Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Neke stvari se ne mogu kupiti novcem

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN: SWOT analiza, društveni kapital, kulturalni kapital
  • HRV: kulturni identitet, osobni identitet, književnost popularne, visoke i pučke kulture
  • BIO: nasljeđivanje, genotip, fenotip
  • KEM: fosilna goriva, bioetanol, poljoprivreda
  • IZVAN: razgovor, dramska tehnika, žive slike
Izvannastavna aktivnost

Kultura naša svakodnevna

Pitajte učenike gdje mogu doživjeti kulturu u svakodnevnom životu i kako u njoj sudjeluju te im kroz razgovor pomognite da prošire pojam kulture onkraj granica uobičajenog poimanja (visoke kulture ili kulture koja se pasivno konzumira) i sagledaju kulturu kao sklop praksi koje su ljudi razvili (i još uvijek razvijaju) radi razumijevanja, izražavanja i interakcije sa samim sobom, drugima i okolicom.

Zatim prijeđite na SWOT analizu kulturalnog stanja lokalne zajednice pomoću sheme koju ste izradili u alatu Coggle sa središnjim pojmom (“Kultura naša svakodnevna”) i pojmovima “Snage”, “Slabosti”, “Prilike” i “Prijetnje”. Podijelite učenike u četiri grupe (svakoj dajte jedan pojam). Neka olujom ideja u shemu upišu uočene snage i slabosti (primjerice, (ne)prepoznatljivi kulturni brandovi i mreže institucija u kulturi, (ne)organiziranost i (ne)aktivnost mladih/starijih u udrugama, (ne)uključenost osoba s invaliditetom i posebnim potrebama, (ne)dostatni i (ne)kvalitetni sadržaji…) te prilike i prijetnje (primjerice, raspisani EU natječaji, iseljavanje/doseljavanje mladih…). Neka učenici iznesu svoje uvide, a zatim porazgovarajte o njima.

Upitajte učenike kako bi oni mogli stvoriti ono što im nedostaje u lokalnom kulturalnom životu kao volonteri i amateri. Neka podijele ideje u alatu Mentimeter te ih prokomentirajte i potaknite da prepoznaju svoje interese i talente i način na koji mogu donijeti dobrobit kako njima (u smislu ispunjenog života i buduće karijere) tako i drugim članovima zajednice, od djece i vršnjaka do odraslih ljudi.

Neka članovi svake grupe porazgovaraju o svojim ekološki i društveno korisnim interesima (od zaštite ljudskih prava i okoliša, tradicijske i kulturne baštine, povezivanja mladih, do uzgoja i pripreme zdrave hrane, prevencije ovisnosti, inkluzije itd.). Također, neka porazgovaraju o svojim umjetničkim i kulturalnim interesima (od izvođačkih i likovnih umjetnosti do turnira, sajmova, foruma i radionica, itd.). Neka svatko upiše svoje interese u razredni Padlet te se nakon toga učenici povežu u skladu s interesima (u parove i grupe, a u redu je i ako ostane pojedinaca). U tu svrhu možete u Padletu koristiti obrazac Canvas u kojem je moguće strelicama povezati i grupirati objave i pozvati učenike da prouče interese ostalih učenika i povežu se s onima sličnih interesa.

Zatim neka u lokalnoj zajednici (i šire) identificiraju ustanove ili udruge koje se bave nekim od tih interesa. Neka se jave tim organizacijama i upoznaju se s njihovim radom. Neka im predlože aktivnosti i programe koje bi učenici mogli volonterski suorganizirati i provoditi (primjerice mjuzikli s osobama s teškoćama u razvoju, kvizovi znanja pri klubovima mladih, turniri u tradicijskim društvenim igrama za starije i nemoćne, koncerti za zaštitu okoliša i ljudskih prava itd.). Ako ne prođu sve ideje, podržite učenike da ih ostvare sami ili se pridruže ostvarenju neke druge ideje koja ih zanima.

Izvannastavna aktivnost

Kultura naša svakodnevna

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Povećati angažiranost i samoostvarenost učenika, te različite vrste kapitala lokalne zajednice kroz participativni angažman učenika u njezinom kulturalnom životu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Što se to mene tiče?

Prije aktivnosti pripremite izložbu portreta na kojoj će biti prikazani likovi iz popularne, pučke i visoke književnosti s kraćim citatima. To mogu biti likovi kao što su: prof. Baltazar, Hasanaginica, kraljević Marko, likovi iz kanonskih književnih djela poput biblijske Judite, Herakla, Pometa Trpeze, Filipa Latinovicza, Maestra i Melkiora Tresića i sl. Digitalnu izložbu možete izraditi u alatu Artsteps. Nakon “šetnje” izložbom učenici izdvajaju tri lika koja smatraju bitnima za svoj vlastiti, ali i hrvatski kulturni identitet u globalnome kontekstu te smještaju taj lik u kulturni krug kojemu pripada. Svoj odabir i obrazloženje zapisuju na post-it papiriće na bijeloj ploči MS Whiteboard.

Kad učenici odaberu svoje likove, pozovite ih da izdvoje jedan koji će predstaviti na vrućem stolcu drugim učenicima. Pri predstavljanju svaki lik mora objasniti kakav društveni, intelektualni, duhovni, iskustveni ili kulturalni kapital predstavlja za zajednicu koja ga je stvorila i samoga pojedinca koji ga je odabrao kao reprezentanta svojega osobnog i društvenoga identiteta. Da bi učenici što lakše promislili o likovima kao dijelu svojega i hrvatskoga kapitala, prikažite im interaktivni sadržaj Vrste kapitala o osam vrsta kapitala kojima raspolažemo (videozapis Osam vrsta kapitala, interaktivna infografika Sadržaji kapitala i zadatak Valute razmjene).

Svaki učenik individualno radi na svojem liku: karakterizira ga na govornoj i idejnoj razini, odabire dijelove odabranih tekstova koje će parafrazirati ili citirati kad bude u ulozi, a jasno ukazuju na vrstu kapitala koja je pohranjena u liku, odnosno na njegovu simboličku vrijednost za pojedinca i zajednicu. Kad svaki učenik osmisli svoj nastup, povežite po pet likova koji će zajedno sjesti u krug i međusobno razgovarati, postavljati si pitanja i komentirati predstavljanja. Vi možete preuzeti ulogu vražjega odvjetnika ili pak u svakoj grupi zadužiti jednog učenika koji će biti zadužen postavljati pitanja koja potiču na preispitivanje zauzete pozicije. Ostali učenici prate razgovor i glasanjem biraju učenika koji najbolje predstavi lik iz zadane perspektive. Aktivnost traje dok se ne izredaju sve grupe. Ova aktivnost može biti i dobar oblik ponavljanja za državnu maturu.

Na kraju aktivnosti porazgovarajte s učenicima kako je odabrani pristup već poznatim likovima koji pripadaju različitim slojevima kulture, kao i njihovo sučeljavanje, pomogao u njihovu prihvaćanju stava da su različitosti dobrodošle i potrebne u demokratskome društvu te osobnoj dobrobiti svakoga pojedinca. Svaki učenik na izlaznu karticu upisuje kako književnost doprinosi općoj i društvenoj dobrobiti te predlaže građansku inicijativu u kojoj likovi iz književnosti mogu pomoći u postizanju boljih društvenih odnosa, npr. posjetima bolesnoj djeci u bolnicama ili mališanim u vrtićima.

Postupci potpore

Učenicima oštećenog vida popis likova i prateće citate koje ćete prikazivati na digitalnoj izložbi pripremite u pisanom obliku, a jednako učinite i s interaktivnim sadržajem o osam vrsta kapitala.

U aktivnosti smještanja likova u kulturne krugove učenicima s većim teškoćama (učenicima s teškoćama učenja, poremećajem pažnje i hiperaktivnosti, oštećenjem sluha i poremećajem iz spektra autizma) ponudite podsjetnik s kategorijama/kulturnim krugovima među kojima će odabrati odgovarajući.

Ovim učenicima i učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije u aktivnostima smišljanja i zapisivanja obrazloženja o odabiru lika te u glavnom zadatku pripreme za predstavljanje lika dajte dovoljno vremena za promišljanje i pisanje. Najbolje je dati im zadatak i prije predviđene provedbe na satu kako bi imali dovoljno vremena za čitanje i istraživanje materijala i pripremu. Provjerite razumijevanje zadatka i prema potrebi pripremite i pisane upute u kojima ćete učenicima dati smjernice za rad i navesti sve dijelove koje treba obuhvatiti prilikom predstavljanja odabranog lika.

Ukoliko u razredu imate učenike s oštećenjem sluha, učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije ili učenike s poremećajem iz spektra autizma, ne inzistirajte na tome da nastupaju pred svima, osim ako se sami na to ne odluče. U tom slučaju dajte im dovoljno vremena za pripremu, ne ispravljajte ih prilikom izlaganja i spriječite oponašanje i ruganje, a prema potrebi unaprijed isprobajte i uvježbajte s njima predstavljanje.

Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto s kojeg će moći nesmetano pratiti komunikaciju svih uključenih. Idealno bi bilo da klupe budu postavljene u polukružni oblik. Govornici neka budu licem okrenuti prema svjetlu i govore jasno i razumljivo jer gluhi učenik čita s usana. U slučaju da učenik nije razumio, izgovorene rečenice treba ponoviti, skratiti i preoblikovati.

Učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti dajte da izlažu među prvima i osigurajte im strukturu i redoslijed predstavljanja.

Uz ulogu vražjeg odvjetnika koji će tijekom rasprave poticati učenike na preispitivanje zauzetih pozicija, preuzmite i ulogu facilitatora koji će olakšati sudjelovanje učenika s teškoćama u raspravi te ga potpitanjima voditi prema željenim zaključcima i izražavanju mišljenja.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu na kraju napisati dramsku igru u koju će uključiti zanimljive likove koji predstavljaju određeni tip kapitala. Naslov drame može biti: “A što se to mene tiče?”

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Što se to mene tiče?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ C.4.2. Učenik prosuđuje povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Biram plave oči i crnu kovrčavu kosu

Možete provesti ovu aktivnost tijekom obrade nastavnih sadržaja vezanih uz nasljeđivanje. Kako biste učenike zainteresirali, neka ispune kratku anketu u alatu Mentimeter, a ponudite im pitanja/izjave poput ovih: Jesu li u fenotipu kod vas vidljiva dominantna ili recesivna svojstva? Napiši jedno dominantno svojstvo vidljivo u tvojem fenotipu. Na obiteljskim okupljanjima za tebe kažu da jako podsjećaš na…, a oni neka dopune rečenicu jednom riječju. Prikažite im rezultate ankete i raspravite o njima. Pitajte ih jesu li mogli utjecati na to koja će svojstva naslijediti od roditelja i predaka te bi li, kad bi mogli, htjeli utjecati na svoje gene i gene svoje buduće djece.

Prikažite im zatim videozapis o bebama po narudžbi (od 8:13 do 14:45 minute, aktivirajte prijevod na hrvatski), a zatim potaknite raspravu pitanjima poput Kakav utjecaj ovakvi trendovi imaju na opću, a kakav na osobnu dobrobit? Tko bi htio svoje dijete genetski modificirati i zašto? Tko će sve osjećati posljedice te odluke (svi, pa i oni koji će se tek roditi)? Hoće li se modificiranje plaćati? Tko će si to moći priuštiti? Što će to značiti za jednakost i pravednost unutar društva i između različitih država?
Potaknite ih da na zidu Padletu napišu pismo sebi u 2035. s razmišljanjima o bebama po narudžbi. Sugerirajte im da opišu pozitivne i negativne aspekte ovog mogućeg trenda te izraze svoja nadanja i svoj oprez ili strepnje. Neka se potpišu inicijalima. Pozovite učenike da pročitaju pisma ostalih učenika i poveznicu na zid u Padletu s pismima objavite na mrežnoj stranici škole uz popratni tekst o nasljeđivanju i tako obilježite Svjetski dan deoksiribonukleinske kiseline 25. travnja.

Postupci potpore

Provjerite podržava li asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida i učenika s motoričkim teškoćama predviđene digitalne alate Mentimeter i Padlet te prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku i rad u paru kako bi suučenik mogao raditi prema njihovoj uputi ili omogućite ispunjavanje ankete i pisanje pisma u obliku i alatu koji je učenicima dostupan i najbolje im odgovara.

Učenicima s oštećenjem vida tijekom gledanja videozapisa o bebama po narudžbi osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha mjesto s kojeg će moći jasno čitati prijevod. Učenike s poremećajem iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje bitnih dijelova.

U pisanju završnog pisma vodite učenike s teškoćama potpitanjima. Učenicima s teškoćama pažnje, učenicima s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije, oštećenjem sluha, poremećajem iz spektra autizma i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je definirati strukturu kako bi pismeno izražavanje bilo prikladno. Predvidite im manju količinu teksta za pisanje, pisano izražavanje vremenski ne ograničavajte, a pogreške tipa disleksije ne ocjenjujte. Ne ispravljajte pogrešno napisane riječi, nego ih samo podcrtajte kako bi učenik mogao samostalno uočiti grešku i ispraviti je uz pomoć udžbenika ili rječnika.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže o genskim testiranjima pomoću kojih se pacijentu sugeriraju namirnice i navike koje neće izazivati poremećaje i oboljenja tijekom života. Neka izrade infografiku na kojoj će prikazati pozitivne i negativne aspekte interveniranja u genom. Infografiku mogu izraditi u alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Biram plave oči i crnu kovrčavu kosu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO A.4.1. Objašnjava molekularnu osnovu živoga svijeta.
  • BIO SŠ B.4.1. Analizira čovjekov utjecaj na održavanje i narušavanje uravnoteženoga stanja u prirodi i bioraznolikost povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Bio ili ne bio

S učenicima ponovite što su to fosilna goriva, jesu li to obnovljivi ili neobnovljivi izvori energije. Povedite kratku raspravu o utjecaju fosilnih goriva na okoliš odnosno na klimu, a time i na našu dobrobit.

Neka učenici u parovima istraže što je i kako nastaje bioetanol. Svoje odgovore neka zapišu na digitalnu oglasnu ploču Lino. Prokomentirajte njihove odgovore. Zatim im uz pomoć nastavnika Engleskog jezika projicirajte videozapis o bioetanolu. Nakon odgledanog videozapisa porazgovarajte s učenicima o sirovinama potrebnima za dobivanje etanola, a naglasak stavite na rižu, pšenicu i kukuruz jer su im te sirovine najpoznatije. Unaprijed pripremite digitalni zid u Padletu (obrazac Canvas u kojem je moguće strelicama povezati i grupirati objave) stavljajući u pozadinu sliku vage koju možete potražiti na Pixabayu, servisu s besplatnim fotografijama. Na jednom kraju zida u Padletu zasad samo napišite “prednosti”, na drugom ćete kraju kasnije napisati “nedostatci”. Pozovite učenike da u Padletu zapišu prednosti bioetanola koje su uočili u videozapisu koji ste im projicirali (neka učenici uključe prikaz preko cijelog zaslona kako bi uočili sliku vage). Zajednički usporedite i porazgovarajte o njihovim odgovorima te ih povežite strelicama međusobno (ovisno o uzročno-posljedičnim utjecajima) i sa „središnjim“ pojmom (prednosti). Sada usmjerite pažnju učenika na sirovine potrebne za dobivanje etanola te na zidu u Padletu na drugom kraju vage napišite “nedostatci”. Da bi se proizvela velika količina bioetanola, potrebno je jako puno sirovine. Količina obradive zemlje koja je potrebna za uzgoj sirovina ogromna je. Raspravite s učenicima kako bi to moglo utjecati na proizvodnju hrane. Raspravu možete voditi pitanjima koje projicirate učenicima: Što će se dogoditi s proizvodnjom hrane u svijetu ako proizvođači preusmjere svoje interese na proizvodnju bioetanola? Hoće li to utjecati na cijenu hrane širom svijeta? Kako bi proizvodnja bioetanola mogla utjecati i na biološku raznolikost našeg okoliša? Neka učenici na kraju rasprave zapišu i, ovisno o uzročno-posljedičnim vezama, povežu nedostatke bioetanola na zidu u Padletu na isti način kako su učinili za njegove prednosti.

Na kraju prokomentirajte vagu bioetanola. Izvedite s učenicima zaključke tko ima koristi od bioetanola, a tko štete, te tko ima i koristi i štete od bioetanola. Prokomentirajte s učenicima ostale mogućnosti smanjenja emisija od prijevoza (električna vozila, javni prijevoz). Poveznicu na “vagu” bioetanola objavite na mrežnim stranicama škole kako bi bila dostupna ostalim učenicima i djelatnicima, kao i široj zajednici, a možete je i objaviti kao sliku u školskom časopisu.

Postupci potpore

U aktivnosti istraživanja što je i kako nastaje bioetanol, učenicima s teškoćama pažnje, specifičnim teškoćama učenja, oštećenjem sluha i poremećajem iz spektra autizma dajte jasne i konkretne smjernice i poveznice pomoću kojih će lakše doći do traženih podataka te podsjetnik s koracima aktivnosti, odnosno potpitanjima na koje učenici trebaju pronaći odgovore kako bi obuhvatili sve ključne informacije.

Rad u digitalnim alatima i gledanje videozapisa o bioetanolu prilagodite na ranije opisan način, a istovremeno gledanje videa i uočavanje i pamćenje navedenih prednosti bioetanola olakšajte učenicima s teškoćama na način da im pripremite organizatore pažnje koji će ih voditi kroz bitne odrednice videa. Provjerite razumiju li zadatak, dajte im dovoljno vremena i mogućnost da video pogledaju onoliko puta koliko je potrebno ili zajednički ponovno pogledajte film uz zaustavljanje i raspravu nakon kraćih cjelina. Video im možete dati i nekoliko dana ranije kako bi ga mogli pogledati kod kuće i svojim tempom, a prema potrebi i uz podršku druge osobe.

Učenike s teškoćama potaknite da se uključuju u rasprave i pri tome ih potpitanjima i sugestijama usmjeravajte na željeni zaključak. Postavljajte jasna i kratka pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore. Ovo je osobito važno za učenike s poremećajem iz spektra autizma, oštećenjem sluha ili poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije.

Pitanja koja tijekom rasprave projicirate na ploču čitajte učenicima oštećenog vida ili ih priredite u obliku koji će moći samostalno čitati i pratiti, a prenosite im i sve što se upisuje na digitalni zid tijekom razgovora o prednostima i nedostatcima bioetanola.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže što znače oznake bioetanola E5, E10, E15, E25, E85 i E100 te u kojim se državama upotrebljava koja vrsta bioetanola kao gorivo. Neka o svojem istraživanju izvijeste ostatak razreda.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Bio ili ne bio

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM AB.4.8. Kritički razmatra utjecaj tvari na čovjeka i okoliš.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Izvannastavna aktivnost

Oživjeli kapital

Nakon što su učenici pogledali interaktivni sadržaj o osam vrsta kapitala, videozapis Osam vrsta kapitala i infografiku Sadržaji kapitala, porazgovarajte s njima o svakom od kapitala. Potaknite ih pitanjima: Jeste li i prije znali za živi kapital? Kojih se konkretnih primjera možete sjetiti za, primjerice, iskustveni kapital? Što iz našeg kulturološkoga okruženja čini kulturološki kapital?...

Nakon razgovora podijelite ih u parove. Svaki par neka se odluči za jednu vrstu kapitala koju će prikazati kao živu sliku. Kako bi osmislili kako je prikazati, neka istraže na mreži o toj vrsti kapitala, neka razgovaraju, primjerice o kulturološkom kapitalu, s kustosom zavičajnoga muzeja, voditeljem galerije, pojedincima koji su se istaknuli u promicanju određenoga kapitala…

Parovi neka odluče kako će i u kojem položaju tijela prikazati kapital za koji su se odlučili, je li im potrebna kostimografija i koja te ih uputite da napišu tekst i jednog i drugoga člana para. Zatim uvježbaju sve sekvence i isprobaju zamišljenu živu sliku te ih probno prikazuju na vašoj izvannastavnoj aktivnosti: Član para koji ne utjelovljuje vrstu kapitala, usmeno opisuje i na taj način prikazuje živu sliku, ali tako da opiše svaki detalj, a onaj koji utjelovljuje vrstu kapitala, kad ga se dodirne, oživi i započinje monolog te u prvoj osobi jednine izgovara kako se osjeća i čime kao određena vrsta kapitala pridonosi zajednici, što mijenja, što ga čini važnim… Kad se izredaju svi parovi u prikazivanju kapitala, komentirajte njihova uprizorenja te ih potaknite da i oni ocijene svaki par: Što biste mogli doraditi, može li se živa slika shvatiti samo na temelju naslova ili ovisi tek o usmenome objašnjenju? Prodiskutirajte i njihov izbor kostimografije.

Dorađena i uvježbana uprizorenja mogu pokazati na izložbi “Oživjeli kapital” koju organizirajte u školi ili društvenoj zajednici. Dokumentirajte učenička uprizorenja fotografiranjem i poslije zajedno s učenicima na mrežnim stranicama škole objavite digitalni fotoalbum koji možete izraditi u alatu Sway.

Izvannastavna aktivnost

Oživjeli kapital

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Učenici dramskim tehnikama osvještavaju kako pojedine vrste kapitala doprinose pojedincima i zajednici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Wahl, D. C. (2016): Designing Regenerative Cultures. Axminster, UK: Triarchy Press (17. 1. 2021.)

Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva Republike Hrvatske (2004). Održiva potrošnja i proizvodnja (17. 1. 2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.