Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kako plivati u moru informacija

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • PiG: izbori, predizborna kampanja, pravo na informacije
  • POV: Hrvatska u 1990-ima, politički pritisak na medije, cenzura
  • HRV: komunikacija, funkcionalni stil, administrativni stil
  • IZVAN: statistika, manipulacija podacima, oglašavanje
  • SOC: javni interes, medijska komunikacija, javno dobro
Nastavna aktivnost za predmet Politika i gospodarstvo

Medijske naočale

Prikupite metodom oluje ideja (koristeći se alatom Mentimeter) asocijacije učenika na pojmove “pravo na informacije”, “medijska manipulacija” i “medijski okviri”. Nakon zapisivanja asocijacija uputite ih neka istraže pojmove na internetu i razgovarajte s njima o tome koliko su se njihove asocijacije promijenile nakon istraživanja. Podijelite učenike u šest grupa i najavite im da će analizirati medijske sadržaje tijekom predizborne kampanje te istražiti utjecaj medija na oblikovanje javnog mnijenja. Učenici će analizirati medijski prikaz triju različitih stranaka ili kandidata na izborima. Neka kandidati budu iz vladajuće stranke, iz najveće oporbene stranke i iz one stranke koja se u izborima spominje kao perspektivni novi kandidat.

Odaberite jedan mrežni portal lijeve orijentacije i jedan portal desne orijentacije koji su poznati učenicima. Možete se poslužiti popisom portala.

Neka jedna grupa učenika analizira desnog kandidata kroz desni medij, druga grupa istog kandidata kroz lijevi medij, neka treća grupa učenika analizira lijevog kandidata kroz lijevi medij itd. Svaka grupa treba analizirati ukupno tri članka iz dodijeljenog medija koji su napisani u vrijeme predizborne kampanje.

Za analizu pripremite učenicima tablicu koja sadrži sljedeća polja: naziv medija, nadnevak članka, naslov analiziranog članka, dužina teksta izražena brojem znakova, tema članka (politika, gospodarstvo, kultura, sport, crna kronika, zabava), aktualnost članka (govori o prošlosti, sadašnjosti ili budućnosti), veza između naslova i teksta (odgovara, djelomično odgovara, ne odgovara), kritički odnos teksta (neutralan, uglavnom povoljan, uglavnom nepovoljan), povezanost slikovnog priloga i teksta (u skladu s tekstom, djelomično u skladu s tekstom, nije u skladu s tekstom), kritički odnos slikovnoga priloga (neutralan, uglavnom povoljan, uglavnom nepovoljan). Tablicu možete pripremiti koristeći se alatom za obradu teksta Word Online, a s učenicima je podijelite u vašoj OneNote razrednoj bilježnici.

Grupe koje su istraživale prikaz istog kandidata zajednički zaključuju ima li u medijima koje su istraživali primjera manipulacije ili uokvirivanja vijesti. Prikazuju svoje zaključke usporednom infografikom izrađenu u digitalnom alatu Canva i predstavljaju je ostatku razreda.

Postupci potpore

Za učenike s teškoćama svaki je zadatak potrebno planirati i izvoditi s predviđenim dužim vremenom trajanja uz uvođenje stanki ako je potrebno zbog otklonjive pažnje, bržeg zamaranja i sl. (posebno za učenike s motoričkim teškoćama i deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem). Učenicima s motoričkim poremećajem potrebno je predvidjeti produljeno vrijeme za zapisivanje i uporabu digitalnih alata. Učenicima s jezičnim teškoćama, ali i učenicima s oštećenjem sluha uputno je dati tekstualni predložak u kojem može biti rečenica za nadopunjavanje i/ili pitanje. Uputno je da tekst sadrži ključne odrednice sadržaja s označenim ključnim dijelovima i pojmovima na temelju kojih učenik može prepričati sadržaj, označiti, odgovoriti na pitanja itd. Pri obradi teksta važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Za učenika s teškoćama potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu usporediti medijske prikaze pojedinih kandidata s izbornim rezultatima te istražiti je li stranka na prethodnim izborima imala bolje ili lošije rezultate u odnosu na stajalište medija prema kandidatima. Učenici mogu predstaviti svoje zaključke razredu s pomoću plakata izrađenog u alatu Piktochart. Svojim radom trebaju prikazati utjecaj medija na oblikovanje javnog mnijenja u Hrvatskoj.

Nastavna aktivnost za predmet Politika i gospodarstvo

Medijske naočale

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ PG A.1. Učenik argumentirano objašnjava obilježja političke zajednice i položaj građana u njoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • Sociologija
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

(Ne)slobodno novinarstvo u slobodnoj Hrvatskoj

Učenici istražuju medijski prikaz prijelomnih političkih događaja u Hrvatskoj 1990-ih kroz dva različita medija - jedan se doživljava kao ''režimski', a drugi kao ''proturežimski''. Primjerice, možete uzeti "Vjesnik" kao primjer državnog dnevnog lista i tjednik "Feral Tribune" koji je doživljavan kao glavni oporbeni i proturežimski medij. Ako je potrebno, raspravite s učenicima o načinu financiranja medija koji ste izabrali jer to može imati utjecaja na informacije koje se prenose. Učenici mogu analizirati medijsku pokrivenost događaja poput prosvjeda zbog uzimanja koncesije Radiju 101, zagrebačke krizu ili nekog drugog događaj prema vlastitom izboru, a koji su pratile političke kontroverze i/ili optužbe za medijsku cenzuru. Učenici analiziraju pisanje medija i zaključuju o mogućoj cenzuri i autocenzuri pojedinih medija.

Neka učenici uvodno pročitaju tekst o tome što je cenzura, a zatim ih podijelite u grupe od po četiri ili pet učenika. Neka svaka grupa uz vašu pomoć izabere dva medija koja će analizirati. Pripazite da to budu dva medija koja su do određene mjere na suprotan način interpretirala tadašnju političku i društvenu stvarnost.

Nakon izbora događaja i medija koji će analizirati, učenici odlaze u gradsku knjižnicu i prelistavaju izdanja novina kroz nekoliko dana/tjedana (ako su u pitanju tjednici) od analiziranog događaja. Primjerice, ako analiziraju slučaj Radija 101 i prosvjed na Trgu bana Josipa Jelačića, mogu analizirati dnevne novine tijekom dva tjedna od prosvjeda i tri broja nekog tjednika. Učenici fotografiraju relevantne novinske članke i zajednički ih analiziraju.

Pripremite svakoj grupi dijeljenu mapu na OneDrive sjedištu u koju mogu pohraniti sve prikupljene materijele i kasnije ih jednostavno upotrijebiti za analizu i izradu prezentacije/slikokaza.

Neka zapišu bilješke tijekom analize koristeći se alatom Word Online i pohrane ih u zajedničkoj mapi. Trebaju odgovoriti na sljedeća pitanja:

Prikazuju li mediji prosvjed kao pozitivan ili kao negativan događaj ili se vrijednosno ne određuje? Kakvo je stajalište kolumnista o događaju i je li on uopće tema kolumni? Smatrate li da se u mediju javljaju znakovi cenzure ili autocenzure? Ako da, koji su to znakovi? Neka učenici daju mišljenje o tome koliko mediji mogu utjecati na percepciju javnosti o nekom događaju.

Svaka grupa treba izraditi prezentaciju/slikokaz koristeći se alatom PowerPoint Online kojim će prikazati rezultate svoje analize. Učenici trebaju prikazati i dostupne audiovizualne izvore koje mogu pronaći na mrežnim stranicama, a kojima će potkrijepiti svoje nalaze. Nakon predstavljanja (do 10 min) slijedi razredna rasprava o analiziranom problemu.

Postupci potpore

Za učenike s teškoćama u primjeni medija dodatno mogu pomoći zorna i vizualna pomagala koja karakteriziraju uočljiva i veća slova, prilagođeni pisani materijali, sheme i grafički prikazi, modeli, makete ili ostala praktična didaktička pomagala. Općenito je dobro predvidjeti rad u paru ili grupi kako bi suučenik mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati (npr. učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida). Pri postavljanju uvodnog problemskog pitanja potaknite i ohrabrite učenike na iznošenje svojih pretpostavki i primjera iz vlastitog života. Nije poželjno upotrebljavati iznenadna i otvorena pitanja (primjerice „Reci mi sve što znaš o...“), dvosmislene poruke ili igre riječima. Važni dijelovi vizualnog sadržaja učenicima s oštećenjima vida mogu se opisati kako bi bolje vizualizirali ono što slušaju. Sve što se promatra, prethodno treba biti pojašnjeno, a poželjna je prilagodba ekrana s pomoću programa ZoomText. Učenicima s cerebralnom paralizom potrebno je predvidjeti produljeno vrijeme za zapisivanje i uporabu digitalnih alata. Svakako treba izbjegavati situacije u kojima će se učenik s teškoćama osjetiti neuspješnim, što ne znači da pred njega ne treba postavljati zahtjeve.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici odabiru kolumne dvaju poznatih hrvatskih kolumnista iz 2000-ih, jednog sklonog desnici i jednog sklonog ljevici (primjerice, Milana Ivkošića i Ante Tomića). Neka učenici izaberu pet kolumni svakog autora i rekonstruiraju sliku Hrvatske iz njhovog pera – probleme koje ističu, vrijednosni sudovi koji prevladavaju, tko su ''pozitivci'', a tko ''negativci'' u njihovim kolumnama. Učenici izrađuju poster u alatu Canva radnog naziva ''Hrvatska po X-u i Y-u'' u kojoj suprotstavljaju dvije slike Hrvatske.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

(Ne)slobodno novinarstvo u slobodnoj Hrvatskoj

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.4.1. Učenik prosuđuje odnose različitih društvenih skupina te dinamiku društvenih promjena u Hrvatskoj, Europi i svijetu u prvoj polovici 20. stoljeća.
  • SŠ POV D.4.2. Učenik prosuđuje nastanak i nestanak dviju jugoslavenskih država kao i stvaranje samostalne i demokratske Hrvatske.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Imam pravo znati

Aktivnost započnite iznošenjem zamišljene situacije u kojoj se učenici pripremaju za maturalno putovanje u neku europsku zemlju. Služeći se alatom za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter (Paragraph), prikažite tekst:

Razred je dogovorio odlazak na maturalno putovanje u Portugal krajem kolovoza. Međutim, u ožujku se u svim europskim zemljama pojavio vrlo zarazni virus. S obzirom na to da je riječ o novom virusu, znanstvenici ga još nisu dovoljno istražili da bi mogli predvidjeti njegovo širenje ili suzbijanje. Državna vlast izdala je upute građanima u vezi ponašanja, higijene, socijalne distance i ograničila je kretanje stanovništva unutar države i izvan nje. Sve su mjere izdane radi zaštite građana. Međutim, ugrožena je provedba maturalnog putovanja. Svi su učenici uplatili troškove maturalnog putovanja za koje nisu sigurni hoće li se provesti. Turistička agencija nastavlja neometano s organizacijom putovanja prema dogovorenoj destinaciji, a državna vlast smatra da putovanje nije sigurno te ga ne preporuča.

Budući da je broj znakova na jednoj sličici tipa Paragraph ograničen na 500, razdijelite tekst na dvije ili tri sličice. Rapravite o situaciji u kojoj se “nalaze” učenici i neka pokušaju predvidjeti ishod nastale situacije. Potaknite raspravu o informacijama koje imaju - jesu li one dovoljne za donošenje odluke o odlasku na putovanje? Potaknite učenike da u Mentimeter (Word Cloud) upišu sve institucije koje su uključene u njihovu sigurnost i zaštitu te organizaciju i provedbu maturalnog putovanja u novonastaloj situaciji virusne epidemije na području Europe. Institucije koje trebaju prepoznati: Ministarstvo obrazovanja i znanosti, Ministarstvo turizma, Ministarstvo vanjskih poslova, turistička agencija s kojom putuju, Hrvatski zavod za javno zdravstvo te njihova škola.

Podijelite učenike u grupe i svakoj dodijelite jednu navedenu instituciju. Zadatak je svake grupe prikupljanje službenog mišljenja institucije o provedbi njihovoga putovanja izvan državnih granica. Svaka će grupa istražiti djelokrug rada dodijeljene institucije u djelu koji se odnosi na njihovu situaciju, a to mogu učiniti pretraživanjem službenih mrežnih stranica tih institucija. Neka podijele svoje rezultate s drugim grupama na Padlet zidu (Shelf) u kojem ste unaprijed pripremili po jedan stupac za svaku instituciju.

Kako bi njihovo istraživanje bilo potpuno, uputite ih da nakon prikupljenih podataka pripreme dopis dodijeljenoj instituciji, pozivajući se na pravo na pristup informacijama. Dopisima mogu zatražiti informacije o postupanju tih institucija u zamišljenoj situaciji kao što je njihova. Za to se mogu poslužiti stranicom Imam pravo znati. Svoj dopis i pristigli odgovor neka objave na istom Padlet zidu.

Svi odgovori institucija trebali bi pristići unutar 15 dana. Uputite učenike da analiziraju pristigle odgovore i zaključe hoće li nastaviti s organizacijom svojega putovanja u inozemstvo tijekom velike virusne epidemije.

Postupci potpore

Uputno je tijekom rasprave pripremiti učenicima s teškoćama pitanja i odgovore na njih. Ako je potrebno, uputno je za učenike s motoričkim teškoćama, specifičnim teškoćama čitanja i pisanja, učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti pisano izražavanje zamijeniti usmenim. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima na kojima je potrebno prikazati sve uzročno-posljedične veze koje ih upućuju na traženje informacija s određenim zadatkom. Za aktivnosti istraživanja preporučuje se unaprijed pripremiti tekst ili ključne riječi povezane sa sadržajem te provjeriti njihovo razumijevanje. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Pri obradi podataka važno je da alati budu dostupni učeniku u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Potrebno ih je unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi njihovoj teškoći. Poželjno je da učenici s oštećenjima vida imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana s pomoću programa ZoomText pri čemu je važan odabir mjesta sjedenja zbog dotoka svjetlosti.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Nakon što pristignu svi odgovori institucija kojima ste se obratili, učenici koji žele više mogu pripremiti dopis turističkoj agenciji, uzimajući u obzir mišljenja institucija o njihovoj situaciji. Za pripremu i obradu teksta mogu se poslužiti alatom Google Dokumenti.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Imam pravo znati

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.3.5. Učenik samostalno popunjava različite vrste obrazaca u tiskanome i elektroničkom obliku; piše primjerenim funkcionalnim stilom u skladu sa svrhom teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Laži i statistika

Pitajte učenike znaju li što bi bila medijska manipulacija, cenzura, lažiranje informacija, a da je povezano s matematikom. Raspravite kako je moguća manipulacija upotrebom matematike i bilo koje vrste medija.

Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi pripremite primjer manipulacije podatcima koje će proučiti, uočiti problematiku i na kraju predstaviti svoje zaključke. Možete pronaći i pripremiti vlastite primjere, a navest ćemo neke od njih.

Ako je potrebno, učenici prevode poveznice na grafove, strip i druge primjere iz aktivnosti u suradnji s nastavnikom engleskoga jezika.

Neka jedna grupa analizira pojavu manipulacije u statističkim podatcima koji se temelje na postotcima. Analiziraju primjere postotaka, malih uzoraka i potencijalnih posljedica temeljenih na takvim statističkim podatcima. Ukoliko je uzorak malen, a rezultati se prikazuju postotcima, rezultatom se može u potpunosti izmanipulirati. Primjeri:

  • Colgate je 2007. god. u Velikoj Britaniji reklamirao svoju pastu za zube pod sloganom „Više od 80% stomatologa preporučilo je Colgate pastu“. Učenici preispituju što znači taj postotak, potaknite ih da sami zaključe nelogičnosti, a možete ih usmjeravati pitanjima poput Kojih 80% stomatologa? Koji uzorak stomatologa je ispitan? Što je reklo preostalih 20%? Je li 80% stomatologa preporučilo samo Colgate? Reklama je ubrzo povučena jer su rezultati istraživanja pokazali da su stomatolozi preporučili i druge marke zubne paste.
  • ako neko pitanje na uzorku od 20 ljudi ima samo odgovor DA ili NE i pritom kažemo da je 80% reklo DA, to nije isto kao da je pitanje upućeno uzorku od 2000 ljudi pa se kaže da je 80% reklo DA. Strip najbolje ilustrira manipulaciju podatcima s postotcima i njihovu besmislenost ako ne poznajemo više parametara od običnoga broja.
  • u središnjem dnevniku RTL televizije prikazani su rezultati istraživanja na pitanje Treba li premijer Plenković otići u samoizolaciju nakon kontakta s osobom zaraženom virusom COVID-19 virusom - 86% ispitanika reklo je da TREBA dok je 18% reklo da NE TREBA (86+18 =104).

Neka se druga grupa bavi manipulacijom grafičkim statističkim podatcima. Iz grafičkog prikaza jednostavno možemo pročitati podatke i vizualno ih predočiti. Učenici analiziraju grafičke prikaze i načine kojim se manipuliraju podatci (skale na x ili y osi, 3D kružni dijagram). Primjeri:

  • Chevrolet je 1992. god. tvrdio da proizvodi najpouzdanije terenske automobile. Uputite učenike na konkretnu reklamu te ih usmjerite na uočavanje onoga što prevladava na grafičkom prikazu? Uputite ih da pažljivije pogledaju grafikon i skalu na y-osi. Podatci su točni, ali manipulirani. Uputite ih da izrade tablicu i stupčasti grafikon u kojem y-os ide od nule koristeći se alatom Excel Online. Naglasite da je to vrlo jednostavan način manipulacije točnim podatcima.
  • na grafu je prikazan broj ubijenih ljudi tijekom vremena na Floridi. Ako pogledamo graf, možemo pomisliti da broj ubojstava opada tijekom vremena, no ako pogledate y-os, možete vidjeti da je nula stavljena na vrh.
  • manipulacija prikaza globalne temperature - iz grafa se može zaključiti da je prosječna temperatura u padu, a budući da je 1998. god. zabilježena kao jedna od najtoplijih godina otkad se mjere temperature, kao statistički dobar vremenski raspon nije poželjno uzeti tu godinu kao početnu. To je prikaz manipulacije podatcima po x-osi. Pogledamo li dulji period po x-osi, i graf će drukčije izgledati.

Neka treća grupa proučava primjere korelacije i uzroka. Dok je na nekim primjerima jasno da jedna pojava uzrokuje drugu (pretilost - dijabetes), na nekim drugim primjerima mogu se manipulirati i povezati pojave koje su neovisne jedna o drugoj. Ta će grupa pručavati jednu od teza koja je popularna i sveprisutna u medijima, ali i iznimno opasna - povezanost autizma i cijepljenja. Porastom populacije i napretkom u medicini definicija i dijagnoza autizma stalno se mijenja pa se povećava broj autističnih osoba, a iz toga je proizašla veza porasta dijagnoze autizma s povećanjem procijepljenosti. Primjeri:

  1. navedite nekoliko bizarnih, zabavnih i svima jasnih nepovezanih događaja koje je netko povezao i predstavio kao vijest - Pad broja gusara uzrokovan je globalnim zatopljenjem; U ljetnim mjesecima raste broj prodanih sladoleda i broj ljudi koji dožive toplinski udar; Veći broj prodanih sladoleda uzrokuje veći broj ljudi koji dožive toplinski udar; Porast broja djece s dijagnozom autizma uzrokovan je porastom prodaje organiskih proizvoda (primjer pogrešne povezanosti korelacije i uzroka iz kojeg je jasno da je pogrešan i besmislen).
  2. nakon uvodnih primjera uputite učenike na čitanje članka Wakefieldov skandal u kojem je ukratko objašnjeno kako je nastala povezanost između autizma i cjepiva. Uputite ih da se u tom primjeru nalazi više statističkih “varki” - jedna je premalen uzorak djece, a druga je pogrešna povezanost korelacije i uzroka.

Svaka grupa predstavlja svoja zapažanja i zaključke ostalim učenicima. Mogu izraditi prezentaciju/slikokaz koristeći se alatom PowerPoint Online. Raspravite o tome kako se jednostavno može manipulirati podatcima i na što je potrebno pripaziti pri proučavanju i analizi podataka.

Podatci su potrebni, ali je s njima lako manipulirati. Uputite učenike da samostalno pronađu točne podatke iz dnevnih novina i da osmisle moguće manipulacije kako bi još više osvijestili važnost kritičkog promišljanja i analize prikazanih podataka. Neka prikažu stvarne podatke i moguće manipulacije u obliku plakata izrađenog alatom Piktochart. Pripremite edukativnu izložbu plakata za ostale učenike u hodniku škole.

Izvannastavna aktivnost

Laži i statistika

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Osvijestiti mogućnosti manipulacije statističkim podacima i razviti kritički pristup analizi prikazanih podataka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Psihologija
  • Politika i gospodarstvo
  • Engleski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Sociologija

Imaju li mediji moć mijenjati društvo?

Raspravite s učenicima o tome što je javni interes, kako se oblikuje i kako najčešće saznaju informacije o političkim ili ekonomskim zbivanjima na nacionalnoj i lokalnoj razini. Tko se brine o javnim površinama grada i time poboljšava kvalitetu čovjekova života?

Da biste se pobliže upoznali s javnim interesima, tj. javnim dobrima, pogledajte kratki video Devastacija javnih površina.

Razgovarajte s učenicima o sličnim primjerima relevantnih tema u društvu o kojima su saznali iz medija. Potaknite ih na prepoznavanje i drugih javnih dobara kojim se koriste i koji su od interesa za građane. Svoje primjere mogu razvrstati prema postojećim očuvanim i uništenim dobrima u svojem mjestu, uputite ih na prepoznavanje odgovornih osoba za osiguravanje javnog dobra, ali i onih koji ih uništavaju. Neka zapišu svoje komentare na prikazani video i ostale primjere na zajedničkoj Lino ploči.

Na temelju zapisa uputite učenike na izradu ankete koristeći se digitalnim alatom Google Obrasci koju će provesti među građanima svojega mjesta. Njome mogu ispitati stajalište građana o potrebi i korištenju uređenih javnih površina, odnosno javnog dobra te imože li se njihovo uništavanje spriječiti edukacijom, sankcioniranjem i uvođenjem nadzornih kamera.

Nakon analize rezultata, mišljenja i stajališta građana mogu dodati već unesenim osobnim mišljenjima na Lino ploči.

Podijelite učenike u dvije grupe. Jednu grupu uputite u izradu plakata, a drugu u izradu letaka koji upozoravaju na uništavanje javnih površina u njihovom okruženju. Time će postati medij koji progovara o relevantnim temama u društvu iz neposredne okoline. Za izradu se mogu poslužiti digitalnim alatom Canva.

Svoje letke mogu podijeliti građanima, a plakate zalijepiti i na dozvoljenim javnim mjestima za obavještavanje.

Postupci potpore

Nakon učioničke rasprave učenik s teškoćama treba dobiti pitanja i odgovore koji su se postavljali tijekom rasprave. Za aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se najaviti im unaprijed videozapis kako bi ga mogli pogledati i tako biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Uputno im je dati jasnu uputu uz provjeru razumijevanja aktivnosti, tj. radnji koje je potrebno učiniti. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Na predlošku može stajati rečenica za nadopunjavanje, pitanje, alternativni zadatak i sl. Ključne odrednice sadržaja mogu biti pisano i/ili vizualno prikazane na temelju kojih se može prepričati sadržaj, označiti nešto tijekom gledanja, odgovoriti na pitanja itd. Pri razvrstavanju primjera učenike je uputno organizirati za rad u paru kako bi učenik s teškoćama imao oblik pomoći ili kontrolu rada. Učenik može prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje u ime grupe predstaviti napravljeno ili samo dogovoreni dio. Pri izradi letka ili plakata nastavnik može odrediti ulogu učenika s teškoćama (u skladu s onim što nastavnik procijeni da učenik može) i tako osigurati aktivno sudjelovanje učenika, a ne samo njegovu pasivnu ulogu. Ako se u razredu nalazi slabovidni učenik, potrebno je pripaziti da pozadina nema odsjaj. Za svakog je učenika potrebno predvidjeti ulogu koju će imati u izradi plakata u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. pronalaženje aplikacija, grafičko oblikovanje, dopunjavanje itd.). Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja preporučuje se prilagodba fonta, vremenska neograničenost, smanjenje broja zadataka, a pogreške u pisanju ne treba ispravljati. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, odnosno čitač ekrana i mogućnost prilagodbe ekrana s pomoću programa ZoomText.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koje žele nastaviti akciju podizanja svijesti građana o važnosti očuvanja javnog dobra mogu obavijestiti lokalne medije (novine, radiopostaje ili televiziju) o akciji dijeljenja letaka i postavljanja plakata. Neka predstave problem u ranije pripremljenim izjavama te pozovu građane na suradnju. Svoju akciju mogu popratiti i objavama na mrežnoj stranici i društvenim mrežama škole.

Nastavna aktivnost za predmet Sociologija

Imaju li mediji moć mijenjati društvo?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ SOC A.1. Kritički propituje društvene odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini.
  • SŠ SOC C.3. Analizira suvremena društvena zbivanja na odabranim primjerima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

GONG (2018). Imamo pravo znati (19.6.2020.).

GONG (2015). ImamoPravoZnati - O pravu na pristup informacijama (19.6.2020.).

Imam pravo znati (3.7.2020.).

Medijska pismenost (2020). Materijali za uvođenje kritičkog vrednovanja izbora u učionice (3.7.2020.).

Medijska pismenost (2017). Ključne vještine za "post-truth" eru: Kako prepoznati lažne vijesti (3.7.2020.).

Medijska pismenost (2018). Infografika: Što je govor mržnje i kako na njega reagirati (3.7.2020.).

Kuća ljudskih prava. Sloboda izražavanja i govor mržnje u digitalnom okruženju (3.7.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.