Projicirajte ili poveznicom podijelite u zajedničku grupu prve stihove Mažuranićeva spjeva te upitajte učenike kojeg su roda Smail-agine sluge inzistirajući na gramatičkom objašnjenju. Nastojeći argumentirati svoje tvrdnje učenici iznose svoja objašnjenja.
Podijeljeni po grupama učenici potom izdvajaju tipično „muško“, tipično „žensko“ i tipično „srednje“ iz gramatičke perspektive, uspoređujući paradigmu prema oblikotovornim morfemima te bilježeći zapažanja u zajedničku digitalnu bilježnicu (One Note). Kao lingvometodički predložak mogu im poslužiti tekstovi s kojima se najčešće susreću u svakodnevici – objave na društvenim mrežama ili objave na mrežnim portalima koje najradije čitaju. Uočavaju se tri sklonidbe hrvatskoga jezika i poveznicom dijele spoznaje. Moguće je u određivanju sklonidbe usporedno iskoristiti i znanje iz predmeta Latinski jezik gdje se na isti način (prema genitivnom nastavku) određuje kojoj paradigmi imenica pripada.
Potom učenici nastoje potvrditi podudara li se gramatički rod s kategorijom spola u njihovoj svakodnevici, odnosno nastoje uočiti iznimke u odnosu na rod i spol. Izdvajaju primjere i pojašnjavaju razlike između gramatičke i biološke perspektive. U slučaju nedostatka primjera ponudite učenicima da prema novim spoznajama uoče sklonidbu imenica poput sluga, kolega, vođa – u jednini i u množini te u sročnim sintagmama. Također, ako bude nedostajalo, ponudite im karakteristične primjere imenica tipa momče, curetak, djevojče i sl. Savjetujte učenicima da ih ovjere uporabom u rečenici – u sročnosti s predikatom ili atributnim sintagmama. Moguće je otvoriti i pitanje rodnog identiteta, dodirujući teme spolne i rodne ravnopravnosti prema ishodima međupredmetne teme Građanski odgoj – na koji se način oni ostvaruju u gramatičkim kategorijama imenica.
Nakon otkrivenih kolebanja u rodu, izdvojenih specifičnosti i problema, ponudite učenicima izbor imenica singularia i pluralia tantum, potičući ih na to da odrede pravilan broj, a potom i rod primjerima, u nečemu naoko jednostavnom i otprije poznatom. Podijelite poveznicu na unaprijed pripremljene primjere (imenice tipa momčad, škare, Vinkovci, množina imenica dijete, uho, oko), a učenici neka, radeći u paru, bilježe rješenja, uspoređujući ih javno s ostalim parovima. Iznova ih uputite na uporabu izdvojenih primjera u rečenici i sintagmama, obraćajući pažnju na sročnost s pridjevnim atributima i predikatom.
Uočivši gramatičke dvojbe i načine njihova otklanjanja, učenici dodatno istražuju primjere, pronalaze njihove zajedničke osobine te svaka od triju grupa u koje su podijeljeni na početku aktivnosti objedinjuje spoznaje o rodu i broju i prikazuje ih u obliku prezentacije u Power Pointu.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata One Note. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Tijekom izlaganja rada uvjerite se u to da je učeniku ugodno. Neka učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivan promatrač. Učeniku s teškoćama omogućite rad u paru s učenikom s kojim dobro surađuje te koji mu može pružiti pomoć tijekom rada. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama unutar para vodeći se njegovim jakim stranama. Potaknite vršnjačku podršku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani učenici mogu se prisjetiti toga na koji se način imenice koje (gramatički) imaju samo jedninu ili samo množinu promatraju u latinskom jeziku, u paradigmi i u sintaksi, a također mogu izdvojiti neke specifične razlike referencijalnog roda (spola) i gramatičke kategorije roda u ostalim stranim jezicima koje uče uspoređujući ih s hrvatskim jezikom.
Koristeći se alatom za grafičko oblikovanje plakata i infografika (primjerice Canva), zadajte učenicima neka naprave svojevrsnu parodiju početnica/slovarica – slikovnica koje služe za uočavanje i imenovanje prvih pojmova u predškolskoj dobi, kao i za vježbanje njihova pravilnoga pisanja. Na taj će način suradničkim radom oblikovati zbirku najčešćih problema na koje nailaze pri sklanjanju imenica – po grupama okupljeni oko različitih problema. Jedna će rubrika/situacija, primjerice, u slikovnici tematizirati rođendansku proslavu uz pitanje – S kime sve želiš ići na rođendansku proslavu? Zadatak je nabrojiti predstavljene ilustrirane slikovne primjere u instrumentalu, pravilno odabirući oblikotvorne morfeme prema odgovarajućim osnovama. Dakako, svi primjeri, za razliku od tipičnih predškolskih primjera, moraju biti zbog nekog razloga "problematični" za sklanjanje, odnosno oni za koje pretpostavljate da će učenici biti u dvojbi ili napraviti najviše pogrešaka prilikom sklonidbe – primjerice, potrebno je odabrati odgovarajući oblikotvorni morfem kod osnova koje završavaju na nepčanike i nenepčanike (Blaž, Matej u odnosu na Ivan, Marko...).
Sljedeću stranicu buduće slikovnice izrađuje druga grupa, okupljena oko drugog sklonidbenog problema, primjerice može se pozvati još neke prijatelje na proslavu, varirajući oblikotvorne osnove uzvanika na nepčane i nenepčane suglasnike, gdje će učenici vježbati oblikovanje vokativa, a na slične načine i sklonidbu (i pisanje) stranih imena, ako je, primjerice, netko od uzvanika stranoga podrijetla.
Primjere mogu aktualizirati promišljajući o trenutno dominantnim utjecajnim osobama na mreži – moguće je odlučiti se za nekog utjecajnika i na jednoj stranici pobrojati, primjerice, sva obilježja njegova stajlinga – bez čega ne izlazi na zabavu, odabirući tipične primjere u paradigmi, kao i one problematične za sklanjanje. Ovdje je moguće uočiti različite nastavke za tvorbu genitiva množine, kao i mogućnosti oblikovanja genitiva kod osnova s nepostojanim a i sl. Također, na taj način učenici mogu neizravno problematizirati utjecaj raznih mrežnih "utjecajnika" te koliku moć i važnost imaju i u njihovoj svakodnevici, ovdje, npr. prilikom odabira odgovarajućeg "odijela" za različite društvene prigode.
Sve je moguće zajednički uvezati u knjigu koristeći se alatom BookCreator i objaviti na zidu alata Padlet, gdje učenici mogu i upisivati odgovarajuća rješenja, međusobno komentirati propuste te izvesti opće zaključke o sklonidbi imenica, kao i zaključke o najčešćim pogreškama.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kod svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje te koji su motivirani za rad. Unutar grupe odredite vršnjaka koji će mu pomoći tijekom zadatka izrade slikovnice. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Canva, BookCreator, Padlet. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani učenici mogu osmisliti mnemotehničku vježbu u obliku pjesme ili dijaloga kojom bi obuhvatili sva za njih problematična mjesta u sklondibi imenica koja su obuhvatili prethodnom aktivnosti, kao i odgovarajuće nastavke koji se pridodaju pripadajućim osnovama.
Koristeći se alatom GoogleForms, oblikujte početni zadatak za vježbu određivanja padeža u odabranom tekstu, uočavanje nepravilno napisanih imenica tijekom sklonidbe i nepravilnosti u sročnosti. Nakon što riješe vježbu učenici imaju zadatak tijekom dogovorenog razdoblja pronaći vlastite primjere za koje misle da su zahtjevniji za sklanjanje, odnosno za koje smatraju da će razredni kolege imati problema u odabiru odgovarajućega oblikotvornog morfema ili pravilnom oblikovanju pojedinog oblika padeža, prema novostečenim spoznajama u prethodnim dvjema aktivnostima.
Vlastite primjere u mrežnom okružju dijele s kolegama i međusobno rješavaju komentirajući na mreži točna rješenja dogovorenim znakovima (emojijima). Možete se koristiti razrednim portfolijem, napravljenim, primjerice, u alatu Mahara. Vi na mreži također kontrolirajte proces, sugerirajte pojedine prepravke i komentirajte zadatke. Najbolji i najbrži rješavači osvajaju vrijedne nagrade. Predlažemo u obliku javnih pohvala koje se mogu oblikovati, primjerice, nekom digitalnom ilustriranom karticom najboljeg sklonitelja, a što također mogu oblikovati sami učenici. Pohvale zaslužuju i najbolje oblikovani zadatci i najbolji poznavatelji paradigme, kao i svi koji su sudjelovali.
Dodatno napomenite da svatko tko objavljuje primjere pogrešna sklanjanja, bilo u obliku padeža bilo u sintagmatskoj sročnosti, mora navesti i izvor, odnosno poveznicu na kojoj se pogreška nalazi. Na taj će način učenici, prema želji i dogovoru, moći jednostavno provesti kratko istraživanje o vrsti medijskih (javno objavljenih) tekstova u kojima se pojavljuju najčešće pogreške, kao i o poveznici između svrhe i namjene tekstova i njihove "pismenosti", odnosno o dosljednijem poštivanju norme hrvatskoga standardnoga jezika (sugerirajte im to da u prvom planu upravo budu tekstovi pisani hrvatskim standardnim jezikom).
Nakon što se svi okušaju u sastavljanju i rješavanju zadataka može se, uživo ili online, organizirati kvizaška večer, nalik popularnim pub-kvizovima, uživo u razredu, gdje razni timovi uživo rješavaju sklonidbene probleme koristeći se, primjerice alatom Kahoot!. Svaki tim šalje nastavniku pitanja raznih tipova i oblika, koja on objedinjuje i organizira razredno nadmetanje. Na taj način može se ostvariti dio odgojno-obrazovnih očekivanja međupredmetne teme Poduzetništvo (pod C.5.1. – sudjeluje u projektu od ideje do realizacije, preuzima odgovornost za ispunjenje obveza i poštivanje rokova...). Pitanja, uz gramatičke 'kvake', moraju izravno ili neizravno sadržavati i neke aktualne probleme (barem dva po natjecateljskoj grupi) ili biti povezana s lektirnim djelom koje se trenutno čita u razredu ili s aktualnim medijskim objavama koje se javno prate i komentiraju. Primjerice, u dijelu kviza možete sugerirati učenicima neka tematski okupe odabrane primjere referirajući se na neki aktualni javni problem iz medijskih tekstova koji su im poslužili kao lingvometodički predložak, a koji je povezan s nekim od ishoda međupredmetnih tema Građanski odgoj ili Održivi razvoj.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata te pripremite sažetak o padežima, kako bi lakše i uspješnije sudjelovao u početnoj aktivnosti. Grafički prilagodite početni zadatak za vježbu ovisno o učenikovim teškoćama. Dajte mu, ako je potrebno, dodatno objašnjenje zadataka. Učeniku s teškoćama tijekom rada možete omogućiti rad u paru, kako bi mu suučenik pružio podršku tijekom ispunjavanja zadatka. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak te omogućite njegovo uspješno sudjelovanje u zadatku.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata GoogleForms, Mahara, Kahoot!. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirane učenike potaknite na to da prouče uporabu padeža u nekim drugim jezicima, uspoređujući ih s hrvatskim – postoje li uopće, koliko ih ima, na koji se način oblikuju i upotrebljavaju, počevši od onih koji su njima bliski jer ih uče u školi, a potom im sugerirajte mađarski, finski ili neke njima sasvim egzotične jezike. Nakon toga mogu pripremiti prezentaciju ili kviz za ostatak razreda s njima najzanimljivijim pojedinostima.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Alerić, Marko i Gazdić-Alerić, Tamara (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.
Silić, Josip (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
Silić, Josip i Pranjković, Ivo (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Marković, Ivan (2012.). Uvod u jezičnu morfologiju. Zagreb: Disput.
Pišković, Tatjana (2011.). Gramatika roda. Zagreb: Disput.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.