Učenike podijelite u tri skupine. Svakoj skupini dodijelite jednu temu – temperaturu zraka, tlak zraka i padaline. Uputite ih da prouče pripadajući materijal u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.1. Svaka skupina neka u alatu Popplet izradi umnu mapu o dodijeljenom klimatskom elementu. Neka svojoj umnoj mapi prilože fotografije i animacije koje će pronaći pretraživanjem mrežnih stranica s besplatno dostupnim materijalima (primjerice, flickr.com i pixabay.com). Uputite ih da naiđu li na matematičke izraze kojima se računaju određene vrijednosti (primjerice, prosječna dnevna temperatura), njih ilustriraju primjerom računa. Neka pritom podatke pronađu na stranicama Državnoga hidrometeorološkog zavoda. Nakon što izrade umne mape, neka ih objave na ploči u alatu Padlet. U moderiranom razgovoru, a koristeći se i tematskim kartama unutar digitalnog obrazovnog sadržaja, zajedno s njima utvrdite povezanost klimatskih elemenata. Kako biste provjerili usvojenost sadržaja i ishoda u ovoj aktivnosti, izradite kviz o klimatskim elementima u alatu Socarative.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama, koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra omogućite da samostalno odabere skupinu u skladu sa svojim specifičnim interesima. Vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude smješten u poticajnu skupinu, u kojoj će dobiti pomoć i podršku vršnjaka. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama pripremite sažetak digitalnog obrazovnog sadržaja u obliku natuknica. Objasnite nove pojmove i nepoznate riječi. Pripremljeni sažetak i objašnjenja riječi pomoći će učeniku s teškoćama da lakše izradi umnu mapu u alatu Popplet. Za korištenje digitalnim alatom Popplet pripremite pisane i slikovne upute. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite uporabu specijalizirane tipkovnice ili osigurajte pomoć vršnjaka prilikom unosa podataka u umnu mapu. Učenika s intelektualnim teškoćama zadužite za pretragu fotografija i animacija. Učeniku s diskalkulijom omogućite pomoć vršnjaka pri izradi primjera računa. Učenicima zorno pokažite na koji se način umne mape postavljaju na ploču alata Padlet. Za učenika s oštećenjem vida pripremite uvećane tematske karte koje možete i ispisati pisačem. Omogućite mu prilagodbu svjetlosti u prostoru i svjetline i kontrasta na zaslonu.
Učenike uputite da pretraživanjem pouzdanih izvora znanja istraže koje se sve mjerne jedinice koriste za izražavanje temperature i tlaka zraka. Neka istraže kako se preračunavaju vrijednosti iz jedne u drugu mjernu jedinicu. Svoja saznanja neka podijele s ostalim učenicima u razredu.
Učenike iz skupina prethodne aktivnosti podijelite po načelu slagalice, pri čemu će u novonastalim skupinama biti po jedan učenik koji je obrađivao temperaturu, jedan koji je obrađivao tlak zraka te jedan koji je obrađivao padaline. Učenici u razgovoru jedni drugima prenose što su naučili o tim klimatskim elementima, uz saznanja i zaključke iz zajedničkog moderiranog razgovora u aktivnosti 1. Potom pojedinačno rješavaju interaktivni kviz u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.1. Nakon što dobiju povratnu informaciju, pokaže li se potrebnim, međusobno još raspravljaju o onome što su pogriješili i pritom si pomažu. Uputite ih da moraju zajedno, pomoću alata Conceptboard, prikazati povezanost tih triju klimatskih elemenata. Potom odaberite predstavnika dviju skupina koji će izložiti povezanosti te zajedno s učenicima raspravite o toj temi. Tijekom prezentacije predstavnika skupina neka ostali učenici bilježe eventualne nejasnoće.
Učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije može osjećati nelagodu pri predstavljanju obrađene teme pa stoga nemojte inzistirati na njegovoj usmenoj prezentaciji, već mu omogućite pomoć drugog vršnjaka pri predstavljanju ili pismenu prezentaciju dobivene teme. Svaka skupina uz usmenu prezentaciju može izraditi i prezentaciju u pisanom obliku jer će na taj način učenik s oštećenjem sluha lakše pratiti sadržaj prezentacije. Također, učeniku s oštećenjem sluha važno je osigurati mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi što jasnije mogao čuti vršnjake koji predstavljaju obrađenu temu. Tijekom rješavanja interaktivnog kviza naglas pročitajte pitanja i odgovore kako biste učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju omogućili da riješi zadatke u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci. Ako je potrebno, osigurajte mu produženo vrijeme za rješavanje zadataka. Učenika s oštećenjem vida potaknite na korištenje prilagodbi u digitalnom obrazovnom sadržaju. Potaknite učenika sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama da tijekom rasprave o klimatskim elementima zapišu nove pojmove te pojmove koje ne razumiju kako bi poslije lakše prikazali povezanost triju klimatskih elemenata u alatu Conceptboard. Prije početka uporabe digitalnog alata Conceptboard pripremite pisane i slikovne upute za učenika s teškoćama. Učeniku s intelektualnim teškoćama zadajte jednostavniji zadatak, primjerice da u tom alatu prikaže podatke o jednom klimatskom elementu. Nemojte inzistirati na tome da predstavnik skupine bude učenik s poremećajem jezično-govore glasovne komunikacije (npr. učenik koji ima poremećaj govora) ili učenik sa specifičnim teškoćama u učenju.
Učenike upoznajte s izračunavanjem prosječne dnevne temperature, prosječne godišnje temperature, temperaturne amplitude te promjene tlaka zraka s porastom nadmorske visine (barometrijskom stopom). Neka na stranicama Državnoga hidrometeorološkog zavoda pronađu podatke koji im trebaju za te izračune i neka ih organiziraju u alatu Sheet sustava Office 365. Pomoću funkcija koje nudi Sheet neka izračunaju potrebne vrijednosti.
Učenike uputite na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.1. i e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.2. Svaki učenik neka odabere jedan klimatski element. Potom neka prouče kako klimatski modifikatori djeluju na odabrani klimatski element. U digitalnom alatu Piktochart učenici izrađuju infografiku koja će sadržavati informacije o utjecaju klimatskih modifikatora na vrijednosti klimatskih elemenata. Nakon što izvrše zadatak, učenici koji su odabrali isti klimatski element povezuju se u alatu MyWeJIT. U njemu objavljuju svoje infografike te daju povratne informacije u obliku komentara i sugestija. Neka u skladu s komentarima i sugestijama isprave svoje infografike. Svaka skupina među sobom bira reprezentativnu infografiku, koja se objavljuje na razrednoj ploči Padlet kako bi svima bila dostupna, a autor reprezentativne infografike, koju su učenici odabrali u pojedinoj skupini, ostalim učenicima predstavlja utjecaj klimatskih modifikatora na odabrani klimatski element.
Potaknite učenika s oštećenjem vida da se koristi prilagodbama fonta i zaslona tijekom proučavanja digitalnoga obrazovnog sadržaja. Omogućite mu vršnjačku potporu u radu bude li mu potrebna. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama jezično i grafički prilagodite digitalni obrazovni sadržaj te dijelove, po potrebi, ispišite pisačem. Koristite se kraćim i jednostavnijim rečenicama, bez prenesenih značenja, uobičajenim poretkom riječi u rečenici (subjekt – predikat – objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevostrano poravnajte tekst. Osobito istaknite nove pojmove i nepoznate riječi te ih objasnite koristeći se i slikovnim prikazima kad god je moguće. Potaknite navedenog učenika da tijekom proučavanja odabranog klimatskog elementa zapisuje bilješke ili izradi umnu mapu koja će mu nadalje služiti kao podsjetnik. Pripremite jasne pisane i slikovne upute za služenje digitalnim alatima. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite pomoć u obliku unošenja podataka u digitalni alat Piktochart. Cijelom razredu zorno predočite kako se povezati s drugim učenicima u alatu MyWeJIT. Omogućite učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju, oštećenjem vida i oštećenjem mišićno-koštanoga sustava da povratne informacije drugim učenicima dade u usmenom obliku, postoji li za tim potreba. Učenika s teškoćama pohvalite za trud čak i ako njegova infografika nije izabrana kao reprezentativna.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Zadajte učenicima da u dostupnim izvorima znanja i pomoću IKT-a istraže pojavu temperaturnog obrata. Neka je objasne, pronađu odgovarajuće slikovne prikaze koje će priložiti objašnjenju i izdvoje prostore u Hrvatskoj u kojima je češći temperaturni obrat. Sve neka objedine i naprave infografiku u alatu Piktochart te je predstave ostalim učenicima u razredu.
http://hud.hr/savjeti-uciteljima/
https://radld.org/wp-content/uploads/2019/09/INFORMATIVNI-LETAK-O-RAZVOJNOM-JEZI%C4%8CNOM-POREME%C4%86AJU-RJP-u-Croatian.pdf
https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b
https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/Smjernice%20za%20rad%20s%20ucenicima%20s%20teskocama.pdf
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.