Na početku aktivnosti učenike zamolite da ispune anonimnu anketu koju možete pripremiti u jednom od digitalnih alata za tu namjenu (npr. Google Forms). Anketu oblikujte kao Lickertovu skalu sa zvjezdicama. Objasnite im da će rezultati ankete pokazati njihova početna znanja, uvjerenja i stavove o planiranju obitelji što će biti tema književnih tekstova s kojima će se kasnije baviti. U anketu uključite tvrdnje kao što su: Upoznat/upoznata sam s fazama menstrualnog ciklusa. Razumijem zašto je važno voditi menstrualni kalendar. Mladić treba voditi računa o plodnim i neplodnim danima djevojke. Poznajem najmanje dvije metode sprječavanja začeća. Znam gdje i kako mogu nabaviti sredstva za sprječavanje začeća. Pobačaj je jedna od metoda sprječavanja začeća. Pobačaj je legitimno pravo izbora svake žene. U donošenju odluke o pobačaju trebaju sudjelovati žena i muškarac. Napraviti pobačaj sramotno je djelo. Pobačaj treba zabraniti osim u slučaju ugroze zdravlja trudnice. Zbog zaštite svojega zdravlja, potrebno je izbjegavati rane spolne odnose. Uporaba alkohola i psihoaktivnih tvari pojačava promiskuitetno ponašanje. Nezaštićenim spolnim odnosom šire se spolno prenosive zarazne bolesti. Nakon što učenici ispune anketu, upoznajte ih s objedinjenim rezultatima i potaknite ih na kraću raspravu u paru. Nakon toga, predstavite im djela koja se bave zadanom temom, kao glavnom ili sporednom: Nick Hornby, Tresak i Jean Kwok, Izgubljena u prijevodu.
Učenicima dopustite da samostalno odaberu koje će književno djelo pročitati da bi se poslije mogli pridružiti radnim skupinama. Svaka će radna skupina iz svoje perspektive propitkivati zadanu temu metodom vruće olovke. Nakon što samostalno pročitaju odabrani roman, učenici se pridružuju skupini prema nazivu romana i analiziraju djelo prema zadanim smjernicama o temi, likovima, idejama i strukturi djela. Dok učenici rade u skupinama, pomažite im i usmjeravajte svaku skupinu na zauzimanje stavova o početnim pitanjima iz ankete u odnosu na predstavljene likove i njihov književni kontekst postojanja.
Podijelite učenike u dvije skupine koje će raspravljati o temi Maloljetničko roditeljstvo – da ili ne u obliku parlaonice. Prije rasprave učenici trebaju dodatno proširiti svoje spoznaje čitanjem priručnika Kad djeca imaju djecu Udruge roditelja Korak po korak. Kao uvod u debatu, svaka skupina snima argumentaciju uvodne teze i objavljuje video na stranici YouTube odlučujući samostalno o pravilima privatnosti.
Za čitanje učenici sa specifičnim teškoćama u učenju mogu dobiti sažetke, odabrane ulomke, pitanja uz sažetke i/ili odabrane ulomke, samostalni odabir kraćih tekstova. Mogu im se dati pisane upute na što prilikom čitanja trebaju obratiti pažnju, na koja pitanja trebaju odgovoriti. Moguće im je označiti ili izdvojiti značajnije dijelove teksta.
Čitanje se može olakšati isticanjem, uvlačenjem odlomaka, važnih dijelova, izdvajanjem od tijela teksta, podebljavanjem.
Većina učenika može samostalno, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje, i u ime skupine prezentirati napravljeno. Moguće je produžiti vrijeme za odgovor prilikom odgovaranja metodom vruće olovke. Omogućiti učenicima korištenje podsjetnika ukoliko je to potrebno, posebno za sudjelovanje u parlaonici. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu proučiti priručnik: Plan B - vodič za maloljetne trudnice i roditelje.
Na zidove učionice pričvrstite uvećane pisane izjave i iskustva te prava i obaveze osoba zaraženih spolno i krvlju prenosivim virusom HIV-a i uvećane pisane izjave i mišljenja pojedinaca o HIV-om zaraženim osobama (Primjer).
Ispod svake izjave navedite neke od sljedećih aspekata jedan ispod drugog: Neznanje/neinformiranost; znanje/informiranost; predrasude/nerazumijevanje; razumijevanje/empatija; neodgovorno ponašanje; opasnost.
Na početku aktivnosti uputite učenike da se kreću kroz učionicu, čitaju izjave i kod svake izjave označe koje su od navedenih aspekata prepoznali. Nakon što pročitaju i označe sve izjave, zamolite ih da odaberu jednu od izjava i stanu pokraj nje. Napomenite učenicima da ih najviše četiri do pet može stati kod jedne izjave. Na taj način ćete podijeliti učenike u grupe.
Uputite učenike da unutar svoje grupe kratko razgovaraju o pojedinim aspektima koje su prepoznali i označili. Predstavnik svake grupe kratko iznosi zajedničko obrazloženje. Potaknite govornu interakciju učenika postavljanjem potpitanja.
Nakon kratkog razgovora u plenumu, podijelite učenike u parove. Svaki par odabire jednu od izjava u kojoj prevladavaju negativni aspekti (primjerice neznanje/neinformiranost; predrasude/nerazumijevanje; itd.). Objasnite učenicima kako je njihov zadatak pismeno preoblikovati izjavu tako što će ju izmijeniti, dopuniti i proširiti riječima i rečenicama koje ukazuju na odgovorno ponašanje, razumijevanje, znanje i informiranost. Omogućite učenicima korištenje rječnika i/ili online rječnika kao što su primjerice Crodict ili DUDEN. Možete učenicima predložiti da svoje novo oblikovane izjave prikažu u obliku stripa s jednom ili dvije scene pomoću jednog od digitalnih alata, primjerice Make Beliefs Comix i gotove uratke objave na zajedničkom online zidu koristeći Padlet.
Prilikom kretanja učionicom treba osigurati dostupnost za učenike s motoričkim teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida treba osigurati vršnjačku podršku ili na neki drugi način omogućiti da učenik čuje (pročita) napisani tekst.Tekst možete grafički prilagoditi za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju. Poželjno je koristiti reciklirani papir ili papire u boji (izbjegavati bijeli). Fontovi koji se preporučaju koristiti: Arial, Calibri, Open Dyslexic, Dyslexia, DashNess, Comic Sans. Dobro je da veličina fonta bude14 ili više. Pri pisanju poravnanje treba biti na lijevo. Bilo bi dobro da margine budu široke. Važne informacije i ključne riječi treba istaknuti većim fontom. Treba izbjegavati kurziv (italics) ili podcrtane riječi. Poželjno je pisati jednu rečenicu u retku. Prilikom preoblikovanja rečenica iz negacijskih u afirmacijske učenicima možete pripremiti pisane predloške (primjere) koji će im olakšati ovu aktivnost.
Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji su dodatno motivirani predložite da na stranicama poput Deutsche Welle pronađu i pogledaju reportažu o zadanoj temi kao što je reportaža o projektu međunarodne humanitarne organizacije Liječnici bez granica o HIV zaraženim učenicima i načinima prevencije u južnoj Africi (HIV in Südafrika: Aufklärung bleibt das A und O u trajanju od 4:01 min).
Zamolite učenike da pripreme kratko izlaganje za neki od narednih nastavnih sati. Učenicima možete predložiti korištenje nekog od prezentacijskih alata, primjerice Sway koji je dio Office 365 paketa.
Kao uvod u aktivnost potaknite učenike da se samostalno informiraju o najvažnijim činjenicama iz područja spolnog i reproduktivnog zdravlja (spolnozdravlje.hr), pogotovo članak: Prvi spolni odnos – Što sve trebam znati, kako se pripremiti? Pokrenite promišljanje postavljajući pitanja poput: Je li seks uopće važan? Zašto? Po čemu to primjećujete?
Nakon uvodnih pitanja i možda početne razmjene promišljanja, u digitalnom alatu za izadu interaktivnih prezentacija Mentimeter postavite učenicima pitanje (višestruki izbor): Što pokreće svijet? Novac ili seks? Učenici pristupaju prezentaciji pomoću svojih pametnih telefona upisujući pristupni kod. Nakon prikupljanja odgovora dopustite kratku raspravu. Zatražite zatim da promisle i samostalno odgovore na sljedeće pitanje otvorenog tipa: Što bismo sve trebali znati prije stupanja u spolne odnose? Pokušajte ih dodatnim pitanjima navesti da u svojim odgovorima obuhvate različite aspekte spolnosti: fizičku, socijalnu, psihičku, intelektualnu… Nakon prikupljanja odgovora, svakako zatražite da navedu i objašnjenje zbog čega je to što su naveli važno.
Podijelite učenike u parove kako bi razmijenili svoja razmišljanja. Raspravu u paru potaknite s nekoliko dodatnih pitanja: Razmišljam li jednako kao i moji prijatelji? Je li sve što smo naveli u svojim odgovorima jednako važno i zbog čega je, odnosno nije? Bih li mogla/mogao u svoj odgovor uključiti i ponešto drugo? Što bih još trebala/trebao naučiti prije stupanja u spolne odnose?
Sada podijelite učenike u skupine i svakoj skupini postavite sljedeće pitanje: Tko me može poučiti? Pojedina se skupina bavi samo jednim utjecajem. U odgovorima neka učenici navedu koje i kakve informacije mogu dobiti od vršnjaka, roditelja, učitelja, interneta, stručne literature, časopisa i sl., tj. koje su prednosti i nedostaci dobavljanja informacija na taj način. Neka učenici u skupinama izrade konačni shematski prikaz koristeći neki digitalni alat za izradu umnih mapa, npr. Coggle koji obuhvaća odgovore na sva postavljena pitanja (na koja su odgovarali samostalno, u paru i kao skupina). Zaključite predstavljanjem svih shematskih prikaza s raspravom.
Treba voditi računa da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji mu može biti potpora. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze. Za neke učenike s teškoćama potrebno je izbjegavati pitanja otvorenog tipa. Pitanja dužih odgovora trebalo bi izbjeći ako u razredu postoji učenik sa specifičnim teškoćama u učenju. Za učenike s poremećajima glasovno-jezično govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju. Pri formiranju skupina potrebno je voditi računa o tome da učenici s teškoćama imaju prilike u svojim skupinama uspješno ostvariti planirane zadatke. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom aktivnosti učeniku s teškoćama u području učenja potrebno je točno zadati koji će dio, primjerice prezentacije, napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestiti ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznici:
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više i dodatno se angažirati, mogu samostalno ili u timu izraditi anonimnu anketu u alatu Google Forms za sve učenike drugog razreda u svojoj školi, kako bi saznali o kojim aspektima spolnosti njihovi vršnjaci smatraju da su dovoljno informirani, a o kojima smatraju da bi trebali znati više. Osim toga u pitanja u anonimnoj anketi mogu uključiti i pitanja o tome na koji način učenici najradije dolaze do informacija koje koriste u svrhu proširivanja svojega znanja (razgovor s vršnjacima ili roditeljima, izvori s mrežnih stranica (kojih?), obrazovni programi na televiziji, društvene mreže i slično). Zbirne rezultate anonimne ankete neka predstave svojem i/ili drugim razredima u školi.
Uvedite pojam sifilisa kroz interaktivnu kartu svijeta izrađenu korištenjem digitalnog alata ThingLink na kojoj će biti označeno kako su različiti narodi zvali ovu bolest: Englezi i Talijani zvali su ju francuska bolest, Francuzi su sifilis nazivali napuljska bolest, Rusi poljska bolest, Poljaci njemačka bolest, u Nizozemskoj, Portugalu i Sjevernoj Americi koristio se naziv španjolska bolest, Japanci su sifilis zvali kineski čir. Može se povesti rasprava zašto toliko različitih imena (i različitih područja) u nazivu bolesti i što nam to govori o njezinoj raširenosti (i strahovima ljudi).
Učenicima možete pokazati povijesni izvor Treatments for syphilis by sweating, inhalation and cautery s portala Europeana i uputiti ih da razmisle koja pitanja bi postavili osobama sa slike kada bi to bilo moguće. Učenike će vjerojatno zanimati što je uopće sifilis, kada i kako se razvio, kako se liječio u ranom novom vijeku, jesu li metode bile učinkovite, koje su posljedice sifilisa, postoji li ova bolest i danas, jesu li neke poznate osobe iz povijesti oboljele od sifilisa.
Učenike podijelite u timove kako bi istražili različite aspekte ove teme te kako bi likovima sa slike mogli dati glas. Timovi će koristeći PowerPoint na istu sliku dodati oblačiće koji prikazuju što likovi misle ili govore te će na taj način predstaviti što su o temi saznali tijekom istraživanja.
Kako bi predstavili “liječnike” na slici, prvi tim istražuje novovjekovne metode liječenja sifilisa – liječenje živom, ali i mnoge postupke koji nisu bili nimalo učinkoviti te nemaju potporu u znanosti. Učenici mogu početi od izreke iz 17. st.: One night with Venus, a lifetime with Mercury.
Drugi tim istražuje slavne osobe iz povijesti koje su bolovale od sifilisa (npr. Cesare Borgia koji je veliki dio života nosio masku kako bi sakrio posljedice bolesti, slikar Gerard de Lairesse kojega je portretirao Rembrandt, a na portretu su vidljivi znakovi bolesti te će im njihovo iskustvo pomoći da daju glas zaraženima na slici). Ovom timu može se podijeliti i poveznica na povijesni izvor Umjetni nos od bjelokosti s portala Europeana koji će uvesti temu svakodnevnog nošenja s vidljivim posljedicama bolesti na licu/tijelu.
Treći tim predstavlja ostale osobe na slici, a one komentiraju pojavu sifilisa u Europi, razne glasine o tome otkuda je bolest potekla (kolumbovska/pretkolumbovska teorija), te njezino divljanje tijekom 17. stoljeća.
Koristeći tehniku razmijeni misli u paru, učenici raspravljaju o pitanjima koja sadržaje povezuju s njihovim životom, npr. Možeš li ove sadržaje povezati sa svojim životom? Kako si ti jednak/jednaka osobama sa slike? Na što te slika podsjeća? Kako se osjećaš gledajući sliku? Zašto? Što se po pitanju informiranja o spolno prenosivim bolestima promijenilo u zadnjih pola tisućljeća, a što je ostalo isto? Možeš li navesti dva relevantna izvora znanja koja danas možemo koristiti? Naravno, ne traži se da učenik podijeli eventualno vlastito iskustvo sa spolno prenosivom bolesti nego da osvijesti kako stoljeća prolaze, a spolno prenosive bolesti su i dalje s nama, svi smo im podložni i moramo voditi brigu o vlastitom zdravlju.
Učenicima s oštećenjem vida treba osigurati mogućnost opisa slike. Neki učenici s perceptivnim teškoćama mogli bi imati teškoće s promatranjem slike. Bilo bi dobro osigurati im vršnjačku podršku ili pronaći zamjensku sliku. Prilikom istraživačkog rada nekim učenicima treba pripremiti pitanja/podsjetnik na što osobito trebaju obratiti pažnju tijekom istraživanja te ponuditi poveznice na kojima će se najlakše snaći. Trebalo bi izdvojiti bitne informacije, sadržajno i grafički ih urediti kako bi se učenici lakše snašli i uspješnije sudjelovali u aktivnosti. Prilikom podjele u grupe voditi računa o tome da učenik s teškoćama ima jasnu ulogu i grupi i zadatak koji može što samostalnije izvršiti. Za upotrebu digitalnih alata učenici trebaju dobiti jednostavne pisane ili slikovne upute. Trebalo bi provjeriti znaju li ih koristiti i razumiju li upute.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima se može predložiti da na temu spolno prenosivih bolesti naprave internetski meme koristeći kao podlogu povijesni izvor Kip Joba koji prikazuje čireve od sifilisa s portala Europanea. Meme se može izraditi u digitalnom alatu Canva. Tema može biti kritika kruženja dezinformacija ili neposjedovanje vještine kritičkog razlučivanja o izvoru informacija u vrijeme kada su one doslovno dostupne na dlanu. Kako bi istražili temu, učenici mogu proučiti nekoliko istraživanja provedenih među mladima o spolno prenosivim bolestima, npr. Prevencija spolno prenosivih bolesti kod adolescenata ili Spolno ponašanje u adolescentskoj dobi.
Učenici, prije sata, kod kuće mogu poslušati pjesmu od grupe TFB ˝Pozitivan stav˝. Upoznajte učenike s problemom spolno prenosivih bolesti u svijetu i kod nas (npr. Spolno prenosive bolesti). Nakon toga, provjerite znanje učenika o spolno prenosivim bolestima kroz kviz koji možete izraditi u alatu kao što je Kahoot!.
Objasnite učenicima da su spolno prenosive bolesti globalni problem, da je većina zaraženih u dobi od 15 do 24 godine i da raširenost nije isključivo povezana sa socijalnim i ekonomskim statusom već i s kulturnim, obrazovnim i vjerskim različitostima te često neodgovornim i rizičnim ponašanjem, neinformiranošću, osjećajem da se to njima “ne može dogoditi” i sl.
Nakon toga podijelite učenike u grupe koje će, istražujući na internetu i koristeći izvore kao što su WHO-STD, STD Data and Statistics ili Atlas Plus CDC, istražiti podatke za jednu spolno prenosivu bolest (kao što je Chlamydia trachomatis, hepatitis B, HIV/AIDS, humani papillomavirus itd.) i njihovu raširenost u visoko, srednje i slabije razvijenim zemljama. Prije nego pristupe istraživanju, učenicima pojasnite ili naglasite da istraže povezanost navedenih aspekata s demografskim kretanjima, a zatim ih uputite da koristeći digitalni alat MapMaker izrade kartu rasprostranjenosti bolesti za jednu zemlju s visokim, jednu sa srednjim i jednu s niskim prirodnim prirastom, a podatke neka usporede sa podacima za Republiku Hrvatsku. Nakon izrade karata, učenici će provesti kratku raspravu o rizicima koje takve bolesti donose, na koji način demografski procesi utječu na širenje i sprječavanje spolno prenosivih bolesti te će zajednički izraditi akcijski plan "Pet načina kako spriječiti širenje spolno prenosivih bolesti" koji će uključivati mjere koje se mogu donijeti na institucionalnim ili državnim te osobnim, odnosno individualnim razinama. Svoje mjere za sprječavanje širenja spolno prenosivih bolesti predstavit će drugim grupama.
Prije nego što učenici započnu istraživanje na mrežnim stranicama, trebaju dobiti točne upute na kojim stranicama trebaju potražiti koje informacije. Pomoć može bit postavljanje pitanja na koja moraju odgovoriti ili dovršavanje započetih rečenica. Za neke učenike bit će potrebno precizirati koju će bolest istraživati i označavati na karti.
Kako bi im olakšali istraživanje informacije i tekstovi se mogu unaprijed pripremiti i grafički i sadržajno prilagoditi osobito za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju. Isto tako, prilikom prezentiranja i rasprave, učenici trebaju dobiti jasne upute na koji način će to učiniti.Za upotrebu digitalnih alata učenici trebaju dobiti jednostavne pisane ili slikovne upute. Trebalo bi provjeriti znaju li ih koristiti i razumiju li upute.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više može se predložiti da istraže statističke podatke o spolno prenosivim bolestima u SAD-u na stranici AtlasPlus te da saznaju kakav je odnos između spolno prenosivih bolesti i stope siromaštva, prihoda, obrazovanja i drugih socijalnih faktora vezanih za zdravlje. Učenici mogu istražiti kojim još postupcima Svjetska zdravstvena organizacija pokušava smanjiti broj oboljelih od spolno prenosivih bolesti kao što su rezistencija na antibiotike, izrada različitih priručnika za liječenje, novih testova, uporaba cjepiva itd. O svojim saznanjima učenici mogu napraviti plakat u alatu Canva.
Hrvatska udruga za borbu protiv HIV-a i virusnog hepatitisa (HUHIV), Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Spolno zdravlje (5.3.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.