Pripremite nekoliko fotografija praznih kazališnih pozornica koje su osvijetljene različitim svjetlima u boji – svaka pozornica jednom bojom.
S pomoću fotografija izradite zadatak za učenike u digitalnom alatu Mentimeter. Postavite ga tako da učenici trebaju upisivati svoje dojmove, tj. asocijacije koje takva pozornica kod njih stvara (različite emocije, osobine prostora, obilježja predstave koja će se na njoj izvoditi). Zadatak u alatu oblikujte s pomoću Word Cloud Generatora. Objasnite učenicima da će asocijacije koje će upisivati pokazati na projekciji kao zajedničke asocijacije na sljedeći način: riječi koje se pojavljuju više puta pokazat će se većima od onih koje se pojavljuju rjeđe ili samo jedanput, odnosno veličina riječi proporcionalno će ovisiti o tome koliko se puta riječ pojavljuje.
Nakon što svi završe, to jest nakon što se sve riječi pojave, istaknite učenicima da postoji dio asocijacija koje su svima zajedničke, a da su neke potpuno individualne.
Uvedite i objasnite pojmove: asocijativna vrijednost boje i simbolika boje. Objasnite im kako asocijativna vrijednost boje ovisi o iskustvima, sjećanjima i emocijama pojedinca, a simbolička vrijednost boje ovisi o dogovoru među ljudima u nekom društvu i kulturi.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Pri predstavljanju sadržaja upotrijebite više stvarnih primjera ili slika povezanih s učenikovom životnom sredinom. Također, poželjno je iznositi informacije postupno, često ih ponavljati te jasno prikazivati povezanost novog sadržaja s dosad usvojenim.
Mentimeter se može prilagoditi za učenike s različitim teškoćama, uključujući uvećavanje fonta i upotrebu vizualnih pomagala za učenike s oštećenjem vida ili disleksijom. Učenicima s oštećenjem sluha mogu pomoći vizualna pomagala, a za učenike s motoričkim poremećajima može se koristiti zvučni sustav ili govorna kontrola. Također, smanjenje intenziteta osvjetljenja ili promjena boje pozadine može pomoći učenicima s oštećenjem vida. Za učenike, pak, s motoričkim poteškoćama mogu se koristiti funkcije govorne kontrole ili pomoćne tehnologije.
Preporučuje se unaprijed učeniku poslati videozapis ili pisane upute za upotrebu alata te na taj način osigurati da se njime koristi.
Služeći se alatom MS Word, učeniku pripremite karticu s primjerima asocijacija koja će mu služiti kao podsjetnik za razvoj osobnih asocijacija o zadanoj temi. Pri izradi poštujte pravila grafičke prilagodbe sadržaja (povećani font, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova).
Učenika s motoričkim teškoćama, slabovidne učenike ili učenike sa specifičnim teškoćama učenja svrstajte da rade s motiviranim učenikom koji im može pomoći u upotrebi alata Mentimeter i/ili pri upisivanju riječi u alat.
Poželjno je unaprijed pripremiti karticu sa sažetim objašnjenjem novih ključnih pojmova (asocijativna vrijednost boje i simbolika boje) služeći se alatom MS Word. Pri izradi kartica trebate grafički prilagoditi tekst (lijevo poravnanje, dvostruki prored, uvećan font, istaknuti važni pojmovi, upotreba boje u oznakama i slično).
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Objasnite učenicima pojam dominacije boje s pomoću više poveznih zadataka koje ćete izraditi u digitalnom alatu H5p. Koristite se mogućnosti interaktivne prezentacije te upotrijebite nekoliko oblika zadataka i prikaz definicije. U zadatcima postavite nekoliko umjetničkih djela s motivom prirode (predloženi autori su Vincent Van Gogh, Ernst Ludwig Kirchner i Paul Gauguin). Odaberite umjetnička djela na kojima je bojama dočaran ugođaj, ali tako da jedna boja dominira ili količinom boje na slici ili svojim intenzitetom. Zadajte učenicima da promotre kako boja gradi ugođaj te da odrede na koji način ona dominira. Postavite pitanja koja će učenike potaknuti da uoče kako negdje boja prevladava količinom, a kako ćemo je negdje prvo uočiti unatoč tomu što ne zauzima veliku površinu slike. Nakon što učenici odgovore na pitanja, objasnite pojam dominacije boje.
S pomoću nastavne metode putovanje u mašti uvedite učenike u promišljanje o najdražem snu. Dok govorite potaknite učenike da razmišljaju o bojama koje „vide”.
Zadajte zadatak u kojem učenici trebaju temperama naslikati skicu za prostor u kojem će se izvoditi predstava o njihovu najdražem snu. Prisjećajući se fotografija iz prvog zadatka, objasnite pojam scenografije. Istaknite da se u slikanju skice za scenografiju trebaju koristiti asocijativnošću i simbolikom boje te odabrati jedan od načina dominacije bojom koji su naučili.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Pri izradi prezentacije nužno je voditi računa o grafičkoj prilagodbi (lijevo poravnanje, dvostruki prored, uvećan font, isticanje važnih pojmova, upotreba boje u oznakama i slično) i zasićenosti stranice.
Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja te slabovidnom učeniku unaprijed pripremite pročišćenu verziju s ključnim pojmovima i definicijama koja prati slijed prezentacije. To možete učiniti služeći se alatom MS Word.
Učenika s teškoćama u razvoju poželjno je ohrabrivati za spontano izražavanje i poticati razvoj kreativnog razmišljanja usmjeravajući ga dodatnim potpitanjima. Učenika uključujte u aktivnost s pomoću komunikacijskog sustava koji mu najviše odgovara, tj. kojim se može najbolje izraziti.
Unaprijed u alatu MS Word pripremite karticu s uputama za obavljanje zadatka, koja će im služiti kao putokaz. Kartica neka sadržava ključne pojmove na koje se učenik mora usredotočiti pri izradi rada (asocijativnost, simbolika boja, dominacija boje).
Učeniku s motoričkim teškoćama i oštećenjem vida osigurajte prostornu prilagodbu i prilagodbu materijala za rad (veći papir, istisnute boje na paleti i slično).
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Nakon završetka zadajte učenicima da svoje radove pokažu drugima služeći se digitalnim alatom Padlet, a zatim da ih organiziraju prema tome koja boja dominira. Raspravljajte s učenicima o tome da je s pomoću asocijativnosti i simbolike boja svatko prikazao svoj san na drukčiji način.
Organizirajte igru tako da svaki učenik odabere rad drugog učenika te opiše što misli kakav se san događa u takvom prostoru te kako je to zaključio iz upotrebe boje. Autor treba reći koliko je točno, učenik koji opisuje, iščitao njegovu zamisao.
Na kraju prikažite nekoliko primjera scenografije predstava kolektiva Numen te zadajte da učenici opišu načine na koji boja sudjeluje u oblikovanju scenografije.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Ako učenik s teškoćama u razvoju prije nije radio u alatu Padlet, osigurajte više vremena u prikazivanju koraka. Također, pripremite pisane i/ili slikovne upute i korake u radu koje će provoditi u nastavnom procesu. Upute za rad u alatu možete pripremiti i kao videouputu za učenike koristeći se alatom za snimanje zaslona Screencast-O-Matic, koji im možete poslati i prije kako bi se pripremili za rad u alatu.
Unaprijed pripremite karticu sa smjernicama za opis rada. Preporučuje se karticu izraditi u alatu MS Word poštujući grafičke prilagodbe sadržaja. Omogućite učeniku s teškoćama dodatno vrijeme da ih pročita i razmisli o odgovorima.
Učenika s teškoćama u razvoju poželjno je ohrabrivati za spontano izražavanje i poticati razvoj kreativnog razmišljanja usmjeravajući ga dodatnim potpitanjima. Učenika uključujte u aktivnost s pomoću komunikacijskog sustava koji mu najviše odgovara, tj. kojim se može najbolje izraziti.
Ako je kod učenika izražen strah od javnog nastupa, omogućite da se izrazi pisanim putem, a netko od ostalih učenika neka pročita njegov doživljaj.
Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Usmjerite učenike na izradu skica za scenografiju za nekoliko scena koje se izmjenjuju u snu, a zatim ih uputite u kombiniranje različitih načina dominacije boje kako bi prikazali promjenu i razvoj atmosfere.
Scenografije kolektiva Numen
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.