Na početku aktivnosti potaknite učenike na razgovor postavljajući im pitanja, npr. Što je u današnje vrijeme popularno? Koje su osobe popularne? Što znači riječ kultura? Jesu li popularnost i kultura povezani?
U digitalnom alatu Mentimeter provedite anketu postavljajući jedan zadatak: Opiši osobu koju smatraš kulturnom. Zadatak postavite tako da odaberete otvoreni tip pitanja i način na koji želite da odgovori budu prikazani (jedan po jedan ili više njih u obliku oblačića). Prokomentirajte odgovore učenika i dođite do zajedničkih zaključaka o tomu što znači biti kulturan. Neka učenici svoje odgovore povežu s građanskim i ljudskim pravima koja poznaju, npr. Je li naša građanska dužnost biti kulturan? Imamo li pravo očekivati od drugih ljudi da se prema nama kulturno odnose, poštuju nas i uvažavaju naše mišljenje?
Pristupite s učenicima jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.3, Upoznajemo popularnu kulturu.
Neka učenici riješe Zadatak 1. i izrade umnu mapu sa središnjim pojmom popularna kultura. Umnu mapu mogu izraditi i u digitalnom alatu (npr. MindMeister). U digitalnom alatu, osim asocijacija riječima, učenici mogu dodati i različite videozapise, fotografije i poveznice. Nakon što učenici podijele poveznice na svoje umne mape, prikažite neke od njih i neka učenici predstave svoje ideje i asocijacije na zadani pojam ostalim učenicima.
Slijedi gledanje videozapisa o tomu što njihovi vršnjaci misle o pojmu popularna kultura u e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.3, Primjer 1. (Upoznajemo popularnu kulturu).
Učenici čitaju definiciju popularne kulture, rješavaju Kolekciju zadataka #1 i odgovaraju na pitanja u rubrici Izradi vježbu nakon Zadatka 2. Pitanja u rubrici Izradi vježbu rješavaju u paru tako da se stave u ulogu novinara i osobe koju novinar intervjuira. Prvo novinar postavlja pitanja i u bilježnicu bilježi odgovore svojega sugovornika, zatim zamjenjuju uloge. Parovi se spajaju u skupine i uspoređuju svoje odgovore. Iznose još poznatih osoba kojima se dive i koje smatraju uzorima.
Učenici zatim rade individualno i odabiru zadatak kojemu se žele posvetiti. Odabiru između rubrike Izradi vježbu (ispod podnaslova Čemu nas uči animirani film?), Zadatka 3. (ispod podnaslova Zašto igramo računalne igrice?) i Zadatka 4. (ispod podnaslova Tišina, snima se!). Prisjećaju se animiranih i igranih filmova koje su prije gledali i računalnih igara koje su igrali. Pripazite na to da svi učenici ne odaberu isti zadatak, bilo bi dobro da se zadatci podjednako raspodijele.
Nakon što odgovore na sva pitanja iz vježbe i zadataka, učenici sastavljaju grupe od troje učenika tako da svaki učenik u grupi ima odgovore na druga pitanja. Svaki učenik predstavlja svoje odgovore, a u grupi komentiraju po čemu su animirani filmovi, igrani filmovi i računalne igrice dio popularne kulture.
Na kraju učenici individualno rješavaju ispunjaljku u jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.3, Upoznajemo popularnu kulturu i ponavljaju ključne pojmove koje su naučili tijekom ove aktivnosti.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnom razgovoru potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka iznose slobodno svoje mišljenje i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije, učenici s izraženom anksioznošću), osim ako za time ne izraze želju.
Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz autističnog spektra približite pojam kulturan te im pomozite u oblikovanju postavljenoga pitanja u alatu Mentimeter. Učenike s teškoćama, posebno učenike sa specifičnim teškoćama u učenju uputite na to da na stranici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.3, Upoznajemo popularnu kulturu odaberu već postojeće prilagodbe (opciju načina čitanja za disleksiju, opciju povećanja fonta).
Pripremite jasne smjernice i dijelove koje umna mapa s pojmom popularna kultura treba sadržavati za učenike s teškoćama, posebno za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenike s poremećajem iz autističnog spektra i učenike sa specifičnim teškoćama u učenju. Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj pojmova i definicija koje trebaju obuhvatiti u umnoj mapi. Ako učenik oštećena vida ne može izraditi umnu mapu zbog nedostatka asistivne tehnologije, omogućite mu rad u paru s vršnjakom koji će mu čitati o popularnoj kulturi te će zajedno izdvojiti ono što je važno. Učeniku s motoričkim teškoćama omogućite produljeno vrijeme rada na umnoj mapi.
Učeniku oštećena sluha omogućite titlove tijekom gledanja videozapisa te sjedenje blizu izvora zvuka i zaslona.
Prilikom podjele učenika u parove i grupe raspodijelite učenike s teškoćama u par/grupu u kojem/kojoj će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par/grupu s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Tijekom odabira zadataka omogućite da učenik s poremećajem iz autističnog spektra odabere onaj zadatak koji je povezan s njegovim interesom (primjerice, ako voli računalne igrice, neka radi zadatak Zašto igramo računalne igrice) jer će na taj način njegova motivacija i izvedba zadatka biti puno veća. Učeniku s intelektualnim teškoćama pomozite u odabiru zadatka (ako se ne može dosjetiti animiranog filma, igrice ili filma, vi mu odaberite neki poznati animirani film i kratko opišite radnju) te mu pojednostavite pitanja na Edutoriju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju
Učenici mogu provesti projekt pod naslovom Hej, što slušaš? u jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.3, Upoznajemo popularnu kulturu. Projekt se može provoditi tijekom mjesec dana u korelaciji s Informatikom, Matematikom i Glazbenom kulturom. Učenici trebaju provesti anketu među što više ispitanika svoje škole, a mogu je proširiti i na svoje vršnjake iz drugih škola putem društvenih mreža i drugih komunikacijskih kanala kojima se služe. Na Informatici učenici u digitalnom alatu Google Forms izrađuju anketu. Dogovaraju na koji će način provesti anketu i među kojim ispitanicima. Na Matematici trebaju analizirati rezultate provedene ankete i izraditi grafikone i tablice s prikazom rezultata. Ako anketu provodi više učenika, njihove je rezultate potrebno objediniti u jedinstvene grafikone i tablice. Ispitanike treba podijeliti prema dobi i mjestima u kojima žive (selo, manji grad, grad…). Na satima Glazbene kulture učenici mogu analizirati vrstu glazbe koju njihovi vršnjaci slušaju i doći do zaključaka kakva je vrsta glazbe popularna među njihovim vršnjacima. Na satu Hrvatskoga jezika učenici predstavljaju rezultate svoga istraživanja i zaključke do kojih su došli.
U uvodu razgovarajte s učenicima na koji način saznaju da je izašla nova knjiga, objavljena nova pjesma njihova pjevača/pjevačice ili da će u kina uskoro doći novi film.
Pristupite s učenicima jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, Objašnjavamo obilježja igranog i animiranog filma. Neka učenici pogledaju videonajavu za film Uzbuna na Zelenom vrhu i riješe Zadatak 2. Razgovarajte s učenicima o pogledanoj videonajavi i potaknite ih da izdvoje što više obilježja igranoga filma na temelju videonajave. Neka iznesu svoje pretpostavke o glavnim likovima, radnji i temi filma.
U digitalnom alatu Mentimeter možete provesti i sljedeće dvije ankete o videonajavi. Potrebno je izraditi dvije prezentacije tog alata, svaku s dva pitanja.
Anketa za učenike
Prva prezentacija
1. Možeš li na temelju videonajave zaključiti koja je tema filma?
DA NE
2. Je li te videonajava potaknula na gledanje ovog filma?
DA NE
Druga prezentacija
1. Prema kojim obilježjima u videonajavi prepoznaješ da se radi o igranome filmu?
U drugoj prezentaciji izradite dva slajda s pitanjem, a u prvome neka odgovor bude prikazan kao oblak riječi. Drugi slajd ostavite za objavu filmskih adaptacija, što će vam biti kasnije potrebno.
Komentirajte odgovore učenika i dođite do zajedničkih zaključaka o obilježjima igranoga filma. Pročitajte u jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, Objašnjavamo obilježja igranog i animiranog filma koje sve vrste odnosno žanrovi igranoga filma postoje i prikažite učenicima fotografije uz Zadatak 3. na temelju kojih učenici prepoznaju filmske žanrove.
Na primjeru romana Ivana Kušana Uzbuna na Zelenom vrhu i filma čiju su videonajavu učenici gledali, potaknite učenike da zaključe što je filmska adaptacija. Radeći u paru, učenici neka navedu što više filmskih adaptacija koje su im poznate i objave ih u obliku oblaka riječi u digitalnom alatu Mentimeter koji ste prethodno pripremili (drugi slajd druge prezentacije).
U digitalnom alatu Prezi izradite prezentaciju s poveznicama na YouTube videozapise s isječcima ili najavama filmova koji su nastali prema knjigama. Neka to budu filmovi poznati učenicima, ali i oni manje poznati, a nastali prema književnim klasicima. Odaberite filmove s različitim glavnim likovima – muškim i ženskim. Također, dodajte i film koji u podjednakoj mjeri ima zastupljene junake i junakinje.
Učenici neka pogađaju prema kojoj su knjizi ili stripu nastali navedeni filmovi, a kasnije s učenicima podijelite prezentaciju kako bi je i kasnije mogli pogledati. Na prezentaciji mogu biti isječci iz igranih i animiranih filmskih adaptacija.
Učenici zatim u jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, Zadatak 5, Objašnjavamo obilježja igranog i animiranog filma rješavaju i utvrđuju znanje o vrstama animiranoga filma. Ponavljaju obilježja igranoga i animiranoga filma gledajući videozapis uz Zadatak 7., a rješavajući zadatke u Kolekciji zadataka #1 procjenjuju svoje znanje.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videonajavu koju ćete gledati s učenicima unaprijed pošaljite učenicima oštećena vida elektroničkim putem. Učenicima oštećena sluha omogućite uključivanje titlova tijekom gledanja najave.
Približite pojam filmske adaptacije učenicima s teškoćama, posebno učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz autističnog spektra.
Prilikom podjele učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Učenike s teškoćama, posebno učenike sa specifičnim teškoćama u učenju uputite na to da na stranici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, Objašnjavamo obilježja igranog i animiranog filma odaberu već postojeće prilagodbe (opciju načina čitanja za disleksiju, opciju povećanja fonta).
Omogućite da svi videozapisi koje ćete gledati imaju titlove ili transkript kako bi učenici oštećena sluha lakše pratili videozapise. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto blizu zaslona prilikom projiciranja videozapisa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu proučiti Kutak za znatiželjne u jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, Objašnjavamo obilježja igranog i animiranog filma ispod podnaslova Kako nastaje pokret u animiranom filmu? i Zadatak 6. Ova se aktivnost može provesti u korelaciji s Engleskim jezikom i Likovnom kulturom. Učenici gledaju videozapis na engleskom jeziku kako je nastala Disneyjeva Snjeguljica – najpopularniji dugometražni animirani film. Pripremaju prezentaciju u PowerPointu i ukratko objašnjavaju ostalim učenicima nastanak dugometražnog animiranog filma. Na Likovnoj kulturi mogu nacrtati nekoliko crteža i napraviti vlastitu animaciju lika po izboru.
Izradite u digitalnom alatu ClassroomScreen virtualnu ploču s fotografijama Mickeyja Mousea, Garfielda, Charlieja Browna, Snoopyja i drugih stripovskih junaka te zamolite učenike da razmisle kojem području popularne kulture ti junaci pripadaju. U istom digitalnom alatu izradite i kratku anketu s višestrukim odgovorima. Pitanje može biti npr. Kojem području popularne kulture pripadaju junaci s fotografija? A ponuđeni odgovori: igrani film, animirani film, glazba, strip, računalne igre.
Omogućite automatsko prikazivanje rezultata u obliku pite. Može se pretpostaviti da će učenici odgovoriti kako ti junaci pripadaju animiranim filmovima. Objasnite im da su oni zapravo stripovski junaci i da su animirani filmovi nastali na temelju stripa. Pristupite s učenicima u jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.5, Uočavamo obilježja stripa i pročitajte zanimljivost o Charlieju Brownu ispod podnaslova Na početku… Neka učenici pročitaju strip ispod Zadatka 1. i riješe Kolekciju zadataka #1.
Učenici čitaju strip o stripu u Zadatku 2. i uočavaju osnovne elemente stripa. Čitaju i tekst ispod podnaslova Strip i film. Radeći u paru učenici uspoređuju obilježja igranoga filma, animiranoga filma i stripa. Crtaju trostruki Vennov dijagram i upisuju sličnosti i razlike.
Na virtualnoj ploči koju ste prethodno izradili u alatu ClassroomScreen uz pomoć opcije nacrtaj izradite trostruki Vennov dijagram i zamolite svaki par učenika da dođe pred ploču i upiše po jedno obilježje koje su uočili. Podijelite poslije s učenicima poveznicu na tu virtualnu ploču kako bi svi imali pristup rezultatima zajedničkoga rada.
Uputite učenike da ponovno pristupe jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.5, Uočavamo obilježja stripa i pročitaju stripove ispod Zadatka 3. i Zadatka 4. te individualno riješe Kolekciju zadataka #3 i Kolekciju zadataka #4.
Uputite učenike da pročitaju Zanimljivost o prvom stripovskom junaku i podnaslov Žuti tisak te objasne zašto zabavno štivo ponekad nazivamo žutim tiskom. Učenici koji žele neka istraže više o temi žutog tiska na mreži tražeći odgovore na pitanja, npr. Kako se žuti tisak odnosi prema izvješćivanju – izvješćuje li objektivno ili ima i lažnih vijesti? Služi li se provjerenim izvorima informacija ili objavljuje izjave s oznakom „navodno“? Na koji način žuti tisak krši ljudska prava na privatnost te koje su kazne za to predviđene u Hrvatskoj i svijetu?
Nakon čitanja stripova Ljudi i mačke i Strip o pogrešnoj uporabi interneta učenici odabiru strip koji im se više svidio i smišljaju zvučan, zanimljiv naslov i naslovnicu odabranoga stripa. Svoje naslovnice oblikuju u digitalnom alatu Canva. Ova se aktivnost može provesti i kao korelacija s nastavnim premetima Likovna kultura i Informatika. Učenici na satu Likovne kulture crtaju odnosno slikaju naslovnicu odabranog stripa, a na satu Informatike učitavaju crtež u digitalni alat Canva i grafički uređuju naslovnicu. Naslovnice učenici mogu objaviti na prethodno izrađenoj virtualnoj ploči u digitalnom alatu ClassroomScreen ili u nekom drugom digitalnom alatu za suradnju u kojem inače surađuju. Može se organizirati i izložba naslovnica stripa na za to predviđenome mjestu u školi.
Potaknite učenike na čitanje stripa tako što ćete im donijeti nekoliko primjeraka stripa te im dati vremena za čitanje stripova. Ako želite, pripremite književni kutak u učionici u kojem će se, među ostalim izdanjima, naći i stripovi. Na taj način učenici će svakodnevno moći čitati stripove jer su njima okruženi. Prema smjernicama međupredmetne teme Učiti kako učiti dobro je da učenici u radnom prostoru budu okruženi potrebnim sadržajima kako bi se sjetili služiti se njima i tijekom rada i u slobodno vrijeme. Nakon dogovorenog roka upitajte učenike da iznesu svoj stav o stripu i sadržajima koje su pročitali u pisanom ili usmenom obliku.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Fotografije stripovskih junaka koje ćete prikazivati učenicima na virtualnoj ploči, unaprijed pošaljite elektroničkim putem učenicima oštećena vida ili im ih ispišite u uvećanom obliku kako bi fotografije mogli promatrati na školskoj klupi na dovoljnoj blizini i s pomoću povećala ako ga posjeduju.
Prilikom podjele učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Učenicima s motoričkim teškoćama unaprijed pripremite nacrtan Vennov dijagram. Učenici s intelektualnim teškoćama neka u paru navode samo obilježja stripa, igranoga i animiranoga filma, a neka im učenik s kojim su u paru pruži podršku u uočavanju i zapisivanju razlika između navedenih žanrova.
Učenike s teškoćama, posebno učenike sa specifičnim teškoćama u učenju uputite na to da na stranici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.5, Uočavamo obilježja stripa odaberu već postojeće prilagodbe (opciju načina čitanja za disleksiju, opciju povećanja fonta).
Učenicima s teškoćama, posebno učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje te učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite smjernice za izradu digitalne naslovnice odabranog stripa (što sve treba sadržavati naslovnica, koji su elementi, koliko vremena imaju i slično).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju
Učenici koji žele mogu uz pomoć rubrika Zanimljivost i Kutak za znatiželjne u jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.5, Uočavamo obilježja stripa istražiti informacije o povijesti stripa u svijetu i u Hrvatskoj. Putem poveznica neka pogledaju videozapise o poznatim crtačima stripa u Hrvatskoj i saznaju više o toj umjetnosti. Rezultate svoga istraživanja mogu predstaviti tako da izrade plakat u digitalnom alatu Canva.
animirani film. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 31. 10. 2022. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=2819>.
https://www.medijskapismenost.hr/
popularna kultura. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 31. 10. 2022. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=49511>.
strip. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 31. 10. 2022. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=58410>.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Marušić, J. (2004). Alkemija animiranog filma, Zagreb: Meandar.
Školski rječnik hrvatskog jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rječnik.hr
Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika: pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.