Predmet
Filozofija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Dobar demon je naš!

Naziv predmeta
Filozofija 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • eudajmonizam
  • vrlina
  • kinici
  • sofisti
  • peripatetici
  • stoicizam
  • Epikur

Demonija

Nastavnik treba priču kopirati u dokument izrađen u alatu MS Word u sustavu Office 365 i s pomoću projektora prikazati je učenicima u razredu. Učenik treba naglas pročitati priču o zamišljenoj državi Demoniji.

„U toj dalekoj zemlji bez Sunca, živjeli su podanici kralja Demona u strogo kontroliranom i automatiziranom okružju. Djeca su od samog rođenja bila usmjerena na precizne aktivnosti i imala su malo kontakata s vanjskim svijetom. Demonova svita, vjerna njegovim naredbama, dala im je naprave po kojima su neprestano tipkali, bez ikakve svrhe ili svijesti o tome da postoji nešto više od njihova okružja. Hrana im je bila servirana u redovitim razmacima, a rutina spavanja strogo se poštovala. Stanovnici nikada nisu imali priliku susresti druge ljude ili upoznati ljepotu prirode koja ih je okruživala. Sve je bilo matematički regulirano i automatizirano, kao da su bili mali dijelovi u velikom stroju kojim je kralj Demon manipulirao. Unatoč tom kontroliranom okružju neki su podanici potajno gajili nade i snove. U svojim su mislima stvarali svoje svjetove, maštajući o slobodi, ljubavi i pustolovinama koje su postojale izvan granica njihova zatvorenog života. Unutar svojih skrivenih misli ti su podanici osjetili moć mašte i snage koju im je Demon pokušavao uskratiti. Zahvaljujući svojim tajnim mislima, postajali su snažniji i otporniji na njegovu vladavinu. Iako nisu mogli mijenjati svoju fizičku stvarnost, hrabri su podanici prkosili Demonu svojim mislima i snovima. Njihova unutarnja sloboda postala je njihovo oružje protiv njegove vladavine terora. Njihovi tajni svjetovi postali su izvor nade i inspiracije.“

Nastavnik treba potaknuti raspravu o tome živimo li mi danas takav život. Neka potakne učenike da promišljaju o moralnim vrijednostima koje smo od antičkih filozofa primili u nasljeđe. Nastavnik može potaknuti raspravu pitanjima: Što je vrlina i možete li navesti neke vrline? Kako vrlinom razborito stvoriti blažen i smislen život? Možemo li misliti drukčije od drugih ljudi? Jesu li materijalne stvari doista najvažnije u životu? Kako se nositi s nepravdom? Kakvi su demoni u nama i što možemo učiniti da upravljamo njima?
I u staroj Grčkoj postojali su filozofi koji su svojim djelovanjem mijenjali način razmišljanja. Učenike podijelite u grupe pod nazivima: sofisti, kinici, epikurejci, stoici i peripatetici.
Grupama podijelite videozapise pod nazivom sofisti, kinici (do 11' 35''), epikurejci (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama videozapisa odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski), stoici ili peripatetici (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski). Nakon pogledanih videozapisa svaka grupa treba prezentirati vrijednosti koje su isticali grčki filozofi i način na koji su argumentirali svoje stavove. Svaka grupa u digitalnom alatu MindMeister treba izraditi svoju umnu mapu. Kako bi učenici usmjereno pratili videozapise, trebaju imati sljedeće smjernice:

1. Jesu li filozofi isticali suradnju?
2. Jesu li uvažavali i prihvaćali druge ljude?
3. Jesu li bili kritični i samokritični?
4. Jesu li bili istraživači i kreativci u argumentiranju stavova?
5. Jesu li vas iznenadili svojim pristupom u iznošenju stavova?
6. Jesu li njihovi pristupi danas upotrebljivi?
7. Navedite primjer kako biste njihove stavove upotrijebiti u svom privatnom i profesionalnom djelovanju.
8. Navedite probleme koje su isticali.
9. Obrazložite je li njihov sustav vrijednosti danas moralan.

Vrednujte kvalitetna izlaganja.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Raspisanu aktivnost moguće je provesti u aplikaciji MS Teams. U aplikaciji Microsoft Teams otvorite tim i upišite korisničke račune svojih učenika (u obliku: ime.prezime@skole.hr). U digitalnom alatu Mentimeter moguće je izraditi ljestvicu vrlina koje će učenici stupnjevati prema osobnim sklonostima.
Ako nije moguće izvesti aktivnost u stvarnom vremenu, u digitalnom alatu MS Forms izradite anketu prema kojoj će se učenicima dodijeliti određena uloga. U nekoliko rečenica navedite etičku poziciju navedenih antičkih filozofa. Učenik treba prema svojim sklonostima izabrati poziciju i u umnoj mapi izraditi pojmove i zatim vam je poslati na pregled. U aplikaciji Zadaci možete stvoriti zadatak, odrediti rok predaje i dati dodatne upute. Učenicima proslijedite pitanja napisana u dokumentu izrađenom u alatu Word. Učenici neka samostalno odrede vrijeme kada će uz pomoć smjernica izraditi umnu mapu. Ostvareni zadatak ostat će sačuvan s komentarima koje napišete prilikom analize uratka.
Ako se nastavnik odluči za grupni rad, grupe mogu pripremiti videosnimku u digitalnom alatu ThingLink.
Na kraju vrednujte uradak.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Pripremite vizualna pomagala poput kartica, dijagrama i slika kako bi učenicima s teškoćama u razvoju olakšali razumijevanje etičkih koncepata, posebno ako imaju specifične teškoće učenja. Ako je potrebno, osigurajte jednostavnije ili grafički i strukturno prilagođene tekstove o etičkim koncepcijama kako bi im olakšali pristup informacijama.
Osigurajte vršnjačku podršku učenicima ili podršku pomoćnika u nastavi tijekom istraživanja i pripreme uloge. To se može odnositi na dodatno vrijeme, pomoć u razumijevanju materijala i organizaciji informacija.
Osigurajte pomoćne materijale i poveznice na mrežne stranice koje sadržavaju informacije o antičkim filozofima i njihovim etičkim koncepcijama.
Potaknite suradničko učenje i timski rad među učenicima. Omogućite im rad u parovima ili manjim grupama kako bi istražili različite etičke koncepte i razmijenili svoja saznanja. To će učenicima s teškoćama u razvoju omogućiti osjećaj prihvaćanja i podrške.
Dopustite alternativne načine izražavanja njihovih ideja i saznanja.
Ponudite učenicima predloške umnih mapa koji će im pomoći u organizaciji i strukturiranju informacija. Također, dajte im smjernice u kojima će biti objašnjeni koraci za izradu umne mape i pravilno korištenje alatom MindMeister. Pružite pomoć učenicima u organizaciji i strukturiranju informacija na umnoj mapi. To se može odnositi na podršku pomoćnika u nastavi ili vršnjaka u ​​modeliranju ili pokazivanju kako pravilno povezivati ​​pojmove, koristiti se granama i stvarati hijerarhijsku strukturu.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, pri izradi ljestvice u alatu Mentimeter osigurajte da ljestvica vrlina bude jasno i pregledno vizualno prezentirana. Upotrijebite kontrastne boje i veliki font kako bi se olakšalo čitanje teksta. Omogućite učenicima da prilagode stupnjevanje vrlina prema svojim preferencijama onako kako najbolje odgovara njihovim sposobnostima. To se može odnositi na ​​mogućnost prilagođavanja brojčanih vrijednosti, odabir između više opcija ili dodavanje dodatnih objašnjenja uz svaku vrlinu.
Osigurajte da učenicima s teškoćama anketa izrađena u alatu MS Forms bude jasna i pregledna. Izražavajte se jednostavnim jezikom i upotrijebite kratke rečenice. Koristite se jasnim rasporedom pitanja i odgovora kako biste učenicima olakšali snalaženje i razumijevanje. Omogućite učenicima dovoljno vremena za izradu umne mape. Razmotrite pojedinačne potrebe učenika i omogućite im fleksibilnost u rokovima predaje kako bi se osiguralo da imaju dovoljno vremena za kvalitetan rad. Ponudite učenicima predloške za izradu umne mape. Predlošci mogu sadržavati osnovnu strukturu i raspored pojmova kako bi učenicima olakšali početak rada.

Ako se koristite alatom ThingLink, u obzir uzmite pojedinačne potrebe učenika s teškoćama te prilagodite uloge i zadatke unutar grupe kako bi se osiguralo njihovo uspješno sudjelovanje. Ovisno o sposobnostima učenika, možete im dodijeliti zadatke koji su u skladu s njihovim interesima i vještinama. Osigurajte pisane upute i/ili videoupute za izradu videosnimke.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Za znatiželjne učenike pripremite videozapis How to recognize a dystopia Alexa Gendlera. Nagradite učenike koji kreativno odgovore na pitanja postavljena u videozapisu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Demonija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje etičke koncepte antičkih filozofa i uviđa aktualnost etičkih problema.
  • Učenik prikazuje moguća rješenja iz perspektive etičara stare Grčke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • MP Građanski odgoj i obrazovanje
  • Povijest
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Suđenje gospodinu S.

Zamišljena priča nastavlja se iz prethodne aktivnosti.

„Jednog dana, neki od tih hrabrih podanika odlučili su pronaći način kako da iznjedre promjenu. Koristeći se svojim tajnim načinima komunikacije, skovali su plan da se udruže i otkriju svijet izvan granica Demonove vladavine. Iako su za saveznike imali samo svoje snove i maštu, bili su odlučni u tome da se suoče s kraljem i oslobode se njegove tiranije. Dok su se njihovi planovi razvijali, tajni svjetovi podanika postajali su sve jači. Njihova snaga zajedništva i želja za slobodom rasle su iz dana u dan. Bez obzira na Demonovo uživanje u nesreći svojih podanika, njihovi tajni svjetovi postali su izvor nade i snage koja bi mogla preokrenuti vladavinu tame. I tako, hrabri podanici nastavljaju razvijati svoje tajne snove i planirati svoju pobunu. Dok kralj Demon uživa u svojoj iluzornoj vlasti, oni se pripremaju za susret koji će donijeti svjetlo u njihovu tamnu stvarnost. Snaga mašte i ljudske volje pokazat će se nezaustavljivom, a tajne veze među podanicima postat će ono što ih najviše vuče prema slobodi i novom početku. Pokret je otkriven. Budući da je u pokretu sudjelovalo mnogo podanika, Demon nije želio veliki publicitet i utamničio je samo gospodina S. pod optužbom da je glavni zagovornik i da se miješa u tuđe živote. Proveo je proces protiv gospodina S. Suđenje gospodinu S. odigralo se u Demoniji godine 399. po Demonu. Gospodin S. bio je podanik koji je otkriven u pobuni protiv Demona. Usudio se propitivati pravila prema kojima je Demon vladao carstvom. Kritičkim stavovima izazivao je veselje i drukčiji pogled na život. Optužen je za korumpiranje mladih i propagiranje toga da svatko može imati svoje mišljenje.

Učenici u grupama trebaju argumentirati razloge treba li gospodina S. osuditi na smrt ili svrgnuti tiranina.
Ovu aktivnost pripremite u digitalnom alatu LearningApps. Registracijom ili prijavom u aplikaciju moguće je izabrati prijedlog za metodu šest šešira. U navedenom alatu učenici će izabrati šešir u skladu s procjenom svojih kompetencija. Svaki od šest šešira predstavlja drukčiju perspektivu koju će primijeniti tijekom razmišljanja o suđenju gospodinu S. Provjerite razgovorom jesu li učenici razumjeli smisao metode, a to je da surađuju u grupi prema kompetencijama koje će biti definirane bojom šešira.
Učenike podijelite u grupe tako da u svakoj grupi bude po jedna boja šešira. Svaka grupa treba pronaći adekvatan predložak kojim će ilustrirati treba li gospodina S. osuditi ili obraniti. Skrenite im pozornost na to da će im biti lakše ako najprije osmisle obrazloženja za obranu ili osudu. Potičite ih na raspravu o izboru primjerenog predloška. Potaknite ih da u grupama propituju svakodnevicu: Jeste li bili okrivljeni bez opravdanja? Poznajete li osobu koja je bila optužena bez valjanog obrazloženja? Postoji li u medijima vijest o neopravdanim optužbama ili čak osudama? Ako se grupa odluči za osudu gospodina S., propitujte s njima je li osuda opravdana.
Svoje argumente, izrađene pomoću predložaka: unos slobodnog teksta, uparivanje na slici, kviz višestrukog izbora, test nadopune teksta, matrica s ugrađenim alatima, audiozapis/videozapis s bilješkama, igra milijunaš, slagalica s grupiranjem, označavanje na karti/slici, vješala, utrka, igra uparivanja, igre pogađanja, glasanje, bilješke i ploče za izlaganje tekstova ili crteža, neka predstave ostalim učenicima u razredu. Naglasite da će kvalitetni uradci biti nagrađeni.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Ako želite modificirati aktivnost za provedbu u mrežnom okružju, u aplikaciji Microsoft Teams otvorite tim i upišite korisničke račune svojih učenika (u obliku: ime.prezime@skole.hr). Priču kopirajte u dokument izrađen u alatu Word i u aplikaciji Zadaci postavite jasne upute. Učenicima podijelite poveznicu za izbor svog „šešira“ ili im dodijelite uloge. Na temelju njihova izbora ili odluke podijelite ih u podtimove. Svim timovima podijelite poticajna pitanja:
Bijeli šešir (činjenice): Koje su poznate činjenice o situaciji/problemu? Koji su relevantni podatci i informacije koje treba uzeti u obzir? Koje su poznate informacije?
Crveni šešir (emocije): Kako se osjećate u odnosu na situaciju/problem? Koje su vaše emocionalne reakcije i nagoni? Koje emocije drugi ljudi mogu osjećati u odnosu na ovu situaciju?
Crni šešir (negativnost): Koji su mogući problemi i rizici u vezi s ovom situacijom/problemom? Koje su moguće negativne posljedice ili nedostatci? Koje su prepreke ili izazovi koji se mogu pojaviti?
Žuti šešir (pozitivnost): Koje su moguće prednosti i koristi u vezi s ovom situacijom/problemom? Koji su pozitivni aspekti koji se mogu ostvariti? Koje su mogućnosti za rješenja i uspjehe?
Zeleni šešir (kreativnost): Koji su mogući novi pristupi ili ideje za rješavanje problema? Kako bismo mogli razmišljati izvan ustaljenih okvira? Kako bismo mogli iskoristiti kreativnost i inovativnost?
Plavi šešir (proces): Kako bismo mogli organizirati i upravljati razmišljanjem o ovoj situaciji/problemu? Koje korake trebamo poduzeti kako bismo došli do rješenja? Koje su sljedeće faze ili akcije koje treba provesti?
Neka timovi svoje uratke prezentiraju razredu na sastanku ili neka podijele poveznice pomoću kojih će ostali timovi rješavati zadatak koji je taj tim izradio da bi prikazali što misle o situaciji u kojoj se našao gospodin S. Učenicima naglasite da se vrednuje organizacija, argumentacija i prezentacija.
Važno je osigurati da se učenici znaju služiti alatom Microsoft Teams i da imaju pristup potrebnim materijalima i tehnologiji za provedbu aktivnosti. Također, pobrinite se da im pružite jasne smjernice i da budete dostupni za postavljanje pitanja ili traženje pomoći tijekom aktivnosti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Koristite se jednostavnim jezikom i strukturiranim rečenicama kako biste olakšali razumijevanje zadatka te osigurajte grafičku i strukturnu prilagodbu teksta, posebno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja. Priložite vizualne materijale koji ilustriraju svaki šešir i objašnjavaju kako razmišljati pod njihovim utjecajem. Možete iskoristiti boje, slike ili simbole kako biste vizualno predstavili svaki šešir. Pružite podršku učenicima pri odabiru šešira s obzirom na procjenu njihovih kompetencija, odnosno usmjerite ih na odabir perspektive koju će primijeniti tijekom razmišljanja o suđenju gospodinu S. Možete im ponuditi mogućnost da odaberu šešir koji im se čini najprikladnijim ili ih usmjeriti na temelju njihovih sposobnosti i preferencija. Učenicima koji trebaju više vremena za obradu informacija ili razmišljanje osigurajte produženi vremenski okvir za zadatak. Priložite ili stvorite vizualne organizatore, kao što su tablice ili dijagrami, kako bi se učenicima pružila vizualna struktura koja će im pomoći u organizaciji ideja i razumijevanju veza između kartica. Ako je potrebno, pružite pojedinačnu podršku učenicima tijekom aktivnosti u obliku vršnjačke potpore ili podrške pomoćnika u nastavi. Oni im mogu pružiti dodatno objašnjenje ili dodatne primjere kako bi bolje razumjeli zadatak i mogli aktivno sudjelovati. Ako se učenik prvi put susreće s alatom, osigurajte mu pisane upute ili videoupute za korištenje alatom LearningApps. Upute trebaju biti jasne, detaljno razrađene i prilagođene njihovim potrebama.

Pri provedbi aktivnosti u mrežnom okružju, uzimajući u obzir različite potrebe učenika, prilagodite razvrstavanje u grupe tako da osigurate optimalno sudjelovanje i suradnju. Razmotrite čimbenike poput interesa, sposobnosti i podrške kako biste stvorili ravnotežu i inkluzivno okružje. Osigurajte da materijali i resursi koji se upotrebljavaju za aktivnost imaju povećani font i dobar kontrast kako bi bili pristupačni učenicima s teškoćama. Prilagodite pitanja tako da omogućite učenicima s teškoćama učenja bolje razumijevanje i izražavanje misli. Koristite se jednostavnijim jezikom, pružite primjere ili dodatne smjernice kako biste učenicima olakšali proces razmišljanja i odgovaranja. Definirajte jasne kriterije vrednovanja organizacije, argumentacije i prezentacije kako bi učenici znali što se očekuje od njih. Ponudite im primjere ili rubrike, što će im pomoći u razumijevanju očekivanja i ciljeva.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike potaknite da u vijestima pronađu probleme koji i dalje postoje, ali ih uputite u to da postoje demokratske procedure (sudski procesi) koji se provode prema jasno definiranim načelima, a ne kao suđenja preko napisa ili na društvenim mrežama.
Ako učenik napravi strip služeći se alatom Conceptboard o tome kako je doživio Sokratovo suđenje, možete vrednovati njegov rad.

Nastavna aktivnost za predmet X

Suđenje gospodinu S.

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik argumentira i prikazuje svoje gledište o ulozi i odgovornosti pojedinca i zajednice u stvaranju boljeg društva.
  • Učenik koristeći se metodom šest šešira eksperimentira i otkriva svoje kompetencije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Povijest
  • Sociologija
  • MT Građanski odgoj i obrazovanje

Eudaimonija

Metoda šest šešira (engl. Six Thinking Hats) alat je za razmišljanje i donošenje odluka koji je razvio malteški psiholog i pisac Edward de Bono. Metoda upotrebljava šest različitih „šešira“ kao metaforu za različite načine razmišljanja. U kontekstu stvaranja sretnijeg i pravednijeg društva ova metoda može se koristiti kako bi se potaknulo razmišljanje o uvjetima života u zajednici i promovirala jednakost.
Podijelite učenike u grupe tako da u svakoj grupi bude barem jedan član koji će preuzeti određeni „šešir“ za razmišljanje. Pojasnite učenicima smisao šešira ili upotrijebite metodu iz druge aktivnosti ovog scenarija.
Metoda „šest šešira“ potiče razmišljanje iz različitih perspektiva i uzima u obzir više čimbenika prilikom donošenja odluka. Koristeći se ovom metodom, učenici će biti učinkovitiji u rješavanju problema i donošenju dobro promišljenih i sveobuhvatnih odluka. U provedbi ove aktivnosti grupa sastavljena od šest učenika koristit će „šešire“ kako bi osmislila idealno društvo.

Svim „šeširima“ podijelite upute:

  • Bijeli šešir (činjenice): Koje su objektivne informacije i činjenice koje trebamo razmotriti kako bismo donijeli odluku koja će pridonijeti stvaranju jednakog društva?
  • Crveni šešir (emocije): Kako se osjećamo i koje su naše intuicije vezane uz moguće probleme ili situacije koje utječu na stvaranje jednakog društva?
  • Crni šešir (negativnost): Koje su moguće prepreke, nedostatci ili opasnosti koje trebamo razmotriti pri stvaranju jednakog društva?
  • Žuti šešir (pozitivnost): Koje su prednosti, mogućnosti i potencijali koje treba istražiti kako bismo stvorili sretnije društvo?
  • Zeleni šešir (kreativnost): Kako bismo mogli upotrijebiti kreativno razmišljanje i inovacije za pronalaženje novih ideja i alternative za stvaranje sretnijeg društva?
  • Plavi šešir (proces): Koji su ciljevi našeg razmišljanja i odlučivanja u vezi sa stvaranjem jednakog društva? Koja je sljedeća faza u procesu donošenja odluka? Kako ćemo procijeniti svoje odluke i njihove rezultate u stvaranju jednakog društva?

Šest grupa treba izraditi plakat u alatu Canva. Nakon što predstavnik grupe, odnosno „plavi šešir“ predstavi ideju grupe, možete započeti raspravu o prednostima i nedostatcima takvog društva. Potaknite ih pitanjima: Kako biste osmislili društvo u kojem biste mogli biti sretniji? Kako biste promovirali vrijednosti kao što su pravednost, jednakost, poštenje i odgovornost u društvu koje ste osmislili? Kako biste se osigurali da svaki pojedinac u vašem društvu bude prihvaćen i da se osjeća važno? Koje bi se vrijednosti trebale promicati u obrazovanju kako bi se podržao odgoj uzornog građanina? Kako biste osigurali da se moralna dobrota i poštovanje drugih njeguju i promiču u svakodnevnom životu vašeg društva?

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Ako želite modificirati aktivnost za provedbu u mrežnom okružju, u alatu Microsoft Teams otvorite tim i upišite korisničke račune svojih učenika (u obliku: ime.prezime@skole.hr). U aplikaciji Zadaci postavite jasne upute. Učenicima podijelite poveznicu za izbor svog šešira. Na temelju njihova izbora podijelite ih u podtimove. Ulaskom u podtimove imate uvid u njihovu aktivnost.
Svaki tim izrađuje umnu mapu u digitalnom alatu Conceptboard. Nakon izrade umne mape svaki tim predstavlja granu mape.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Upotrijebite vizualne organizatore kao što su tablice, grafikoni ili dijagrami kako biste organizirali informacije o svakom šeširu. To će učenicima pružiti vizualni okvir i olakšati praćenje različitih aspekata svakog šešira te pomoći da lakše razumiju i pamte različite vrste načina razmišljanja koje svaki šešir predstavlja. Izražavajte se jednostavnim i prilagođenim jezikom prilikom davanja uputa ili objašnjenja o svakom šeširu. Osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama u razvoju kako bi mogli razmišljati, obrađivati informacije i sudjelovati u aktivnosti bez osjećaja pritiska. Dopustite učenicima s teškoćama u razvoju da se koriste alternativnim načinima izražavanja svojih ideja, poput crtanja, verbalnog izražavanja ili kombinacije različitih medija. To će im omogućiti da izraze svoje misli onako kako je najprikladnije za njih. Omogućite učenicima s teškoćama u razvoju da rade samostalno ili u manjim grupama kako bi imali više vremena i prostora za izražavanje svojih ideja. To će im omogućiti da se usredotoče na svoje misli i sudjeluju u stvaranju svog idealnog društva na način koji je prilagođen njihovim potrebama.
Omogućite vizualne predloške ili organizatore kako biste učenicima pomogli u strukturiranju ideja i stvaranju plakata. To se može odnositi na predloške za naslov, podnaslove ili dijagrame, koji će im olakšati prikazivanje ideje o idealnom društvu. Vodite strukturiranu raspravu o prednostima i nedostatcima takvog društva nakon što svaka grupa prezentira svoj plakat. Osigurajte jasna pitanja i podržavajuće ozračje kako bi se učenici osjećali sigurno i potaknuto na sudjelovanje u raspravi.
Pružite pojedinačnu podršku učenicima tijekom korištenja alatom Canva. Možete im pružiti dodatno vrijeme, pojedinačno davanje uputa ili omogućiti gledanje videozapisa u kojemu je sve zorno prikazano. Prilagodbe za korištenje alatom Canva za učenike s teškoćama obuhvaćaju pojedinačnu podršku, prilagodbu predložaka za bolju vidljivost, povećanje teksta i ikona te upotrebu simbola i boja radi olakšanog prepoznavanja elemenata u alatu Canva.

Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, prilagodite sučelje alata Conceptboard tako da bude jednostavno i intuitivno za navigaciju. Uklonite nepotrebne elemente ili opcije kako biste smanjili vizualnu buku i učenicima olakšali orijentaciju. Pružite predloške umnih mapa u alatu Conceptboard koji će služiti kao vodič za organizaciju i strukturu. To će pomoći učenicima da se lakše snalaze i postignu veću jasnoću u izradi svojih mapa. Omogućite učenicima da se koriste kombinacijom teksta i vizualnih elemenata na umnoj mapi kako bi bolje izrazili svoje ideje. To se može odnositi na ​​dodavanje slika, ilustracija ili ikona kako bi se pojačala vizualna komponenta mape. Dopustite učenicima da se koriste prilagođenim formatima teksta, poput povećanog fonta, odabira boja ili stilova fonta, kako bi poboljšali čitljivost i vizualnu percepciju sadržaja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji su dodatno zainteresirani za utopističku problematiku potaknite da na internetu istraže temu. Sugerirajte im knjige i/ili filmove.
Potaknite ih da napišu osvrt o predloženom filmu ili knjizi.
Ovo je prijedlog mogućih smjernica za gledanje filma Petera Jacksona „Hobit“ te pisanje ogleda (eseja) na temelju zadanih smjernica.

1. PRIMJERENA UPORABA POJMOVA – razumijevanje ključnih pojmova – pojmove objasniti u uvodu eseja

a) Hobit
b) trilogija
c) filmski žanr – epska fantastika
d) opća kultura

2. ARGUMENTACIJA – razrada postavljenih problema

a) Opišite svoje dojmove o filmu i osjećaje u vezi s njim. Je li vam film uspio zaokupiti misli ili ga je bilo teško pratiti? Je li katkad bio monoton i traje li predugo?
b) Ima li film poruku? Jeste li mogli iščitati redateljevu poruku ili namjeru? Je li film bio human/čovječan? Je li film zadovoljio vaša očekivanja? Ako je zadovoljio, objasnite što ste očekivali. Ako nije zadovoljio vaša očekivanja, objasnite zašto ih nije zadovoljio.
c) Jesu li glazba, rasvjeta i 'slučajne' činjenice o likovima upotrijebljene u namjeri da manipuliraju našim osjećajima?
d) Je li u filmu bilo nasilja, vulgarnog jezika ili golotinje? Ako je bilo, pokušajte analizirati je li bilo potrebno (nužno) i jesmo li time dobili neku poruku? Je li poruka mogla biti predočena i bez nasilja i neprimjerenog rječnika ili radnji?
e) Jeste li se pronašli u nekom liku? Koje su vam se značajke lika svidjele? Opišite i značajke lika koji vam se nije svidio.

Zaključak

f) Vjerojatno vas je film podsjetio na neke druge filmove iste tematike. Navedite te filmove i pokušajte ih usporediti.
g) Je li film bio originalan i domišljat ili je samo problematizirao staru tematiku? Koji je problem naglašen u filmu? Je li ga film uspio dočarati i razriješiti?

Nastavna aktivnost za predmet X

Eudaimonija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prikazuje, demonstrira i konstruira vlastito gledište o društvenim vrijednostima u stvaranju boljeg društva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • MP Građanski odgoj i obrazovanje
  • Povijest
  • Sociologija

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Nova Akropola, Aristotel, O vrlini

Filozofska istraživanja, Boran Berčić, Etika vrlina

Filozofska istraživanja, Željko Senković, Aristotelova εὐδαιμονία

Videozapis Tko su bili sofisti?

Videozapis o metodi šest šešira

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.