Pozdravite učenike i najavite im puštanje govora S. Kvaternika tijekom nastanka NDH-a.
Božja providnost i volja našeg saveznika, te mukotrpna višestoljetna borba hrvatskog naroda i velika požrtvovnost našeg poglavnika dr. Ante Pavelića, te ustaškog pokreta u zemlji i inozemstvu, odredili su da danas pred dan uskrsnuća Božjeg sina uskrsne i naša Nezavisna Država Hrvatska.
Pozivam sve Hrvate, u kojem god mjestu oni bili, a naročito sve časnike, podčasnike i momčad cjelokupne oružane snage i javne sigurnosti, da drže najveći red i da svi smjesta prijave zapovjedništvu oružane snage u Zagrebu mjesto gdje se nalaze, te da cijela oružana snaga smjesta položi zakletvu vjernosti Nezavisnoj Državi Hrvatskoj i njenom poglavniku. Cjelokupnu vlast i zapovjedništvo cjelokupne oružane snage preuzeo sam danas kao opunomoćenik poglavnika.
Iz govora S. Kvaternika s Radijske postaje Zagreb
Objasnite im podložnost i svrhu NDH-a postavljajući pitanja: Zašto Slavko Kvaternik, a ne vođa ustaša Ante Pavelić proglašava NDH? Što kaže, zahvaljujući kome je nastala? Kome se obraća i koga poziva? Učenici moraju iz obraćanja uočiti da NDH nastaje kao kvislinška tvorevina Njemačke i Italije koja će sudjelovati u nastavku njihova razornog rata.
Podijelite učenike u grupe, zadatak je svake grupe istražiti jednu od tema prema kojoj će izraditi kratak kviz za ostatak razreda koristeći se aplikacijom Kahoot. Teme su osmišljene u obliku načela/pojma koji učenici grupno trebaju definirati, a zatim moraju pronaći događaje i osobe kojima mogu okarakterizirati pojam te ga predstaviti kolegama u obliku kviza. Neke od tema mogu biti npr.: manipulacija (propaganda u NDH-u, komunistička propaganda u ratu itd.), smrt (Bitka na Sutjesci, Srijemski front itd.), vjernost (afera Lorkovića i Vokića, Andrija Hebrang i KPJ itd.), osveta (Rommelova ofenziva, Bleiburg itd.), mržnja (četnički pokret, rasni zakoni itd.) i sve druge teme koje nastavnik smatra važnima. Učenici zajedno rješavaju kvizove uz pomoć i komentar nastavnika. Pitajte učenike: Što vas se najviše dojmilo? Jeste li znali za spomenute osobe i prije? U kojem se kontekstu one spominju? Jeste li znali za spomenute bitke i zločine? Što ste znali o njima? Jesu li sve informacije koje ste dobili bile istinite ili vam se čini da je netko pokušao manipulirati istinom? Što mislite u koju svrhu? Koja je zadaća povjesničara u tom slučaju? Što vi učinite ako primijetite da netko ne iznosi istinu? Trebamo li tolerirati lažljivce? Što ako je riječ o znancima ili prijateljima iz razreda? Što ako je riječ o političarima?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluju u razgovoru o govoru S. Kvaternika pri nastanku NDH-a. Unaprijed najavite temu razgovora te omogućite učeniku s teškoćama da se pripremi za razgovor. Pripremite mu materijal za učenje koji će biti prilagođen njegovim potrebama, ovisno o teškoćama učenika. Neka učenik s teškoćama unaprijed pročita govor S. Kvaternika. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, pripremite mu audiozapis govora, a ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, neka tekst bude grafički i vizualno prilagođen. Pri uključivanja učenika u razgovor vodite računa o tome da se učenik osjeća sigurnim, dajte mu pozitivne povratne informacije te postavljate pitanja na koja će moći ponuditi odgovor.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, to jest učenik s teškoćama treba biti u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Detaljno, ali jasno i jednostavno objasnite učenicima zadatak te pripremite jasne i opširne upute koje će biti grafički i vizualno prilagođene učeniku s teškoćama. Neka upute sadržavaju i smjernice za upotrebu digitalnog alata Kahoot i pripremu kviza o određenoj temi. Pri izradi kvizova vodite računa o tome da pitanja budu prilagođena učeniku s teškoćama (kratka i jasna pitanja s ponuđenim odgovorima, prema potrebi neka ponuđeni odgovori budu popraćeni slikama ili fotografijama). Tijekom rješavanja kviza omogućite učeniku s teškoćama dovoljno vremena za rješavanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu proučiti život i djelovanje prvog predsjednika Republike Hrvatske Franje Tuđmana tijekom Drugoga svjetskog rata. Svoje spoznaje predstavit će u razredu koristeći se aplikacijom Prezi.
Pozdravite učenike i najavite da danas moraju proučiti važnu i osjetljivu temu koje se često odražavala i na sadašnjost te izdvojiti uzroke koji su potaknuli podjele, sukobe i u konačnici velike zločine.
Podijelite učenike u razredu u grupe. Svaka će grupa istražiti, analizirati i predstaviti jednu od tema preko jedne povijesne osobe koja je za tu temu vezana i o tome će poslije raspravljati. Pritom će se koristiti aplikacijom Prezi. Neke od tema mogu biti: 1. okolnosti nastanka NDH-a, 2. ustroj i uprava NDH-a, 3. pojava partizanskog pokreta, 4. Nastanak AVNOJ-a i druge Jugoslavije, 5. rat na području bivše Jugoslavije. Učenici istražuju i analiziraju teme te odabiru prikladne povijesne osobe i pripremaju izlaganje, a nastavnik pomaže u nastanku prezentacije. Preko života i djela ljudi onoga doba povezat će i prikazati cijelo razdoblje/kronologiju/događaje od specifičnog prema općem. Za predložene teme osobe mogu biti, primjerice: 1. Ante Pavelić, Slavko Kvaternik itd., 2. Eugen Dido Kvaternik, Mladen Lorković itd., 3. Vlado Janjić Capo, Janko Bobetko itd., 4. Josip Broz, Vladimir Nazor itd., 5. Stjepan Filipović, Franjo Kluz itd. Dok jedna grupa učenika izlaže svoju temu, ostali učenici u grupama moraju oblikovati jedno problemsko pitanje iz sadržaja koji su čuli. Pokušajte postići da pitanju potiču debatno raspravljanje poput: Zašto bi se netko pridružio partizanima? ili Koja je uloga vlasti NDH-a ako znamo za podređenost Italiji i Njemačkoj? Zamolite učenike neka pročitaju problemska pitanja i raspravite o njima zajedno poštujući i prihvaćajući sva mišljenja i usmjerujući razgovor prema toleranciji i nenasilju uz počast žrtvama i osudu zločinaca.
Kao zaključak pitajte učenike: Što možemo naučiti proučavajući spomenute događaje? Koje pouke trebamo izvući? Što će se dogoditi ako zanemarimo povijest, ne proučavamo je i ne raspravljamo o njoj?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu o tome obaviješteni. Grupni rad treba biti strukturiran i zadaće jasno određene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za provedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te detaljno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati okolnosti nastanka NDH-a i druge teme treba biti prilagođen potrebama učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s oštećenjem vida možete omogućiti i audiozapis sadržaja. Pri izradi prezentacije u digitalnom alatu Prezi omogućite učeniku s teškoćama potporu vršnjaka, a prema potrebi omogućite izradu prezentacije u nekome drugome digitalnom alatu (npr. PowerPoint).
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi, dajte mu dovoljno vremena za pripremu, smjernice za uključivanje u razgovor te postavljate pitanja na koje će učenik moći ponuditi odgovor. Neka pitanja budu jasna i konkretna, upotrebljavajte poznate pojmove, a nepoznate dodatno objasnite ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti što se dogodilo ustašama u emigraciji, gdje su i kako završili, jesu li nakon rata nastavili svoje djelovanje i kako. Svoje spoznaje mogu predstaviti razredu putem aplikacije Microsoft PowerPoint.
Pozdravite učenike i aktivnost počnite postavljajući nekoliko pitanja. Što znači žrtvovati se za nešto? Što znači riječ žrtva? Jeste li vi kada morali podnijeti žrtvu? Jesu li sve žrtve svojevoljne? Što to znači u ratu? Znate li nešto o tragičnim ratovima iz prošlosti? Znate li što znači riječ holokaust? Znate li da Židovi ne upotrebljavaju naziv holokaust (grč. žrtva paljenica) nego Shoah (žid. istrebljenje)? Što mislite, zašto?
Podijelite učenike u razredu u grupe. Svaka će grupa imati zadatak istražiti neke od lokacija u bližem ili daljem zavičaju na kojima su se dogodili zločini ili stradanja u Drugome svjetskom ratu. Posebno je potrebno obratiti pozornost na uključenost svih žrtava rata, zločina, počinitelja (Nijemaca, Talijana, ustaša, partizana i četnika) i mjesta stradanja. Nastavnik treba pomoći pri odabiru lokacija i pokušati uokviriti priču o ratu na hrvatskome području kako bi bili prikazani zločini svih počinitelja tijekom rata i u poraću. Lokaciju će morati istražiti te, ako je moguće, posjetiti i fotografirati. Fotografiju će obraditi i predstaviti u alatu Genially i uz popratne komentare prirediti kratko predstavljanje lokacije i događaja koji se tamo zbio uz osvrt na prije naučeno gradivo o Drugom svjetskom ratu na području današnje Hrvatske. Neke od smjernica za obradu i predstavljanje mogu biti: Što se tamo dogodilo? Tko su bile žrtve? Tko su bili počinitelji? Što je na tome mjestu danas? Obilježava li se spomen na te tragične događaje?
Nakon predstavljanja potaknite razgovor o temi zločina. Pitajte učenike: Jeste li znali za ta mjesta zločina i prije? Zašto je važno da ih povjesničari proučavaju i iznesu svoje spoznaje? Zašto je važno da javnost o njima zna što više? Je li važno čuvati spomen na ta mjesta? Zašto? Posjećujete li vi mjesta stradanja i odajete li počast žrtvama? Zašto i u kojim prigodama?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i opširno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za obavljanje zadataka ili shvaćanje uputa. Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u uvodnom razgovoru. Postavite mu jednostavna i razumljiva pitanja na koja će moći ponuditi odgovor.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o strukturi grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu o tome obaviješteni. Grupni rad treba biti strukturiran i zadaće jasno određene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za izvedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te detaljno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Osigurajte učeniku s teškoćama potporu vršnjaka kako bi grupa zajednički predstavila rezultate vlastitog rada služeći se digitalnim alatom Genially.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi, omogućite mu dovoljno vremena za pripremu, dajte smjernice za uključivanje u razgovor te postavljate pitanja na koje će moći ponuditi odgovor. Neka pitanja budu jasna i konkretna, upotrebljavajte poznate pojmove, a nepoznate dodatno objasnite ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele zanati više mogu istražiti i usporediti primjenu Nürnberških zakona u Hitlerovoj Njemačkoj i rasnih zakona u NDH. Svoje spoznaje predstavit će u razredu s pomoću aplikacije Prezi.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.