Na početku aktivnosti s učenicima razgovarajte o tome koliko često voze bicikl, koliko su upoznati s prometnim pravilima koja se odnose na bicikliste i koliko često (ne) poštuju ta pravila. Prokomentirajte zajedno sliku na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.5, interaktivna slika pod nazivom "Važni dijelovi svakog bicikla i biciklista.".
U nastavku aktivnosti uputite učenike na istraživanje prometnih pravila kojih se treba pridržavati svaki biciklist. Ovisno o realizaciji zadanog istraživanja, uputite učenike na poveznicu e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.5, odnosno na internetske stranice Učilice, Aktivatora ili Sindikata biciklista kako bi proučili sadržaj koji se tamo nalazi.
Nakon istraživanja zadajte učenicima da izrade promotivni materijal koji govori o sigurnosti biciklista ili o prometnim pravilima za bicikliste. Podijelite učenike u četiri grupe te svakoj od njih odredite rad s jednim digitalnim alatom, i to tako da svaki učenik u grupi radi u zadanom digitalnom alatu.
Prva grupa ima zadatak izraditi poster ili letak u alatu Canva.
Druga grupa dobiva zadatak napraviti strip vezan za sigurnost biciklista na cesti. Za izradu stripa koriste se alatom Make Beliefs Comix.
Treća grupa treba izraditi animaciju s pomoću alata Kizoa.
Četvrta grupa ima zadatak izraditi prezentaciju o prometnim pravilima za bicikliste. U radu grupa može rabiti jedan od alata za izradu prezentacije (Prezi ili PowerPoint).
Potrebne slike i ilustracije za svoj rad učenici svih grupa mogu pronaći rabeći servis Pixabay.
Kad izrade promotivne materijale, svi učenici stavljaju svoje radove na virtualnu ploču kako bi ih ostali mogli pogledati. Za virtualnu ploču možete rabiti alat Lino. Nakon objave materijala zajedno prokomentirajte radove.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Opišite učeniku oštećena vida sliku biciklista koju gledate s učenicima na početku aktivnosti, omogućite mu sjedenje blizu ekrana ako mu to omogućuje da samostalno vidi sliku.
Tijekom istraživanja pravila ponašanja biciklista dajte jasne upute i smjernice učenicima s teškoćama, i to osobito učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje kako bi znali što se od njih očekuje i koja pravila trebaju izdvojiti. Ako je moguće, predvidite istraživanje kao rad u paru kako bi učenik s teškoćama dobio potrebnu podršku.
Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima je barem jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Ako u razredu imate učenika oštećena vida, njegova grupa može osmisliti i radijsku reklamu koja će govoriti o sigurnosti biciklista. Pobrinite se za to da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje ima aktivnu ulogu tijekom rada u grupi kako bi do izražaja došle njegove jake strane. Primjerice, neka unosi podatke u digitalni alat / crta strip i slično.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Na početku aktivnosti pogledajte video na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.5, video. Započnite razgovar o prometnim pravilima, a zatim razgovarajte o ekologiji i utjecaju prometa na okoliš.
U nastavku aktivnosti podijelite učenike u parove. Zadajte im da istraže promet s ekološkog stajališta te prema svojem istraživanju naprave prezentaciju u alatu Emaze. Svi parovi učenika trebaju odgovoriti na dva pitanja: 1. Koji su negativni utjecaji prometa na okoliš? i 2. Kako promet učiniti ekološki prihvatljivijim? Svaki učenik u paru istražuje jedno pitanje. Nakon samostalnog istraživanja učenika, svaki par objedinjuje prikupljene podatke u prezentaciju. Dajte im prije toga jasne smjernice za izradu prezentacije određivanjem broja slajdova. Primjerice, neka svaka prezentacija ima 10 slajdova (naslovni, zaključak te po četiri slajda za svako pitanje). Potrebne slike neka pronađu s pomoću servisa Pixabay.
Učenici (parovi) objavljuju svoje radove na Padletu kako bi ih svi mogli pogledati. Komentirajte radove potičući usput učenike na ekološki prihvatljive načine sudjelovanja u prometu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapis koji ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite ranije učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže ekranu.
U razgovoru o prometu i ekologiji potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka slobodno iznose svoje mišljenje i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije) ako to ne žele.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima koje trebaju rabiti tijekom rada u paru (Pixabay i Padletu ) te im, prema potrebi, pružite podršku tijekom njihove uporabe. Unaprijed im pošaljite nazive digitalnih alata koji će se upotrebljavati kako bi ih učenici s teškoćama mogli proučiti i unaprijed riješiti moguće nedoumice.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenici s teškoćama rade u paru s vršnjakom koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Provjerite koju će temu učenik s teškoćama obrađivati u paru te mu za tu temu pripremite pisane smjernice kojima će se voditi u izradi prezentacije (broj slajdova, teme koje treba obuhvatiti, predviđeno trajanje i slično). Učenici oštećena vida mogu umjesto prezentacije snimiti zvučni zapis na zadanu temu. Osim toga, ako imaju govornu jedinicu, mogu pripremiti pisani sažetak u Wordu ili aplikaciji koja im najbolje odgovora i u kojoj se najbolje snalaze.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Započnite aktivnost razgovorom o prometnim pravilima, a razgovor moderirajte tako da svaki učenik ima priliku nešto reći. U nastavku aktivnosti zadajte učenicima da osmisle aktivnost za samostalno ponavljanje prometnih pravila i propisa. Kao ideju za rad pokažite im igru na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.6, Aktivnost za samostalno učenje, igra Memo kartice.
Učenici osmišljavaju aktivnost u digitalnom alatu Puzzel.org. Ako se dosad nisu susreli s tim programom, objasnite im osnovne korake pri izradi digitalnog sadržaja u tom alatu. Također, podsjetite ih na to da sve potrebne fotografije traže koristeći se servisom koji dopušta njihovu slobodnu upotrebu (Public Domain Photos i sl.).
Objavite poveznice učeničkih radova na virtualnoj ploči. Kao alat za objavu poveznica rabite Lino ili Padlet.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U razgovoru o prometnim pravilima potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka slobodno iznose svoje mišljenje i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici koji imaju poremećaj jezično-govorno-glasovne komunikacije) ako to ne žele.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenike s teškoćama unaprijed upoznajte s programom Puzzel.org. kako bi se mogli pripremiti za rad u njemu. Međutim, ako ipak žele raditi u nekom sličnom programu, dopustite im. Učenici oštećena vida mogu osmisliti neku drugu aktivnost koja nije opterećena vizualnim kanalom, primjerice, mogu osmisliti igru Alias za ponavljanje usvojenih prometnih pravila.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Prometna Učilica (pristupljeno 1. 10. 2022.).
Sindikat biciklista (pristupljeno 1. 10. 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.