Objasnite učenicima pojmove crta različitih po toku i karakteru s pomoću niza poveznih zadataka koje možete izraditi u digitalnom alatu H5P. Koristite se opcijom interaktivne prezentacije te kombinirajte nekoliko tipova zadataka i prikaz definicija. Prvi zadatak napravite u alatu LearningApps te ga uvezite u interaktivnu prezentaciju. Taj zadatak neka bude igra memorije sačinjena od detalja nekoliko umjetničkih djela oblikovanih različitim vrstama linijama. Parove u igri memorije čine dva različita detalja jednog umjetničkog djela. Uzmite najmanje četiri umjetnička djela kako bi zadatak bio zanimljiviji. Predloženi su sljedeći primjeri: pejzaži Vincenta Van Gogha, linijski apstraktni crteži Hansa Hartunga, crteži načinjeni s nekoliko linija Pabla Picassa ili Henrija Matissea, crteži prirode Albrechta Dürera ili Leonarda da Vincija.
Nakon što učenici riješe igru memorije na ostalim slajdovima pokažite im cjelovite reprodukcije. Postavite im pitanja kojima ćete ih potaknuti na razlikovanje linija po toku i karakteru. Također, zadajte im, primjerice, zadatak odabira naziva linija koje prevladavaju na prikazanim primjerima ili zadatak razvrstavanja naziva različitih vrsta linija. Na kraju učenicima pokažite i definicije.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Za učenike s oštećenjem vida tijekom izrade interaktivne prezentacije grafički prilagodite sadržaj (nestiliziran font, primjerena veličina fonta, lijevo poravnanje po margini, naglašeni ključni pojmovi, smanjena vizualna zasićenost). Upotrebljavajte jednostavnije riječi te istaknite ključne pojmove i definicije (linije prema toku i karakteru). Učenike smjestite bliže izvoru sadržaja. Pomoćnik u nastavi ili drugi učenik može im pružiti dodatne usmene opise vizualnih sadržaja.
Poželjno je unaprijed za učenika s oštećenjem vida pripremiti podsjetnik sa sažetim objašnjenjem ključnih pojmova uz uvećane slikovne primjere izrađen u Wordu.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatom H5P. Omogućite mu podsjetnik za njegovu uporabu. Ako je potrebno, pružite mu dodatnu podršku. Sadržaj koji izrađujete u navedenom alatu, neka bude prikladno grafički oblikovan. Koristite se uvećanim i nestiliziranim fontom, a vizualni sadržaji neka budu primjerene veličine kako bi učenik uspješno percipirao potrebne informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike na povezivanje linija s osjećajima na sljedeći način:
Na kraju aktivnosti neka se vrate na svoja mjesta te neka svatko za sebe razmisli o svojim osjećajima tijekom dana i zapiše ih na papir. Nakon toga najavite likovni zadatak. Učenici će prikazati kako im se mijenjalo raspoloženje crtajući svoj autoportret linijama različitim po toku i karakteru. Autoportret trebaju nacrtati s pomoću digitalnog alata FlipaClip. Objasnite im način rada u alatu te im recite da to što digitalni alat rabi princip frame-by-frame animacije, njima omogućava prikazivanje postupne promjene njihova raspoloženja tijekom dana.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Ohrabrite učenike s teškoćama za izvođenje slobodnog pokreta. Svoje usmene upute uparite i s vlastitom izvedbom pokreta. Neka učenik s teškoćama izvodi pokret među zadnjima kako bi, po uzoru na izvedbe drugih učenika, dobio ideju za svoj pokret. Pohvalite učenikovo zalaganje.
Potaknite učenike na uparivanje pokreta s osjećajem, ali nemojte biti ustrajni u tome ako u razredu imate učenika s poremećajem raspoloženja. Procijenite je li on spreman u tom trenutku dijeliti svoje osjećaje.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom FlipaClip. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Ako je potrebno, razgovarajte s učenikom s poremećajem raspoloženja. Pokažite mu da ste dostupni za pružanje dodatne podrške u zadatku. Ako ne želi, ne mora pokazati svoj rad ostalima u razredu. Nemojte postavljati dodatna pitanja o njegovim osjećajima ako vidite da mu nije ugodno govoriti o tome.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zadajte učenicima da u izrađene animacije dodaju i glazbu kako bi naglasili svoju ideju.
Neka učenici vrednuju svoj proces rada te završene radove u ovoj aktivnosti s pomoću digitalnog alata Google Forms. Rješavajući zadatke, neka procijene koliko se realizirani rad razlikovao od početne ideje, koliko su zadovoljni načinom na koji su realizirali svoju ideju i koliko su im izražajne mogućnosti frame-by-frame animacije pomogle u naglašavanju ideje svojeg rada.
Učenici će zatim u grupama komentirati radove prema zadanim kriterijima (upotreba raznovrsnih linija, sličnost i razlika u odabiru emocija koje se prikazuju, uporaba izražajnih mogućnosti tehnike). Na kraju neka uočene sličnosti i razlike prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Omogućite učenicima podsjetnik na ključne odrednice njihovih radova kako bi ih uspješnije vrednovali.
Nemojte ustrajati na tome da učenici s poremećajem raspoloženja javno izlažu svoj rad i govore o svojim osjećajima ako primijetite da im to stvara neugodu. Pružite im podršku i pokušajte ih ohrabriti. Tijekom vrednovanja poštujte učenikove osjećaje i nemojte da njegov poremećaj utječe na rezultat vrednovanja njegova rada.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatom Google Forms te mu, prema potrebi, omogućite podsjetnik za njegovu uporabu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.