Započnite aktivnost kratkim prisjećanjem na osnovne pojmove rotacije i revolucije. Pripremite kratak uvodni kviz u digitalnom alatu Wordwall s predloškom Čudnovati kotač. Slučajnim odabirom prozivajte učenike, a oni neka odgovore na dodijeljeno pitanje.
Podijelite učenike za rad u paru. Svaki par treba imati svoje računalo ili tablet. Dodijelite im zadatak u kojem će zajedničkim radom, prikupljanjem podataka iz udžbenika i s mrežnog preglednika, objasniti trajanje i posljedice Zemljine rotacije i revolucije. Učenici trebaju istaknuti važnost utjecaja nagnutosti Zemljine osi na ravninu ekliptike za izmjenu godišnjih doba. Svoj rad trebaju prikazati u PowerPoint prezentaciji. U razrednoj grupi alata Teams objavite upute o izradi prezentacije s popisom pojmova koje učenici trebaju obraditi. Te upute mogu poslužiti kao tablica za samovrednovanje. Prozovite nekoliko učenika da predstave svoj rad pred razredom.
Provjerite usvojenost ishoda tako što ćete izraditi radni listić u digitalnom alatu Wizer. Pošaljite poveznicu na radni listić u razrednu društvenu grupu, a riješenost zadataka možete formativno vrednovati.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima - promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Prilikom postavljanja pitanja upotrebljavajte kraće rečenice i jednostavan rječnik. Učenike usmjeravajte dodatnim potpitanjima i asocijacijama.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom će ga na njega djelovati motivirajuće te će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao. Omogućite mu podsjetnik s elementima zadatka kako bi ga uspješnije izvršio. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Budite mu dostupni za dodatnu podršku. Upute za izradu prezentacije ispišite i uručite učeniku s teškoćama. Pripazite da su upute grafički prilagođene (uvećani i nestilizirani font, poravnanje po lijevoj margini, dvostruki prored, upute jedne ispod druge).
Odaberite mrežne stranice na kojima će učenik pretraživati sadržaje. Možete izdvojiti bitne dijelove sadržaja s mrežnih stranica, grafički ih prilagoditi i uručiti učeniku s teškoćama ukoliko primijećujete da će mu to olakšati izvedbu zadatka.
Prilikom kreiranja pitanja za provjeru usvojenosti ishoda, služite se s više pitanja zatvorenog tipa te pripazite na grafičku prilagodbu sadržaja (stil i veličina fonta, vizualna zasićenost).
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima Powerpoint, Teams i Wizer. Omogućite mu podsjetnik na njihovu uporabu. Provjerite grafičku prilagodbu navedenog alata.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike koji žele znati više, potaknite na istraživanje toga što bi se dogodilo da nema rotacije Zemlje. Neka objasne kakve bi to posljedice imalo na život na Zemlji. Svoja razmišljanja mogu predstaviti u kratkoj infografici u digitalnom alatu Canva.
U uvodnome dijelu pripremite nekoliko fotografija lako prepoznatljivih vrsta nebeskih tijela. Prozovite nekoliko učenika da prepoznaju o kojoj je vrsti nebeskog tijela riječ te navedu njegov naziv. Svakako među fotografijama prikažite i Mjesec. Nakon odigrane kratke vježbe započnite razgovor pitanjem zašto Mjesec vidimo u različitim oblicima? Zatražite argumentirano mišljenje.
Podijelite učenike u parove i zadajte im da izrade umnu mapu u digitalnom alatu Coggle. Zatim neka zajedničkim radom, služeći se tekstom u udžbeniku, objasne Mjesečeve mijene odnosno položaje Mjeseca u odnosu na Zemlju. Potaknite ih da fotografijama poprate tekst i opise Mjesečevih mijena. Preporučite im poslužitelje besplatnih fotografija. Prozovite nekoliko parova da predstave svoj rad razredu nakon završetka zadatka.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima - promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
U argumentiranoj raspravi rabite kraća pitanja i jednostavan rječnik. Usmjeravajte učenike prema odgovoru pružanjem dodatnih asocijacija. Pohvalite svaki učenikov odgovor te ga ohrabrite za iznošenje vlastitog mišljenja.
Provjerite zna li se učenik koristiti digitalnim alatom Coggle. Bude li potrebno, omogućite mu podsjetnik na služenje navedenim alatom.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom će ga na njega djelovati motivirajuće te će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao. Osigurajte mu podsjetnik s elementima zadatka kako bi ga uspješnije izvršio. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Budite mu dostupni za pružanje dodatne podrške i dajte podsjetnik s elementima zadatka.
Učenika uputite na točan dio izvora u udžbeniku u kojem može pronaći tražene informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike, koji žele znati više, na izradu prezentacije o prirodnim satelitima ostalih planeta Sunčeva sustava u digitalnom alatu Canva. Svoj rad mogu prezentirati razredu i postaviti na razrednu društvenu mrežu.
U uvodnome dijelu aktivnosti potaknite motivaciju učenika prikazom fotografija pomrčine Sunca i Mjeseca na projekcijskom platnu ili pametnoj ploči. Upitajte ih prepoznaju li pojave koje vide na fotografijama. Postavite razredu pitanje u kakav se međusobni položaj trebaju postaviti Zemlja, Mjesec i Sunce da bi došlo do pomrčine Sunca ili Mjeseca. U skladu s dobivenim odgovorima, rasporedite učenike-dobrovoljce po razredu.
Nakon kratkog zornog prikaza položaja ovih nebeskih tijela, podijelite učenike za rad u paru. Svaki par treba imati svoje računalo ili tablet. Zadatak para je izraditi umnu mapu u kojoj će objasniti međusobni položaju Sunca, Mjeseca i Zemlje za vrijeme pomrčine Sunca i Mjeseca u digitalnom alatu Coggle. Svoj zajednički rad predstavit će pred razredom i postaviti u, za ovu svrhu, kreiranu mapu na razrednoj društvenoj mreži.
Kako biste provjerili usvojenost ishoda na kraju aktivnosti, zadajte učenicima da riješe test koji ste pripremili u digitalnom alatu Socrative u obliku svemirske utrke. Ovo je timski način rješavanja testa stoga učenici trebaju ostati u istim parovima i provjeriti usvojenost ishoda.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima - promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Prilikom postavljanja pitanja upotrebljavajte kratke rečenice. Potaknite ih na kreativno razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja i raznim vizualnim asocijacijama. Pokušajte izgovarati jednostavne rečenice učenicima poznatim rječnikom. Češće provjeravajte razumijevanje kod učenika s teškoćama.
U dogovoru s učenikom smjestite ga bliže izvoru promatranog sadržaja. Pripazite da su vizualni sadržaji prikladne veličine kako bi ih učenik uspješno opazio te donio potrebne zaključke.
Učenika s teškoćama smjestite u par s onim učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti učenik s kojim je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite mu podsjetnik s elementima zadatka, tj. informacijama koje treba pronaći u izvorima i koje treba uvrstiti u umnu mapu. Usmjerite učenika na izvore sadržaja u kojima će pronaći tražene informacije.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima Coggle i Socrative. Omogućite mu podsjetnik o njihovu korištenju. Provjerite grafičku prilagodbu navedenih alata.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike koji žele znati više, potaknite na kreativniji rad. Zadajte im da, u digitalnom alatu Powtoon, izrade animiranu prezentaciju pojave pomrčine Sunca i Mjeseca te je na sljedećem satu prikažu razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.