Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što nas loži?

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • TZK 1: tjelesna aktivnost, mjerenje pulsa, sportaš
  • MAT: analiza podataka, postotak, pogreška mjerenja
  • KEM: kemijska energija, pretvorba energije, VO2
  • BIO: metabolizam, uravnotežena prehrana, krvni tlak
  • TZK 2: motoričke aktivnosti, koraci, radne navike
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Motiv je “in”

Ispunjavanje obveza u sportu ili putem rekreativne aktivnosti radna je navika koja se provodi cijeli život, stoga je nastojimo potaknuti kod učenika još u školi.

Uputite učenike na prikupljanje informacija putem interneta te razne literature o poznatim hrvatskim sportašima (npr. Janica i Ivica Kostelić, Gordan Kožulj, Filip Ude…) i njihovoj motivaciji prilikom postizanja sportskih uspjeha.

Goranov Wimbldon 2013.,
Janica Kostelić - legendarna vožnja bez štapa,
Motivacija u timskom i pojedinačnom sportu - kako je stvoriti i zadržati?

Uputite učenike da istraže kako su usklađivali sport s drugim obvezama (obiteljskim, školskim obavezama). Kako izgleda tipičan dan jednog sportaša? Kada i kako jede, kada se odmara? Uputite ih da saznanja usporede sa svojim danom i svojim obvezama.

Povedite raspravu na nastavi o prikupljenim podatcima, podijelite učenike u skupine i potaknite ih na međusobni razgovor o sljedećem: Kako motivacija utječe ili je utjecala na karijeru odabranog sportaša? Koliko je mentalni trening potreban sportašima u ostvarivanju postavljenih ciljeva? Je li, i u kolikoj mjeri, važan utjecaj i potpora okoline (roditelji, prijatelji…) za bavljenje sportom? Trebaju li ciljevi koje si sportaši postavljaju biti specifični, osobno važni, dohvatljivi i mjerljivi? Jesu li motivirane osobe ujedno i odlučne osobe izgrađenih stavova? Kako sportaši uspijevaju uskladiti radne navike u učenju i radu? Pitanja možete unaprijed pripremiti na nastavnom listiću.

Nakon razgovora, učenici neka sami osmisle pitanja koja bi mogli postaviti jedni drugima vezano uz motivaciju za tjelesnu aktivnost. Možete dati učenicima smjernice s primjerima nekih pitanja. Primjerice: Kako motivirati jedni druge za bavljenje tjelesnom aktivnošću? Prepoznaju li aktivnosti koje im mogu pomoći za rekreativno bavljenje sportom? Da imaju tajnog prijatelja/icu kojima je potrebna dodatna motivacija za bavljenje tjelesnom aktivnošću, kako bi ga/ju pokrenuli i motivirali? Koliko je bitno i važno redovito ispunjavanje radnih obveza te kako iste uskladiti s bavljenjem sportom?

Organizirajte izbor “tajnog prijatelja za tjelesnu aktivnost”. Svaki učenik, izvlačenjem nasumičnog papirića s imenom nekog učenika iz razreda, dobiva kao zadatak svog tajnog prijatelja tijekom narednih mjesec dana motivirati za bavljenje tjelesnom aktivnošću (npr. atletika, trčanje), kako bi ga potaknuo na stvaranje radnih navika. Tijekom nastavnih sati provedite intervale trčanja u malim skupinama dok svaki učenik nastoji svog tajnog prijatelja motivirati za još bolji uspjeh.

Za vrijeme navedene aktivnosti učenike uputite na pravilno mjerenje pulsa (u mirovanju, za vrijeme i nakon aktivnosti) te bilježenje svih parametara. To mogu napraviti uz pomoć Meta-Chart alata, gdje će izraditi grafički prikaz promjena (line chart).

Ponovite isto mjerenje nakon svaka dva mjeseca aktivnosti kako bi i sami učenici uvidjeli svoj napredak i promjene u rasponu mjerenja – razlika minimalnog i maksimalnog pulsa.

Nakon provedene aktivnosti, potaknite raspravu među učenicima, potaknite dijeljenje iskustva i analizu radnih navika koje su stekli, motivacije i koliko su iste potrebne za uspjeh u učenju i radu. Raspravu možete potaknuti pitanjima poput Koliko vam je bila važna motivacija od strane tajnog prijatelja sad kad ste otkrili tko je to bio i kad se prisjetite njezinih/njegovih riječi i/ili djela?). Na taj način možete iskoristili potencijal iste za razvoj pozitivne socijalne klime u razrednome odjelu i školi te otvorene komunikacije zasnovane na partnerstvu.

Redovitim vježbanjem, međusobnom komunikacijom i motivacijom želimo kod učenika postići da usvajaju pozitivne stavove prema tjelesnoj aktivnosti.

Postupci potpore

Prilikom rasprave o uspješnim sportašima, osigurati da učenici s teškoćama pažnje ili poremećajem iz spektra autizma imaju predložak s planiranim slijedom aktivnosti označenih rednim brojem, te predložak s pitanjima. Osigurati podršku u bilježenju podataka (pulsa) uz smjernice onim učenicima kojima je to potrebno.

Za razgovore o motivaciji za tjelesnu aktivnost poželjno je da su učenici u parovima (učenik s višom i učenik s nižom motiviranosti), kao i u završnoj raspravi. Bilo bi poželjno da učenici zabilježe i spreme zaključke o važnosti motivacije i uloženog napora za školski uspjeh.

Za učenike koji žele znati više

Pružite učenicima mogućnost izrade upitnika kojim bi se pratili učinci tjelesnog i psihičkog umora, na temu motivacije, odnosno postavljanja ciljeva za bavljenje rekreativnom tjelesnom aktivnošću u slobodno vrijeme.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Motiv je “in”

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.1.2. Učenik primjenjuje osnove tehnike i taktike raznih sportova.
  • SŠ TZK G.D.1.3. Učenik prosuđuje kao primjerenost zaključka i podupire pozitivan stav prema tjelesnom vježbanju.
  • SŠ TZK G.C.1.1. Učenik prati osobna motorička postignuća.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Pulsiranje

Raspravite s učenicima o blagodatima tjelesne aktivnosti i njezinim utjecajima na zdravlje pojedinca i izvršavanje svakodnevnih obveza. Upitajte ih o čimbenicima koji mogu poboljšati učinkovitost treninga i njihovoj ulozi u povećanju motivacije za nastavak redovitog bavljenja nekom tjelesnom aktivnošću.

Jedan od čimbenika je i poznavanje broja otkucaja srca. Neka učenici izračunaju svoj minimalni i maksimalni puls. Minimalni puls je indikator trenutne forme osobe i mjeri se ujutro nakon buđenja. Pokazalo se da veća utreniranost rezultira manjim pulsom, stoga povećane vrijednosti pulsa mogu učenicima biti indikator nužnosti redovitog bavljenja nekom tjelesnom aktivnošću.

Maksimalni puls je najveći nakon fizičke aktivnosti i on se može izmjeriti tako da se od broja 220 oduzme broj godina osobe. Pogreška pri takvom mjerenju iznosi ± 10 otkucaja. Oni učenici koji su u boljoj tjelesnoj spremi mogu eksperimentalno odrediti maksimalni broj otkucaja na sljedeći način:

  1. zagrijati se
  2. otrčati 1 km
  3. odmoriti se 3 min
  4. otrčati ponovno 1 km i “dati sve od sebe”
  5. izmjeriti puls.

Raspon između maksimalnog i minimalnog pulsa zove se radni puls (RP) i ovisno o njemu možemo izračunati pri kojem pulsu treba odraditi određene tipove treninga. Na temelju postotka radnog pulsa određuje se pet zona treninga, ovisno o intenzitetu. Dodamo li željenom postotku RP-a svoj minimalni puls, saznat ćemo koji je optimalan puls za tu vrstu treninga. Podijelite učenike u pet skupina i neka prvo istraže koje su to zone. Potom svakoj skupini dodijelite jednu zonu i neka navedu kakve je vrste treninga preporučeno raditi u pojedinoj zoni i zašto. Predstavnik svake skupine neka prezentira radove ostalim učenicima u razredu, primjerice u alatu Powerpoint.

Zona otkucaja srca Postotak Max HR-a
Z1 zdrava srčana zona 50-60 posto
Z2 umjerena zona 60-70 posto
Z3 aerobna zona 70-80 posto
Z4 granična zona 80-90 posto
Z5 zona crvene linije 90-100 posto

Ova se aktivnost može provoditi i tijekom cijele školske godine na način da učenici na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture mjere svoj maksimalni puls i bilježe rezultate. Mjerenja se mogu vršiti primjerice svaka dva mjeseca. Pritom neka u istim intervalima mjere i minimalni puls nakon buđenja. Veća utreniranost trebala bi rezultirati većim rasponom između minimalnog i maksimalnog pulsa, odnosno većom vrijednošću radnog pulsa.

Još jedan od pokazatelja dobre tjelesne spreme je i brzina vraćanja srčanog pulsa na normalnu vrijednost (od 60 do 100 otkucaja u minuti) nakon vježbanja. Poboljšanjem kondicije puls će se brže smanjivati. Nakon što su učenici izmjerili maksimalni puls netom nakon trčanja, neka mjere puls svake sljedeće 3 minute kako bi odredili koliko im vremena treba da se puls vrati na normalnu vrijednost. Rezultate svih mjerenja tijekom jedne školske godine učenici mogu prikazati grafički u digitalnom alatu GeoGebra i tako analizirati promjene vrijednosti radnog pulsa kao i brzinu vraćanja pulsa na normalnu vrijednost. Na kraju, možete podijeliti učenike u skupine kako bi međusobno usporedili svoje rezultate. Neka istraže za koliko im se razlikuju vrijednosti maksimalnog pulsa i kolika su odstupanja od preporučene formule kojom se on računa. Postoji li veza između vrijednosti minimalnog pulsa i brzine vraćanja pulsa na normalnu vrijednost? Nakon koliko je vremena vidljiv napredak i koji čimbenici na to utječu?

Postupci potpore

Na početku ove aktivnosti nastavnik osigurava učenicima s poremećajem pažnje ili s PSA predložak s planiranim slijedom aktivnosti označenih rednim brojem. Ako su učenici s poremećajem pažnje/hiperaktivnosti, teškoćama učenja ili PSA u dobroj tjelesnoj kondiciji, poželjno je uključiti ih u eksperimentalno određivanje maksimalnog pulsa. Treba provjeriti je li učenik s teškoćama (poremećaj pažnje, PSA) razumio kako se određuju zone treninga, prema potrebi objasniti po koracima i pripremiti mu predložak, kako bi mu bili dostupni kada će mu biti potrebni. Preporuča se izračun optimalne zone treninga u parovima, posebno ako se radi o učenicima s oštećenjem vida, sluha, poremećajem pažnje i PSA, tako da svaki par prema svojim sposobnostima ima slične mogućnosti za uspješni izračun. Učenicima s diskalkulijom omogućiti korištenje kalkulatora u računanju.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da osmisle plan treninga za određeni sport prema zonama treninga. Neka se podijele u skupine ovisno o sportovima kojima se bave ili bi se željeli baviti. Svoje radove mogu objaviti na web stranici škole kako bi ih i drugi mogli koristiti.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Pulsiranje

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.1.7. Učenik primjenjuje linearnu funkciju pri rješavanju problema.
  • SŠ MAT B.1.3. Učenik primjenjuje proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi.
  • SŠ MAT A.1. Učenik računa s realnim brojevima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Tjelesna i zdravstvena kultura
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Mišićna kemija

Razvijanje radnih navika možemo usporediti s treningom. Redovitim vježbanjem tijela ili uma možemo poboljšati znanja i sposobnosti. Koliko su radne navike bitne u tom procesu i koliko nas nedostatak istih može unazaditi, učenici mogu spoznati testirajući svoje sposobnosti u određenom vremenskom razdoblju. Jedan od testova koji služe određivanju razine tjelesne spreme je VO2 max test. Ne, to nije vanadijev (IV) oksid. Potaknite učenike da u grupama zapišu svoje pretpostavke o značenju navedene kratice te zajednički analizirajte što su napisali. V = volumen, O2 = kisik, max = najveći. Dakle, to je najveći volumen kisika kojeg tijelo može iskoristiti u jednoj minuti po kilogramu tjelesne mase. Vrijednost je korisna sportašima jer se koristi kao indikator tjelesne spreme. Što je veći, smatra se da je osoba u boljoj formi.

U suradnji s profesorom Tjelesne i zdravstvene kulture za zainteresirane učenike osmislite projekt u kojem će povezati tjelesni odgoj s kemijom. Cilj projekta je razviti navike redovitog ispunjavanja obaveza i prepoznati aktivnosti koje će dovesti do razvoja osobnih potencijala. Zadajte učenicima da kroz cijelu školsku godinu vježbaju (ne mora nužno biti trčanje, dopustite svakom učeniku da odabere kojom aktivnošću bi se bavio). Plan vježbanja također napravite u dogovoru s profesorom Tjelesne i zdravstvene kulture i neka svaki učenik svoj plan podijeli s drugima putem alata OneNote. Početkom svakog mjeseca učenici neka naprave 12-minutni test na atletskoj stazi i na temelju rezultata izračunaju vrijednosti VO2 max. Izračun mogu napraviti “ručno” uvrštavanjem prijeđene udaljenosti za vrijeme 12-minutnog testa u jednadžbu:

VO2 max (ml/kg/min) = (22,351 x prijeđena udaljenost u kilometrima) – 11,288)

ili se mogu poslužiti kalkulatorom dostupnim na mrežnim stranicama kao na ovoj poveznici
Rezultat neka upišu u formular koji ćete na početku školske godine podijeliti učenicima putem alata OneNote. Osim toga, u dogovorenim vremenskim intervalima (primjerice jednom mjesečno), neka učenici u paru istraže po jedan sportski pojam koji se vezuje za kemiju (npr. laktatni prag). Putem alata OneNote neka izvijeste koje kemijske reakcije su bitne za taj pojam, kako one utječu na naš svakodnevni život i kako vježbanjem ili prehranom možemo utjecati na vrijednosti laktatnog praga. Uz svaki pojam koji odaberu, putem istog alata, postavite im nekoliko dodatnih zadataka koji su povezani s gradivom kemije koje rade u tom vremenskom razdoblju. Npr. Koliko se topline oslobodi trošenjem 100 g glukoze u reakciji staničnog disanja? Na kraju projekta učenici će na satu u alatu Piktochart predstaviti što su radili tijekom školske godine i koji su rezultati.

Postupci potpore

Na početku aktivnosti uručite učenicima s teškoćama (poremećaj pažnje, teškoće učenja, PSA) plan aktivnosti s pitanjima uz određenu aktivnost. Primjerice: Što je VO2 max? Tekst je primjereno oblikovan (veličina slova, 14 pt, Arial, veći prored, razmak između riječi). Učenicima s oštećenjima vida potrebno je sve korake u vizualnim aktivnostima podržati na zvučnoj razini. Prilikom podjele u skupine vodite računa o strukturi skupine s učenikom s teškoćama, kako njezin uradak ne bi bio manji nego u ostalim skupinama. Poželjno je potaknuti i učenika s teškoćama (teškoće učenja, poremećaj pažnje, poremećaj u ponašanju) da se uključi u projekt razvoja navika redovitog ispunjavanja obveza. Provjerite zna li učenik s teškoćama koristiti OneNote i izračun vrijednosti VO2 max nakon 12-minutnog testa na atletskoj stazi. Bilo bi poželjno da s učenikom izradite nacrt projekta u obliku tablice sa svim sekvencama, zadaćama i okvirnim vremenskim rasporedom. Potaknuti učenike s teškoćama, koji to mogu (oštećenja vida, motorički poremećaji), da u paru istraže po jedan sportski pojam i kemijske reakcije vezane uz njega te njihov utjecaj na svakodnevni život.

Za učenike koji žele znati više

Rezultati u sportu i znanosti ne ovise samo o trenutnoj formi, nego i o nizu drugih čimbenika (motivacija, dovoljna količina sna, prehrana...). Učenici koji žele znati više mogu posjetiti nutricionista ili sportskog psihologa i posavjetovati se s njima na koji način mogu poboljšati rezultate u području kojim se bave. Dijelove razgovora mogu podijeliti s ostalim učenicima putem alata OneNote.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Mišićna kemija

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM B.2.1. Analizira brzine različitih promjena.
  • SŠ KEM B.2.2. Analizira kemijske promjene anorganskih i organskih tvari.
  • SŠ KEM C.2.1. Povezuje promjene s pretvorbom energije unutar sustava.
  • SŠ KEM C.2.2. Analizira izmjenu energije između sustava i okoline i povezuje ih s promjenama tijekom kemijske reakcije.
  • SŠ KEM D.2.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Tjelesna i zdravstvena kultura
  • Biologija
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Mogu li i ja isto tako?

Uvedite učenike u temu pitanjima: Što želim biti jednom u budućnosti? Čime se želim baviti? Zatim prikažite učenicima nekoliko slika osoba koje se bave različitim zanimanjima, a koje ste unaprijed pripremili u digitalnom alatu Powerpoint. Zamolite učenike da odaberu jednu od njih. Na taj će se način učenici zapravo usmjeriti prema određenoj skupini zanimanja i svi koji su odabrali istu sliku čine jednu skupinu.

Skupinama učenika istog interesa zadajte zadatak da provedu intervju s osobom/osobama koje su prema njihovom mišljenju uspješne u svom području. To mogu biti njima bliske osobe, dostupne osobe iz javnog života/mjesta u kojem žive ili uspješni bivši i/ili sadašnji učenici škole koju polaze (npr. sportaši, znanstvenici, glumci, pjevači, kompozitori, dirigenti, kuhari, novinari…). Učenici u skupinama osmišljavaju pitanja za intervju koja trebaju biti usmjerena na motivaciju tih osoba da postanu to što jesu (što ih je poticalo, na koje su prepreke nailazili, zbog čega nisu odustali i tko i/ili što im je sve pomoglo da ostvare svoj cilj). Pitanjima je također važno doći do odgovora koje su prednosti, a koji nedostaci bavljenja određenim zanimanjem u kontekstu zdravlja osobe koja se bavi određenim zanimanjem. Učenicima se može predložiti da postave pitanja vezana uz vrstu obveza na poslu, uz odgovornost samog posla i kako aktivnosti kojima se osoba bavi utječu na njezin metabolizam (GUK), krvni tlak, puls... Također, učenici mogu postaviti pitanja vezana uz prehranu i raspraviti važnost uravnotežene prehrane kao preduvjeta i fizičkog i psihičkog zdravlja. Predložite učenicima da dio pitanja usmjere prema fizičkom opterećenju na radnom mjestu i posljedicama, npr. cjelodnevnog sjedenja za računalom, višesatnog stajanja ili neprestanog kretanja, nošenja teških tereta ili čestog saginjanja. Nakon što prikupe podatke, predložite im da prouče i profesionalne bolesti od kojih obolijevaju osobe koje se bave određenim zanimanjima. Učenicima je važno spomenuti da je cilj intervjua saznati što pokreće odabranu osobu da se bavi određenim poslom bez obzira na sve poteškoće koje taj posao nosi sa sobom.

Nakon što osmisle pitanja za odabranu osobu određenog zanimanja, učenici neka podijele zaduženja i odluče tko će u timu dogovoriti sastanak, tko će voditi intervju, tko će snimati, a tko montirati prikupljeni materijal. Dogovorite s učenicima digitani alat, npr. Spark Adobe, u kojem će prezentirati svoje uratke. U ovom alatu učenici mogu kombinirati filmove i fotografije koje su samostalno snimili, zatim dostupne, besplatne slike s npr. ovdje i tekst koji su pripremili.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama (poremećaj pažnje, PSA) pripremite predložak s planom svih aktivnosti i okvirnim vremenima (u obliku tablice ili sheme). Provjerite strukturu skupine u kojoj je učenik s teškoćama i osigurajte da učenik po potrebi ima i podršku barem jednog vršnjaka. Prije odlaska u skupinu objasnite učeniku s teškoćama njegov zadatak, a možete mu dati i nekoliko natuknica za pitanja. U podjeli zaduženja kod organizacije intervjua vodite računa da učenik s teškoćama dobije odgovarajuće zaduženje, zajedno s nekim od vršnjaka (tako da doista i ima aktivnu ulogu). Važno je da sudjeluje sa svojim timom i u prezentaciji uratka. Sve korake u vizualnim aktivnostima potrebno je za učenike s oštećenjima vida podržati na zvučnoj razini.

Za učenike koji žele znati više

Motivirani učenici mogu sudjelovati u organizaciji javne tribine na kojoj će prikazati svoje uratke te pozvati osobe koje su intervjuirali kako bi se detaljnije predstavili ostalim učenicima škole. Navedeni materijali mogu biti prezentirani i maturantima kao nadopuna aktivnostima namijenjenima profesionalnoj orijentaciji.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Mogu li i ja isto tako?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO C.2.2. Učenik uspoređuje energetske potrebe organizama u različitim fiziološkim stanjima.
  • SŠ BIO B.2.1. Učenik objašnjava održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama.
  • SŠ BIO A.2.1. Učenik povezuje pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Tjelesna i zdravstvena kultura
  • Kemija
  • Matematika
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Vrući korak

Predstavite učenicima motoričku aktivnost koju će provoditi tijekom nastavne godine na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture i u slobodno vrijeme.

Uputite ih na točne smjernice. Neka učenici na svoje pametne telefone instaliraju istu aplikaciju za mjerenje broja koraka Pedometer kako bi predviđenog dana u tjednu započelo natjecanje. Aktivnost se sastoji u međurazrednom natjecanju drugih razreda gdje se zbrajaju koraci koje su učenici tijekom nastavne godine ostvarili (dana/tjedna/mjeseci), kako pojedinačno, tako i skupno. Predstavite učenicima Smart metodu koja im je potrebna za realizaciju aktivnosti. U razgovoru s učenicima te provođenjem iste tijekom nastave i samim postavljanjem ciljeva koje kao razred odnosno pojedinac želimo ostvariti, pratimo i mjerimo uspjeh u postizanju što boljih rezultata. Svaki učenik putem Smart metode za sebe radi plan ostvarenja svoga cilja te prati sam sebe za vrijeme nastave, tako i u slobodno vrijeme. Tijekom postavljanja ciljeva postavlja si pitanja: Što želim postići? Kako ću mjeriti i pratiti napredak? Je li cilj dostižan i realan? U kojem vremenskom intervalu ću ga ostvariti? Koja je svrha? Tko je sve uključen (razred) i na koji način možemo postići da se naš zajednički cilj (ukupan broj koraka cijelog razreda) ostvari?

Uz navedenu razradu u postavljanju ciljeva, korisno je učenike uputiti na analizu vlastite motivacije pitanjem poput Potiče li me na povećanje broja koraka više doprinos pobjedi mog razreda, želja da pobijedim kao pojedinac na školskom natjecanju ili naprosto želja da ostvarim svoj osobni cilj koraka (neovisno o razrednom cilju ili vrsti nagrade)?

Učenik prati svoj napredak tijekom jednog mjeseca te sam sebe motivira kako bi na dnevnoj bazi postigao još bolji rezultat. Na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture, Matematike i Informatike učenici s predmetnim profesorima upisuju svoje rezultate po danima za protekli tjedan u zajedničku Excel tablicu gdje se automatski izračunava ukupan broj koraka pojedinog razreda. Pred kraj nastavne godine izračunava se ukupan zbroj koraka pojedinog razreda te se proglašavaju najbolji razredi (1., 2., 3. mjesto) i pojedini učenici koji su ostvarili najveći broj koraka. Prikaz ostvarenih rezultata moguć je uz pomoć web alata za izradu prezentacija Prezi. Nagrade se dodjeljuju najboljem razredu i pojedincu s najvećim brojem koraka tijekom nastavne godine. Vrstu nagrade odlučuje škola unutar sebe (npr. izlet za razred i pametna narukvica za pojedinca).

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama, koji neće znati po smjernicama instalirati aplikaciju Pedometer na pametni telefon, učitelj će organizirati da to učini netko od vršnjaka. Dio učenika s teškoćama zbog motoričkih poremećaja neće se moći natjecati, već ih se uključuje u upisivanje, obradu podataka za natjecanje i prezentiranje rezultata.

Učenicima koji žele pratiti svoj osobni napredak u ovoj motoričkoj aktivnosti bez obzira na teškoću (ako nije kontraindicirano) to treba omogućiti, premda neće sudjelovati u natjecanju među razredima. Svrha ove aktivnosti kao dijela međupredmetne teme koja se odnosi na osobni i socijalni razvoj, postignuta je ako se učenik natječe i samo sam sa sobom i prati svoj napredak. Njihovi rezultati, ako to žele, prate se i na razini razreda. Ravnopravno s ostalima će sudjelovati učenici s teškoćama učenja ili s emocionalnim teškoćama. Učenici s poremećajem pažnje/hiperaktivnosti i učenici s PSA mogu se pokazati vrlo uspješnima u ovoj motoričkoj aktivnosti, uz odgovarajuću podršku. Potrebno im je dati predloške s jasnim uputama i redovito provjeravati njihovo izvršenje plana. U podršci mogu imati važnu ulogu njihovi vršnjaci, prijatelji iz razreda koji će preuzeti takvu obvezu. Pri tome je važno da nastavnik potiče i posebno vrednuje takvu vršnjačku pomoć. Na kraju kada se objavljuju rezultati i dodjeljuju nagrade pojedincima, ne smije se zaboraviti na one učenike koji su tijekom godine pokazali veliku upornost i napredak, unatoč svojim teškoćama, a niti vršnjake koji su pružali vršnjačku pomoć.

Za učenike koji žele znati više

Učenike usmjeriti na dodatne zadatke i na prezentaciju parametara koji se nalaze na instaliranoj aplikaciji (prosječan tempo, prijeđena kilometraža, otkucaji srca…).

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Vrući korak

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.2.1. Učenik usvaja i primjenjuje teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.A.2.2. Učenik primjenjuje složenije elemente tehnike i taktike raznovrsnih sportova.
  • SŠ TZK G.C.2.1. Učenik prati osobna motorička postignuća.
  • SŠ TZK G.B.2.1. Učenik na temelju vrednovanja rezultata, pokazuje vježbe za poboljšanje stanja morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti.
  • SŠ TZK G.D.A.2.1. Učenik analizira utjecaj prehrambenih navika i kinezioloških aktivnosti za očuvanje zdravlja.
  • SŠ TZK G.D.2.2. Učenik provodi motoričke aktivnosti i aktivno boravi u prirodi.
  • SŠ TZK G.D.2.3. Učenik podupire i kreira cjeloživotne navike tjelesnog vježbanja i gibanja
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika
  • Informatika

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Lazinica, B. (2015), Terenski testovi za procjenu kardiorespiracijskog fitnesa: sistematizacija prema ciljnim populacijama, Zagreb (5. 3. 2020.)

brianmac.co.uk, Vo2 Max informacije (5. 3. 2020.)

brianmac.co.uk, Cooper Vo2 Max Test (5. 3. 2020.)

Runner's World, "The Running Test That Has Tormented Sport's BIggest Stars Turns 50" (5. 3. 2020.)

Čerenšek, I. (2012) "Motivacija u timskom i pojedinačnom sportu - kako je stvoriti i zadržati", Mentalni trening (5. 3. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.