Na početku zajedno pogledajte videosadržaj na platformi Ted Ed o povijesti braka te raznim oblicima braka u mnogim kulturama. Nakon što učenici pogledaju film, raspravite s njima o sadržaju i provjerite jesu li se upoznali sa svim pojmovima. U alatu LearningApps pripremite kratki kviz s povezivanjem pojmova s definicijama i/ili fotografijama koje prikazuju različite oblike braka u kulturama diljem svijeta. Učenici kviz mogu riješiti samostalno na pametnim telefonima, tabletima ili računalima odnosno nastavnik može igru pokrenuti na ploči te unositi odgovore prema naglas izgovorenim odgovorima u učionici. Pristupaju li učenici kvizu sami, omogućite im brži pristup QR kodom (npr. qrcode-monkey) ili skraćenom poveznicom (npr. bitly).
Učenike podijelite u tri grupe s podjednakim brojem učenika koje će istražiti tri oblika braka prema broju članova i rodovima: monogamiju, poliginiju i poliandriju. Svaka će grupa pripremiti osnovne značajke dodijeljenog oblika braka te navesti prednosti i nedostatke. Potom će svoje rezultate unijeti u alat Stoodle i predstaviti ih u razredu. Nakon predstavljenih sadržaja usporedite ih i raspravite o uzrocima uočenih kulturnih razlika.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Pri izlaganju zadatka vodite brigu o brzini, naglašavanju i promjeni intenziteta glasa. Ponovite smjernice na koje se učenik treba usmjeriti u zadatku. Također, unaprijed pripremite podsjetnik sa smjernicama koje učenik treba slijediti.
Za učenike s teškoćama aktivnosti i pažnje može biti korisno smanjiti količinu informacija kojima su izloženi tijekom gledanja videosadržaja. To se može postići zaustavljanjem snimke na redovitim intervalima i provjeravanjem je li učenik razumio ključne pojmove.
Korisno je upotrebljavati vizualna pomagala, poput dijagrama ili grafikona, kako bi se bolje razumjela razlika između različitih oblika braka.
Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja pitanja u kvizu trebaju biti pojednostavnjena tako da su jasnija i manje složena.
Učenicima s motoričkim teškoćama ili onima koji imaju poteškoća s upotrebom računala pružite podršku pri unosu odgovora u kviz, unesite njegov odgovor ili organizirajte rad u paru.
Ako učenik s teškoćama u razvoju ima poteškoće u organizaciji misli i prezentaciji informacija, može biti korisna upotreba vizualnih pomagala poput Conceptboarda, kako bi vizualizirao i organizirao svoje ideje. Potrebno je učenicima demonstrirati korake kako bi se upoznali s alatom i pružiti im podršku tijekom korištenja njime.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti sadržaj sačuvanih odlomaka Urnamuova zakonika iz 3. tisućljeća p. Kr. te izlučiti samo zakone vezane za brak i bračne odnose. U alatu Canva izradit će prezentaciju s tim sadržajem.
Učenici će iznijeti svoje dojmove u razredu i usporediti navode u starim zakonima s trendovima u suvremenom društvu.
Na početku, učenici mogu pogledati videolekciju o lektirnom naslovu „Posljednji Stipančići“ i raspraviti o odnosima moći unutar prikazane obitelji. Upoznajte učenike s postojanjem različitih vrsta obitelji s obzirom na odnose moći unutar njih. Objasnite im pojmove matrijarhata i patrijarhata, kao specifičnih izraza moći ovisnih o rodu osobe koja je dominantna, te egalitarizma, koji daje za pravo obama rodovima podjednako donositi odluke unutar obitelji.
Kako bi se ispitali stavovi o uvriježenosti rodnih uloga unutar obitelji među učeničkom populacijom, uputite ih na izradu ankete uporabom alata Google Forms te na njezino provođenje u školi. Anketa bi trebala prikazati kojim članovima obitelji pripisuju moć pri donošenju obiteljskih odluka. Anketa neka bude anonimna kako bi se dobili što vjerodostojniji rezultati. Ponuđeni odgovori neka budu: majka / otac / oba roditelja / samo djeca / roditelji i djeca / netko drugi (npr. baka, djed).
Prijedlog pitanja u upitniku:
- Tko odlučuje o nastavku školovanja?
- Tko odlučuje o tome koji će se TV program gledati?
- Tko pere posuđe?
- Tko vodi djecu k liječniku?
- Tko se brine o obrazovanju djeteta?
- Tko odlučuje o večernjim izlascima djeteta?
Za nadahnuće o sadržaju pitanja učenici mogu pročitati članak o podjeli kućanskih poslova.
Nakon prikupljenih odgovora slijedi analiza rezultata ankete kako bi se vidjelo koji odgovori idu u prilog patrijarhatu, koji matrijarhatu, a koji egalitarizmu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Za učenike s teškoćama u razumijevanju dobro je koristiti se vizualnim pomagalima, kao što su slike koje ilustriraju pojmove matrijarhata, patrijarhata i egalitarizma, te ih upotrijebiti tijekom razgovora kako bi se lakše pratili pojmovi. Također, valja se koristiti jednostavnijim jezikom i primjerima koji će učenicima biti bliski i razumljivi.
Učenicima koji imaju teškoće u čitanju (disleksiju) možete osigurati zvučnu verziju lekcije ili im se može omogućiti slušanje lekcije u grupi. Također, možete organizirati rad u manjim grupama u kojima će učenici raditi na zadatku u skladu s njihovim sposobnostima i potrebama. Učenici koji imaju vizualne teškoće ili oštećenje vida mogu dobiti veće ili jasnije slike kako bi lakše pratili lekciju.
Pomoću alata MS Word, unaprijed pripremite karticu s etapnim uputama za izradu ankete, koja će im služiti kao putokaz.
Objasnite učenicima pojmove majka, otac, oba roditelja, samo djeca, roditelji i djeca i netko drugi (npr. baka, djed) kako bi se osiguralo da svi učenici razumiju pitanja u anketi.
Ako učenici imaju poteškoća u čitanju (disleksiju) ili u pisanju (disgrafiju), osigurajte im podršku u čitanju i pisanju pitanja za anketu te mogućnost kreiranja ponuđenih odgovora.
Ako su potrebne dodatne prilagodbe za učenike s ozbiljnijim teškoćama, osigurajte rad u grupama kako bi se omogućilo da svi učenici sudjeluju i doprinose istraživanju.
Upotrebom vizualnih pomagala učenicima se može pomoći u razumijevanju pitanja i odgovora u anketi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zainteresirani učenici mogu pročitati ulomke iz nagrađenoga učeničkog rada o slavonskim plemkinjama u 19. stoljeću. Neka se usredotoče na odlomak Žena u braku (str. 5–6) i neka navode usporede s današnjim trendovima u Hrvatskoj. Potom mogu izraditi dinamičnu prezentaciju pomoću alata Emaze (upozorenje: sadržaji izrađeni u besplatnom korisničkom računu javno su dostupni svima).
Alternativa je da učenici istraže u kojim se kulturama prakticira dogovaranje brakova između mladića i djevojaka. Neka uoče tko ima glavnu riječ pri dogovaranju i smije li itko od uključenih osporavati odluku. Pronađene sadržaje mogu predstaviti ostalim učenicima u razredu služeći se alatom Emaze.
Pustite učenicima pjesmu s platforme YouTube. Nakon slušanja pitajte ih jesu li razumjeli o čemu je u pjesmi riječ. Pitajte ih mogu li procijeniti tko je subjekt u pjesmi, odnosno iz čije je perspektive opisan slučaj nasilja u obitelji. U tekstu označite riječi koje upućuju na nasilje: url'o, polomio kosti, povik, pljusku, šamar, masnice…
Zajedno otvorite dokument Zakon o zaštiti od nasilja u obitelji. Pročitajte članak 10. koji imenuje što se smatra nasiljem u obitelji. Podijelite učenike u šest grupa pa neka svaka grupa obradi jednu vrstu nasilja imenovanog u članku 10. Zamolite učenike da u alatu Conceptboard pojasne dodijeljenu vrstu nasilja i opišu situacije u kojima je vidljiva ta vrsta nasilja. Opisane situacije mogu biti: šamar, gledanje sadržaja na tuđem mobitelu, ucjena novcem, psovanje… Raspravite o napisanim primjerima i pokušajte zajednički zaključiti kako spriječiti te oblike nasilja.
Uputite učenike da istraže recentne statističke podatke o broju prijava obiteljskog nasilja i neka ih prikažu u alatu MS Excel. Kategorije nasilja koje će prikazati mogu biti sljedeće: prijetnje, tjelesne ozljede, teže tjelesne ozljede, usmrćivanje itd. Izvori, primjerice, mogu biti mrežne stranice Ureda pučkog pravobranitelja za ravnopravnost spolova, UNICEF-a, MUP-a. Potom neka rasprave o padu / rastu nasilja u obitelji. Neka provjere mogu li se prepoznati obrasci nasilnog ponašanja: tko su počinitelji, tko su žrtve.
Učenici koji preferiraju obradu statističkih podataka mogu izabrati određeno razdoblje i na stranicama MUP-a proučiti Kalendar nasilja, a zatim dobivene podatke prikazati u alatu Excel.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Pružite učenicima dodatnu podršku u slušanju pjesme upotrebom prijevoda na vizualni jezik (tekst), upotrebom prevoditeljskih aplikacija ili nekog drugog alata koji bi olakšao razumijevanje sadržaja pjesme.
Uključite vizualnu podršku koja bi potaknula učenike da identificiraju nasilne riječi u pjesmi, primjerice korištenjem boja, velikih fontova ili naglašavanjem nasilnih riječi.
Dopustite učenicima da se izraze na način koji odgovara njihovu stilu učenja. To može uključivati omogućivanje učenicima da pišu odgovore, govore naglas ili se koriste drugim oblicima komunikacije.
Osigurajte podršku učenicima u čitanju Zakona o zaštiti od nasilja u obitelji. To može uključivati prevođenje teksta na razumljiviji jezik ili (grafičku i sadržajnu) prilagodbu teksta prema potrebama učenika.
Osigurajte učenicima podršku da pomoću primjera iz svakodnevnog života shvate različite vrste nasilja koje se spominju u Zakonu i način na koji se one mogu prepoznati u stvarnom svijetu.
Omogućite alternativne oblike izražavanja i komunikacije učenicima koji imaju poteškoća s verbalnom komunikacijom. Također, ako je potrebno, osigurajte dodatno vrijeme za završetak aktivnosti, kako bi se omogućilo učenicima da potpuno razumiju sadržaj i doprinesu diskusiji.
Korisno je unaprijed, pomoću alata Word, pripremiti jasne upute i/ili korake za korištenje programom MS Excel.
Učenici s teškoćama u razvoju koji imaju poteškoće u radu s programom Excel mogu upotrebljavati prilagođene tablice za unos podataka ili grafove koji su vizualno jednostavniji za razumijevanje. Također, mogu se koristiti jednostavnijim izvorima statističkih podataka koji su vizualno pregledniji, kao što su infografike ili grafovi na mrežnim stranicama. Učenici koji imaju teškoće u čitanju i razumijevanju teksta mogu se koristiti programom za čitanje teksta naglas ili se mogu koristiti vizualnim prikazima podataka, poput grafova i slika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Pomoću podataka iz članka 6. učenici u alatu Book Creator izrađuju digitalnu brošuru o pravima žrtve nasilja u obitelji. Za pomoć pri stvaranju popisa savjeta koje bi uključili u brošuru mogu prethodno razgovarati s volonterima iz raznih udruga i centara koji se bave sprječavanjem obiteljskog nasilja. Razgovor se može provesti na daljinu pomoću platforme Google Meet. Izrađenu brošuru učenici mogu objaviti na mrežnim stranicama škole. Uz brošuru objavljuju poveznicu na Adresar ustanova koje pružaju pomoć žrtvama obiteljskoga nasilja.
Derado, A., Petrić, M., Tomić-Koludrović, I. (2020). Relacijske rodne strategije u podjeli kućanskih poslova. Revija za sociologiju, 50 (3): 321-351.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.