Pripremite nekoliko fotografija koje će pobuditi asocijaciju na kazalište te ih prikažite u PowerPointu. Kad učenici pogode početni pojam, povedite razgovor o talijanskoj riječi za kazalište te o tome koji prijedlog treba upotrijebiti u tvorbi izraza ići u kazalište. Zatim razgovarajte s učenicima o pravilima lijepog ponašanja u kazalištu te o njihovu interesu za kazalište, a možete navesti i koju zanimljivost iz povijesti kazališta. Pitajte ih o odjeći prikladnoj za kazalište, a zatim ih uputite na slušanje zvučnog zapisa I Bianchi vanno a teatro na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2. Nakon što odslušaju zvučni zapis, neka u paru riješe kolekciju zadataka pod A kako bi provjerili razumijevanje teksta koji su slušali. Zajedno se prisjetite prijelaznih i povratnih glagola o kojima su učenici učili i na nastavi Hrvatskoga jezika pa ih uputite na to da u paru prouče zadatak B te izvedu zaključak, odnosno pravilo vezano za prijelazne i povratne glagole u talijanskom jeziku. Za provjeru razumijevanja tvorbe povratnih glagola učenici neka u paru riješe kolekciju zadataka pod C, a zatim neka riješe i listiće u Wizeru koje ste unaprijed pripremili. Nakon što uvježbaju povratne glagole, učenike podijelite u grupe. Radeći u grupama, osmislit će svoje zadatke za ponavljanje u obliku Kahoot kvizova. Potrebno je pripremiti 5 – 8 pitanja vezanih za povratne glagole. Potaknite ih na ravnopravnu podjelu uloga u grupnom radu te na uvažavanje tuđeg mišljenja. Dovršene kvizove neka podijele s ostalim učenicima putem poveznice u virtualnoj učionici. Učenici neka riješe kvizove radeći u parovima u kojima su bili tijekom početne aktivnosti. Svoje razumijevanje povratnih glagola neka prikažu metodom 3-2-1 objavljujući svoje zaključke anonimno s pomoću Mentimetra. Bude li potrebe, ponudite učenicima dodatna objašnjenja.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifični poremećaj učenja i anksioznost). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Rasporedite klupe polukružno tijekom rasprave o kazalištu kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao pratiti sugovornike i očitavati poruke s lica i usana. Kako biste osigurali rutinu i dosljednost u pravilima i očekivanjima, poželjno je najaviti prijelaze s jedne aktivnosti na drugu kako bi se učenici pripremili i znali što slijedi. Najava redoslijeda aktivnosti stvara osjećaj sigurnosti u svih učenika, a osobito je važna učenicima iz spektra autizma. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu, kontrast, učionički prostor, mjesto sjedenja kako bi im bilo lakše pratiti prezentaciju o kazalištu. Tijekom aktivnosti rješavanja zadataka u Edutoriju osigurajte, prema potrebi, rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s učenicima koji rade u paru, kako napreduju u izvršavanju zadatka. S obzirom na to da se u ovoj cjelini traži primjena gramatičkih pravila, omogućite učenicima s teškoćama uporabu unaprijed pripremljenih grafičkih prikaza glagolskih oblika. Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog zvučnog zapisa. Također, treba pripremiti i natuknice vezane za tekst koji se reproducira. Prije aktivnosti izrade kviza provjerite znaju li i mogu li svi učenici rabiti digitalni alat Kahoot te im dajte pisane ili slikovne upute za uporabu. Učenicima sa specifičnim poremećajem učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga pri rješavanju kviza Kahoot najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore pa tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Učenici neka izrade plakat u Canvi kojim će prikazati 3 - 5 prijelaznih i povratnih glagola u talijanskom jeziku ili onih koji su povratni u hrvatskom, a nisu u talijanskom jeziku (npr. glagol svađati se).
Potaknite učenike na raspravu o odjeći postavljajući premisu Odijelo (ne) čini čovjeka. Raspravljajte o važnosti uvažavanja različitih stilova odijevanja stavljajući pritom naglasak na osobine, a ne na vanjski izgled pojedinca. Uputite učenike na to da u grupama prouče odjeću, obuću, modne dodatke i nakit na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2. Primjerice, prva grupa neka prouči odjeću i riješi zadatke pod E, druga grupa neka prouči obuću i riješi zadatke pod F, treća grupa neka prouči modne dodatke te riješi zadatke G i H, a četvrta grupa neka prouči nakit te riješi zadatke G i H. Osim što usvajaju vokabular vezan za odijevanje, učenici se, rješavajući zadatke, prisjećaju i naziva za boje na talijanskom jeziku. Nakon što prouče zadano i riješe zadatke, neka u Wakeletu u grupi naprave svoju kolekciju zadanog koristeći se fotografijama s Pixabayja. Zatim neka predstave omiljene odjevne predmete, obuću, modne dodatke ili nakit te u svojem opisu navedu i boju predmeta koji predstavljaju (npr. La gonna è rossa.). Svaka grupa treba predstaviti 8 - 10 predmeta u području koje joj je zadano te na taj način upoznati ostale učenike u razredu s vokabularom vezanim za odijevanje. Dok jedni predstavljaju svoje kolekcije, drugi neka u tablicu koja ima četiri kategorije vezane za odijevanje, a koju su nacrtali u bilježnicu, upisuju nepoznate pojmove. Na kraju neka zaigraju igru memorije u alatu Match the memory koju ste unaprijed pripremili, a obuhvaća sve kategorije (odjeća, obuća, modni dodatci i nakit), kako bi provjerili svoje poznavanje vokabulara.
U uvodnoj raspravi o odjeći za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja (npr. “reci mi sve što znaš o”), dvosmislene poruke ili igre riječima. Tim skupinama učenika, a osobito učenicima s poremećajem iz spektra autizma potrebno je na početku objasniti značenje izreke Odijelo ne čini čovjeka. Prije aktivnosti rješavanja zadataka u grupama omogućite učeniku s teškoćama da sam odabere u kojoj grupi želi raditi. Provjerite znaju li i mogu li svi učenici rabiti digitalni alat Wakelet te im dajte pisane ili slikovne upute za uporabu. Tijekom rada u grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u izradi kolekcije te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Potrebno je imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi. Omogućite učenicima koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr., da se predstavljaju u paru s učenikom s kojim se osjećaju ugodno. Također, nikad ne ispravljajte pogreške u govoru koje su posljedica njihovih primarnih teškoća te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore, komentiraju i odgovaraju na pitanja u razredu ako to ne žele.
Potaknite učenike na to da, služeći se alatom Wakelet, predstave cjelovite odjevne kombinacije za različite prilike, primjerice za odlazak u školu, na trening i/ili na plažu.
Razgovarajte s učenicima o tome kako provode svoj tipičan dan. Neka aktivnost kojom se tad bave, predstave pantomimom, a drugi učenici neka pokušaju pogoditi o kojoj je aktivnosti riječ. Ako učenici poznaju pojam na talijanskom jeziku, zapišite ga na ploču markerom u boji / kredom u boji, a ako im nije poznat naziv na talijanskom jeziku, zapišite ga crnim markerom / bijelom kredom. Prikaz dopunite nakon slušanja zvučnih zapisa u kolekciji zadataka pod J na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik, Modul 4, Jedinica 4.2. Kako bi učenici samostalno provjerili razumijevanje slušanih tekstova, neka u parovima riješe kolekciju zadataka pod K te dopune pregled tipičnog dana. Nakon provjere rješenja učenici neka, radeći u paru, jedni drugima međusobno ukratko opišu svoj tipičan dan, i to tako da najprije opisuje osoba A pa osoba B, a zatim zajedno trebaju osmisliti svoj idealan dan i prikazati ga u prezentaciji u PowerPointu koja će, osim naslovnog slajda, imati još najmanje 5, a najviše 8 slajdova. Objasnite im da prezentacije trebaju sadržavati tekstualni dio, ali i fotografije koje mogu pronaći na stranici Pixabay. U radu neka obrate pozornost na primjenu novog vokabulara, gramatike i pravopisa. Prije izlaganja svojeg rada neka uvježbaju izvedbu, a zatim neka ga i predstave ostalim učenicima u razredu. Na kraju provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed zadanim smjernicama (sadržajna, gramatička i pravopisna točnost, preglednost i jasnoća napisanog te predstavljenog). Naglasak stavite na pozitivne aspekte učeničkih radova i na važnost suradnje tijekom rada u paru.
Tijekom uvodne rasprave omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku slika aktivnosti tijekom dana) koja će učenicima olakšati razumijevanje ključnih riječi i praćenje rasprave. Za učenike s motoričkim teškoćama modificirajte aktivnost tako da dio dana trebaju predstaviti usmenim opisom, pjesmom ili crtežom, ovisno o opsegu njihovih teškoća. Za učenike s oštećenjem sluha, kao i za učenike sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je unaprijed pripremiti natuknice vezane za tekst koji se reproducira u zvučnom zapisu. Neka natuknice budu jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba u tom slučaju odnosi se na nedvosmisleno objašnjavanje i prijevod novih pojmova, a grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, ali i dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja. Za učenike s izraženim teškoćama omogućite rad u paru tijekom rješavanja zadataka u Edutoriju. Tijekom zadatka u kojem opisuju svoj idealan dan vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u izvršavanju zadatka te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Na primjer, učenik sa specifičnim teškoćama učenja može usmeno davati prijedloge teksta i tražiti slike na Pixabayju, a učenik urednog razvoja može biti zadužen za pisanje te gramatičku i pravopisnu provjeru.
Učenici neka u PowerPointu predstave svoj tjedan iz snova.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.