Na početku aktivnosti podsjetite učenike na prije obrađena književna razdoblja i njihovo trajanje te obilježja. Početno ponavljanje možete oblikovati u kviz služeći se digitalnim alatom Kahoot!.
Po završetku uputite učenike na to da otvore jedinicu e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.7, Predrenesansna književnost i književnost humanizma te prouče dio o trajanju humanizma i predrenesanse, razlici između razdoblja i pravca te obilježjima humanizma i predrenesanse.
Najvažnije informacije učenici oblikuju u umnu mapu uz pomoć digitalnog alata Popplet koji omogućuje i dijeljenje mapa.
Skrenite pažnju učenika na činjenicu da su i humanistički i predrenesansni pisci imali antičke uzore.
Potom podijelite učenike u dvije grupe koje će obrađivati isti antički uzor. Ponudite učenicima tekst iz razdoblja antike koji ste već obradili na satu, primjerice Sofoklovu Antigonu.
Humanistička grupa antički tekst obrađuje tako da piše tekst preuzimajući ključne sadržajne elemente, ali mijenja imena likova i mjesto održavanja (primjerice, oblikuje radnju o borcu protiv tiranije, pri čemu je tiranin ujedno i član obitelji liku koji se protiv njega bori, a koji završava tragično usprkos tome što je želio ono što je moralno).
Predrenesansna grupa preuzima likove (primjerice, Antigonu i Kreonta) kojima u svom tekstu mora promijeniti kontekst, odnosno aktualizirati djelo smještanjem likova u današnju, suvremenu situaciju, a likove smiju i ironizirati.
Prije početka sastavljanja tekstova razgovarajte s učenicima o svevremenosti odabranog antičkog uzora, odnosno prisjetite se zajedno s učenicima suvremenih primjera pojedinaca koji su se suprotstavili moćnicima svoga vremena kako bi poboljšali svijet u kojem žive zalažući se za prava manjina, slobodu govora itd. (kao primjer možete navesti borce za ženska prava, ali i neke novije primjere, poput tzv. "zviždača" koji su razotkrili kriminalne radnje na svome radnome mjestu ili raskrinkali zlostavljače u svojoj okolini). Podsjetite učenike na brojne pozitivne pomake koji su uslijedili nakon takvih postupaka pojedinaca kako biste u učenicima razvili svijest o nužnosti borbe za prava svakog pojedinca.
Tekstove učenici mogu oblikovati u Wordu i podijeliti ih u digitalnom alatu Google Disk kako bi jednostavnije svi mogli uređivati isti dokument te poslije pročitati oba teksta.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate na umu imati to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom izrade kviza u alatu Kahoot! vodite računa o tome da za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje smanjite broj istovjetnih zadataka te im omogućite češće stanke tijekom rada. Grafički primjereno oblikujte pitanja unutar kviza (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova ako je moguće), što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju. Također, provjerite kako se učenik snalazi u navedenom digitalnom alatu te mu po potrebi pružite podršku.
Tijekom rada na stranici e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.7, Predrenesansna književnost i književnost humanizma učenike s teškoćama uputite na to da odaberu već postojeće prilagodbe (opciju načina čitanja za disleksiju, opciju povećanja fonta, promjene kontrasta).
Učenicima s teškoćama, pogotovo učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje te učenicima s poremećajem iz autističnog spektra pripremite smjernice za oblikovanje umne mape u digitalnom alatu Popplet, a učenicima s motoričkim teškoćama unaprijed pripremite ključne pojmove unutar umne mape te im po potrebi produljite vrijeme potrebno za izradu. Prije same aktivnosti, provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u navedenom digitalnom alatu te po potrebi omogućite da radi u drugom digitalnom alatu ako mu je pristupačniji i poznatiji.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani učenici mogu svoj tekst prilagoditi izvođenju na satu, naučiti ga i potom odglumiti.
Kad učenici već imaju predznanje o humanizmu i predrenesansi, uputite ih da otvore jedinicu e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.7, Predrenesansna književnost i književnost humanizma kako bi proširili svoje znanje spoznajama o njihovim predstavnicima.
Učenici proučavaju dio jedinice o predstavnicima humanizma i predrenesanse, a potom ih podijelite u tri grupe.
Svakoj grupi dodijelite jednoga od predstavnika spomenutih u jedinici (Francesco Petrarca, Kanconijer; Dante Alighieri, Božanstvena komedija, Giovanni Boccaccio, Dekameron), a zadatak je svake grupe osmisliti od tri do pet pitanja koja će oblikovati u kviz služeći se digitalnim alatom Kahoot!. Ostale grupe odgovaraju na pitanja prve grupe i tako redom.
Nakon završetka kvizova svakoj je grupi zadatak izraditi svome predstavniku profil na društvenoj mreži po vlastitu izboru, pri čemu svaki profil mora sadržavati i sliku (ne nužno portret pisca, bilo koju sliku za koju učenici smatraju da dobro predstavlja pisca ili njegovo stvaralaštvo), kao i informacije o vlasniku profila (piscu) te barem tri objave u duhu piščeva stvaralaštva.
Prije početka rada (izrade profila) prokomentirajte s učenicima potrebu zaštićivanja osobnih profila na društvenim mrežema, s obzirom na moguću zloupotrebu fotografija i sadržaja koji se na društvenim mrežama objavljuju. Možete povesti i razgovor o digitalnom tragu koji za sobom ostavljamo te o nužnosti promišljanja sadržaja koji objavljujemo, s obzirom na trajni trag koji objavljivanjem ostavljamo.
Profile potom zajedno pregledajte na satu, komentirajte njihov sadržaj i nagradite najuspješnije.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom rada na stranici e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.7, Predrenesansna književnost i književnost humanizma učenike s teškoćama uputite na to da odaberu već postojeće prilagodbe (opciju načina čitanja za disleksiju, opciju povećanja fonta, promjene kontrasta).
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak ako je to potrebno (dobro je da odredite da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje ima ulogu u grupi koja će ga okupirati tokom cijele aktivnosti - neka osmišljava objave koje će pisati na profilu pisca, zapisuje ih i slično). Učeniku oštećena vida omogućite tijekom grupnoga rada mjesto blizu ekrana te vršnjaka koji će mu opisivati vizualne informacije i neverbalnu komunikaciju među članovima grupe.
Prilikom oblikovanja kviza u digitalnom alatu Kahoot! provjerite kako se učenik snalazi u navedenom alatu te mu po potrebi pružite podršku kako bi ravnopravno sudjelovao u grupi. Potaknite sve grupe da u pitanjima kviza podebljaju ključne riječi i povećaju font slova kako bi bio pristupačan svim učenicima s teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani učenici mogu na isti način osmisliti profil bilo kojega književnika čije ih stvaralaštvo zanima ili lika iz nekoga lektirnoga naslova.
Na početku aktivnosti, kako biste utvrdili razlike između književnosti srednjega vijeka i predrenesanse, ukratko ponovite obilježja književnosti srednjega vijeka i predrenesanse.
Potom uputite učenike da otvore jedinicu e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.7, Predrenesansna književnost i književnost humanizma i pročitaju dio o Francescu Petrarci, Kanconijeru i temama i motivima zastupljenima u zbirci Kanconijer te Petrarcinu pjesmu (Primjer 3) nakon čega mogu početi rješavati Zadatak 2, Zadatak 3 i Kolekciju zadataka 2.
Otvorite raspravu o tome je li se i, ako jest, koliko lirski subjekt u Kanconijeru svojim doživljajem ljubavi odmaknuo od srednjovjekovnog pogleda na svijet (pritom podsjetite učenike na srednjovjekovne trubadure i temu neuzvraćene ljubavi o kojoj su pisali kako biste učenicima osvijestili srednjovjekovne utjecaje). Istaknite potom činjenicu da se Petrarcu naziva i prvim modernim pjesnikom kojeg vežemo i uz pojam renesansnog individualizma, s obzirom na to da se Kanconijer temelji na analizi unutarnjih strasti lirskog subjekta te osobnih dojmova, pri čemu se pojedinac (individua) i njegov doživljaj stavljaju u prvi plan.
Potom istaknite formu soneta koji nosi ime po Petrarci te, uz pomoć Primjera 3 (Petrarca, XIII.) naglasite vrstu stiha, strofa te rimu.
Učenike potom podijelite u dvije grupe − učenici jedne grupe sastavljaju tekstove (svaki učenik sastavlja svoj tekst) o temi neuzvraćene ljubavi u Petrarcinoj poeziji te o motivima koje koristi Petrarca o kojima su netom prije čitali u jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.7, Predrenesansna književnost i književnost humanizma. Tekstove moraju oblikovati tako da predstave Petrarcine teme i motive, a potom razrade vlastiti dojam o temama i motivima, odnosno izraze vlastiti stav o neuzvraćenoj ljubavi i motivima (fizički izgled žene, bol zbog neuzvraćene ljubavi, slava koja se postiže pjesmama).
Učenici druge grupe sastavljaju tekstove (svaki učenik svoj tekst) o Petrarcinoj viziji idealne žene te ustaljenim stilskim figurama koje koristi Petrarca. Tekstove moraju oblikovati tako da predstave viziju idealne žene iz Kanconijera i ustaljene figure, a potom razrade vlastiti dojam o takvom idealu žene i ustaljenosti opisa, odnosno izraze vlastiti stav o istima. Svi učenici svoje tekstove sastavljaju u Wordu kako bi ih mogli dijeliti s ostalim učenicima svog razreda i s vama uz pomoć digitalnog alata Google Disk ili WhatsApp razredne grupe ili putem elektroničke pošte. Kad svi učenici završe s pisanjem tekstova, svaka grupa tekstove učenika iz svoje grupe oblikuje u knjigu uz pomoć digitalnog alata za oblikovanje digitalnih knjiga Libar (koji omogućuje korisnicima jednostavan i brz način izrade digitalnih sadržaja koje zatim mogu primijeniti u svojoj nastavi pomoću mobilne aplikacije). Svaka grupa mora osmisliti kojim redom će posložiti tekstove u svojoj knjizi te kako će nasloviti knjigu.
U završnom dijelu aktivnosti učenici svake grupe pišu predgovor u kojem moraju objasniti odabir naslova, raspored tekstova (zašto su počeli, odnosno završili baš s tim tekstovima koje su odabrali) te predstaviti različite stavove o Petrarcinu stvaralaštvu koji proizlaze iz njihovih tekstova.
Aktivnost završite razgovorom o tome cijeni li se danas više pokušaj da se čim više približimo nekom uzoru ili originalnost. Naglasite vrijednosti iznošenja vlastitih stavova, unutrašnjih stanja i dojmova, kao i pravo svakog čovjeka na iznošenje svojih stavova.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Glavna obilježja srednjega vijeka i predrenesanse pripremite u obliku kratkoga pisanoga podsjetnika za učenike s teškoćama kako bi aktivno sudjelovali u aktivnosti.
Tijekom rada na stranici e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.7, Predrenesansna književnost i književnost humanizma učenike s teškoćama uputite na to da odaberu već postojeće prilagodbe (opciju načina čitanja za disleksiju, opciju povećanja fonta, promjene kontrasta).
U raspravi o Petrarci potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka iznose slobodno svoje mišljenje i stavove, ali nemojte inzistirati da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenicima kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije) osim ako ne izraze želju za tim.
Prije aktivnosti provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Libar te mu po potrebi pružite podršku kako bi mogao aktivno sudjelovati u grupnom radu.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak, koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak ako je to potrebno. Učenicima s teškoćama, posebno učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje te učenicima s poremećajem iz autističnog spektra pripremite pisane smjernice za osmišljavanje tekstova o stilskim figurama kako bi lakše sudjelovali u radu u grupi.
Tijekom pisanja predgovora, ako je potrebno, učenicima s intelektualnim teškoćama pojasnite značenje riječi predgovor te mu pokažite konkretan primjer predgovora u nekoj knjizi kako bi lakše sudjelovao u grupnom radu i iznosio svoje ideje za pisanje predgovora. Potaknite učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje da on zapisuje predgovor kako bi stalno bio aktivni član grupe i kako bi usmjerio pažnju na zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani se učenici mogu okušati i u pisanju soneta po uzoru na sonete Francesca Petrarce, pri čemu možete unaprijed postaviti zahtjev da, uz oblik soneta, obrade i temu neostvarene ili nesretne ljubavi.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Pandžić, V. (2007). Sitni prilozi za povijest učenja i poučavanja govorništva. Split: Redak.
Pandžić, V. (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil.
Solar, M. (2005). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Biti, V. (2000). Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb: Matica hrvatska.
Solar, M. (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Prosperov Novak, S. (2003). Povijest hrvatske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.