learning Apps i Google Classroom provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici koji žele znati više na internetu prouče i saznaju kako su ljudi u različitim toplinskim pojasevima prilagodili način života (što se tiče prehrane, načina gradnje, uzgoja životinja i sl.). Svoja saznanja mogu prezentirati ostalim učenicima u obliku prezentacije koju mogu izraditi u alatu kao što je Piktochart.
Pomoću digitalnog alata kao što je Kahoot!, na početku aktivnosti ponovite s učenicima njihova prethodno stečena znanja o toplinskim pojasevima na Zemlji i obilježjima vremena u njihovu zavičaju.
Nakon toga podijelite učenike u parove i zadajte im da pomoću računala na internetu istraže zašto dolazi do promjene godišnjih doba. Možete ih uputiti da prouče materijale na mrežnoj stranici Astroučionice ili na njihovu YouTube kanalu. Neka prouče kako udaljenost od Sunca utječe na smjenu godišnjih doba u njihovu zavičaju i neka saznaju u kojem se toplinskom pojasu nalazi njihov zavičaj. Neka istraže za vrijeme kojega godišnjeg doba u njihovu zavičaju Sunčeve zrake padaju okomito na obratnice, a koja godišnja doba imaju suncostaj i ravnodnevicu. Također, neka saznaju koja su glavna obilježja godišnjih doba prostora u kojem žive i kako ona utječu na život ljudi.
Svoja saznanja neka učenici prikažu u prezentaciji koju mogu napraviti u alatu PowerPoint. S učenicima unaprijed definirajte kriterije izrade prezentacije (broj slajdova koje mora imati, pojmove koji moraju biti objašnjeni, koliko grafičkih priloga treba imati i sl.). Napomenite učenicima da na kraju svake prezentacije uvrste i nekoliko pitanja za ponavljanje koja će prokomentirati zajedno s ostalim učenicima na kraju izlaganja.
Postupke prilagodbe za učenike s teškoćama važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole (edukacijskim rehabilitatorom, logopedom, psihologom), ovisno o vrsti teškoće, razini funkcioniranja i potrebama pojedinog učenika.
Pri kreiranju kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima. Tijekom rješavanja kviza osigurajte produljeno vrijeme pri odabiru odgovora na pitanje.
Rad u paru pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer omogućuje podršku drugoga učenika u obavljanju zadane aktivnosti. Važno je dati jasne i kratke upute za izradu zadatka. Usmena i pisana upute za rješavanje zadatka treba biti razložena na jednostavne, manje dijelove te slijediti nakon procesuiranja prethodne upute. U uputama treba biti jasno definiran segment zadatka koji će učenik s teškoćama napraviti. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste i pripremiti popis ključnih pojmova/riječi koji će učenika usmjeravati na važne informacije tijekom prikupljanja podataka.
Učenicima s oštećenjima vida potrebno je opisati važne dijelove vizualnog sadržaja kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Sve što se promatra treba prethodno biti objašnjeno. Također, prije gledanja određenog videozapisa, učenicima se može ponuditi tekst na Brailleovu pismu da ga pročitaju. Poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju osiguran čitač zaslona. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati nastavni uručak sa sažetim tekstom koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže, kao i upute za zadatak. Uručke je potrebno pripremiti unaprijed i dostaviti ih učeniku elektronički.
Za učenike s intelektualnim teškoćama dobro je predvidjeti ključne pojmove na koje im je zatim potrebno svraćati pozornost tijekom rada, kao i pitanja povezana sa sadržajem u skladu s postavljenim ishodima.
Za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenike s poremećajem iz autističnog spektra, kao i učenike s intelektualnim teškoćama, dobro je pripremiti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati, obvezno uz provjeru razumijevanja.
Prije rada u digitalnim alatima Kahoot! i PowerPoint provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu provesti intervju sa starijim žiteljima u svojoj zajednici te saznati kakva su bila godišnja doba u njihovoj mladosti. Jesu li oni uočili neke promjene u godišnjim dobima i klimi tijekom svoga života i koje su to promjene. Intervju učenici mogu prezentirati ostalim učenicima u razredu služeći se digitalnim alatom Piktochart.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.