Predmet
Povijest 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Hladnoratovska uzavrelost

Naziv predmeta
Povijest 4

Razred
4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • hladni rat
  • blokovska politika
  • detant
  • NATO savez
  • Varšavski pakt
  • Berlinski zid

Do usijanja!

Motivirajte učenike postavljajući im sljedeća pitanja: Što misle, što se krije iza termina „hladni rat“? Kako rat može biti „hladan“? Zašto nikad nije „planuo“? Trebaju li velike sile određivati budućnost svijeta te malih država i naroda? U čiju će korist oni donositi odluke? Kako se mali mogu othrvati velikima? Je li neki od učenika bio u sličnoj poziciji, u položaju slabijega? Kako se tad ponio? Što slabiji mogu učiniti kako bi se oduprli volji jačega?

Podijelite razred u grupe. Svakoj grupi zadajte da istraži i prikaže jednu od ključnih kriza i žarišta hladnog rata. Neka svaka grupa prikaže svoju temu na zajedničkoj lenti vremena u aplikaciji Microsoft Sway. (Predložene teme: berlinska kriza, Korejski rat, Vijetnamski rat, revolucija u Čehoslovačkoj, kubanska kriza, intervencija i sukob u Angoli, sovjetska intervencija u Afganistanu, pad Berlinskog zida itd.) Tijekom izrade lente vremena pružite učenicima podršku u radu. Gotove radove učenici predstavljaju ostalim učenicima u razredu i zajedno ih komentiraju. U kratkom razgovoru objasnite opasnosti hladnog rata i istaknite žrtve koje su pale tijekom hladnoratovskog sukoba. Međusobno usporedite zadane teme i pronađite sličnosti među njima. Razgovarajte s učenicima o sljedećim pitanjima: Što primjećuju, koja su obilježja hladnog rata? Po čemu je taj rat „hladan“ ako je prouzročio toliko sukoba u svijetu? Zašto nikad nije došlo do izravnog sukoba velesila? Što bi se dogodilo da jest? Ima li i danas nuklearnih prijetnji? Osjećaju li sigurnost ili strah s obzirom na smjer u kojem ide današnji svijet? Mogu li učenici kao pojedinci utjecati na nuklearnu prijetnju?

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.

Pitanja koja postavljate na početku aktivnosti, učeniku s teškoćama iz spektra autizma mogu biti apstraktna i teže shvatljiva, stoga prilagodite način postavljanja pitanja i povežite pojmove iz aktivnosti s prethodnim znanjem i iskustvima koja su učeniku bliska kako bi lakše usvojio nove koncepte.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku. Osigurajte dovoljno vremena za izvršavanje zadatka učeniku s teškoćama.
Provjerite s učenikom zna li se služiti alatom Microsoft Sway. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Tijekom izlaganja radova učeniku s teškoćama dopustite služenje podsjetnikom koji je grafički oblikovan prema njegovim potrebama. Potaknite suradnju između učenika kako bi pružili podršku učenicima s teškoćama tijekom rasprave o hladnom ratu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu istražiti i predstaviti razredu pojam detanta. Također, mogu objasniti i olakšanje zbog popuštanja opasnosti od nuklearne hladnoratovske prijetnje koristeći se aplikacijom Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Do usijanja!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i interpretira hladnoratovske krize i ratove te uočava obilježja hladnog rata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Iza „zavjese“ od željeza

Pozdravite učenike i pitajte ih znaju li što je to povijesni izvor. Pitajte ih, također, sljedeće: Koji povijesni izvori postoje? Što je to usmena predaja? Koliko je usmena predaja vjerodostojna kao povijesni izvor? Što misle, kako nastaje usmena predaja? Što je to intervju? Jesu li kad davali intervju? O čemu su govorili? Zašto je intervju važna novinarska, ali i znanstvena forma?

Objasnite učenicima da će izvoditi malo povijesno istraživanje u obliku intervjua kojemu je cilj dati sliku života u socijalističkoj Jugoslaviji prije pada Berlinskog zida i Domovinskog rata. Upozorite učenike na moguću pristranost i subjektivnost tijekom intervjuiranja i potaknite ih na to da prikupljene podatke provjere i usporede s drugim dostupnim izvorima. Podijelite razred u grupe. Svaka će grupa pronaći nekoliko bliskih osoba (npr. mamu, tatu, baku, djeda itd.) koje su živjele u ono vrijeme, i intervjuirati ih. Intervju trebaju zabilježiti, obraditi i prezentirati u aplikaciji Audacity. (Pitanja u intervjuu trebaju biti vezana za njima zanimljiva područja života. To mogu biti, primjerice, neka od sljedećih pitanja: Kakav je u to vrijeme bilo školski život? Kakvi su bili odnosi na relaciji roditelj-nastavnik-učenik? Što su jeli, čime su se igrali? Kamo su išli na obiteljske, a kamo na školske izlete? Kakve su bile državne proslave i praznici, a kakve obiteljske proslave? Jesu li bili članovi pionira ili omladinaca te jesu li sudjelovali u radnim akcijama? Jesu li imali izravan dodir s režimom?)

Nakon što svi učenici obrade i pripreme audiosnimke, zajedno ih poslušajte te pronađite sličnosti među njima, ali i neke posebnosti u intervjuima. Razgovarajte s učenicima o sljedećim pitanjima: Možemo li iz svjedočenja dobiti predodžbu o tome kako su živjeli ljudi u bivšoj Jugoslaviji? Jesu li i obični, mali ljudi važni za povijesna istraživanja? Jesu li i oni pokretači promjena ili su samo sudionici povijesnih zbivanja? Jesu li učenici bolje upoznali svoje pretke? Žele li nastaviti istraživati i postavljati pitanja?

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.

Smjestite učenika s teškoćama u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku. Dajte mu jasan zadatak i ulogu u grupi.
Osigurajte dovoljno vremena za provedbu intervjua.
Provjerite s učenikom zna li se služiti alatom Audacity. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom izvođenja zadataka.
Omogućite učeniku s oštećenjem sluha da bude dovoljno blizu izvora zvuka, ako je to potrebno, ili umetnite vizualno uočljive titlove na audiosnimke. Možda će biti potrebno da neku snimku posluša više puta. Provjerite s učenikom je li razumio sve izrečeno. Objasnite mu, prema potrebi, nepoznate riječi. Možete pripremiti za učenika i grafički oblikovan tekst intervjua koji će se slušati.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu proučiti i analizirati porast nacionalizma i netrpeljivosti, pojava koje su dovele do Domovinskog rata. Također, mogu analizirati i ostale uzroke Domovinskog rata te svoje spoznaje prezentirati koristeći se aplikacijom Microsoft PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Iza „zavjese“ od željeza

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava važnost rada na povijesnim izvorima.
  • Učenik proučava i analizira stanje u socijalističkoj Jugoslaviji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Smrtonosna utrka

Razgovarajte na početku aktivnosti s učenicima o sljedećim pitanjima: Jesu li kad sudjelovali u utrci? Što je cilj svake utrke? Kako se osjeća pobjednik? A kako poraženi? Što se događa ako utrku vode najjače sile svijeta? Na koji se način države svijeta i svjetske velesile mogu utrkivati? Što ako jedna sila odluči prekinuti utrku? Zašto se nijedna velesila ne smije povući iz natjecanja? Može li natjecanje prerasti u sukob? Kako bi taj sukob izgledao ako bi dionici bili SAD i SSSR? Što bi se dogodilo sa svima nama ako bi izbio nuklearni rat?

Podijelite učenike u parove te svakom paru dajte da riješi zagonetku i otkrije tajni kȏd koji će mu omogućiti dovršetak igre. Učenici će uspjeti otkriti kȏd odgovore li točno na pitanja oslanjajući se na svoje prethodno znanje i materijale u igri. Igru unaprijed pripremite u aplikaciji Genially koristeći se matricom za escape room (bijeg iz sobe).

Neka igra ima nekoliko dijelova, tj. „zaključanih soba“ (npr. utrka u svemir, utrka u naoružanju, špijunski rat, lokalni ratovi, sportsko nadmetanje, NATO vs. Varšavski savez, Berlinski zid itd.). Kad prouče „sobu“, odgovaraju na pitanja koja ste im pripremili. Kad točno odgovore na pitanja, dobiju jedan broj završne kombinacije koja im treba kako bi završili igru. Ako odgovore netočno, moraju ponoviti postupak dok ne skupe dovoljno znanja kako bi napredovali. Nakon što prođu sve sobe i prikupe sve dijelove kȏda, otvaraju „konačnu sobu“ i završavaju igru rabeći prikupljeni kȏd.

Jesu li učenici saznali i naučili nešto novo o hladnom ratu? Kako je hladnoratovska utrka završila? Je li nuklearna prijetnja prestala? Može li se i danas dogoditi da svijet nestane u plamenu nuklearnog rata? Zašto je to tako? Kako to da se ne odustaje od nuklearnog naoružanja?

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.

Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama radi u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu ako bude potrebno. Učeniku s teškoćama jasno odredite zadatak u paru. Možete mu pripremiti pisane ili slikovne upute za rad.
Provjerite s učenikom razumije li uporabu zadanog alata Genially. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta). Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane za igru u aktivnosti.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom izvođenja zadataka.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu proučiti porast nuklearne napetosti nakon hladnoratovskog sukoba, predstaviti krizna žarišta današnjega svijeta te povući usporedbe s hladnim ratom. Svoje spoznaje mogu predstaviti ostalima u razredu koristeći se aplikacijom Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Smrtonosna utrka

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje i povezuje okolnosti, krize i žarišta hladnog rata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.