Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kako spriječiti razvoj kroničnog umora?

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • BIO: endokrini sustav, nadbubrežna žlijezda, kortizol
  • IZVAN: planinarenje, put, tjelesna aktivnost
  • TAL: slobodno vrijeme, sport
  • TZK: tabata, trening, pauza
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Ne želim biti Ikar!

U uvodnom dijelu sata pokažite učenicima videozapis Kako stres utječe na mozak? (videozapis ima prijevod na hrvatski jezik). Nakon toga im pokažite na ploči zajednički dio pitanja: “Jeste li u posljednje vrijeme primijetili u svom ponašanju ili u ponašanju članova obitelji ili prijatelja…?” i otkrijte ranije postavljene simptome burnout sindroma u različitim dijelovima učionice: pretjerana nestrpljivost, neobična zaboravljivost, beznađe, “kratki fitilj”, iznenadna neorganiziranost, neobjašnjiva glavobolja, dramatične promjene raspoloženja, nemogućnost planiranja i rješavanja problema, pretjerana usmjerenost na jednu obavezu (posao ili školu) ili dugotrajna nevoljkost (apatija). Učenici neka prošeću učionicom i pročitaju simptome te neka odaberu jedan koji odgovara njima ili njihovim bližnjima. Tako raspoređenim učenicima dodijelite zadatak da istraže, pomoću dostupne literature ili pretražujući mrežne stranice, uzroke odabranog simptoma te zaključe ima li kortizol utjecaj na odabrani simptom i ako da, kakav. Drugi zadatak je da povežu energetske potrebe organizma sa stresnim situacijama u kojima su osobe s određenim simptomom. Zadnji zadatak svake skupine jest osmisliti način opuštanja koji bi umanjio ili otklonio odabrani simptom stresa. Rezultate svoga istraživanja neka prikažu u obliku dijagrama na velikom papiru koji ste unaprijed pripremili. Za pripremu zadnjeg zadatka možete se poslužiti scenarijima poučavanja UKU-05-04-Anksiozan/na sam u ispitnim situacijama - što mi se događa? i UKU-04-05-Trema u ispitnoj situaciji - strategije suočavanja.

Raspravu provedite tako da upitate učenike poznaju li mitove o Dedalu i Ikaru i o ptici Feniks. Zatražite da razmisle što je zajedničko Ikaru i Feniksu i u čemu se razlikuju. Raspravite njihova razmišljanja temeljena na prethodnom istraživanju i zaključke upišite u Vennov dijagram koji ste nacrtali na ploči. Upitajte ih s kojim mitom mogu usporediti burnout sindrom? A čiji primjer bi trebali slijediti? Neka obrazlože svoja razmišljanja.

Postupci potpore

Za aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis (film, videoisječak) kako bi ga mogli unaprijed pogledati. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Učenicima s motoričkim teškoćama osigurati nesmetano kretanje učionicom prilikom pronalaženja simptoma.

Za istraživanje uzroka simptoma za učenike možete pripremiti literaturu, poveznice, ili sažetke tekstova kako bi se lakše snašli u istraživanju.

Za osmišljavanje načina opuštanja možete učenicima ponuditi nekoliko prijedloga od kojih oni samo izabiru onaj za koji smatraju da je najprimjereniji.

Za izradu Vennovog dijagrama učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju ili PSA možete ponuditi napisane osobine, a njihov zadatak neka bude pridružiti ih Dedalu i Ikaru, ili ptici Feniks.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici neka oblikuju digitalni poster koristeći alat Canva, koji će simbolički prikazati vezu mozga i kore nadbubrežne žlijezde. Na mjesto mozga neka stave crtež ptice Feniks, a na mjesto nadbubrežne žlijezde crtež Ikara. Od Ikara prema ptici Feniks neka crtežima prikažu sebe i svoje vršnjake sa simptomima burnout sindroma, a od ptice Feniks prema Ikaru rješenja koja su osmislili za opuštanje i povratak u ravnotežu.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Ne želim biti Ikar!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.2.1. Objašnjava održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama.
  • SŠ BIO C.2.2. Uspoređuje energetske potrebe organizama u različitim fiziološkim stanjima.
  • SŠ BIO D.2.2. Raspravlja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donosi odluke o vlastitim postupanjima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Pronađi pravi put

Planinarenje je jedna od najzdravijih tjelesnih aktivnosti na otvorenom namijenjena svim uzrastima. Bez obzira na predispozicije za bavljenje sportom, predstavlja novi i zanimljivi sadržaj koji učenici mogu upražnjavati u svoje slobodno vrijeme. Planinarenje predstavlja izravnu priliku za razvoj socijalnih i intelektualnih vještina snalaženja u prirodi. Tijekom navedene aktivnosti učenici stvaraju nove navike. Podučite učenike koje dobrobiti boravak i kretanje u prirodi donose i kako aktivno provođenje slobodnog vremena utječe na zdravlje.

Zamolite učenike da se prisjete zadnjeg boravka u prirodi. Pitajte ih kako su se osjećali, koje zvukove su čuli oko sebe i što su sve vidjeli. Pokušajte ih vratiti u djetinjstvo kada su većinu vremena provodili u parkovima. Upitajte ih jesu li ikada planinarili?

Zamolite ih da navedeno napišu u zajedničku OneNote razrednu bilježnicu.

Predložite učenicima da pročitaju određene članke vezane uz planinarenje te ih uputite da istraže planinarske ture u okružju u kojem žive; postoji li planinarsko društvo; kakav je teren za kretanje; koje aplikacije se mogu koristiti tijekom planinarenja (Strava, Runtastic, GPXviewer, Relive).

Podučite učenike kako pravilno izraditi plan planinarskog izleta. Zajedno odaberite u svojem okruženju označenu planinarsku stazu ili poučni planinarsko-ekološki put. Raspitajte se koje su povijesne i prirodne znamenitosti vezane uz odabranu stazu ili put. Podučite učenike što je to planinarska etika i kućni red u planinarskom objektu, koje vrste odmorišta postoje, što treba znati o osnovnoj planinarskoj opremi (ruksak odgovarajuće veličine, čvrste cipele-gojzerice, svjetiljka, osnovni komplet prve pomoći, užad, fotoaparat ili mobitel), koliko hrane i vode treba nositi. Važno je predvidjeti vrijeme potrebno za kretanje po navedenoj stazi i proučiti vremensku prognozu te u skladu s njom ponijeti odgovarajuću planinarsku opremu.

Izaberite svoj prvi slobodni vikend i zajedno isplanirajte planinarski izlet. Sve podatke vezano uz datum izleta, predviđeno vrijeme trajanja, prirodne i/ili povijesne znamenitosti, potrebnu opremu, količinu hrane i vode upišite u zajedničku OneNote razrednu bilježnicu. Nakon završenog izleta, učenici prepričavaju svoje doživljaje, što su sve vidjeli i naučili, razmjenjuju fotografije te izrađuju video zajedničkih dojmova koristeći Adobe Spark. Mogu i ispuniti upitnik zadovoljstva koji ste pripremili koristeći alat Google Obrasci. Video postavite na mrežne stranice škole kako bi i druge motivirali da “pronađu pravi put”.

Izvannastavna aktivnost

Pronađi pravi put

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Povećanje svjesnosti kod učenika o dobrobiti planinarenja na ljudski organizam i kako spriječiti razvoj kroničnog umora boravkom u prirodi.
  • Učenici će putem timskog rada spoznati i važnost očuvanja prirode aktivnim uključivanjem u zaštitu prirode.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

Pokreni se!

Pokrenite razgovor s učenicima na talijanskom jeziku (uz prijevod novih riječi i struktura) o tome kako izgleda jedan njihov prosječan dan, koje sve obveze, školske i izvanškolske, imaju, stignu li se odmoriti i raditi nešto što ih veseli? Koji su njihovi hobiji? Bave li se nekim sportom? Kako provode i vesele li se slobodnom vremenu? Pitajte ih događa li im se da bezvoljno sjede u svojim klupama, nezaintersirani za nastavu, razdražljivi s nedostatkom pažnje i jednostavno, pasivni. Što misle što je tome uzrok (premalo sna, kasni odlazak na spavanje, previše školskih obveza, loša organizacija vremena, neodgovarajuća prehrana, nedovoljna hidriranost, neki drugi interesi, novi prijatelji i izlasci i sl.). Pitajte ih jesu li čuli za pojam kroničnog umora i što oni misle zbog čega nastaje te može li se kako izbjeći. Koristeći alat za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter unaprijed pripremite pa projicirajte razredu pitanje tipa Word Cloud: Sindrome da stanchezza cronica i uputite učenike da upišu ideje kako spriječiti kronični umor. Možete dopustiti da svaki učenik upiše nekoliko ideja. Komentirajte dobiveni oblak riječi.

Zajedno s učenicima odredite ključne riječi koje svi moraju barem jednom iskoristiti u tekstu koji će napisati (stress, fatica, riposo...). Učenici u paru odabiru jedan od ponuđenih naslova (Lo sport, Weekend in montagna, Il mio tempo libero, Una serata al cinema con gli amici…) i pišu kratak tekst na tu temu. Tekst pišu u prostoru za suradnju vaše OneNote razredne bilježnice gdje ste pripremili po jednu stranicu za svaki par učenika. Uz tekst učenici mogu dodati multimedijalne elemente (slike, video…). Tijekom pisanja teksta mogu se koristiti nekim od dostupnih online rječnika ili nekim zanimljivim poveznicama koje im učitelj može unaprijed pripremiti u biblioteci sadržaja OneNote razredne bilježnice.

Napisane tekstove pregledajte i napišite učenicima prijedloge za poboljšanje. Učenike uputite da pogledaju komentare i preprave tekst prema uputama do sljedećeg sata.

Na sljedećem satu svakom paru dodijelite “tuđi” tekst koji trebaju pročitati i u njemu podebljati izravne i neizravne zamjenice (pronomi diretti e indiretti). Provjerite jesu li to ispravno učinili i komentirajte njihov rad.

Pripremite dva pitanja tipa Ranking (rangiranje) u alatu Mentimeter kako bi učenici na kraju aktivnosti mogli rangirati koji su po njima najučinkovitiji načini sprječavanja nastanka kroničnog umora i boljeg organiziranja vremena. Povedite raspravu i zaključite kako je važno uspostaviti ravnotežu između dovoljno odmora i sna, te s druge strane, psihičkih (umnih) napora važnih za obavljanje svih školskih obaveza.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama (osobito one s intelektualnim teškoćama, PSA ili specifičnim teškoćama u učenju) dobro je postupno i primjereno uključiti u rad. Treba provjeriti razumijevanje određenog vokabulara/teksta na materinjem jeziku prije korištenja stranog. Vokabular je moguće obraditi na dopunskoj nastavi, prije samog sata, kako bi se učeniku omogućilo praćenje teksta/priče, pospiješilo razumijevanje istog i omogućilo mu sudjelovanje u grupnom radu. Dobro je koristiti sažete i jednostavnije tekstove. Učenicima možete izraditi i slikovni rječnik. Kad god je moguće, izbjegavajte čitanje naglas i pisanje po ploči osim ako to učenik sam ne želi.

Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu, pretražujući mrežne stranice na talijanskom jeziku, pronaći prigodne članke o poznatim glumcima/sportašima/umjetnicima/piscima koji uživaju u svojem poslu te uspijevaju uskladiti svoje poslovne obveze i slobodno vrijeme. Odabrane tekstove možete priložiti biblioteci sadržaja vaše OneNote razredne bilježnice.

Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

Pokreni se!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (2) TJ A.2.1. Učenik razumije srednje dug i srednje složen tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • SŠ (2) TJ A.2.3. Učenik piše srednje dug i srednje složen strukturiran tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • SŠ (2) TJ A.2.4. Učenik sudjeluje u različitim oblicima srednje dugoga i srednje složenoga razgovora na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Upregni i osjeti

Anksioznost i dugotrajni prekomjerni rad najčešći su uzroci kroničnog umora. Može se prepoznati kao nedostatak energije, razdražljivost, osjećaj opće slabosti, nevoljkosti ili nedostatak motivacije. S vremenom trajni osjećaj umora se pogoršava što negativno utječe na kognitivne funkcije učenika (druženje s vršnjacima, uspjeh u školi, povlačenje u sebe).

Izradite anketu koristeći alat Google Obrasci u kojoj ćete učenicima postaviti pitanja vezana uz kronični umor, pretjerani rad, anksioznost i ostale simptome. Raspravite rezultate ankete pa potaknite učenike da na mrežnim stranicama potraže informacije o povezanosti tjelesne aktivnosti i smanjenja kroničnog umora. Zajedno s učenicima pogledajte videozapis tabata treninga i objasnite im temeljne postavke takve vrste vježbanja te na koji način bi svakodnevno, kratkotrajno vježbanje visokog intenziteta pomoglo u održavanju tjelesnih potencijala na optimalnoj razini. Predložite učenicima da pročitaju prednosti Tabata treninga te zaključke upišu na online ploču pripremljenu u alatu Lino. Učenike tijekom nastave poučite o pravilnom izvođenju vježbi te praćenju vremena koristeći aplikaciju Tabata Timer for HIIT koju su prethodno preuzeli na svoje mobilne uređaje.

Zajedno s učenicima izradite plan tabata treninga za mjesec dana koje će učenici izvoditi u školi i kod kuće u slobodno vrijeme. Neka učenici jednom tjedno na Lino ploču zapisuju svoj napredak. Promjenom stila i načina života očekuje se manji osjećaj umora uz povećanje zadovoljstva.

Postupci potpore

Provjerite znaju li učenici koristiti navedene digitalne alate, izradite im jasne slikovne ili pisanje upute za korištenje. Za gledanje videozapisa osigurajte opis viđenog za učenike s oštećenjem vida. Za učenike s motoričkim teškoćama osmislite prilagodbe (ovisno o teškoći) na koji način oni mogu sudjelovati u ovoj aktivnosti. Tekst o prednostima tabata treninga potrebno je prilagoditi za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju. Pisanje svake rečenice u novi red, dvostruki prored, razlamanje dugih rečenica na dvije kraće, podebljavanje ključnih pojmova, tumačenje nepoznatih riječi. Izbor fonta- Ariel ili Verdana.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike da samostalno odaberu i zapišu vježbe za provedbu tabata treninga. Neka vježbe isprobaju i poboljšaju trening, a zatim i snime videotrening koji će podijeliti s ostatkom razreda.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Upregni i osjeti

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.2.1. Usvaja i primjenjuje teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.C.2.1. Prati osobna motorička postignuća.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.