Aktivnost počnite raspravom s učenicima koje žene kao predsjednice, premijerke, ministrice, gradonačelnice i kraljice znaju. Raspravite s njima razlike u broju muških i ženskih dužnosnika pazeći pritom na njihovo predznanje i mogućnost uočavanja razlika. Pitajte ih znaju li neku vladaricu iz povijesti staroga vijeka, a zatim i vladara. Navedite ih da uoče kako su i prije žene bile manje zastupljene kao dužnosnice. Neka iznesu svoje mišljenje o tome. Za ovu aktivnost pripremite materijale na platformi za učenje na daljinu kao što je Teams u sustavu Office 365. Materijali neka sadržavaju informacije o dolasku i odlasku s vlasti Hatšepsut i Twosrete te o utjecaju Nefertiti. Učenike uputite u te materijale te im zadajte da u paru u alatu Sutori kronološki prikažu kada su živjele i vladale te vladarice Egipta. Iz materijala koji ste im ponudili neka izaberu ključne činjenice i podatke koje će upisati na vremensku crtu izrađenu u alatu Sutori. Nakon što obave zadatak, svaki par neka iznese svoju kronologiju i izdvojene podatke. Neka objasne zašto su baš te podatke smatrali važnima i što nam ti podatci govore o vladavini žena. Podsjetite učenike na neke faraone i njihove (ne)uspjehe te potaknite raspravu o (ne)uspješnosti vladara i mogućnostima da žena jednako (ne)uspješno vlada državom kao i muškarac.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina te da je metode i postupke potrebno prilagoditi pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Preporučuje se da učenik s teškoćama sjedi u prvoj klupi ili u neposrednoj blizini učitelja kako bi dobio odgovarajuću potporu i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
Tijekom rasprave o položaju žena u političkom svijetu za učenike s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; potrebno je izbjegavati osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a zamračuje lice govornika. Ne inzistirajte na tome da se učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije uključuje u raspravu, osim ako ne pokaže želju. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite raspravu te mu je predočite u obliku vizualne potpore. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pozornosti omogućite da vam bude pomagač u vođenju rasprave kako bi se aktivno uključio.
Vodite računa da su pripremljeni životopisi jezično i grafički prilagođeni. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u radu u digitalnom alatu Sutori. Pripremite vizualne, auditivne i pisane upute radi lakšeg snalaženja.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa s kojim ćete učenikom smjestiti učenika s teškoćama. Tijekom rada u paru važno je opširno uputiti učenika s teškoćama u sve zadatke kako bi se izbjeglo da ne sudjeluje ili da iščekuje zadatak. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno najavite rad u paru te vodite računa o njegovim specifičnim interesima.
Tijekom iznošenja kronologije i izdvojenih podataka objasnite učenicima nepoznate pojmove i nazive.
Nakon rasprave s učenicima o (ne)uspješnosti vladara te o mogućnostima žene da jednako (ne)uspješno vlada državom kao i muškarac, učenicima s teškoćama pripremite plan ploče s najvažnijim zaključcima.
Ako u razredu postoji učenik s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više neka prouče koja su muška obilježja žene, kada su postale faraonke. Pritom se mogu koristiti mrežnim pretraživačima. Neka pripreme kratko izlaganje s pomoću bilješki sastavljenih u alatu Word u sustavu Office365.
Učenike podijelite u tri grupe u kojima je jednak broj članova. Svakoj grupi zadajte da istraži jednu ženu važnu za egipatsku prošlost – Hatšepsut, Kleopatru VII. i Nefertiti. Služeći se mrežnim pretraživačima, učenici neka pronađu primjere gdje se u suvremenosti pojavljuju te žene-faraoni u bilo kojoj umjetnosti (likovnoj, filmskoj, književnosti i slično). Koristeći se saznanjima iz aktivnosti 1 neka rasprave u skupinama zašto i u suvremenosti te žene nakon mnogo vremena izazivaju rasprave i divljenje. Nakon što prouče u kojim se područjima kulture i umjetnosti one pojavljuju, predstavnik svake skupine neka iznese pronađene primjere i kojoj vrsti umjetnosti pripadaju. Pri predstavljanju sadržaja neka ostalim učenicima, koristeći se mrežnim pretraživačima, projektorom i računalom, prikažu naslovnice knjiga, plakate za film ili umjetnička djela. Neka objasne prikaze faraonki – po čemu se ističu u tim prikazima ili tim riječima. Nakon završetka izlaganja, učenici raspravljaju o tome koje bi današnje osobe mogle u budućnosti izazivati takvo divljenje ili intrigu i zbog kojih kvaliteta ili događaja koje su učinile.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra uvrstite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Pri radu su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Canva. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Tijekom rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije govore, osim ako ne izraze želju. Nakon rasprave o razlikama u životu tih žena i njihovoj važnosti za egipatsku prošlost učenicima s teškoćama je potrebno sastaviti sažetak s najvažnijim zaključcima. Pazite na to da sažetak bude jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više mogu pogledati film ili pročitati knjigu navedenu u glavnoj aktivnosti te je predstaviti ostalim učenicima na nastavi povijesti.
Učenike podijelite u tri skupine. Svakoj skupini zadajte po jednu od navedenih tema iz života Kleopatre VII. – odnos Kleopatre i Gaja Julija Cezara, odnos Kleopatre i Marka Antonija te Kleopatra i njezina sestra Berenika. Svaka skupina istražuje jednu temu, a vi ih uputite na što posebno trebaju obratiti pozornost. Pri pronalaženju informacija, učenici se mogu koristiti mrežnim pretraživačima. Ako je potrebno, možete im vi podijeliti materijale koje smatrate važnima na OneDriveu u sustavu Office 365. Nakon što pronađu informacije koje su im potrebne, neka ih s vama usmeno rasprave i riješe moguće dvojbe. Nakon toga trebaju temu koju su istraživali predstaviti u obliku stripa koristeći se alatom Pixton. Nakon što izrade stripove, učenike ponovno podijelite u skupine u kojima će biti po jedan član iz prijašnjih skupina. Neka međusobno predstave svoje stripove. Nakon završetka predstavljanja, učenici glasuju za priču koja im je bila najzanimljivija služeći se pritom anketom izrađenom u alatu MS Forms iz sustava Office 365. S učenicima raspravite njihova stajališta o epizodama iz života Kleopatre. Posebno se osvrnite na načine kojima je ostvarivala postavljene ciljeve te im objasnite izreku Cilj opravdava sredstvo. Neka pokušaju navesti primjere iz svakidašnjeg života kada bi tu izreku mogli upotrijebiti ili primjere objavljene u medijima.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju skupinu ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra uvrstite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman predstaviti strip. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima.
Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Pixton. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže, koristeći se enciklopedijama, faktopedijama i mrežnim pretraživačima, tko su bili Ptolomejevići i zašto su zanimljiva egipatska dinastija. Bilješke neka zapisuju u bilježnicu te će s pomoću njih održati kratko predavanje u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.