Predmet
Likovna umjetnost 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Biti ili biti viralan, to je pitanje!

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • masovni mediji
  • plakat
  • pop-art
  • fotomanipulacija

Petnaest minuta slave

Cilj je aktivnosti osvijestiti moć medija u suvremenom društvu, potrebu za vizualnim oblikovanjem medija za prenošenje poruke, ali i mogućnosti manipulacije. Aktivnosti scenarija poučavanja međusobno su povezane i nadograđuju se, no moguće ih je provesti zasebno.

Na početku potaknite učenike na usporedbu dvaju plakata iz istog razdoblja koji najavljuju isti glazbeno-scenski događaj – izvedbu opere Giacoma Puccinija La Bohème: plakat iz 1897. i plakat iz 1896. Pitajte učenike koji plakat više govori o radnji opere te na koju bi izvedbu radije otišli. Potaknite ih na obrazlaganje svojeg odgovora i na razmišljanje o važnosti vizualnog oblikovanja medija za prenošenje poruke. Na primjeru plakata Toulouse-Lautreca Moulin Rouge-La Goulue (1891.) učenici će analizirati elemente forme plakata kao medija bilježeći rezultate analize u bilježnicu. Proučit će sljedeće elemente:

  1. format
  2. linije
  3. boje
  4. oblike
  5. prostor i prostorne odnose
  6. način oblikovanja likova
  7. tipografske elemente
  8. sadržaj, značenje i poruku djela.

U idućoj fazi aktivnosti podijelite učenike u tročlane grupe i uputite ih na samostalno istraživanje primjera umjetnosti pop-arta. Grupe će izraditi umnu mapu u alatu Coggle na zajedničkoj platformi. U središtu umne mape nalazi se reprodukcija djela jednog od umjetnika pop-arta. Predlažemo sljedeća djela:

Kriteriji po kojima će učenici istraživati djelo, mogu biti grane umne mape:

  • masovni medij na koji se umjetnik referira (strip, film, fotografija, časopis, novine, reklama, oglas, TV i sl.)
  • likovni medij kojim se umjetnik koristi (slika, kolaž, skulptura, instalacija, i sl.)
  • likovni elementi koje umjetnik naglašava (prema gore navedenim elementima analize)
  • poruka – kritika koju djelo prenosi o svojem vremenu
  • poveznica s današnjim vremenom: koji su od navedenih medija i dalje prisutni te koji imaju veći utjecaj na društvo.

U završnom dijelu aktivnosti grupe će ukratko prezentirati rezultate istraživanja u razredu. Pitajte ih o tome koji medij danas smatraju najutjecajnijim i zašto.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte pristupačne verzije plakata za učenike s oštećenjem vida. Možete se koristiti povećanim ili kontrastnim verzijama plakata ili omogućiti upotrebu tehnologije povećavanja ekrana. Pripremite dodirne materijale koji će omogućiti učenicima fizičko istraživanje u cilju razumijevanja elemenata forme plakata. To može uključivati uzorke boja, izrezane oblike ili modele koji predstavljaju različite elemente plakata.
Rabite vizualne ilustracije ili slike koje pomažu u objašnjavanju i razumijevanju elemenata forme plakata.
Ako je potrebno, prilagodite način postavljanja pitanja učenicima i ponudite dodatne primjere kako biste im olakšali nastavni proces.
Dopustite učenicima da se, prema potrebi, koriste alternativnim načinima komunikacije kao što su slikovne kartice ili pomoćna tehnologija. Organizirajte grupni rad s manjim brojem članova. Na taj ćete način omogućiti učenicima s teškoćama u razvoju aktivno sudjelovanje kako bi i sami pridonijeli istraživanju primjera umjetnosti pop-arta.
Osigurajte pristupačnost alata Coggle za izradu umne mape. Provjerite je li alat prilagođen za upotrebu pomoćnih tehnologija, primjerice čitača ekrana. Prilagodite vizualne postavke (kontrast) te veličinu i stil fontova. Uključite zvučne povratne informacije za jasno obavještavanje učenika o dodavanju ili premještanju elemenata na umnoj mapi. Osigurajte alternativne načine unosa teksta za učenike s motoričkim teškoćama. Uručite im jasne upute i vodiče za uporabu alata Coggle, npr. videoupute, vizualne primjere ili pisanu dokumentaciju.
Rabite strukturirane predloške ili upute kako biste učenicima pomogli u organizaciji misli i informacija. Osigurajte dodatno vrijeme za aktivnost kako bi i učenici s teškoćama imali dovoljno vremena za istraživanje, analizu i izradu umnih mapa. Budite fleksibilni i prilagodite zadatke individualnim potrebama učenika. Dopustite im da upotrebljavaju različite oblike izražavanja (crteže, tekstualne bilješke ili usmene odgovore) prema svojim interesima i sposobnostima. Osigurajte individualnu podršku učenicima s oštećenjem vida tijekom aktivnosti. Također, osigurajte im dodatno vrijeme, podršku vršnjaka ili pomoćnika u nastavi te prilagodite pristup njihovim specifičnim potrebama i sposobnostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima istraživanje pojedinačnih opusa umjetnika Eduarda Paolozzija, Andyja Warhola i Richarda Hamiltona. S pomoću digitalnog alata Venn Chart neka izrade Vennov dijagram kojim će usporediti sličnosti i razlike. Elementi koje istražuju i uspoređuju, mogu biti teme, tehnike, inspiracija masovnim medijima i slično.

Nastavna aktivnost za predmet X

Petnaest minuta slave

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira djela pop-arta, analizira i interpretira motive popularne kulture u likovnoj umjetnosti te vizualna sredstva i metode reklamne industrije i drugih masovnih medija izrađujući umnu mapu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Fakat, pop-plakat!

Aktivnost započnite uvodnom mišlju Charlesa Baudelairea iz zbirke eseja Slikar modernog doba kojom pjesnik poziva suvremene slikare da opisuju svoje vrijeme i odbace akademski historicizam. Podsjetite učenike na zaključke iz prethodne aktivnosti i pitajte ih koje su teme prevladavale u pop-artu. U digitalnom alatu Wizer izradite radni listić koji će učenici samostalno riješiti. Listićem ćete produbiti razumijevanje pop-arta te detaljnije upoznati učenike s pojedinim autorima. Zato predlažemo da ponudite neke druge primjere autora o kojima ste govorili u prethodnoj aktivnosti. Rezultate radnih listića možete vrednovati.

Učenike zatim podijelite u četveročlane grupe i zadajte im da s pomoću digitalnog alata Canva izrade digitalni plakat kojim će problematizirati određenu pojavu u školi ili zajednici. U izradi neka se oslone na stilske karakteristike umjetnika iz prethodne aktivnosti. Neka zajedno odaberu problem koji žele likovno predstaviti, a zatim istraže podatke i predlože likovna rješenja njihova predstavljanja u duhu nekog od autora pop-arta. Grupe će predstaviti radove razredu, a ostali će učenici provesti glasanje o estetskoj kvaliteti plakata i jasnoći prenesene poruke. Na kraju neka rangiraju plakate prema navedenim kriterijima.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Kratkim predavanjem uvedite učenike u razdoblje pop-arta. Objasnite im politička, društvena i gospodarska obilježja razdoblja, pojavu konzumerizma i jačanje masovnih medija. Podijelite ih u sedam grupa koje će samostalno istraživati primjere umjetnosti pop-arta. Svaka grupa ima zadatak izraditi umnu mapu u digitalnom alatu Coggle na zajedničkoj platformi. Umna mapa u svojem središtu treba imati reprodukciju djela jednog od umjetnika pop-arta. Predlažemo sljedeća djela:

Kriteriji po kojima će učenici istraživati djelo mogu biti grane umne mape:

  • masovni medij na koji se referira umjetnik (strip, film, fotografija, časopis, novine, reklama, oglas, TV i sl.)
  • likovni medij kojim se koristi umjetnik (slika, kolaž, skulptura, instalacija, i sl.)
  • likovni elementi koje umjetnik naglašava (točka, linija, ploha, boja, prostor, tipografija, način oblikovanja likova, sadržaj i simbolika)
  • poruka – kritika koju djelo prenosi o svojem vremenu
  • poveznica s današnjim vremenom: koji su od navedenih medija i dalje prisutni te koji imaju veći utjecaj na društvo.

Učenici će ukratko prezentirati rezultate istraživanja, a zatim će svaka grupa na temelju stilskih karakteristika umjetnika iz prethodne aktivnosti, oblikovati na zajedničkoj platformi u alatu Canva digitalni plakat kojim će problematizirati neku pojavu u školi ili zajednici.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Pri kreiranju nastavnog listića u alatu Wizer grafički prilagodite tekst, odnosno koristite se različitim oblicima vizualne prezentacije sadržaja. Primjerice, podebljajte određene bitne pojmove, koristite se bojama u označavanju, upute i pitanja označite posebnim fontom, oblikujte tekst rabeći uvećan font, dvostruki prored i lijevo poravnanje. Izbjegavajte preveliku zasićenost radnog listića tekstom. Razdvojite informacije na manje dijelove i koristite se sažetim izrazima. Te prilagodbe uvelike pridonose uspješnosti učenika sa specifičnim teškoćama učenja. Pružite potporu učenicima tijekom rješavanja radnog listića. U radu neka im pomogne pomoćnik u nastavi koji im može pružiti dodatno objašnjenje ili usmjeravanje.
Koristite se vizualnim prikazima, ilustracijama i grafikama kako biste pomogli učenicima u usvajanju sadržaja aktivnosti. Osim toga, ponudite im i vizualne primjere stilskih karakteristika umjetnika pop-arta kako biste im pomogli primijeniti te elemente na svojim plakatima.
Upotrijebite ilustracije, infografike ili videozapise koji će imati vizualan utjecaj. Osigurajte jasne, koncizne i strukturirane upute za izradu digitalnog plakata. Koristite se grafičkim organizatorima ili predlošcima kako biste učenicima pomogli organizirati ideje i likovna rješenja. To će im pomoći u strukturiranju misli i u jasnijem prikazivanju problema i poruka na plakatu. Osigurajte im vodič ili resurse za istraživanje podataka o odabranom problemu u školi ili zajednici. Usmjerite učenike sa specifičnim teškoćama učenja na mogućnost uporabe proširenja Read Aloud, jedne od mogućnosti koja učenicima olakšava čitanje različitih elektroničkih izvora te ponovno čitanje vlastitog teksta. Na taj će način biti uspješniji i brži u pretraživanju izvora.
Pružite tehničku podršku učenicima pri uporabi digitalnog alata Canva. Dajte im upute ili snimite kratke videotutorijale koji pokazuju korake u uporabi alata Canva. Ti tutorijali mogu biti korisni za učenike sa specifičnim teškoćama učenja koji preferiraju vizualno objašnjenje ili koji se bolje snalaze uz audiovizualni sadržaj. Poželjno je upute unaprijed pripremiti i poslati ih učeniku kako bi se pripremio za nastavni sat. Osigurajte gotove predloške i teme koje nudi Canva kako biste mu olakšali početak rada. Ti predlošci mogu poslužiti kao polazna točka u radu i pomoći im da brže stvore svoje plakate ili dizajne. Ako je potrebno, povećajte font i poboljšajte kontrast tijekom rada u alatu kako bi tekst i elementi bili jasniji i čitljiviji učenicima sa specifičnim teškoćama učenja. Osigurajte alternativne načine unosa teksta za one koji imaju teškoće s pisanjem ili tipkanjem. To može uključivati podršku za glasovni unos teksta ili uporabu vanjskih uređaja kao što su tipkovnice s povećanim slovima.
Dopustite učenicima s teškoćama u izražavanju korištenje alternativnim oblicima kad je riječ o prezentiranju rada. Neka snime video ili izrade fizički model plakata. Ne inzistirajte na izlaganju ako se učenik dobrovoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Znatiželjnim učenicima predložite istraživanje ikona američke pop-kulture (Marilyn Monroe, Elvis Presley, James Dean, Che, Mao i dr.). Rezultate istraživanja neka prikažu u prezentaciji izrađenoj u digitalnom alatu Prezi i predstave ostalima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Fakat, pop-plakat!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira likovne metode i postupke kojima se prenose i ističu poruke djela pop-arta te izvodi vlastitu likovnu reinterpretaciju u obliku digitalnog plakata na odabranu društvenu temu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Zanimanje - prodavač magle

Aktivnost započnite analizom plakata iz prethodne aktivnosti. Učenike jedne grupe uputite na to da izmijene jedan od elemenata plakata druge grupe i opišu promjenu u značenju poruke. Potaknite raspravu u razredu o utjecaju vizualnog sadržaja na značenje poruke i percepciju stvarnosti te o mogućnostima manipulacije digitalnim slikama.

Pitajte učenike o tome što misle, u koje se svrhe manipulira slikama, a zatim ih potaknite na to da osvijeste različite razloge manipulacije slikom - u političke ili vojne svrhe, kao oblik cenzure, u cilju uljepšavanja prostora, prizora, objekta, predmeta koji se želi prodati, u cilju približavanja izgleda neke osobe trenutačnim estetskim standardima itd. Predlažemo pripremu kratke prezentacije kojom ćete učenike ukratko upoznati s povijesti fotoprijevara, a možete iskoristiti i sljedeći primjer digitalnog atlete.

Pitajte učenike o tome koje se suvremene djelatnosti, zanimanja i industrije posebno koriste manipulacijom slike, a zatim ih potaknite na istraživanje. Podijelite razred u tročlane i četveročlane grupe i zadajte im zadatak. Neka odaberu neki predmet za svakodnevnu uporabu (odjeću, šminku, obuću, prehrambeni proizvod, mobitel i sl.) i s pomoću digitalnog alata Kizoa snime promotivni film u trajanju od najviše 10 sekundi. Potaknite ih na uživljavanje u uloge glumaca i scenografa. Zatim neka snime i antireklamu, film kojim žele odvratiti kupce od kupnje određenog proizvoda.

Oba će filma učenici pohraniti na razrednoj platformi, prezentirati u razredu, a zatim i objasniti koje su elemente vizualne forme promijenili kako bi postigli suprotan učinak. Ako je potrebno više pripreme i vremena za snimanje videa, možete učenicima jedan dio zadatka zadati za domaću zadaću.

Nakon prezentiranja svih videouradaka potaknite učenike na raspravu o etičnosti uporabe fotomanipulacije u masovnim medijima i na socijalnim mrežama. Provedite anketu u digitalnom alatu Mentimeter postavljajući pitanje: Podržavate li fotomanipulaciju u medijima?

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Prilagodite upute tako da budu strukturirane, jasne i jednostavne. Koristite se kratkim rečenicama, numeriranim koracima ili vizualnim uputama kako biste olakšali proces snimanja i objašnjavanja videouradaka učenicima s poremećajem pažnje i aktivnosti. Vodite računa o tome da materijali budu vizualno jasni i pregledni. Rabite grafikone, dijagrame ili boje kako biste označili ključne pojmove i korake u aktivnosti. Pružite učenicima s poremećajem pažnje i aktivnosti strukturiranu podršku u planiranju videouradaka. To može uključivati predloške za scenarije, vremenske rasporede ili kontrolne popise koji im mogu pomoći u organizaciji ideja i koraka u snimanju.

Pratite pažnju učenika tijekom aktivnosti i pružite im pomoć u održavanju fokusa. Usmjeravajte njihovu pažnju na ključne korake ili elemente snimanja i pružite im povratne informacije ili dodatna objašnjenja ako je potrebno. Učenicima s poremećajem pažnje može biti potrebno više vremena za završetak zadatka. Osigurajte im dodatno vrijeme kako bi osjećali manji pritisak i imali dovoljno vremena za snimanje, uređivanje i prezentiranje svojih videouradaka. Ako je potrebno, dopustite im kratke pauze tijekom aktivnosti kako bi se osvježili i održali koncentraciju. Pauze mogu biti korisne za smanjenje hiperaktivnosti ili poboljšanje fokusa. Jasno postavite očekivanja i ciljeve u aktivnosti kako bi učenici znali što se od njih očekuje. To će im pomoći da se usredotoče na važne zadatke i ciljeve te da se osjećaju sigurno i strukturirano.

Dopustite učenicima s teškoćama u razvoju uporabu alternativnih oblika izražavanja (pisanje, crtanje, snimanje zvuka, upotrebu komunikacijskih pomagala) kako bi sudjelovali u istraživanju i snimanju filma.
Osigurajte pristupačne alate i tehnologije, primjerice čitače zaslona poput Google Chrome preglednika, dulji rok za rješavanje zadaće ili dodatnu podrška pri uporabi alata Kizoa. Osigurajte da alat Kizoa ima jasne i pregledne ikone, upute i navigacijske elemente. Također, omogućite povećavanje ili smanjivanje fontova kako bi se olakšalo čitanje tekstova u alatu. Uključite opciju titlova ili dodatnih zvučnih efekata kako bi se pružila dodatna vizualna i auditivna podrška. Kizoa može sadržavati predloške za različite vrste filmova. Dajte učenicima strukturirane predloške koji će im olakšati organizaciju i izradu promotivnih filmova. Ti predlošci mogu sadržavati raspored kadrova, tekstualne okvire ili već postavljene zvučne efekte. Postavite vremensko ograničenje od najviše 10 sekundi kako bi se fokusirali na kratke i koncizne promotivne filmove. Možete postaviti i upozorenja koja će se prikazivati učenicima kad se približavaju vremenskom ograničenju kako bi ih podsjetili na to da se usredotoče na ključne poruke i elemente svojih filmova. Proces snimanja i uređivanja neka se odvija po koracima, a Vi učenicima omogućite smjernice i upute za svaki korak. Na primjer, možete izraditi vodič koji detaljno objašnjava kako dodati slike, tekstualne elemente, glazbu ili zvučne efekte u film. Te smjernice mogu biti prikazane u obliku vizualnih ili pisanih uputa, videozapisa i sl.
Organizirajte grupe u kojima su učenici različitih sposobnosti kako bi se međusobno nadopunjavali i podržavali jedni druge. Osigurajte strukturiranu suradnju i jasno podijelite zadatke u grupama kako bi svaki učenik mogao pridonijeti u skladu sa svojim sposobnostima. Ako je potrebno, dopustite učenicima više vremena za pripremu i prezentaciju svojih videouradaka.
Pojednostavnite sučelje alata Mentimeter kako bi bilo što intuitivnije za uporabu. Smanjite broj opcija i funkcionalnosti koje nisu potrebne za provođenje ankete kako biste izbjegli distrakcije i olakšali učenicima navigaciju u alatu. Osigurajte jasnu i preglednu vizualnu prezentaciju ankete. Odaberite jednostavne i čitljive fontove, kontrastne boje i dovoljno velike elemente za lakše čitanje i razumijevanje pitanja. Oblikujte pitanja na jednostavan i jasan način kako bi učenici mogli lako razumjeti što se od njih traži. Koristite se kratkim rečenicama i izbjegavajte višestruko negativne izraze kako biste izbjegli zbunjenost.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zanimanje - prodavač magle

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik snima kratak film istražujući mogućnosti manipulacije filmom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Plakat opere La Bohème (1897.)

Plakat opere La Bohème (1896.)

Toulouse-Lautrec, Plakat za Moulin-Rouge-La Goulue (1891.)

Roy Lichtenstein, Whaam! (1963)

Andy Warhol, Male električne stolice (1964.)

Richard Hamilton, Što to čini današnje domove tako drugačijima, tako privlačnima? (1956.)

Claes Oldenburg, Most-žlica i trešnja (1977.)

Robert Indiana, Ljubav (1966.)

Allen Jones, Fotelja, stol i držač šešira (1969.)

Rosalyn Drexler, The Dream (1963.)

Fotomanipulacija, E-Scholary Community Encyclopedia

Photo tampering throughout history

Primjer digitalne fotomanipulacije

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.