Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kreativni STEM

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • MAT: ravnina, prostor, međusobni položaj
  • FIZ: zakon očuvanja energije, oblici energije, grafički prikaz energije
  • KEM: geometrija, oblik molekula, VSEPR
  • BIO: modeli
  • IZVAN: vrednovanje, strujni krug, vodiči i izolatori
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Izgubljeni u prostoru

Podijelite učenike u grupe i dajte im neko vrijeme da zapišu i sjete se osnovnih pojmova vezanih uz prostor koje su učili u osnovnoj školi. Zajedno s njima pogledajte multimedijski videozapis Kreativni i kritičko mišljenje, potaknite raspravu te napravite usporedbu između konvergentnog i divergentnog načina razmišljanja kao uvod u samostalno istraživanje i zaključivanje.
Uputite ih da u GeoGebri (3D grafički prikaz) provjere i istraže s koliko je točaka određen prostor, u kojem se međusobnom položaju mogu nalaziti dva pravca u prostoru, dvije ravnine te pravac i ravnina u prostoru. Učenici zaključke zapisuju i sami definiraju navedene položaje.
Nakon svojih zaključaka o položajima pravaca i ravnina učenici nastavljaju u grupama istraživati, zaključivati i zapisivati kako izračunati udaljenost točke od ravnine. Nakratko prekinite rad i prokomentirajte kako su izračunali udaljenost točke od ravnine te definirajte ortogonalnu projekciju točke na ravninu. Usmjerite učenike neka dalje nastave istraživanja ortogonalne projekcije dužine i pravca na ravninu za različite položaje pravaca i ravnina.
U idućem je koraku istraživanja zadatak kako izračunati kut između pravca i ravnine te pronaći što bi bio kut između pravca i ravnine.
U GeoGebri učenici mogu crtati različite položaje pravca i ravnine te računati veličine kutova, a onda pokušati vidjeti kako upotrebom ranije stečenih matematičkih znanja izračunati taj kut.
Pripremite im zadatak u kojem mogu provjeriti jesu li njihovi zaključci ispravni i točni. Na primjer: Kvadar ABCDA1B1C1D1 sa zadanim mjerama u kojem računaju udaljenosti vrhova od različitih ravnina, kutove plošnih i prostornih dijagonala s nekom od ravnina; Pravilna četverostrana piramida sa zadanim mjerama bridova u kojoj računaju udaljenost vrha piramide od ravnine baze, mjeru kuta između bočnog brida baze piramide, ortogonalnu projekciju brida na ravninu baze.
Pokretne stube u trgovačkom centru - ortogonalna projekcija vrha stuba na donju ravninu, kut koji zatvaraju stepenice i ravnina na koju spuštaju; Zagrebačka uspinjača - ortogonalna projekcija vrha uspinjače na ravninu s koje starta, kut koji zatvara uspinjača sa startnom ravninom, Građevinska dizalica - visina na koju dizalica podiže teret je udaljenost točke od ravnine s koje se teret podiže; Klackalica u dječijem igralištu - udaljenost između krajnjih točaka klackalice u ravnini igrališta i to: a) ako jedan kraj klackalice pripada ravnini ili pod b) klackalica je usporedna s ravninom igrališta.
Pomoću GeoGebre učenici provjeravaju ispravnost svojih izračuna.
Grupe svoje zaključke i rješenja zadataka zapisuju na zidu u Padletu (obrazac Shelf s onoliko stupaca koliko je grupa). Potaknite učenike da usporede svoja rješenja s onima ostalih grupa i međusobno vrednuju radove. U tu svrhu omogućite komentiranje pri otvaranju zida u Padletu. Prokomentirajte zaključke svake grupe. Porazgovarajte s njima o terminologiji koju su koristili te zajedno ispravite i dodajte ako nešto nedostaje.

Postupci potpore

Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe, a po potrebi omogućite rad u paru unutar grupe (primjerice, učenik s oštećenjem vida). Pojmove vezane uz prostor, koje su učenici usvojili u osnovnoj školi, pripremite na podsjetniku u obliku kognitivne mape. Provjerite razumijevanje prikazanog interaktivnog sadržaja, po potrebi dodatno pojasnite. Pojam divergentnog mišljenja učenicima prikažite kroz primjer blizak učeniku. Budući da se aktivnost temelji na geometrijskim sadržajima, provjerite jesu li sve sastavnice vidljive i točno smještene u ravnini učenicima s teškoćama vidne percepcije. Koristite različite oblike označavanja stranica, pravaca, kutova, baze i dr. kao orijentira u radu i podrške percepciji. Primjerice, koristite različite boje, podebljanje crteža. Za učenike s teškoćama učenja, točnije teškoćama računanja, pripremite podsjetnik s matematičkim formulama, crtežima geometrijskih tijela i likova. Prikaze prilagodite veličinom i dobrom rezolucijom za učenike s teškoćama vida. Ako zadaci zahtijevaju računanje, učenicima s teškoćama računanja po potrebi omogućite korištenje kalkulatora. Zadatke popratite skicama geometrijskog lika. Tekst zadataka grafički prilagodite, odnosno odaberite primjeren font (Arial), veličinu, razmak između riječi i redaka. Istaknite bitne pojmove u tekstu zadatka. Zadatak podijelite u manje korake te koristite podsjetnik s riješenim koracima istog tipa zadatka kao podršku u rješavanju zadatka. Provjerite razumijevanje uputa te po potrebi dodatno pojasnite. U dijelu aktivnosti međusobnog vrednovanja, omogućite rad u paru s učenikom koji ima razvijen senzibilitet i razumijevanje sposobnosti i same teškoće učenika s teškoćama. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite da pomoću GeoGebre istraže da bi se računao kut između dvije ravnine. Neka prvo promatraju kocku ili kvadar, a onda probaju zaključiti što bi bio kut između dviju ravnina. Učenici rade prezentaciju u alatu PowToon te je mogu prikazati ostatku razreda.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Izgubljeni u prostoru

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT C.2.5. i D.2.3. Analizira položaj pravaca i ravnina u prostoru i računa udaljenost.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Fizika 2.0

Aktivnost provedite u tri koraka.

KORAK 1
Pogledajte zajedno s učenicima multimedijski videozapis Kreativni i kritičko mišljenje i osvrnite se na razliku između konvergentnog i divergentnog načina razmišljanja. Rješavanje zadataka često je vrlo usmjerena aktivnost, dok je osmišljavanje zadataka više kreativna aktivnost pa potaknite učenike na smišljanje zanimljivog zadatka. Upitajte ih o čemu ovise kinetička energija i gravitacijska potencijalna te kako glase formule za te vrste energije. Podijelite učenike u četiri grupe. Dvije grupe trebaju osmisliti i zakomplicirati zadatak s kinetičkom energijom preko mase, tj. moraju smisliti dva koraka u rješavanju zadatka koji će dovesti do vrijednosti za masu i korak čiji je krajnji cilj dobiti brzinu. Dobivene vrijednosti za masu i brzinu će se potom iskoristiti u rješavanju kinetičke energije. Druge dvije grupe bave se potencijalnom gravitacijskom energijom i imaju sličan zadatak. Trebaju osmisliti i zakomplicirati zadatak s potencijalnom energijom preko mase i visine, tj. moraju smisliti dva koraka u rješavanju zadatka koji će dovesti do vrijednosti za masu i visinu. Dobivene vrijednosti za masu i visinu će se potom iskoristiti u rješavanju potencijalne gravitacijske energije. Za kraj potrebno je osmisliti tekst koji će odgovarati zadanim brojevima te obratite posebnu pozornost na to da svi podaci koji su potrebni za rješavanje budu uključeni u tekst. Neka učenici svoje prijedloge zadataka objave na zajedničkom zidu u Padletu (obrazac Shelf s dva stupca). Pozovite učenike da usporede svoj prijedlog s prijedlogom grupe koja je imala isti oblik energije i neka međusobno vrednuju zadatke prema zadanim uvjetima. U tu svrhu omogućite komentiranje pri otvaranju zida u Padletu. Na kraju zajedno s učenicima prokomentirajte zadatke.

KORAK 2
Učenici ostaju unutar svojih grupa i u zajedničkoj proračunskoj tablici u alatu Excel Online (svaka grupa na svom listu) izrađuju graf promjene različitih oblika energije s vremenom. U primjeru idealiziranog pada (nema trenja) jabuke s grane stabla primjenjuju zakon očuvanja energije. Graf jedne grupe bi prikazao promjenu kinetičke energije u tri točke. Potaknite učenike da predlože točke u kojima će se prikazivati promjena energije. Primjerice, prva točka je u trenutku kada je brzina još nula i upravo započinje pad, druga točka je na pola početne visine na kojoj se nalazila jabuka i treća točka je na kraju pada kada visinu možemo zanemariti. Graf druge grupe bi prikazao promjenu gravitacijske potencijalne energije u iste tri točke i treći graf bi mogao prikazivati ukupnu energiju tokom ovog pada. Četvrta grupa može nacrtati stupčasti dijagram u primjeru kada postoji trenje zraka i ukupna energija se troši na obavljanje rada. Kada predstavite i prokomentirate radove potaknite učenike na dodatno razmišljanje. Svakom grafu trebaju pronaći barem jednu novu namjenu, tj. razmisliti za što bi sve u Fizici odgovarao taj oblik grafa. Ograničite vrijeme za ovu aktivnost, ali ih potaknite natjecanjem i nagradite grupu koja pronađe najviše namjena za pojedine oblike grafova.

KORAK 3
U ovom koraku sve grupe imaju isti cilj i trebaju dobiti isto rješenje. Osim kinetičke i gravitacijske potencijalne energije možete pokušati i s elastičnom potencijalnom energijom. Osmislite set od pet do sedam predmeta uz pomoć kojih grupe trebaju ostvariti zadani cilj. Sve grupe imaju isti set predmeta. U ovu svrhu može vam poslužiti popis pribora koji je potrebno donijeti na županijska natjecanja iz Fizike. Uz ovih nekoliko predmeta formirajte i set od još četiri predmeta koji mogu poslužiti kao dodatna pomoć. Učenici trebaju osmisliti plan rješavanja zadatka i korake koje trebaju obaviti prilikom rješavanja. Kada utvrde što im je sve potrebno da to ostvare i otkriju da im nešto nedostaje, mogu se poslužiti jednim predmetom iz dodatnog pribora. Grupi koja je u prethodnom koraku imala najmanje ideja za različite namjene grafova, omogućite da prvi biraju i tako redom. Na ovaj način ćete ostvariti isti cilj, a rješenje dobiti različitim postupcima i mjerenjima. Na kraju učenici po grupama predstavljaju svoja rješenja pa ih zajednički usporedite i prokomentirajte.

Postupci potpore

Provjerite razumijevanje interaktivnog sadržaja, osobito učenika s teškoćama pažnje. Usmjeravajte pažnju na sadržaj potpitanjima. Na podsjetniku pripremite primjere divergentnog i konvergentnog načina razmišljanja. Primjere povežite sa situacijama iz svakodnevnog života učenika. Kako bi učenici uspoređivali konvergentni i divergentni način razmišljanja, pripremite tablicu, s dva stupca, u svaki stupac upišite karakteristike navedenih načina. Radi orijentira usporedbe u tablici, koristite i različite boje označavanja okvira tablice za svaki stupac. Pripremite kratke i precizne pisane upute za osmišljavanje novog zadatka te ih popratite primjerima. U obliku kognitivne mape prikažite vrste energija (potencijalna, kinetička i dr.) te njihove karakteristike i namjenu u svakodnevnom životu. U obliku podsjetnika pripremite formule za izračunavanje različitih vrsta energija te izračunavanje fizikalnih veličina (masa, obujam i dr.) što će biti podrška učenicima s teškoćama učenja (računanja) te učenicima s teškoćama pažnje. Učenicima koji imaju teškoće u izražavanju te učenicima s teškoćama pisanja, omogućite usmeno osmisliti tekst. Za učenike s teškoćama vidne percepcije i učenike s oštećenjem vida, različitim bojama označite grafičke prikaze. Dijagrame prikažite kroz gotove primjere kao podršku u daljem radu na dijagramima. Pripremite smjernice u obliku natuknica za plan rješavanja zadatka, što će biti podrška osobito učenicima s teškoćama pažnje i učenja te pamćenja. Popis predmeta i pribora popratite slikovnim prikazima za učenike s poremećajem iz spektra autizma te učenike s teškoćama pažnje i pamćenja. Proslijedite učenicima primjer gotovog plana rješavanja zadatka te pripremite gotov predložak u kojem su koraci već označeni, a učenici upisuju sadržaj plana po koracima. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu pomoći u osmišljavanju novih setova predmeta koji bi poslužili za rješavanje posljednje aktivnosti, a mogu se okušati i u nekom drugom području Fizike pa napraviti setove za različita područja.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Fizika 2.0

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ FIZ D.1.5. Primjenjuje zakon očuvanja energije.
  • SŠ FIZ D.1.8. Rješava fizičke probleme.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Distancirani, ali povezani

Na početku aktivnosti podijelite učenicima poveznicu na videozapis u kojem je prikazano o čemu ovisi oblik molekula i zašto je on važan, poput Što je oblik molekule?
Nakon pogledanog filma zadajte učenicima da pretpostave oblik molekula na temelju teorije međusobnog odbijanja elektronskih parova valentne ljuske (VSEPR teorija).
Podijelite ih u četiri grupe i svakoj grupi zadajte različita pomagala koja će im pomoći u određivanju strukture molekula korištenjem jedne od četiri metode. Cilj je svake grupe da koristeći određenu metodu postave elektronske parove u zadanoj molekuli.
Kako bi znali broj elektronskih parova oko središnjeg atoma u molekuli, svaku molekulu prikažite njenom Lewisovom strukturnom formulom. Uza svaku metodu napišite za koje molekule treba odrediti geometriju, jer nije svaka metoda pogodna za sve geometrije. Primjerice, tijelima i loptama teško je odrediti geometriju molekula koje nisu planarne, linearne ili kutne. Model molekule neka fotografiraju ili preuzmu u obliku slike (Metoda 3) i s pripadajućim podacima (kutevi među vezama i geometrija) podijele u zajedničkom dokumentu koji možete pripremiti u nekom od alata iz paketa Microsoft Office 365. Možete izraditi po jedan dokument za svaku grupu (pa će u istom dokumentu biti objedinjeni rezultati sve četiri metode pojedine grupe) ili za svaku metodu (pa će u istom dokumentu biti objedinjeni rezultati jedne metode, svih grupa).
Metoda 1 – tijelima (vezni i nevezni elektronski parovi) i loptama (srži atoma). Primjer molekule: BCl3. Postavite u prostor jednu loptu koja će predstavljati srž središnjeg atoma u molekuli (atom B), a zatim neka učenici koji predstavljaju vezne elektronske parove jednom rukom drže „atom B“, a drugom rukom drže svatko po jedan „atom Cl“. Ruke neka drže raširene pod 180 °C, tijela neka postave u položaj tako da su im pravci ruku pod što većim kutem (kako bi bila što manja odbijanja elektrona) i neka odrede koliko iznosi taj kut i koju geometriju tvore svojim tijelima. Za molekule u kojima postoje i nepodijeljeni elektronski parovi oko središnjeg atoma (primjerice SO2) neka ih predstave učenici koji će stajati uz srž pripadajućeg atoma okrenuti mu leđima i držeći obje ruke ispred sebe.
Metoda 2 – uz pomoć seta za izradu modela molekula ili magnetskih štapića i kuglica (kuglice neka predstavljaju srži atoma, vezne elektronske parove štapići jedne boje, a nevezne štapići druge boje).
Metoda 3 – pomoću programa za crtanje molekula u 3D poput alata Avogadro (obavezno napišite i kratke upute za korištenje programa). Neka učenici izvezu svoje radove u obliku slike.
Metoda 4 – papir i olovka (klasični način crtanja geometrija molekula na 2D podlozi).
Nakon što završe određivanje oblika jednom metodom, zarotirajte grupe da isprobaju drugu metodu i tako u krug dok ne isprobaju sve metode. Zatim zajednički pogledajte kako izgledaju oblici molekula koje su pretpostavili i prikazali u zajedničkom dokumentu te ih međusobno usporedite i prodiskutirajte.
Na kraju aktivnosti pitajte učenike je li im bilo izazovno razmjestiti atome u prostoru. Neka svojim riječima objasne o čemu ovisi oblik molekula te koja im jemetoda najviše pomogla u vizualizaciji oblika molekula.

Postupci potpore

Omogućite učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha titlove prikazanog sadržaja videozapisa. Za učenike s teškoćama pažnje i učenike s teškoćama učenja pripremite podsjetnik s pojmovima i crtežima modela molekule i atoma u prostoru. Provjerite razumijevanje navedenog te po potrebi povežite oblike molekula i atoma s oblicima u okolini učenika, što će biti podrška učenicima s oštećenjem vida (opipavaju oblike). Pripremite i podsjetnik s primjerima VSEPR teorije. Omogućite i osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe, a po potrebi i rad u paru unutar grupe. Koristite kognitivne mape za ponavljanje i podsjećanje na ranije usvojene sadržaje te učenike usmjeravajte i potpitanjima u ponavljanju gradiva. Na podsjetniku prikažite i formulu Lewisove strukture, osobito za učenike s teškoćama učenja, učenike s teškoćama pažnje te pamćenja. Pripremite kratke i jasno pisane upute za izradu modela. Pružite fizičku podršku učenicima s motoričkim teškoćama te prilagodite alat i sredstva izrade modela). Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže koje su sve geometrije molekula moguće prema VSEPR teoriji i nacrtaju/prikažu tablicu svih mogućih geometrija prema metodi koju samostalno izaberu. Prikaz mogu izraditi i koristeći digitalni alat Canva.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Distancirani, ali povezani

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM A.1.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Revija znanstvenih modela

Prikažite učenicima multimedijski videozapis Kreativno i kritičko mišljenje te ih upoznajte s vještinom kreativnog mišljenja. Zatim pogledajte multimedijski videozapis Znanstveni modeli i porazgovarajte koliko često uče na modelima i koje sve sadržaje.
Neka u zajedničku tablicu koju ste izradili u alatu Excel Online svaki učenik upiše pozitivne i negativne strane učenja pomoću modela. Kratko raspravite njihove odgovore. Zatim podijelite učenike u grupe ( 3-4 učenika) i dodijelite im izradu jednog modela kojim će ostalim učenicima u svom razredu objasniti određeni pojam (npr. usložnjavanje, homologni organi, analogni organi), proces (npr. osmoza, razmnožavanje), prilagodbu (npr. biljaka na kopnene uvjete) ili princip (npr. princip ekonomičnosti u organizaciji živoga svijeta) iz Biologije. U grupama učenici prvo trebaju istražiti znanstvene činjenice vezane uz izradu zadanog modela, a zatim dogovoriti kakav će model izraditi. Predložite im da pogledaju i primjere nekih modela dostupnih na sljedećim poveznicama (General Biology activity: Diffusion and Osmosis) ili (HUMAN BODY | Lung Model Activity). Nakon što izrade zadane modele, svaka grupa treba pripremiti i kratko izlaganje (do 5 minuta) kojim će objasniti zadani pojam, proces, prilagodbu ili princip pomoću osmišljenog i izrađenog modela. Također, svaka grupa treba pripremiti tri pitanja kojima će provjeriti koliko su uspješno objasnili određeni pojam, proces, prilagodbu ili princip ostalim učenicima. Pitanja prikupite prije predstavljanja modela i pripremite ih u digitalnom alatu Quizizz. U izlaganju učenici trebaju naglasiti dobre strane svog modela te se osvrnuti i na njegove nedostatke. Na kraju svakog izlaganja ostali učenici u razredu neka pokušaju odgovoriti na pripremljena pitanja. Zajednički raspravite sve odgovore, a izrađene modele možete pokazati i predstaviti na otvorenom danu škole.

Postupci potpore

Za vrijeme prikaza multimedijskog videozapisa, učenicima s oštećenjem vida, omogućite sjedenje u blizini izvora zvuka, a za učenike s oštećenjem sluha titlove prikazanog sadržaja. Primjerom približite pojam kreativnog mišljenja, a primjer potražite u iskustvu učenika. Primjerom prikažite i učenje po modelima. Također, prikažite primjere koje je učenik iskusio tijekom vlastitog učenja. Provjerite razumijevanje kod učenika te po potrebi dodatno pojasnite pojmove. Pripremite tablicu s dva stupca, u stupcima se nalaze pozitivne i negativne strane učenja pomoću modela. Navedeno će biti podrška učenicima i smjernica u daljoj usporedbi modela učenja. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe, a po potrebi i rad u paru unutar grupe (pr. učenik s oštećenjem vida). Pružite podršku učenicima s motoričkim teškoćama u izradi modela. Pripremite upute za izradu modela te provjerite razumijevanje upute. Upute napišite kratke, precizne, učeniku razumljive. Pisane upute pripremite i za slušanje i gledanje gotovih primjera modela, odnosno usmjerite učenika na što da obrati pozornost. Pripremite tablicu, u čije će stupce učenici upisivati dobre strane i nedostatke svog modela. Tablica će biti smjernica učenicima pri izlaganju modela, osobito učenicima s teškoćama pažnje. Ako učenik ima teškoće u jezično-govorno-glasovnoj komunikaciji, ne inzistirajte na javnom izlaganju pred razredom. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici neka istraže uporabu različitih vrsta modela u nastavi. Istraživanje neka započnu u školi intervjuima s nastavnicima koji u nastavi često upotrebljavaju modele i s onima koji to ne čine. Neka istraže prednosti modela u nastavi i poteškoća zbog kojih neke uporaba modela odbija. Istraživanje mogu proširiti pretraživanjem interneta i posjetom nekoj instituciji (fakultetu, institutu, muzeju…). Posjete i intervju mogu dokumentirati i snimiti svojim uređajima te film objavite na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Revija znanstvenih modela

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO D.2.2. Raspravlja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donosi odluke o vlastitim postupanjima.
  • SŠ BIO A.2.1. Povezuje pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

Fizikalci

Učenici će izraditi jednostavno nastavno pomagalo za evaluaciju sadržaja. Aktivnost izrade provedite u četiri koraka.

KORAK 1
U digitalnom alatu Tinkercad učenici trebaju sastaviti 3D model funkcionalnog strujnog kruga koji se sastoji od istosmjernog izvora (baterija), žica, trosmjerne sklopke i dviju LED žaruljica, odnosno diode. Zbog evaluacije potrebne su žaruljice u zelenoj i crvenoj boji. LED diode rade samo u određenom rasponu napona pa je potrebno pronaći dovoljno jak izvor napona, ali ne i toliko jak da žaruljice pregore. Trosmjerna sklopka omogućuje ili zelenoj žaruljici da radi ili crvenoj. To znači da će učenici prvo na sklopki odrediti žele li ocijeniti nešto pozitivno ili negativno. Po završetku, neka učenici objave poveznice na svoje radove u Padletu (u slučaju većeg broja objava, predlažemo obrazac Timeline). Uključite reakcije i komentiranje u postavkama Padleta kako bi učenici mogli međusobno vrednovali radove. Zajednički s učenicima prokomentirajte eventualne nedostatke. Jedna od čestih grešaka nastaje zbog toga što diode propuštaju struju samo u jednom smjeru, što znači da strujni krug ne radi ako je neka od dioda pogrešno spojena.

KORAK 2
Nakon uspješnog testiranja funkcionalnosti strujnog kruga u Tinkercadu posvetite se praktičnoj izvedbi. Elemente za strujni krug možete kupiti u trgovini s elektroničkom opremom ili posuditi iz kabineta Fizike ili Kemije. Ako niste za lemljenje LED dioda s učenicima, možete strujni krug napraviti i sa žaruljicama kakve se koriste u pokusima. Žaruljice možete obojiti u zelenu i crvenu boju. Elemente neka učenici poslože u drvenu kutiju i time ih zaštite od mehaničkih oštećenja. Upozorite ih da sklopka mora biti dostupna, a iz jedne strane kutije neka izlazi žica spojena na jedan pol baterije, a s druge strane kutije druga žica spojena na drugi pol izvora, trosmjernu sklopku i LED diode. Na kutiji neka naprave tri rupe za žice i sklopku te dvije rupe za žaruljice. Kutija se može okrenuti naopačke i ostaviti bez poklopca pa bušenje neće biti potrebno. Vrućim ljepilom možete brzo i lako učvrstiti elemente za kutiju.

KORAK 3
Na redu je izrada podloška za evaluaciju. A4 format hamer papira treba presaviti napola. Prednju polovicu uz pomoć trokuta neka podijele na tri stupca i dva reda, dakle šest jednakih pravokutnika. Na sredini svakog pravokutnika treba probušiti rupu, što je najlakše napraviti šilom. Kroz rupu i s jedne i s druge strane prođite šilom, tako da se papir unutar rupe ukloni u potpunosti. Sredinu gore treba obojiti u zelenu boju, a sredinu dolje u crvenu boju. S lijeve strane u pravokutnike mogu se upisati dvije rečenice, npr. zadovoljan u potpunosti i djelomično zadovoljan, a s desne strane može pisati nisam siguran i nezadovoljan. Tekst se može mijenjati ovisno o potrebama. U sredinu presavijenog hamer papira neka učenici umetnu kuhinjsku aluminijsku foliju (može i dupli sloj). Aluminij je vodič električne struje, za razliku od papira koji je izolator, pa se kroz rupe na papiru i preko aluminijske folije zatvara strujni krug. Potaknite učenike da donesu okvir za slike koji im više ne treba pa mogu sve zajedno umetnuti u okvir. U tom slučaju prilagodite dimenzije.

KORAK 4
Isprobajte novo nastavno pomagalo za evaluaciju. Učenici neka ocijene svoje zadovoljstvo ovom aktivnošću. Prvo na sklopki trebaju odrediti žele li ocijeniti nešto pozitivno ili negativno. Ako su zadovoljni, prebacuju sklopku prema zelenoj žaruljici i preko podloška zatvaraju strujni krug s nekim od ponuđenih odgovora. Jednom žicom trebaju dotaknuti rupu u zelenom dijelu podloška, a drugom žicom rupu kod odgovora koji im najviše odgovara. Trebala bi zasvijetliti jedna zelena žaruljica te je pravi trenutak da date ime svom novom evaluacijskom pomagalu.

Izvannastavna aktivnost

Fizikalci

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Praktična primjena Fizike.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Burušić, J. i Šerepac, V. ur (2019) STEM daroviti i talentirani učenici, Identifikacija, metode nastavnog rada i profesionalno usmjeravanje, Alfa d.d. Zagreb
Korkut, D. i Kopal, R.(2018) KREATIVNOST 4.0: evolucija i revolucija, Algebra d.o.o i Visoko učilište Effectus - studij financije i pravo, Zagreb
Majdiš, B. i Martinčević, A. (2016) Razvoj divergentnog i konvergentnog mišljenja pomoću web alata. Osnovna škola Mladost. (17. 1. 2021.)
Ryan, T. Thinkers keys. Mrežna stranica thinkerskeys.com (17. 1. 2021.)
Robinson, K., Do schools kill creativity? Ted Talks (17. 1. 2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.