Na početku aktivnosti učenicima ponudite anketu napravljenu u digitalnom alatu Google Forms. Pitanja u anketi trebala bi biti postavljena tako da pruže uvid u to koliko učenici vremena provode gledajući televiziju i koje TV emisije gledaju.
Nakon što su riješili anketu, prikažite im dobivene rezultate. Rezultati će biti prikazani u obliku dijagrama pa potaknite učenike na to da ih objasne u pisanom obliku. Na taj ćete način provjeriti znaju li učenici iščitati dobivene rezultate. Nekoliko učenika neka pročita što su napisali kako biste provjerili jesu li sve dobro razumjeli, a zatim ih potaknite da napišu svoje mišljenje o rezultatima, jesu li oni realni, smatraju li da su svi iskreno odgovorili i zabrinjavaju li ih dobiveni podatci.
Poslušajte nekoliko odgovora i potaknite raspravu o njima. Pitajte ih koliko im je televizija kao medij važna, a zatim razgovor usmjerite na vrste emisija koje se prikazuju na televiziji. Pitajte ih jesu li iste emisije zanimljive svim ukućanima, što ostali u obitelji gledaju i zašto je tome tako. Potaknite i raspravu odabiru li oni emisije koje će gledati, istražuju li kakve se sve emisije nude na televiziji, ili jednostavno gledaju trenutačni program kako bi im prošlo vrijeme.
Učenicima prikažite isječke različitih oblika emisija. To možete učiniti s pomoću videozapisa unaprijed pripremljenog u digitalnom alatu Edpuzzle koji omogućuje postavljanje dodatnih pitanja uz svaki dio videozapisa tako da uz svaku emisiju možete postaviti dodatna pitanja tipa što je tema emisije, kako je snimljena, je li radnja izmišljena i sl. Učenici u grupama odgovaraju na pitanja zadana u videozapisu, a predstavnici grupa naizmjence govore odgovore na pojedina pitanja.
Učenici dolaze do zaključka kako postoje informativne, dokumentarne, obrazovne, zabavne, sportske i druge vrste emisija, a u bilježnicu zapisuju koja su njihova obilježja i što ih razlikuje od, primjerice, igranoga ili animiranoga filma.
Na kraju ih potaknite na to da se pokušaju sjetiti i zapisati što više primjera TV emisija za pojedinu vrstu.
U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice MS Teams, podijelite s učenicima poveznicu na anketu izrađenu u digitalnom alatu Google Forms. Pitanja u anketi trebala bi biti postavljena tako da pruže uvid u to koliko učenici vremena provode gledajući televiziju i koje TV emisije gledaju. Zamolite učenike da riješe anketu i dogovorite termin online sastanka.
Tijekom dogovorenoga videopoziva s pomoću opcije dijeljenja zaslona prikažite učenicima dobivene rezultate. Rezultati će biti prikazani u obliku dijagrama pa potaknite učenike na to da ih objasne u pisanom obliku. Na taj ćete način provjeriti znaju li učenici iščitati dobivene rezultate. Neka svoje odgovore napišu u čavrljanje tijekom videopoziva. Nekoliko učenika neka pročita što su napisali kako biste provjerili jesu li sve dobro razumjeli, a zatim ih potaknite na to da iznesu svoje mišljenje o rezultatima, jesu li oni realni, smatraju li da su svi iskreno odgovorili i zabrinjavaju li ih dobiveni podatci.
Potaknite raspravu o nekim odgovorima koji vam se čine zanimljivim i poticajnim za raspravu. Pitajte učenike koliko im je televizija kao medij važna, a zatim razgovor usmjerite na vrste emisija koje se prikazuju na televiziji. Pitajte ih jesu li iste emisije zanimljive svim ukućanima, što ostali u obitelji gledaju i zašto je tome tako. Potaknite i raspravu odabiru li oni emisije koje će gledati, istražuju li kakve se sve emisije nude na televiziji, ili jednostavno gledaju trenutačni program kako bi im prošlo vrijeme. Pripazite na tijek rasprave tijekom videopoziva i potaknite učenike na to da govore samo kad podignu ruku, a ostalo vrijeme neka imaju utišan zvuk kako bi svi sudionici videopoziva čuli sve što ostali govore.
Zatim učenicima prikažite isječke različitih oblika emisija. To možete učiniti s pomoću videozapisa unaprijed pripremljenog u digitalnom alatu Edpuzzle koji omogućuje postavljanje dodatnih pitanja uz svaki dio videozapisa tako da uz svaku emisiju možete postaviti dodatna pitanja tipa: Što je tema emisije?, Kako je snimljena?, Je li radnja izmišljena? i sl. U digitalnom alatu MS Teams podijelite poveznicu na videozapis s učenicima.
Učenici tijekom gledanja videozapisa dolaze do zaključka kako postoje informativne, dokumentarne, obrazovne, zabavne, sportske i druge vrste emisija, a u bilježnicu zapisuju koja su njihova obilježja i što ih razlikuje od, primjerice, igranoga ili animiranoga filma.
Na kraju ih potaknite na to da se pokušaju sjetiti i u čavrljanje zapisati što više primjera TV emisija za pojedinu vrstu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Provjerite znaju li učenici tumačiti dijagrame. Pomozite im jednostavnim primjerom. Stupce u dijagramu prikažite različitim bojama. Pisanje tumačenja dijagrama možete prilagoditi započetim rečenicama. Npr. Učenici najčešće gledaju_______________.
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku učenika koji će im opisivati viđeno.
Vrste emisija zapišite u obliku podsjetnika uz koje možete dodati i slikovni prikaz.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Primjena digitalnih tehnologija u radu s učenicima s teškoćama:
Potaknite učenike koji žele na to da naprave plakat ili infografiku u papirnatom obliku ili s pomoću digitalnog alata Canva na kojem će predstaviti različite vrste TV emisija. Mogu napraviti i memorijske kartice s obilježjima, vrstom i primjerom za svaku vrstu.
Učenicima prije pripremite nekoliko TV programa u tiskanom obliku. Pokažite ih učenicima i pitajte ih jesu li se kad susreli s takvim programom i gdje ga mogu pronaći, a zatim dajte da ih prolistaju. Pitajte ih sviđa li im se takav oblik programa i snalaze li se u njemu te koje su prednosti i nedostatci tiskanog oblika.
Pitajte ih gdje oni prate što će se prikazivati na televiziji, koji je njihov izvor podataka. Usput im objasnite razliku između televizije i televizora.
Potaknite učenike na to da s pomoću Google tražilice potraže neke TV programe i zajednički komentirajte koji oblik im je prihvatljiviji i jednostavniji za korištenje, onaj u tiskanom obliku i digitalni.
Nakon razgovora o TV programima najavite učenicima da će i oni imati mogućnost izraditi jedan takav. Na Lino ploči, kojom će se kasnije služiti i učenici, predstavite smjernice za izradu TV programa. Smjernice mogu biti: u programu mogu biti samo stvarne emisije, samo izmišljene, kombinacija stvarnih i izmišljenih; broj emisija u danu, broj dana koji će biti obuhvaćeni TV programom; dizajn samoga programa, količina teksta, fotografija i sl.
Potaknite učenike na to da fotografije koje će koristiti budu njihovo autorsko djelo i da budu što kreativniji. Osobitu pozornost neka posvete naslovima, ali neka kraj svakoga naslova napišu kojoj vrsti pripada ta emisija. Naglasite da bi program trebao biti primjer njihova idealnoga TV programa.
Učenici programe izrađuju u digitalnom alatu Canva, a svoje TV programe postavljaju na onu istu Lino ploču na kojoj su se nalazile i smjernice.
Ovaj zadatak učenici mogu napraviti i u grupama na način da svaki tim radi svoj idealni TV program, samo jedna grupa radi program s izmišljenim emisijama, druga sa stvarnim, a treća s kombinacijom stvarnih i izmišljenih.
U učenicima će se probuditi znatiželja što su napravili ostali, pa zajednički pogledajte uratke i komentirajte ih.
Razgovarajte o tome koje su vrste TV emisija učenici napisali, koje vrste prevladavaju i zašto je tome tako.
Na kraju aktivnosti pitajte učenike znaju li što znače oznake 12, 15, 18 u gornjem desnom kutu neke emisije i zašto neke emisije imaju oznaku koja određuje da je mlađi od određene dobi ne bi trebali gledati.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Razliku između televizora i televizije slikovno prikažite.
Televizijski programi u tiskanom obliku mogli bi biti preteški za čitanje i snalaženje učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Aktivnost prilagodite tako da unaprijed pripremite tekst s odgovarajućim kontrastom između pozadine i fonta. Prilagodite vrstu fonta − veličina fonta treba biti 14 − 18, a prored 1,5, lijevo poravnajte tekst.
Svaku emisiju i vrijeme početka upišite u novi red.
Izradu TV programa prilagodite tako da unaprijed pripremite tablicu za upisivanje programa. Na početku svakoga stupca ili reda napišite koji podatak treba upisati učenik (vrijeme, ime emisije, slika, vrsta programa). Ako učenici ne mogu samostalno osmisliti izmišljeni TV program, neka njihov zadatak bude u tablicu upisati stvarne TV emisije koje su im poznate.
Provjerite znaju li se učenici služiti navedenim digitalnim alatima. Pokažite im način korištenja, ili izradite slikovne ili pisane upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Primjena digitalnih tehnologija u radu s učenicima s teškoćama:
Učenici koji žele mogu unutar svoga programa postaviti i videozapis nekih od emisija koje su napisali. Videonajave bi trebale biti kratke i otkriti samo detalje kako bi privukle gledatelje. Te najave učenici izrađuju s pomoću digitalnog alata Animoto.
Učenike podijelite u grupe s pomoću digitalnog alata ClassDojo koji omogućuje slučajni odabir prema različitim kriterijima. Najavite učenicima kako će svaka grupa imati različit zadatak ovisno o tipu TV emisije koju će izrađivati.
Podsjetite ih na pravila grupnoga rada, savjetujte im da odaberu vođu tima koji će podijeliti zadatke ostalim članovima. Svaki bi član po svojim sposobnostima, interesu i vještinama trebao pridonijeti radu svoje grupe.
Nakon što su se prisjetili pravila grupnoga rada, učenicima podijelite zadatke. Možete ih i napisati u Word dokumentu i ispisati ili ih postaviti u virtualni prostor za suradnju Google Classroom kako bi učenicima cijelo vrijeme bili na raspolaganju.
Članovi prve grupe izrađivat će informativnu emisiju i bavit će se aktualnim školskim događajima. Potaknite ih da pišu plan emisije koji sadrži vijesti na hrvatskome i stranome jeziku, vijesti s terena i kratki intervju s nekim izvan razrednog odjela, npr. ravnateljem, domarom ili učenikom drugoga razrednog odjela te komentar na neki događaj.
Zadatak druge grupe bit će napisati scenarij obrazovne emisije u kojoj će ugostiti različite goste. Članovi te grupe i sami će biti gosti, a mogu pozvati i nekog izvan razrednog odjela, npr. pedagoga ili knjižničara. Tema njihove emisije može biti vezana uz važnost čitanja. Potrebno je osmisliti pitanja za svakoga gosta, uvodnu riječ i scenografiju.
Članovi treće grupe smislit će scenarij za sportsku emisiju. Pišu sportske vijesti i izvješće o nekom sportskom događaju, intervju s nekim poznatim sportašem u školi ili izvan nje te reportažu o sportskoj prehrani.
Savjetujte učenicima da prije izrade zadatka na platformi YouTube potraže primjer emisije koju će izrađivati kako bi još uspješnije osmislili i obavili zadatak. Možete im i pripremiti prezentaciju u digitalnom alatu Genially u kojem ćete dati osnovne informacije o novinskim vrstama koje će koristiti, a možete i zamoliti učenike sedmoga razreda da im ih predstave.
Učenicima dajte više vremena za ovaj zadatak, odnosno za pripremu TV emisije.
Nakon što su pripremili planove, kreću sa snimanjem i izradom videa u digitalnom alatu za izradu videosadržaja Kizoa. Svoje emisije neka postave u virtualni prostor za suradnju Google Classroom, a mogu ih objaviti i na mrežnoj stranici škole.
Na kraju aktivnosti pogledajte sve TV emisije i komentirajte ih te tako potaknite kritičko mišljenje kod učenika.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Voditeljima grupa dajte upute za uključivanje učenika s teškoćama. Uključite i mogućnost suradničkog učenja i međuvršnjačku razmjenu strategija. Učenik s teškoćama neka rješava zadatke oslanjajući se na svoja jaka područja. Učeniku redovito pružajte povratne informacije o njegovoj uspješnosti u izvršavanju zadataka. Postavite jasna pravila rada u grupi – učenik treba strukturiranu situaciju i jasne granice. Strukturirajte okolinu tako da učenik uspješno završi zadatak (staviti naglasak na ono što učenik može, a ne na ono što ne može učiniti).
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Primjena digitalnih tehnologija u radu s učenicima s teškoćama:
Učenici koji žele mogu samostalno napraviti TV emisiju na temu po izboru u kojoj će sami osmisliti plan emisije, pozvati svoje goste koji mogu biti iz škole, ali i izvan nje. Možete im predložiti da svojom TV emisijom obrade neku aktualnu temu, pripremu za terensku nastavu ili sažetak terenske nastave, a zatim naprave QR kod u digitalnom alatu ClassDojo koji će objaviti u školskim novinama, ako ih škola ima.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.