Predmet
Povijest 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Moćni velikaši

Naziv predmeta
Povijest 2

Razred
2. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • heraldika
  • velikaške obitelji
  • protudvorski pokret
  • feudalizam

Heraldus

Prije izvođenja aktivnosti zadajte učenicima da istraže značenje pojmova heraldika i grb. Svoje istraživanje moraju potkrijepiti fotografijom koja opisuje navedene pojmove. Kako biste uveli učenike u temu, objasnite im pojam heraldike, pojavu i nastanak grbova, pri čemu u razgovoru s učenicima povežite nastavne sadržaje srednjeg vijeka i križarskih ratova. Zatim objasnite heraldička pravila, boje i kovine te simbole koji se upotrebljavaju u izradi grbova. Podijelite učenike u grupe te ih potaknite na istraživanje, a zatim i na izradu zemljovida najpoznatijih velikaških obitelji (Šubići, krčki knezovi, Kurjakovići, Babonići, Nelipići) u srednjovjekovnoj Hrvatskoj. Objasnite im da u tumaču (legendi) zemljovida umjesto prezimena trebaju staviti grb. Za izradu zemljovida učenici mogu upotrebljavati alat Emaze. Nakon predstavljanja zemljovida učenički materijali nastali tijekom aktivnosti pohranjuju se i služe učenicima za ponavljanje. Na kraju povedite raspravu o važnosti i utjecaju heraldike u razdoblju od srednjeg vijeka do danas.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.

Omogućite podsjetnik s uputama kako bi olakšali istraživanje učenika o pojmovima heraldika i grb. Možete im unaprijed pripremiti poveznice ili im uručiti dijelove izvora znanja u kojima se nalaze informacije vezane za tražene pojmove.

Ključne pojmove vizualno prikažite (slika, video). Učenike s oštećenjem vida smjestite bliže izvoru sadržaja. Prikazani sadržaji neka budu prikladne veličine kako bi učenik uspješno percipirao sve potrebne informacije. Budući da je u temi prisutno puno vizualnih prikaza, možete ih uvećati, ispisati i uručiti učeniku kako bi mu sadržaji bili lakše dostupni. Pomoćnik u nastavi ili drugi učenik može učeniku s oštećenjem vida dodatno usmeno opisati vizualne sadržaje.

Omogućite učenicima podsjetnik koji sadržava ključne pojmove pazeći pritom na grafičku prilagodbu teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, naglašeni ključni pojmovi).

Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost u rješavanju zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik na elemente zadatka.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Emaze. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Usmjerite učenike s teškoćama na izvore u kojima mogu pronaći sadržaje potrebne za izvršavanje zadatka. Tekst možete grafički prilagoditi i uručiti učeniku s teškoćama kako bi uspješnije pretraživao informacije.

Prilagodite digitalni alat Emaze kako bi bio dostupan i učeniku s oštećenjem vida. Neka taj učenik bude smješten bliže računalu. Naglasite ostalim učenicima u grupi da trebaju rabiti uvećani prikaz u digitalnom alatu jer su zemljovidi često prikazani u malim formatima, a sadržavaju mnogo vizualnih informacija.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu zadajte neka istraže svoje obiteljsko podrijetlo te izrade grb. Za izradu grba mogu se poslužiti digitalnim alatom Adobe.

Nastavna aktivnost za predmet X

Heraldus

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije što je heraldika i zašto je važna.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Stvaranje vlastelinstva

Na početku aktivnosti podijelite učenicima papiriće na kojima će metodom vruće olovke napisati sve asocijacije na temu feudalizma. Kad napišu asocijacije, skupite njihove papiriće, pročitajte navedene asocijacije i zapišite neke od njih na ploču. Učenike možete podijeliti u parove. Zadajte im da istraže obilježja (poljoprivreda, gospodarstvo, društvo, tehnologija, trgovina, okoliš i dr.) i faze feudalizma, analiziraju prvo (do 10. stoljeća) i drugo razdoblje feudalizma (od 10. do 14. stoljeća) te zajedno kreiraju Vennov dijagram. U Vennovu dijagramu s pomoću krugova koji se preklapaju, prikazuju se sličnosti, razlike i odnosi među konceptima, idejama, kategorijama ili grupama. Sličnosti među grupama nalaze se u preklapajućim dijelovima krugova, a razlike u dijelovima krugova koji se ne preklapaju. Predložite učenicima uporabu alata za izradu Vennova dijagrama ClassTools. Aktivnost završite aktualizacijom te potaknite raspravu s učenicima o epidemijama i pandemijama koje su utjecale na ljudsku povijest. Najvažnije pandemije bile su kuga, kolera, velike boginje i gripa. Najteža pandemija kuge bila je „crna smrt“ u 14. stoljeću. Oduzela je život trećini europskog stanovništva, transformirala je europsko društvo i razultirala manjkom radne snage. Svaka je velika epidemija u povijesti iza sebe ostavila promijenjeno društvo. Na koji je način pandemija COVID-19, koja je proglašena u ožujku 2020. godine, promijenila društvo?

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.

Učenicima s teškoćama može biti otežano u kratkom vremenu dosjetiti se određenih sadržaja, stoga ih navodite u razmišljanjima postavljanjem dodatnih pitanja ili pružanjem asocijacija. Tako će se uspješnije snaći u metodi vruće olovke.

Omogućite učeniku da se izrazi usmenim, umjesto pisanim putem tijekom aktivnosti asocijacija. Ako se učenik izražava pisanim putem, a ima specifične teškoće učenja, nemojte uzimati u obzir njegove moguće pogreške u pisanju.

Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik na elemente zadatka i primjer ispunjenog Vennova dijagrama, ali na neku drugu temu.

Aktivnost ispunjavanja Vennova dijagrama može biti izazovna za učenike s teškoćama. Kako učenici s teškoćama, a osobito učenici sa specifičnim teškoćama učenja, ne bi gubili fokus tijekom traženja informacija, potrudite se izdvojiti im i grafički prilagoditi dijelove teksta preuzete iz izvora znanja koji sadržavaju informacije potrebne za izvršavanje zadatka.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom ClassTools. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Tijekom usmenog izlaganja koristite se kraćim rečenicama i jednostavnim rječnikom. Nastavne sadržaje prikažite multimodalno. Primjerice, uparite usmeno izlaganje s vizualnim prikazima. Na taj ćete način usmjeriti pažnju učenika i osigurati uspješnije usvajanje nastavnih sadržaja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji su dodatno motivirani, predložite da izrade brošuru o vlastelinstvima u Hrvatskoj. U radu neka se koriste alatom za izradu brošura (npr. Canvom).

Nastavna aktivnost za predmet X

Stvaranje vlastelinstva

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava kako je proces feudalizacije utjecao na plemstvo i odnos plemstva prema vladarima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Vrijeme smjena na prijestolju

Služeći se digitalnim alatom za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter, pokažite učenicima nekoliko slika koje na neki način prikazuju hrvatske plemiće (Ivan Horvat, Ivan Paližna, Stjepan Lacković, Hrvoje Vukčić Hrvatinić, Nikola Gorjanski, smrt Elizabete, krvavi sabor u Križevcima, Žigmund Luksemburški itd.). Neka učenici nakratko razmisle o tome što prikazuju slike i zamolite ih da upišu nekoliko pojmova koje povezuju s njima, a koji će biti prikazani u oblaku riječi (Word Cloud). Kratkom raspravom potaknite učenike na to da opišu fotografije i iznesu svoje pretpostavke s pomoću prikupljenih pojmova. Podijelite učenike u parove. Uputite ih na istraživanje protudvorskog pokreta, a zatim i na izradu stripa kojim će prikazati rezultate svojeg rada. Objasnite im da u stripu na satiričan način prikažu protudvorski pokret u Hrvatskoj. Strip neka izrade u alatu Pixton. U alatu Mentimeter otvorite anketu s jednim poljem u funkcionalnosti Word Cloud. Dajte učenicima uputu da glasaju za najbolji strip upisivanjem njegova naslova u polje (dvorske spletke, „krvavi sabor križevački“, gubitak Dalmacije i dr.). Dobivena će grafika prikazati pojmove u različitim veličinama prema učestalosti odabira. Povedite raspravu o tome koliko su navedeni čimbenici utjecali na hrvatske zemlje. Organizirajte izložbu stripova u školi.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Služeći se digitalnim alatom za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter, pokažite učenicima nekoliko slika koje na neki način prikazuju hrvatske plemiće (Ivan Horvat, Ivan Paližna, Stjepan Lacković, Hrvoje Vukčić Hrvatinić, Nikola Gorjanski, smrt Elizabete, krvavi sabor u Križevcima, Žigmund Luksemburški itd.). Neka učenici nakratko razmisle o tome što prikazuju slike i zamolite ih da smisle nekoliko pojmova koje povezuju s njima i prokomentiraju ih. Kratkom raspravom potaknite učenike na to da opišu fotografije i iznesu svoje pretpostavke s pomoću prikupljenih pojmova. Podijelite učenike u parove koristeći mogućnost alata breakout rooms. Uputite ih na istraživanje protudvorskog pokreta, a zatim i na izradu stripa kojim će prikazati rezultate svojeg rada. Objasnite im da u stripu na satiričan način prikažu protudvorski pokret u Hrvatskoj. Neka pristupe alatu Pixton i strip neka izrade u njemu. Po završetku prozovite parove da pomoću dijeljenja ekrana prikažu stripove ostatku razreda. U alatu Mentimeter otvorite anketu s jednim poljem u funkcionalnosti Word Cloud. Pošaljite učenicima poveznicu pomoću mogućnosti chat i dajte im uputu da glasaju za najbolji strip upisivanjem njegova naslova u polje (dvorske spletke, „krvavi sabor križevački“, gubitak Dalmacije i dr.). Dobivena će grafika prikana pomoću dijeljenja ekrana pojmove u različitim veličinama prema učestalosti odabira. Povedite raspravu o tome koliko su navedeni čimbenici utjecali na hrvatske zemlje.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.

Potaknite učenike na razmišljanje postavljajući dodatna pitanje te dajući im vizualne prikaze. Učenike s teškoćama smjestite bliže sebi te bliže izvoru sadržaja koji se prikazuju. Isti sadržaji neka budu prikladne veličine kako bi učenici uspješno percipirali informacije.

Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video s uputama za korištenje digitalnim alatima Mentimeter i Pixton. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Omogućite učenicima da, umjesto u digitalnom alatu, naslikaju stripove na papiru.

Naglasite elemente vrednovanja tijekom analize radova ostalih učenika.

Učenika potaknite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome, i to osobito ako ima oštećenja jezično-govorno-glasovne komunikacije ili anksiozni poremećaj. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Daroviti učenici i učenici zainteresirani za povijest i/ili ovu temu mogu se stvaralački izraziti izradom avatara Ladislava Napuljskog u digitalnom alatu Bitmoji. Nakon toga mogu upotrijebiti te avatare u animiranom upućivačkom videu u alatu PowToon o prodaji Dalmacije za šaku dukata.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vrijeme smjena na prijestolju

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i objašnjava posljedice protudvorskih pokreta za velikaške obitelji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.