Najavite učenicima da ćete razgovarati o narodima i nacijama. Pitajte ih što, prema njihovu mišljenju, čini narod, a što naciju te odgovore zapišite na ploču. Komentirajte odgovore s učenicima, zatim ih podijelite u skupine. Svaka skupina treba imati tablet ili računalo. Potaknite učenike da razmisle poznaju li nekoga tko pripada nekome drugom narodu ili naciji te po čemu se razlikuju u odnosu prema njima (jezik, kultura), a po čemu su slični. Nakon toga učenici u skupinama definiraju pojmove narod i naciju koristeći se izvorima kao što su enciklopedija.hr ili Proleksis enciklopedija. Nakon što su definirali pojmove narod i nacija učenici u skupinama proučavaju razlike između naroda i nacije na primjerima određenih država (npr. Rusija, SAD, Hrvatska, Južna Afrika). Pritom se koriste digitalnim izvorima (npr. enciklopedija.hr). Rezultate istraživanja razlika između naroda i nacije s odabranim primjerima skupine prikazuju prezentacijom izrađenom u alatu za izradu digitalnih sadržaja MS PowerPoint. Neka se pri izradi prezentacije služe fotografijama s mrežnih stranica s besplatno dostupnim materijalima, primjerice, Pixabay. Podsjetite učenike na pravilno citiranje izvora kojima su se koristili u izradi prezentacije. Učenici prezentacije objavljuju na platformi Teams. Predstavnici skupina predstavljaju prezentaciju ostatku razreda. Nakon što su svi učenici predstavili svoje prezentacije, zajedno komentirajte svaku prezentaciju.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Kako bi učenici s oštećenjem vida mogli potpuno sudjelovati u aktivnosti, sve zapisane ideje još jedanput ponovite verbalno. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima, tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Provjerite mogu li se postavke zadane mrežne stranice za pretraživanje prilagoditi tako da se njima mogu služiti i učenici s oštećenjem vida i specifičnim teškoćama u učenju. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Usmjerite učenike koji žele znati više da istraže nastanak naroda Roma, njihove migracijske tijekove i položaj romskog naroda u Hrvatskoj. Pri istraživanju se mogu koristiti tekstovima objavljenima na pouzdanim mrežnim stranicama, primjerice, enciklopedija.hr ili Prava manjina. Svoje istraživanje mogu predstaviti ostatku razreda infografikom izrađenom u alatu Piktochart.
Nastavljajući se na aktivnost 1 o narodima i nacijama, najavite učenicima razgovor o nacionalnom identitetu i potaknite ih da razmisle što određuje njihov nacionalni identitet. Učenici metodom vruće olovke zapisuju rezultate u alatu za komunikaciju i kolaboraciju Mentimeter. Zajedno komentirajte rezultate i utvrdite koje su se riječi najčešće ponavljale. Nakon toga podijelite učenike u skupine te ih potaknite da raspravljaju o važnim obilježjima nacionalnog identiteta (jezik, kultura, povijest…), što je materijalna, a što nematerijalna baština i koje primjere materijalne i nematerijalne baštine mogu navesti te o mogućnostima zaštite baštine na nacionalnoj i svjetskoj razini. Svaka skupina treba imati tablet ili računalo za rad. Potaknite ih da razmisle kako su strani utjecaji oblikovali i obogatili hrvatsku kulturnu baštinu te kakve promjene možemo očekivati u budućnosti s obzirom na sve veće povezivanje svijeta i stvaranje globalne kulture. Popis materijalne i nematerijalne baštine neka potraže na mrežnim stranicama (npr. Ministarstvo kulture, Registar kulturnih dobara, Zavod za zaštitu okoliša i prirode, Unesco itd.). Dodijelite svakoj skupini jedan primjer materijalne ili nematerijalne baštine (prema mogućnosti neka to bude primjer iz njihova zavičaja ili koji su članovi skupine posjetili ili doživjeli), neka ga prouče te predstave u obliku plakata izrađenog u digitalnom alatu Canva. Svoje plakate objavljuju na oglasnoj ploči u Padletu. Zajedno komentirajte učeničke radove te završite aktivnost razgovorom o vrijednosti hrvatske materijalne i nematerijalne baštine te o važnosti očuvanja baštine.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima. Ako učenik ima teškoće pri upotrebi digitalnog alata, aktivnost može raditi u paru. Pri raspodjeli učenika pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učenicima s oštećenjem vida možete pomoći postaviti postavke prilagodbe mrežne stranice prema njihovim potrebama. Također, učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Potaknite učenike da istraže zaštićena kulturna dobra iz svoje općine, grada ili županije na mrežnim stranicama Ministarstva kulture, u Registru zaštićenih kulturnih dobara. Prije toga istražite postoje li zaštićena kulturna dobra na tom području, a ako ne postoje, neka istraže kulturna dobra susjedne županije. Neka učenici odaberu zaštićena kulturna dobra koja žele predstaviti i za ostatak razreda pripreme prezentaciju u alatu MS PowerPoint.
Za ovu aktivnost služit ćete se modelom obrnute učionice („flipped classroom“). U modelu obrnute učionice učenici sadržaj proučavaju kod kuće prema unaprijed pripremljenome materijalu, a na satu o njemu raspravljaju, suradnički uče, postavljaju pitanja itd.
Proslijedite učenicima materijale koje će kod kuće proučiti kako bi se pripremili za aktivnost. Materijale i upute za rad možete postaviti u razredni kanal koji ćete izraditi u Teamsu. Svakako ih uputite da istraže pojmove nacionalizam, domoljublje (patriotizam) i šovinizam na pouzdanim mrežnim stranicama (enciklopedija.hr, Proleksis enciklopedija, Hrvatski jezični portal), a zatim materijale koje ćete im pripremiti o pojavi novog nacionalizma u Europi i svijetu zbog događaja koji su obilježili 21. stoljeće (izbjeglička kriza, pandemija Covid-19, inflacija…). Neka prouče jačanje nacionalizma u pojedinim državama i promjene u društvu koje se događaju (jačanje nacionalističkih stranaka, diskriminacija manjina…). U pripremi materijala nastavniku mogu pomoći članci Nacionalizam, Nacionalizam u Europi, Novi nacionalizam, Neonacionalizam.
U učionici se prisjetite s učenicima zaključaka prethodnih aktivnosti aktivnost 1 i aktivnost 2 o narodima, nacijama i nacionalnom identitetu te svega što su kod kuće pročitali o nacionalizmu, domoljublju (patriotizmu) i šovinizmu. Potaknite ih da razmisle o osjećaju pripadnosti naciji te zajedno usmeno komentirajte koliko je osjećaj pripadnosti naciji izražen kod njih. Pitajte ih osjećaju li pripadnost naciji uvijek jednakim intenzitetom ili se osjećaj mijenja ovisno u uspjesima, npr. hrvatskih sportaša ili glazbenika.
Nakon toga podijelite učenike u manje skupine kako bi raspravljali o pročitanom. Potaknite raspravu o razlikama između patriotizma, nacionalizma i šovinizma te o pozitivnim i negativnim posljedicama nacionalizma. Neka komentiraju uzroke jačanja i slabljenja nacionalizma na primjerima iz Europe i svijeta te rasprave o tome ima li globalizacija utjecaj na jačanje/slabljenje nacionalizma u pojedinim državama. Potaknite ih da promisle znaju li neki primjer nacionalizma iz svoje okoline ili o kojem su čitali u hrvatskim medijima.
Zaključke predstavljaju plakatom izrađenim u digitalnom alatu Canva. Skupine će svoje plakate postaviti na kanal koji ste izradili u Teamsu da ih članovi ostalih skupina mogu vidjeti i komentirati.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Tijekom pripreme materijala pripazite na to da su prilagođeni učenicima s teškoćama. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fona, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Provjerite mogu li se postavke mrežnih stranica prilagoditi prema potrebama čitanja učenika s oštećenjem vida.
Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Canva. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se prilagoditi tipkovnica i miš kako bi se lakše koristio tabletom ili računalom. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Učenici koji žele znati više mogu na pouzdanim mrežnim stranicama istražiti ksenofobiju u Hrvatskoj. Usmjerite ih na literaturu kao što je istraživanje Centra za mirovne studije i natuknica o ksenofobiji na enciklopediji.hr. Neka pripreme videosadržaj o ksenofobiji u Hrvatskoj u alatu Animoto te ga predstave ostatku razreda.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.