U uvodnom dijelu prikažite učenicima fotografije ili videosnimku cvjetova ruže – svježih i uvenulih te ih potaknite da olujom ideja navedu uzroke opaženom uvenuću, povezujući ga s procesima kojima biljka regulira količinu vode u organizmu. Zajedno raspravite o tome i analizirajte odgovore.
U digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 unaprijed pripremite KWL tablicu s trima stupcima: Što znam, Što želim znati, Što sam naučio/naučila. Dokument im podijelite u zajedničkoj razrednoj grupi ili ga podijelite skraćenom poveznicom za preuzimanje dokumenta na svoja računala. Neka učenici u tablici samostalno ispune stupce Što znam i Što želim znati. Zatim potaknite učenike da zapise prokomentiraju u paru ili u grupi te zajedno ukratko analizirajte uratke.
Uputite ih na videosnimku o osmozi u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2, poglavlje Prijenos tvari membranom.
Nakon toga uputite ih na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.2, poglavlje Održavanje homeostaze u biljnom organizmu, gdje u interaktivnom zadatku pridruživanja pojmova svoje spoznaje o osmozi trebaju primijeniti na primjeru ruže u cvatu. Potaknite učenike na analiziranje odgovora i povezivanje uočenih promjena s osmozom te zajedno prokomentirajte rješenja zadatka povezujući ih s procesima održavanja homeostaze u biljnim organizmima.
Možete ih uputiti i na simulaciju utjecaja na transpiraciju u biljci u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.2, poglavlje Održavanje homeostaze u biljnom organizmu, pomoću koje učenici ispituju utjecaje temperature i vjetra na intenzitet transpiracije pomoću simulacije pokusa, u paru ili u grupi. Usuglašena opažanja i zaključke proizišle tijekom simulacije pokusa neka učenici zapišu u unaprijed priređenu tablicu u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Uratke učenici mogu objaviti na već pripremljenoj zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Potaknite učenike na izlaganje uradaka ostalim učenicima u razredu te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Zajedno analizirajte uratke i istaknite potrebna poboljšanja.
U završnom dijelu učenici dopunjuju stupac Što sam naučio/naučila u KWL tablici na koju ste ih uputili na početku aktivnosti.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.
S učenicima s teškoćama ponovite obilježja KWL tablice te provjerite jesu li razumjeli zadatak s obzirom na to da je riječ o izradi različitih tablica. Učenicima s teškoćama koji otežano razumiju jezik ili se slabije snalaze u tabličnim prikazima (učenicima s disleksijom, diskalkulijom ili jezičnim poremećajem) pripremite poveznice na sadržaje koje treba unijeti u KWL tablicu (kako bi lakše razumjeli naslove stupaca Što znam i Što želim znati te mogli riješiti zadatak). Ako je korištenje KWL tablicom previše zahtjevno za učenike s teškoćama, npr. za učenike s intelektualnim teškoćama, omogućite im neki drugi način da sažmu dosad obrađene pojmove.
Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2 i e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.2. Nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti videosnimku o osmozi, a što se tiče učenika s oštećenjem sluha, važno je paziti da se u isto vrijeme ne govori i ne pušta videoprilog, kako bi se ti učenici mogli usredotočiti na čitanje titlova. Također, treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu te bi bilo poželjno pripremiti na papiru i sve ključne pojmove koji će se spominjati u videozapisu odnosno nakon gledanja još jedanput sažeti sve što je rečeno tijekom gledanja. Učenicima s teškoćama omogućite više vremena za odgovaranje na pitanja te ih u svakom dijelu aktivnosti upitajte je li zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Prilikom analize odgovora i povezivanja uočenih promjena s osomozom učenicima s teškoćama pružite podršku u obliku postavljanja pitanja. Pripremite im odgovarajuće poveznice na sadržaje koje moraju samostalno istražiti. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u sklopu grupe. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Padlet i Word u sustavu Office 365 te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljniju demonstraciju potrebnih koraka da se izvrši zadatak. Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u grupu u kojoj je učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je osobito važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Sve nove pojmove iz lekcije koje učenici s teškoćama trebaju usvojiti pokušajte povezati sa svakodnevnim situacijama i primjerima iz stvarnog života kako bi se smanjila apstraktnost i olakšalo usvajanje.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na osmišljavanje istraživanja kojima bi ispitali utjecaj količine vode na stupanj uvenulosti biljke i intenzitet transpiracije. Usmjerite ih prema pravilnom slijedu u planiranju istraživanja, od istraživačkoga pitanja, postavljanja početne hipoteze i određivanja parametara do planiranja postupka istraživanja s odgovarajućim planom bilježenja i opažanja promjena. Rezultate istraživačkoga rada učenici mogu prikazati u obliku infografike u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanoga izvješća. Prije nego što učenici započnu izradu infografike ili izvješća, upozorite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izvješća istraživačkoga rada. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Zainteresirajte učenike tako da ih potaknete na prisjećanje o spoznajama vezanim za metodologiju istraživačkoga rada u znanstvenom pristupu istraživanja te ih uključite u pripremljeni kviz izrađen u digitalnom alatu Microsoft Forms u sustavu Office 365. U kvizu pripremite zadatke redanja u kojima učenici trebaju ispravno poredati etape u znanstvenoj metodologiji i istraživanju. Neka kviz riješe suradnički u paru ili u grupi. Potaknite učenike na objašnjenje rješenja i zajedno prokomentirajte rezultate.
Učenicima možete zadati samostalni istraživački zadatak kojim trebaju ispitati utjecaj prisutnosti banane na brzinu truljenja drugog voća. Potaknite ih na postavljanje početne hipoteze, osmišljavanje plana i metodologije istraživanja te izbor materijala. Uputite ih u potrebnu duljinu praćenja opažanja tijekom pokusa, na važnost većeg broja ponovljenih mjerenja/višestrukih (replikatnih) uzoraka te na samostalnost u odlučivanju o odabranim uzorcima. Prije izrade uputite učenike na rubrike kriterijske tablice za vrednovanje samostalnih istraživačkih radova.
Opažanja tijekom istraživanja mogu bilježiti tablično u digitalnom alatu Word ili Excel u sustavu Office 365 te fotografiranjem. Fotografije opažanja i rezultata istraživanja učenici trebaju priložiti izvješću istraživačkoga zadatka kao dokaz riješenosti zadatka. Osim istraživačkoga procesa, neka napišu na koji bi način na temelju istraživačkoga rada nova saznanja primijenili u svakodnevnome životu.
Provedbu istraživanja učenici mogu prikazati i izradom animiranoga sadržaja u digitalnom alatu Moovly, s priloženim videosadržajem, ili u prezentacijskom digitalnom alatu Powtoon, u kojemu mogu prikazati cjelovito istraživanje uključujući i animacijski sadržaj.
Uputite učenike da u zaključku istraživačkoga rada, osim objašnjenja opaženih rezultata, navedu saznanja o utjecaju hormona etina (etilena) na biljne organizme kao glavnoga uzroka truljenja banana.
Istraživački zadatak mogu predati i u obliku pisanoga izvješća u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Uratke neka učenici predaju u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 tako da im otvorite novi zadatak, gdje možete priložiti rubrike vrednovanja, što će vam olakšati vrednovanje uradaka. Potaknite učenike na izlaganje uradaka u razredu pred drugim učenicima te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Zajednički analizirajte uratke i istaknite potrebna poboljšanja.
Budući da rješavanje kviza može biti izazovno za učenike s motoričkim teškoćama, ali i one s oštećenjem vida ili s disleksijom, provjerite trebaju li podršku. Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite brigu o obilježjima svakog para, kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje / hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i pisačem ispisan predložak sličnoga istraživačkog rada. Za učenike s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Predvidite dovoljno vremena za rješavanje samostalnoga zadatka ili omogućite vršnjačku podršku. Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Moovly i Powtoon. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja spomenutim digitalnim alatima. Nakon obrađene jedinice i zadanog zadatka, upitajte učenike s teškoćama je li im zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Prilikom postavljanja hipoteze, osmišljavanja plana i metodologije, osigurajte učeniku s teškoćama obrazac sa svim navedenim koracima te nakon svakog koraka opažanja provjerite može li učenik pratiti zadatak i povezuje li rezultat eksperimenta sa zaključkom eksperimenta. Nakon izvršenog eksperimenta provjerite jesu li učenici stigli proći sve kategorije te osigurajte dodatno vrijeme za popunjavanje svih dijelova obrasca. Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnoga obrazovnog sadržaja. Iako učenici s oštećenjem sluha mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika, stoga treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i davanje odgovora. Tijekom vršnjačkog vrednovanja treba biti vrlo oprezan te unaprijed upoznati učenika s teškoćama s kriterijima vrednovanja odnosno za njegovo vrednovanje treba pripremiti poseban obrazac.
Učenike koji žele znati više možete potaknuti na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o fiziologiji sinteze etina (etilena) kao plinovitoga biljnog hormona te na mehanizme djelovanja navedenoga hormona na biljne organizme. Nove spoznaje i saznanja učenici mogu predati u obliku seminarskog rada izrađenog u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 odnosno u obliku infografike ili postera izrađenih u digitalnom alatu Canva. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Učeničku motivaciju možete potaknuti prikazivanjem fotografija različitih biljaka na kojima su uočljivi utjecaji fototropizma na položaj biljnih organa (npr. cvjetovi suncokreta na polju). Potaknite ih na oluju ideja o uzrocima navedenih pojava i svrsi takvih gibanja biljnih organa.
Učenicima možete zadati istraživački zadatak kojim trebaju ispitati okolišne (abiotičke) utjecaje na gibanja klijanaca pšenice ili druge biljne vrste. Potaknite ih na postavljanje početne hipoteze, osmišljavanje plana i metodologije istraživanja te izbor materijala. Neka učenici suradnički u grupi odrede zavisnu varijablu i nezavisne varijable (parametre) u istraživanju. U školskom kabinetu u posudicama uzgojite klijance pšenice ili druge vrste te ih s učenicima postavite na različita mjesta u učionici, primjerice uz prozor i daleko od prozora, dok neke možete polegnuti kada izrastu. Uputite ih u potrebnu duljinu praćenja opažanja tijekom istraživanja, na važnost većeg broja ponovljenih mjerenja/višestrukih (replikatnih) uzoraka te na samostalnost u odlučivanju o odabranim uzorcima. Prije izrade uputite učenike na rubrike kriterijske tablice za vrednovanje samostalnih istraživačkih radova.
Opažanja tijekom istraživanja učenici mogu bilježiti tablično u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 te fotografiranjem. Potaknite učenike na osmišljavanje zaključaka u grupi o utjecajima koji su uzrok opaženim promjenama u uzorcima klijanaca. Neka ideje i mišljenja objave u unaprijed pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Potaknite ih na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s naglaskom na primjeni saznanja stečenih u istraživačkom radu u uzgoju biljaka u kućanstvu ili u gospodarstvu. Zajedno prokomentirajte rezultate i po potrebi uputite učenike na moguća poboljšanja.
Učenike možete uputiti i na mrežne i tiskane izvore s pomoću kojih će istražiti obilježja i vrste tropizama u biljaka. Neka saznanja o tropizmima prikažu suradnički u paru ili u grupi u obliku umne mape u digitalnom alatu Conceptboard. Uratke učenici mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Potaknite učenike na izlaganje uradaka u razredu drugim učenicima te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Zajedno analizirajte uratke i po potrebi istaknite moguća poboljšanja.
Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje / hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i pisačem ispisan predložak sličnoga istraživačkog rada i umne mape. Prilikom podjele učenika u skupine vodite brigu o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru skupine. Ulogu učenika s teškoćama u pojedinoj skupini unaprijed definirajte u skladu s jakim stranama učenika (npr. mogu biti zaduženi za fotografiranje etapa ili umetanje slika).
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Padlet i Conceptboard. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja spomenutim digitalnim alatima.
Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u grupu u kojoj je učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je osobito važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti. Osigurajte vizualnu podršku za učenike s poremećajem iz autističnog spektra i za učenike s intelektualnim teškoćama. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su im dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Iako učenici s oštećenjem sluha mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika, stoga treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i davanje odgovora.
Učenike koji žele znati više možete potaknuti na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o fiziologiji gibanja biljnih organa na primjerima opaženog fototropizma ili na drugim primjerima. Neka istraže kako biljka izlučivanjem hormona utječe na takva gibanja te povezanost gibanja s pojavom izduženog rasta stanica i organa. Nove spoznaje i saznanja učenici mogu predati u obliku postera izrađenog u digitalnom alatu Canva. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje uradaka i izlaganja.
Osmoza u biljnim stanicama - McGraw-Hill
Protok vode u biljaka - McGraw-Hill
Protok vode u biljkama - KScience
Transpiracija - KScience
Protok minerala u biljaka - McGraw-Hill
Djelovanje giberelina i auksina - whfreeman
Djelovanje auksina - KScience
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 13.11.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.